PDA

View Full Version : gitaar kopen



genz
12 juli 2009, 17:47
Ik zou een nieuwe gitaar willen kopen (elektrisch), maar ik weet eigenlijk niet goed wat er belangrijk is, en waar ik op moet letten.
Kan iemand me wat tips geven?

Blend
12 juli 2009, 19:56
Kijk es rond op dit forum, er is genoeg over te vinden denk ik!

bastiaanvanbeek
13 juli 2009, 07:21
eerst is het belangrijk dat je kijkt wat wat voor sound je zoekt. bijvoorbeeld een dik, vol geluid (een gitaar met humbucker elementen) of juist een dunner geluid (een gitaar met singelcoil elementen). voor wat voor muziekstijl wil je je gitaar gebruiken? heb je voorbeelden van gitaristen die ongeveer het geluid hebben dat jij zoekt?

extra tip: ga niet af op uiterlijk, al ziet een gitaar er nog zo mooi uit, hoeft het nog geen qualiteit te zijn. als een gitaar goed aanvoeld en hij geeft het juiste geluid dan heb je m denk ik wel gevonden. neem bijvoorbeeld iemand mee die er verstand van heeft.

deefke666
13 juli 2009, 08:10
inderdaad, ik sluit me aan bij de vorige spreker....
bepaal je budget en wat voor sound je ongeveer zoekt en probeer zoveel mogelijk gitaren uit,al dan niet met wat hulp van een ervaren iemand...
de gitaar die voor jou mening het beste klinkt en het beste aanvoelt is de gitaar voor jou...

het hangt er ook wat vanaf welke muziek je maakt he, dat kan de keuze al wat beperken...
men kan je hier wel wat raad geven maar dat zijn meningen van mensen die misschien andere muzikale intresses hebben dan jij en dat je daardoor soms door het bos de bomen nietmeer kan zien....

en je kan inderdaad best niet alleen op het uiterlijk van een gitaar afgaan, het belangrijkste is het geluid en de feel....

wat zijn zoal je invloeden en je budget...?

grtz d

genz
13 juli 2009, 09:18
Mijn stijl is vooral in de trant van: Nightwish, Within Temptation, Xandria, Epica,...

Budget,....:???: eigenlijk nog niet echt over nagedacht, maar ik ga toch geen zotte bedragen aan mijn gitaar uitgeven.

Ik zou ook graag wat meer willen weten over de verschillende eigenschappen van een gitaar en waar ze voor dienen:

voorb:
# Heavy "ISC" elektrische gitaar
# Elementen: 2 x Enkelspoels + 1 x Humbucker
# Regelaars: 1 x Volume + 1 x Toon
# Elementschakelaar: 5-weg
# Body: Massief els
# Hals: Hard esdoorn, 648 mm, geschroefd
# Toets: Palissander, 22 frets
# Brug: Klassieke "S"-stijl Tremolobrug
# Mechanieken: G
# Kleur: Brownburst.

Dit is zomaar de eerste de beste gitaar die kon vinde, maar wat houden al deze eigenschappen in, en wat is er goed en wat niet?

belfrink
13 juli 2009, 09:34
Ibanez RG series lijkt me een goede keus voor je ;)

deefke666
13 juli 2009, 09:34
zonder ongeveer een budget is het nogal moeilijk om je te helpen he....
het verschil in kwaliteit tussen een gitaar van 200 euro en eentje van 500 euro kan al heel groot zijn
maar gezien je muziek stijl zo ik wel uitkijken naar iets met twee humbuckers en misschien beter een vaste brug....

deefke666
13 juli 2009, 09:37
inderdaad, ibanez rg...
kan je in jouw stijl nooit ver mis mee zitten :D

beruk
13 juli 2009, 09:42
Ibanez RG series lijkt me een goede keus voor je ;)
Lijkt mij ook. Of deze (http://www.thomann.de/nl/ibanez_grg170dx_bkn_egitarre.htm). En dan nog een versterker....

genz
13 juli 2009, 09:50
ibanez ziet er inderdaad wel leuk uit, maar waar moet ik nu eigenlijk op letten?
Ok 2 humbucker pick-ups, maar voor de rest?



Lijkt mij ook. Of deze. En dan nog een versterker....
En ik heb al een versterker, dus daar ga ik niet nog eens geld aan uitgeven.:)

deefke666
13 juli 2009, 09:55
RGR321EX moet je maar eens opzoeken....
geweldige gitaar voor het geld en echt iets voor jou stijl denk ik

genz
13 juli 2009, 11:08
en waarom is juist dat model nu beter?

belfrink
13 juli 2009, 11:13
en waarom is juist dat model nu beter?

Omdat Ibanez een erg goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Goede metal gitaar die lekker scheurt en prima is voor beginners ;)

deefke666
13 juli 2009, 11:13
t is een echte rock/metal gitaar maar met een vaste brug...
bij goedkopere gitaren gebeurd het vaak dat ze nogal vlug ontstemmen en met die vaste brug is dat heel wat minder....
t is natuurlijk mijn eigen mening he,
maar t belangrijkste is dat jij je goed voelt met je gitaar, dus ik zou zeggen zoveel mogelijk testen tot je er eentje vind die je ligt...

genz
13 juli 2009, 11:58
wat is een vaste brug?

Orbis
13 juli 2009, 12:05
Een vaste brug houdt in dat de gitaar geen tremolo heeft (als je niet weet wat een tremolo is, biedt google pics een uitkomst). Je kunt dus geen fijne tril in de klank aanbrengen, maar je gitaar zal ook minder snel ontstemmen. Zeker goedkopere gitaren met tremolo's hebben er een hand van om bijzonder snel te ontstemmen. Bovendien geeft een vaste brug volgens mij meer sustain (de toon blijft langer doorklinken), maar daarover weten sommige mensen hier op het forum weer veel meer dan ik.

genz
13 juli 2009, 18:30
ah, oke, merci,
ik kijk nog wat verder rond.
Zijn er btw ook nog andere modelle die jullie mij aanraden?

wiegersma
13 juli 2009, 19:12
read this very carefully:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302

en dit:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90944

of dit:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90945