PDA

View Full Version : Info over aankoop van een fender.



JIB
12 juli 2009, 18:16
Hallo allemaal.
Ik ben een 19-jarige gitarist en speel ondertussen een 5 jaar.
Ik wil nu graag een 2e gitaar aanschaffen. (Bezit nu over een Gibson LP standard)
Maar zou er graag nog een Fender bijgehad hebben. (Stratocaster/telecaster)

Op 2ehands sites gooien ze je er dood mee. Maar ook zie ik heel veel verschil in prijzen. Nu zou ik willen weten, wat zijn de goeie strats en tele's?
Van welk bouwjaar? Waar gemaakt? En welke keuzes kan ik best maken.

Alvast bedankt!!

Jens

Guitar GoD
12 juli 2009, 18:20
je kunt het beste kijken voor een usa fender. dat zijn de meest kwalitatieve fenders. ze worden op 2de hands sites aangeboden tussen de 600 en 1300 euro. de vintage en custom modellen voor wat meer. naar mijn weten zijn de 80's en 90's fenders goedkoper en van mindere kwaliteit. 'maar dat weet ik niet 100 procent zeker.

succes met zoeken!

bruno.

vulvasonic
12 juli 2009, 18:28
Fender maakt strats in alle prijsklassen, waardoor ze de hele markt kunnen bedienen, van de beginnende gitarist tot aan de grootste meesters met een flinke portemonnee.

Het gaat te ver om alle modellen te beschrijven, maar daarvoor kun je de zoekfunctie gebruiken. Er is namelijk al gigantisch veel over geschreven op dit forum.

Als eenvoudige stelregel mag je er echter van uit gaan dat de prijs een redelijke indicatie geeft van de kwaliteit. Hoe duurder hoe beter. Er ZIJN echter een aantal overlappingen hierin, het is dus geen ijzeren wet. Bovendien zijn er binnen alle lijnen exemplarische uitschieters (naar boven en naar beneden) te vinden en blijft het vooral een kwestie van testen.

Dat laatste, het testen, is dan ook wat ik jou wil adviseren. Zoek een winkel met een uitgebreid assortiment aan Fenders en trek er een dag voor uit om zoveel mogelijk strats te testen. Uiteindelijk bepaal JIJ wat lekker klinkt en speelt en moet JIJ het ermee doen.
En verder kan het geen kwaad om even de zoekfunctie te gebruiken en je wat in te lezen. Fender's site is ook al een aardige bron van informatie, kijk daar dus ook even.


Succes! :)

Mr.Fingers
12 juli 2009, 18:29
USA staat niet synoniem voor "goed"... de mexicaanse "classic" en "classic player" zijn volgens velen beter afgewerkt & klinken levendiger dan een USA standard... Top-of-the-line is de American Vintage serie, maar die kost dan ook 1800€ nieuw.

Wat "het beste" is staat niet vast, iedere gitaar is anders, en iedereen zoekt ook iets anders in een Fender. Wil je een scherpe, steriele klank (USA-deluxe), of wil je een wat wolliger, natuurlijke lo-fi sound (classic),... Fenders uit midden jaren '80 (Dan Smith) zijn een van de beste die Fender ooit gemaakt heeft, die van de jaren '90 kunnen er ook nog mee door, de moderne (2008,...) zijn "bovengemiddeld goed". Fenders uit de jaren '70 zijn wisselvallig, zitten goede bij, zitten ook slechte bij.

JIB
12 juli 2009, 18:43
Bedankt voor de snelle reacties al...
Even erbij vermelden, ik zoek ook wel een vaste sound...wat David Gilmour achtig...en het moet gaan dienen voor post-rock achtige dingen te maken.

Mr.Fingers
12 juli 2009, 18:46
Gilmour is strat, voor post-rock is een telecaster (custom of deluxe), jazzmaster of jaguar dan weer aangewezen...

vulvasonic
12 juli 2009, 19:09
Gilmour is strat, voor post-rock is een telecaster (custom of deluxe), jazzmaster of jaguar dan weer aangewezen...

