PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar voor beter geluid?



FreddyB
12 juli 2009, 21:28
Hallo allemaal! Mijn eerste post, maar ik lees hier al aardig wat maanden :)

Ik vroeg me af wanneer het tijd is om over te gaan naar een betere gitaar. Speel nu iets van 4 maanden (~3 uur per dag) op een Ibanez Gio van een startersetje op een Roland Cube 30X en een onlangs aangekochte Line6 Pod X3 Live. Niet echt in verhouding qua prijs met mijn 150 euro gitaar, maar moest de "geek" in me ook wat te doen geven :listen:

Nu ben ik de laatste tijd Canon Rock van JerryC/Funtwo aan het oefenen (hier (http://www.guitarmasterclass.net/solo-guitar/canon-rock-lesson/)).. Het lukt aardig goed (op 130 bmp, exclusief sweeps dan..), maar het lukt me maar niet om mijn geluid "voller" te laten klinken. Dit kan natuurlijk aan mijn onervarenheid liggen, maar misschien ook de pickups/gitaar? Het lijkt mij ook een beetje raar om nu dure pickups in mijn Ibanez Gio te stoppen.

Kortom, gewoon mijn techniek eerst beter krijgen, of gaat een mooie Ibanez / ESP o.i.d. het geluid veel ten goede doen? Ik wil geen 2500 euro besteden aan een tube-amp omdat ik veelal toch thuis oefen, maar voor een gitaar wil ik best wel +/- 1000-1500 besteden mocht dat een "deze zul je na 20 jaar nog mooi vinden"-gitaar zijn.

Aca Ilic
12 juli 2009, 21:43
Hallo allemaal! Mijn eerste post, maar ik lees hier al aardig wat maanden :)

Ik vroeg me af wanneer het tijd is om over te gaan naar een betere gitaar. Speel nu iets van 4 maanden (~3 uur per dag) op een Ibanez Gio van een startersetje op een Roland Cube 30X en een onlangs aangekochte Line6 Pod X3 Live. Niet echt in verhouding qua prijs met mijn 150 euro gitaar, maar moest de "geek" in me ook wat te doen geven :listen:

Nu ben ik de laatste tijd Canon Rock van JerryC/Funtwo aan het oefenen (hier (http://www.guitarmasterclass.net/solo-guitar/canon-rock-lesson/)).. Het lukt aardig goed (op 130 bmp, exclusief sweeps dan..), maar het lukt me maar niet om mijn geluid "voller" te laten klinken. Dit kan natuurlijk aan mijn onervarenheid liggen, maar misschien ook de pickups/gitaar? Het lijkt mij ook een beetje raar om nu dure pickups in mijn Ibanez Gio te stoppen.

Kortom, gewoon mijn techniek eerst beter krijgen, of gaat een mooie Ibanez / ESP o.i.d. het geluid veel ten goede doen? Ik wil geen 2500 euro besteden aan een tube-amp omdat ik veelal toch thuis oefen, maar voor een gitaar wil ik best wel +/- 1000-1500 besteden mocht dat een "deze zul je na 20 jaar nog mooi vinden"-gitaar zijn.

je moet voor jezelf uitmaken wanneer je betere gitaar "verdiend" hebt...;-)

undertaker321
13 juli 2009, 00:23
Ik zou zeggen, ga naar een muziekwinkel vraag om een cube en pak gewoon wat gitaren. duur - goedkoop en dan ga je vanzelf zien wat jou wel ligt en wat niet.

vb. uit eigen ervaring.

Ik had een budget van 1500 en ging daarmee naar de muziekwinkel, ik was zeer geïntresseerd in een fender stratocaster olympic white. ik zal je eerlijk vertellen ik had de gitaar ingeplugd en ging wat spelen en kwam tot de conclusie dat een strat voor mij te iel is en te dunne neck heeft.

Ik heb toen ook een paar prs'en getest en dat was het ook niet voor mij.
Ik ben uiteindelijk bij een les paul beland.:lovelove:

Maar desondanks ik een strat te iel vind heb ik wel enorme GAS op zo'n ding :sssh:

Bram+
13 juli 2009, 00:38
Het is goed mogelijk dat je probleem bij de gitaar zit: pickups uit die Gio's laten vaak te wensen over en het is inderdaad waar dat het maar de vraag is of het de gitaar waard is om de pickups te vervangen. Aan de andere kant: je kunt die 'nieuwe' pickups ook altijd weer in een andere gitaar zetten later of apart tweedehands verkopen. Als je ze in de eerste plaats al tweedehands gekocht hebt, hoef je er niet eens (veel) verlies op te maken.

