PDA

View Full Version : welke setup???



jules
28 maart 2003, 11:20
maandag krijg ik mijn nieuwe gitaar (epiphone les paul goth) nou wil ik die gaan afstellen maar op welke snaren set?? Ik zat zelf te denken aan een 009 - 046 wat denken julie hiervan ik speel veel metal maar ik speel ook veel rustige muziek dus ik wil eigenlijk een beetje alles kunnen spelen zou dit een goede keuze zijn of raden jullie mij iets anders aan

BLOK182
28 maart 2003, 11:24
Ik heb een .10 en ik wil nix anders meer, maar tis gewoon persoonlijk, dunner is makkelijker spelen, dikker is toon.

jules
28 maart 2003, 11:27
ja maar als ik een 10 pak speelt tie dan nog wel lekker zacht ?

BLOK182
28 maart 2003, 11:30
Ja hoor, of je laat hem dan nog eens goed afstellen, ik heb nu .10, speelt heel lekker.

jules
28 maart 2003, 11:32
ik vraag me af welke snaren er orgineel op zitten. (ik denk wel dat ik toch voor de 10 ga want de body van die epiphone les paul goth is vrij dun omdat te compenseren zal ik mischien toch voor een iets dikkere hoge e snaar moeten gaan hoeveel verschil is het in spelen ??

BLOK182
28 maart 2003, 11:38
Ik ben eigenlijk .10 gewend, als de actie maar goed is speelt het ook heel licht. Maarre, misschien kan je uitvinden wat er nu opzit? En als je dat weet, kan je altijd nog overstappen.

jules
28 maart 2003, 11:44
ja is goed nu moet ik alleen nog weten welke snare gibson humbucking strings of les paul string of d'ario welk merk bevelen jullie aan??

jules
28 maart 2003, 11:45
en kan ik met 010 ook nog tappen ? (mischien domme vraag)

Fluffy
28 maart 2003, 11:54
ja, tuurlijk

Negative K3 fan
28 maart 2003, 12:19
Op 2003-03-28 11:45, schreef jules:
en kan ik met 010 ook nog tappen ? (mischien domme vraag)


JE kunt zelfs met 012 nog wel tappen... Het wordt alleen wat lastig wat hoger op het fretboard, maar met tien moet het nog wel lukken, zeker op een gibson scale.

BLOK182
28 maart 2003, 12:22
Tappen met .10 is geen probleem, ligt meer aan de actie. Zelf heb ik altijd Ernie Ball Regular Slinky snaren (geel pakje), en als die er niet zijn pak ik d'addario, ook goed spul.

jules
28 maart 2003, 13:21
ha die blok ook weer hier ja die a dario klinken wel lekker ja dus jij speelt ook 010'
blok

jules
28 maart 2003, 13:24
ha die blok ook weer hier ja die a dario klinken wel lekker ja dus jij speelt ook 010'
blok

francis
28 maart 2003, 13:36
Onze gitarist speelt ook met een epiphone, aangezien zijn klank niet 100% goed was hebben we alles afgeregeld en ook verschillende snaren geprobeert. Wat mijn bevinding was, was het volgende, met dadario 0,10 speelde hij nogal stug en hebben we dadario 0,9 geprobeert, wat ook niet veel verschil gaaf. Na een hele tijd zoeken heb ik hem DR snaren laten gebruiken, ze zijn helderder van klank, en nu is alles opgelost omdat de snaren soepel aanvoelen. Ik zelf speel met dadario, goede snaren en een lange levensduur, maar niet allé gitaren zijn geschikt voor deze snaren en soms is zoeken weer de boodschap.

Toaster
28 maart 2003, 13:36
En als je echt niet kan kiezen tussen 10 of 9 kies je gewoon voor de middenweg: 0.95.

Heb ik op mijn telecaster liggen. Kun je en makkelijk soleren en je hebt je toon.

