PDA

View Full Version : 15" speaker in een 4x12 cab



MegaDrive
28 maart 2003, 10:49
Hallo allemaal. Ik zit eraan te denken om mijn 1960AV cab te verbouwen. Ik wil 2 12" speakers eruit halen en er een 15" Eminence speaker in zetten. Mijn huidige speakers zijn 16 Ohm per stuk, dus 8 Ohm (parallel) per paar. Het ligt dus voor de hand om een 8 Ohm speaker te nemen en zo te bedraden dat ik 2x 8 Ohm stereo kan aansluiten of 1x 16 Ohm mono (in een seriële schakeling). Iemand ervaring met of tips voor een dergelijke operatie? Het einddoel is natuurlijk dat ik wat meer sub-beuk krijg :grin:

Rectifier
28 maart 2003, 11:56
Er is nog een andere topic over een extra sub cabinet.

15" gewoon parallel of in serie klinkt volgens mij nergens naar, tenzij je van jazz houdt. Het flubbert aan alle kanten.

Dan zou je een filter moeten instaleren en een extra eindversterker (transistor) om de bass freq.te filteren die naar de eindversterker leiden en die naar de 15" speaker. Maar je kan ook een 12" speaker gebruiken.

Zie de Rivera K312 kast.
Bovenin 2x12 V30's en onderin een JBL 1x12 met eindversterker. Maar het signaal wordt bij Rivera in de top/head al gefilterd.

MegaDrive
28 maart 2003, 17:12
Flubber zuigt. Jazz ook. Hmm dan moet ik maar wat anders gaan verzinnen. Bedankt voor de reactie dude.