Dat gezegd hebbende: je spullen zijn niet zaligmakend. Zwakkere schakels in je set-up kun je compenseren met andere schakels, maar tot op een zekere hoogte. Als die zwakke schakel je eigen techniek is, kun je dat niet altijd verbloemen met betere gear, zeker bij iets technisch als die canon rock. Een vette tone zit ook in je vingers (willen de echte gitaristen ons in ieder geval laten geloven :D)..

Wat betreft vervangende Ibanez-gitaren: de S320 is relatief goedkoop en veel 'bang for the buck'. Sobere afwerking, maar beter bodyhout dan die Gio's, over het algemeen een betere afwerking en een goede tremolo. Zwakke puntjes zijn wederom de pickups, maar bij deze gitaar heb ik in ieder geval meer het idee dat het het waard is om ze te vervangen. Duurdere gitaren kunnen altijd, maar dan zul je misschien iets specifieker moeten zijn voor goed advies :D

Succes!

Daniël4
13 juli 2009, 09:07
Een Ibanez S320 is een leuk gitaartje op 't eerste gezicht. Ik wilde 'm ook hebben, maar ik heb gehoord dat die tremolo niet zo stevig is bij het aansluitpunt van de whammy bar zelf. Die schroefdraad gaat heel snel kapot samen met een of ander plastic kokertje. Dat zou je laten kunnen vervangen (zoek maar eens op youtube, er staat een mooi voorbeeld tussen), maar dan moet je dat wel kunnen.

Ik zou eerder zeggen dat als je tussen de 1000 of 1500 te besteden hebt, dat je dan beter naar wat betere modellen kan kijken of een ander soort gitaar kan nemen. Ik zou gewoon ff naar de muziekwinkel gaan om te kijken wat je het fijnst vindt.

Klinken andere nummers wel vol genoeg? Ik heb zelf namelijk een Ibanez GSA60 (Gio nek enzo dus ook) en hij klinkt best goed voor z'n prijs.(Nog stevig ook vergeleken met die S320 die snel kan beschadigen :P)
De pickups zijn wel oke, maar ze missen wel een soms duidelijkheid in toon.

FreddyB
13 juli 2009, 18:17
Goed argument over de pickups. Enige wat dan problematisch kan zijn is dat mijn Gio 2 dubbele en 1 enkele pickup heeft; wat als een nieuwe 3 enkele heeft?

Andere nummers zelfde "probleem" trouwens. Ze klinken wel, maar vind het allemaal wat blikkerig / schel / gebrek aan diepte. De chorus en reverb op mijn nieuwe Pod doet al wat extra, maar dan wordt het zeg maar een schelle stereo sound :)

Misschien moet ik gewoon eens met mijn Pod en hoofdtelefoon naar een gitaarwinkel, dan weet ik tenminste wat voor geluid ik ga krijgen. Pickups worden iets lastiger.. ook met nieuwe gitaar kopen. Ik ken wel wat merknamen, maar dat zegt niets.

Qua muziek gaat de voorkeur uit naar (solo's uit) "epical metal" (nightwish, haggard, epica, therion), maar ik vind het ook erg leuk om *kuch* oude muziek te spelen zoals Dire Straits, ELO of Metallica. Hang beetje van de mood af. Ik weet dat Nightwish een ESP gebruikt (geen idee welke), en dat die samen met Ibanez veel in de metal voorkomt, maar ik wil me zeker niet vastpinnen op 2 merken als anderen ook erg leuk zijn natuurlijk.

Vorige keer was ik naar Feedback in Apeldoorn gegaan (erg grote gitaarwinkel), maar helaas pindakaas, die hadden niet echt veel Ibanez/ESP staan. Qua Ibanez 1 van 100, 500, 900 en 1200 euro. De verkoper kon me het verschil niet eens vertellen behalve "de duurdere is beter". Tja.. Tips voor winkels met ruime keuze/goed advies zou dus ook welkom zijn. Ik woon in Wageningen, maar heb auto dus kan eigenlijk overal naar toe.

pannekoek
13 juli 2009, 18:20
met ene line 6 pod x3 + roland cube op een clean standje is een echt vet geluid uit te krijgen! ik gebruik die combo zelf ook. vaker dan mijn buizenstack...



een goede gitaar zou je dus wel verdiend hebben als je meer zoekt.