MerK: D'addario.

jules
28 maart 2003, 13:41
ja ik denk dat ik dat eens ga proberen maar hoe volgt zich de rest van de snaren dan op.
en dan nog een vraagje heeft de holling van de hals ook invloed op de zachtheid van spelen ? dus als ik hem een beetje holler draai word hij dan zachter of werkt dat zo niet ???

francis
28 maart 2003, 13:44
Groot gelijk toaster, maar met een tussen maat moet men opletten dat men het geheel in de groep niet verstoord. Ik wil zeggen om een gehele klank te krijgen is het beter dat iedereen met het zelfde speelt een andere gitaar in de groep heeft zeker geen belang kwa klank, het geeft zelfs de muziek het gene dat nodig is, maar een andere set snaren kan voor kopzorgen zorgen( alles opnieuw afregelen en de pedaaltjes weer bij stellen, dit kan veel werk kosten).

jules
28 maart 2003, 13:48
komt dat zo erg nauw dan??
als je zo precies gaat kijken moet je dan ook niet op dezelfde gitaar met de zelfde versterkers en dezelfde effecten apparatuur spelen ? maken de snaren dan nog zo veel uit ?

Toaster
28 maart 2003, 14:00
De rest van de snaren is als een .10 set.

En dat verhaal met dat de andere gitarist ook dan zulke snaren moeten hebben?????

Dat weet ik nog zo net niet.

En snaren op zich maken wel degelijk uit. Als je net je nieuwe erop heb gelegt kun je het echt wel horen!

En als je een beetje zuinig bent op je snaren dan droog je ze na elke set of optreden met en handdoek af. Dan komt er niet allemaal van die prut en roest onder te zitten.

Dan gaan ze twee optredens mee. (Als je één keer in de week speelt :smile:
--> spelen ze soepel en de klank blijft bewaard

Als je echt kritisch bent dan gooi je heel vaak nieuw snaren erop. Maar mijn financiele situatie laat dat niet toe :sad:

jules
28 maart 2003, 14:01
jeetje ik speel al heel erg lang gitaar en ik deed met een setje snaren ongeveer 4 maanden (zuinige hollander ben ik he)

francis
28 maart 2003, 14:04
Nee jules, dat bedoel ik niet we zitten in een band waarvan 1 jcm 800 bas, 1 jcm 900 , en 1 jcm dsl 2000, wel allemaal marshall maar daar gaat het niet om. Het is wel zo dat we nu een compacte sound hebben, maar het probleem dat we hadden om alles met elkaar in balans te krijgen, waren gewoon snaar problemen. Mijn gitaar is een fernandes sustain (naar mijn mening een goede gitaar) die van onze andere gitarist is een epiphone SG( ook geen slechte gitaar) Ik speelde met dadario 0,10 en hij met 0,10, onze muziek stijl ligt tussen hardcore, metal, en trash-metal( crossover ) Dit wil niet zeggen dat ik me soms niet waag aan blues, jazz, of surf we experimenteren nu eenmaal graag. Maar de klank van zijn gitaar is enorm verbeterd met DR snaren omdat een epiphone nogal dof klinkt,de atack van de gitaar was er inhet begin niet en nu wel, hij klinkt als een klok en is zuiver als bronwater. Ik zou zeggen gewoon proberen die DR snaren, en beslis zelf.

Toaster
28 maart 2003, 14:07
Nog leuker:

Ik heb ooit een interview gezien met één of andere top bassist (ben ik niet zo in thuis in de basgitaristen wereld)

En die vertelde dattie tijdens één optreden wel 3 setjes bas!snaren verbruikte. Anders kwam er volgens hem een klotegeluid uit!

Ik moet toegeven dat je snaren het eerste uur het lekkerst klinken, maar dat was wel errug overdreven!

En dan te bedenken dat veel bassisten een jaar lang met hun snaren doen! Of zelfs uitkoken ! :smile: (klinken ze als nieuw : ja daag)

francis
28 maart 2003, 14:14
Dat is dan weer het voordeel met DR snaren, ze zijn heel dicht omwonden zodat er weinig of geen vuil tussen kan komen, wel spijtig ik heb ze op één van mijn honhers liggen maar op mijn fernandes zijn ze te scherp. De prijs verschilt bijna niets 10€ voor een set dadario en 11,5€ voor DR.

BLOK182
28 maart 2003, 14:34
Op 2003-03-28 14:01, schreef jules:
jeetje ik speel al heel erg lang gitaar en ik deed met een setje snaren ongeveer 4 maanden (zuinige hollander ben ik he)

hahaha hier nog een zunige hollander, ik doe soms ook tot een halfjaar met een set snaren, tot dat er roest op komt. Die set d'addario ligt al ehm 3 maanden op mun epi lol

jules
28 maart 2003, 14:41
ik denk dat ik gewoon ga afstellen met een setje 010 hebben jullie nog tips wat betreft het afstellen van de hals wat gebeurt er kwa speel zachtheid en geluid als ik hem holler of boller zet ??