Gilmour is strat, maar niet alle strats zijn gimour. En niet alle versterkers lenen zich voor zijn geluid. Ik heb heel toevallig gisteren een band Pink Floyd zien coveren en uiteraard had de gitarist een strat...., maar MAN MAN MAN MAN.... wat een lelijk kutgeluid had die zeg!!!!!!
Nu denk ik dat de versterker hier een grotere rol in speelde dan zijn gitaar (volgens mij een oude deluxe met Lace sensors), maar toch......



@JIB, wat Mr.Fingers al aangaf; grote groepen gitaristen preferen een aantal in Mexico geproduceerde strat modellen boven de standaard Amerikaanse modellen. Persoonlijk denk ik dat dit meer te maken heeft met het feit dat deze Mexicaanse modellen, die overigens van zeer goede kwaliteit zijn, het authentieke strat geluid veel meer benaderen dan de duurdere Standard American Series. Kwalitatief valt er echter niets op die Amerikanen af te dingen, maar ze klinken 'liever' en meer uitgebalanceerd dan wat we van het typische strat-geluid verwachten.

Hendriks
12 juli 2009, 19:14
Bedankt voor de snelle reacties al...
Even erbij vermelden, ik zoek ook wel een vaste sound...wat David Gilmour achtig...en het moet gaan dienen voor post-rock achtige dingen te maken.

Een 57 RI is dan een goede basis.

Quasar
12 juli 2009, 19:51
Hoi, er is veel informatie over strats en hun herkomst. Ik heb recentelijk zelf een 2e hands gekocht (standard usa '95), behalve dat ik geluk heb gehad dat de vorige eigenaar er heel zuinig op was, heb ik uit het serienummer ook info kunnen halen. Kijk hier eens naar: http://www.guitarnucleus.com/fenderserial.html

succes! :punk:

Omag
12 juli 2009, 22:32
Ik heb zelf een volledige studie gedaan naar aanleiding van de aanschaf van mijn eerste Stratocaster. Blijkbaar kun je de Fenders opdelen in 3 categoriën

Squier = Budget line van Fender, afkomstig uit Azië

MIM = Made in Mexico - goedkoper dan de Amerikaanse Strats, goede afwerking (al kan dat verschillen van model tot model), maar meestal met wat minder qualitatieve hardware ( Pick ups, etc...)

MIA = Made in America - duurder, maar zouden betere hardware bezitten.

Zelf ken ik iemand met een MIA, die klaagt over het voortdurend ontstemmen van de gitaar. Dus Amerikaans is niet altijd beter.

Na veel gelezen te hebben, kocht ik me een Classic Player 60 - Mexicaans, maar één van de topmodellen uit die range. Waarom? Goede prijs, maar met betere hardware dan de standaard Mexicaanse gitaren en ze zou bijzonder toonvast zijn, ook bij het gebruik van de tremolo. Ik heb ze nu drie dagen en heb ze nog niet moeten stemmen.

Wat niet wil zeggen dat er geen goede Squiers zijn ( Classic Vibe 50 en 60 worden op veel plaatsen geprezen) en de duurdere Americans zullen best wel nog een pak beter zijn dan mijn keuze. Ik denk dat je best een budget vooropstelt en dan kijkt wat het beste is dat je voor die prijs kunt krijgen.

6-string
13 juli 2009, 10:09
Naar mijn ervaring zijn Japanse Fenders ook ten zeerste aan te raden. Zitten qua prijs iets boven de Mexicaanse, maar qua kwaliteit minstens even goed dan Fender USA.

mesaman
13 juli 2009, 18:49
goede keuze...ik wens je er veel plezier mee!

JIB
14 juli 2009, 18:27
Het is een splinternieuwe Telecaster geworden.


http://img234.imageshack.us/img234/4782/afb0238.jpg

pannekoek
14 juli 2009, 18:34
ziet er gaaf uit! gefeliciteerd!

macwilliams
14 juli 2009, 18:38
Goede keus !

joskedentweede
14 juli 2009, 18:41
Hehe, als ik me niet vergis heb ik net dezelfde. Wat voor een is het precies?

JIB
14 juli 2009, 23:28
Een Fender - Am. Telecaster - MN - Naturel. :P

joskedentweede
15 juli 2009, 00:11
Een Fender - Am. Telecaster - MN - Naturel. :P

Ja, het is dus zo goed als dezelfde :)

Veel plezier ermee, ik ben er in ieder geval erg tevreden over!
Congrats!