IJzerbroot
28 maart 2003, 15:01
Volgens mij hoef je aan de hals nakko te doen. Standaard zit er volgens mij 09 op, en als je naar 010 gaat moet dat voor de hals niet uitmaken. Dat deed het niet op mijn strat en ook niet op mijn Les Paulwannabeekopiedingetje. Maar daar kom je pas achter als je dat 010 setje d'rop zet en de intonatie checkt.

jules
28 maart 2003, 15:20
ja maar intonatie heeft toch niets met de hals te maken alleen met de brug ?? Ik bedoel zon 010 setje zal toch niet zo veel harder trekken dat de hals zo veel holler gaat staan dat de intonatie weg is of wel ?

francis
28 maart 2003, 16:13
Bij het veranderen van een ander merk of dikte van snaren toch altijd even nakijken, de arm zou ietsjes kunnen werken en de intonatie is niet juist meer.

xystus
28 maart 2003, 16:30
Neem 0.10; bij voorkeur Elixers.

Echte mannen zijn net zo snel op 0.10 als 0.09

sugarfish
28 maart 2003, 20:08
dus kan ik niet zomaar overstappen van .09 naar 0.10 zonder dat er wat versteld moet worden??? Ik heb nl een LP en wil daar een setje 0.10 opzetten maar van afstellen heb ik nog weinig verstand.

BLOK182
28 maart 2003, 20:12
Ah jawel dat kan wel, je zal er niezo veel van merken.

M Kactus
28 maart 2003, 20:16
Ahum, ben ik echt de enige? Ik treed dan wel niet op, maar ik speel toch elke dag wel een paar uurtjes en ik hou mijn snaren ongeveer een jaartje? De vorige lagen zelfs wat langer op (een jaar en half) omdat ik niet aan nieuwe snaren geraakte...
Abnormaal?

M Kactus

sugarfish
28 maart 2003, 20:19
nee hoor niet abnormaal, bij mij liggen ze er ook gerust een jaar op. Tis ook maar net wat voor geluid je wil. De ene wil het felle van nieuwe snaren en een ander het doffere van oudere snaren.

BLOK182
28 maart 2003, 20:57
Ik doe er een dikke 3-4 maanden mee, maar nu ik 2 gitaren heb misschien een halfjaar ofzo, zal eens kijken.

ED BOB
31 maart 2003, 16:46
Ik ben zelf overgestapt van 0.09 naar 0.10 en bevalt prima. Is ietsie pietse zwaarder maar klinkt een stuk beter/strakker.
Nog een tip:
Als je veel zweet, zou ik Elixer kiezen.
Dit zijn snaren met een heel dun coating-laagje. Deze coating tast m.i. het geluid niet aan en snaar blijf veel langer helder klinken. Zijn wel een stuk duurder maar gaan veel langer mee. Ik bespaar er in ieder geval geld mee. Succes.

ED BOB
31 maart 2003, 16:47
Ik ben zelf overgestapt van 0.09 naar 0.10 en bevalt prima. Is ietsie pietse zwaarder maar klinkt een stuk beter/strakker.
Nog een tip:
Als je veel zweet, zou ik Elixer kiezen.
Dit zijn snaren met een heel dun coating-laagje. Deze coating tast m.i. het geluid niet aan en snaar blijf veel langer helder klinken. Zijn wel een stuk duurder maar gaan veel langer mee. Ik bespaar er in ieder geval geld mee. Succes.

sniekie
31 maart 2003, 19:36
een vriend van me speelt op een gibson explorer. hij speeld ook erg veel metal maar ook rustig muziek enzo. hij gebruikt van die snaren waarvan de lage ee snaar erg dik is en de hoge weer erg dun, dus er zit een groot verschil tussen de bovenste en de onderste. zo heb je toch een heel mooi clean geluid en tgelijkertijd kan kan je lekker snel soleren enzo.

Swan
31 maart 2003, 19:43
0.10 is nog hartstikke dun, wat n gezeik :wink:

SiNiSTRaL
31 maart 2003, 19:57
idd, .09 naar .10 is echt geen 'super andere feel' misschien voor sommigen iets minder 'snel' maar das 10 minuten wennen
echte mannen spelen met 6 .58's op hun gitaar :grin: