PDA

View Full Version : Deksels!



Steven-gh
12 juli 2009, 13:35
Hallo chaps,

Ik heb tot mijn grote teleurstelling een ongelukje gehad thuis, waarbij de deksel van mijn koffer (met ijzeren rand etc.) vol op mijn fender is gevallen.
Nu zag ik tot mijn grote spijt dat de gitaar ernstig beschadigd is, ik heb even wat foto's geplaatst zodat jullie de schade kunnen zien.

Valt dit nog mooi te repareren? Of wordt het dan een heel duur geintje, want anders is het misschien makkelijker om het een beetje weg te werken zodat het er nog enigszins uitziet, en ziet het er misschien nog redelijk uit ook.

http://img32.imageshack.us/img32/1184/dsc01437jvu.th.jpg (http://img32.imageshack.us/i/dsc01437jvu.jpg/)
http://img20.imageshack.us/img20/8782/dsc01438u.th.jpg (http://img20.imageshack.us/i/dsc01438u.jpg/)

Steven

Mr.Fingers
12 juli 2009, 13:38
First cut is the deepest... Kan wel hersteld worden (door een volledige nieuwe laklaag (vrij kostelijk), of door gewoon dat gebied met een kleurstift in te kleuren (goedkoop, maar niet perfect)).

Ace 1.15.19
12 juli 2009, 13:40
Aj, dat gat is niet mis...

Wiellem
12 juli 2009, 13:43
Ah man kut voor je, kan me nog god herinneren dat ik de eerste echte schade op mijn gitaar kreeg.

Ik zou als ik jouw was er gewoon mee leren leven, wel en mazzeltje dat het een strat is die worden zo steeds mooier :)

wiegersma
12 juli 2009, 13:49
Relic strat

een nieuwe laklaag is vrij prijzig

stickertje er overheen?

robert-gitarist
12 juli 2009, 13:50
Nu de gitaar nooit meer poetsen, dit is namelijk al een mooi klein begin: veel spelen en smijten met je gitaar en je hebt een mooie relic ;) :D

Steven-gh
12 juli 2009, 13:50
Bedankt voor de snelle reacties al.

Ja ik schrok me ook echt kapot, heb hem net 2 jaar ongeveer en de lak zag er ( op wat krasjes na natuurlijk) nog perfect clean uit. Nu is er echt zo'n hap uit genomen!

Een volledige nieuwe laklaag, dan laat ik het nog liever zo denk ik, alles went:(

QueenSRVJW
12 juli 2009, 14:02
NEEEE! niet je Fender American Stratocaster Deluxe met Custom Shop 69 elementen!!!..

even serieus, het is natuurlijk wel hard balen...

Sjoerdz
12 juli 2009, 14:09
Met vloeibaar hout gat lichtelijk opvullen? En dan met een stift bijkleuren?

jamx
12 juli 2009, 14:25
Zooo.. dat is goed kut zeg. Ik zou de plek door een lokale gitaarboer even laten fixen zodat je je handen er niet aan open haalt tijdens het spelen. Maar ik zou er geen nieuwe lak o.i.d. over doen...

DeiDRagonas
12 juli 2009, 15:35
Ik dacht echt iets vreselijks te gaan zien.. Ik persoonlijk zou van een kleine beschadiging als dit het probleem niet inzien, mooi toch? Maargoed, als je hem netjes had willen houden is t mooi balen idd. Gewoon lekker zo laten is mn advies. Lekker boeien als ie nu weer eens valt, ja toch?

Grt R!

barno
12 juli 2009, 15:51
als er na twee jaar nog geen kras op zat, lijk je me niet het type dat veel on the road is. maar dat maakt het niet minder rot voor je natuurlijk.
Alles is te herstellen, al is dit soort dingen vrij duur, als je het goed gedaan wil hebben dr een pro.

mss enige troost putten uit wat mij constant gebeurt ...
- een Gibson 335 van 67, near mint, ik gebruik 'm eerste keer op optreden: valt van de strap...lakschade
- een usa 57 ri van 85, ook in bijna nieuwstaat gekocht enkele jaren geleden: tweede optreden, op een festival rijdt er een podiumlul met een flightcase over... dikke diepe streep in lak en hout
- ik koop een tweed bassman (een van de eerste ri's, dus een goeie), het ding staat al 15 jaar bij iemand op de slaapkamer in perfecte conditie. Ik ga'm halen, kom ermee thuis en loop iets te snel langs een deur binnen, scheur van 15 cm in het doek
enz... :)

nu, dit soort carrosserieschade laat ik gewoon voor wat het is, zolang de handel maar goed werkt

Flipkoos
12 juli 2009, 16:29
Begin alsjeblieft niet met een stift te ouwehoeren!!! Dat lijkt meestal nergens op. Dit heeft karakter. Mooi laten.

allochthomas
12 juli 2009, 16:43
ik zag gewoon zo laten want stratocasters horen afgeragd te zijn:D

Thundermane
12 juli 2009, 16:50
Een toegetakelde gitaar heeft karakter.
Eerst is het altijd ff doorbijten, maar later is het cool. ^^

Eko
12 juli 2009, 17:29
Echt zonde. Als je reparatie overweegt , denk eens aan een replacementbody. Kan goedkoper uitwerken dan een reparatie. Zeker als je gebruikt op de kop tikt.

zeiler
12 juli 2009, 17:33
Echt zonde. Als je reparatie overweegt , denk eens aan een replacementbody. Kan goedkoper uitwerken dan een reparatie. Zeker als je gebruikt op de kop tikt.

maar dan is 't niet meer "echt Fender." wel balen maarjah!


Een toegetakelde gitaar heeft karakter.
Eerst is het altijd ff doorbijten, maar later is het cool. ^^

eigenlijk best wel ;)! Ik zou het zonde vinden want 't is niet echt een mooie relic zeg maar, maar aan de andere kant heeft 't later denk ik wel wat! OP m'n nieuwe fender zou ik 't echt klote vinden maarjah, later is 't denk ik wel cool, a la John Mayer op MJ z'n begrafenis (Da's wel erg overkill btw maarjah :D)!


Begin alsjeblieft niet met een stift te ouwehoeren!!! Dat lijkt meestal nergens op. Dit heeft karakter. Mooi laten.

+1 inderdaad! Heb 't pas geprobeerd met een van mijn boxen, en dat is lelijk :o!!! dan zou ik 't maar zo laten!

René`
12 juli 2009, 17:45
Jammer zeg, ik zou me er inderdaad gewoon overheen proberen te zetten en over 15 jaar is het alleen één van de mooie herinneringen. :p
Maar als je het een heel groot probleem vindt; kosten noch moeite sparen!

vulvasonic
12 juli 2009, 18:41
Accepteren en mooi laten zitten.

Dit is een wat forsere beschadiging dan wat je doorgaans tegenkomt, maar ze zijn eenvoudigweg niet te voorkomen.
En overspuiten is geen optie. Voor de kosten daarvan kun je onderhand een tweede gitaar erbij kopen. Als de lak op jouw gitaar niet transparant zou zijn, dan zou opnieuw lakken nog te overzien zijn (hoewel i.m.o. te duur voor zoiets 'onbelangrijks'). Maar in jouw geval zou de gitaar helemaal tot op het hout moeten worden ontdaan van alle lak en vervolgens, op een goede manier opnieuw moeten worden gelakt. Dat is een tijdrovende klus en vooral ook een erg dure (er van uit gaande dat je dit door een vakman laat doen).

Je enige alternatief is 'bijwerken'. Voor advies kun je bij een gitaarbouwer terecht. En misschien kan hij de plek zo camoufleren dat het de moeite waard is. Ik heb Patrick Koopman wel eens een scheur in de lak van een gitaar VOLLEDIG zien weg toveren. Dus zeg nooit nooit.

DaWi
12 juli 2009, 19:15
Accepteren en mooi laten zitten.

Dit is een wat forsere beschadiging dan wat je doorgaans tegenkomt, maar ze zijn eenvoudigweg niet te voorkomen.
En overspuiten is geen optie. Voor de kosten daarvan kun je onderhand een tweede gitaar erbij kopen. Als de lak op jouw gitaar niet transparant zou zijn, dan zou opnieuw lakken nog te overzien zijn (hoewel i.m.o. te duur voor zoiets 'onbelangrijks'). Maar in jouw geval zou de gitaar helemaal tot op het hout moeten worden ontdaan van alle lak en vervolgens, op een goede manier opnieuw moeten worden gelakt. Dat is een tijdrovende klus en vooral ook een erg dure (er van uit gaande dat je dit door een vakman laat doen).

Je enige alternatief is 'bijwerken'. Voor advies kun je bij een gitaarbouwer terecht. En misschien kan hij de plek zo camoufleren dat het de moeite waard is. Ik heb Patrick Koopman wel eens een scheur in de lak van een gitaar VOLLEDIG zien weg toveren. Dus zeg nooit nooit.

+1234567890 over laten zitten, mits het je toon niet benadeeld.

hezz
12 juli 2009, 22:39
Ik las de eerste zinnen van dit topic met de verwachting een body door de lengte in half te zien liggen... maar dat kleine butsje? Boeiend! Doorspelen!

Tupelo
12 juli 2009, 23:22
Blij wordt je er niet van wanneer je er hard voor hebt moeten werken, maar met de leeftijd en daaraan verwant inkomsten die toenemen is een dergelijke beschadiging te aanvaarden. Op termijn heb je een natuurlijke relic te pakken, consider yourself lucky, sommige mensen moeten daartoe met een schuurmachine aan de slag. ;)

Zelf had ik pas na lange tijd door dat de klinknagels van mijn koffer door de bekleding door komen. Ook allemaal kleine deukjes en krasjes dus. Ik zou mijn koffer moeten verkopen als een soort relic-machine. :D

Steven-gh
13 juli 2009, 01:02
Haha ja nja opzich heb ik wel wat met (door gebruik) gerelicte gitaren, maar dit was niet echt wat ik voor ogen had na 2 jaar ;)..

Ik denk dat ik er maar aan ga wennen, het blijft tenslotte een stratocaster, geen ferrari :D.

@barno, hmja ik speel er wel heel veel op, van echt dichtbij ziet hij er ook lang niet zo gladjes uit! Maar dit is natuurlijk wel even wat anders, iets wat je gelijk en altijd ziet :)

snaarplukker
13 juli 2009, 01:25
Een beetje bijkleuren, opvullen met 2 komponenten epoxylijm, uitharden, shuren en polijsten. Dan hebt je voor nog geen tientje de schade bijna onzichtbaar hersteld.

stratie
13 juli 2009, 09:40
lekker laten zitten, wat iedereen ook al zecht. In het begin is het een beetje zuur. Maar kom op, tis geen LP dit is etisch verantwoord :cheerup:

en zon grote schade is het niet...


my 2 cents

groovieguitarguus
13 juli 2009, 09:58
Hoi Steven... Ik begrijp je 'Stress'. Ondanks de opbeurende 'Relic' verhalen is het klote.
Is de gitaar van je gespoten met een nitro-Celluloise lak.
Ik heb gemerkt dat je met geduld en handigheid daar wel wat mee kan.
- De kale plek met beits kleuren tot het donker genoeg is.
- De plek opvullen met Celluloise lak (druppeltjes er in laten vallen).
- Af en toe even met een doek met koud water er over om het sneller te laten uitharden.
- Als de lak dik genoeg is, met een klein blokje en waterproof schuurpapier (1200) samen met water de plek weer glad schuren.
- De plek oppoetsen / polijsten met auto cleaner
- Napoetsen met auto was.
Je zult er gerust wat van blijven zien, maar dit is een mogelijkheid.

Succes!

RobertoL
13 juli 2009, 10:05
Echt zonde. Als je reparatie overweegt , denk eens aan een replacementbody. Kan goedkoper uitwerken dan een reparatie. Zeker als je gebruikt op de kop tikt.
Een gebruikte heeft toch meestal gebruikssporen, dus hij is ook kapot.

spirit
13 juli 2009, 18:39
Da's zwaar balen joh. Persoonlijk zou ik het zo laten, voor het zelfde geld laat je het repareren, en overkomt het je volgende week weer.

Maar ik ken mensen, die echt zo super zuinig op hun gitaar zijn, dat ze absoluut niets willen weten van deukjes of krassen.

Wat je zou kunnen doen is naar een autoschade bedrijf gaan wat zich richt op "spot-on" reparaties. Die kunnen kleine lakschade's (zoals bv. steenslag, en diepe krassen) perfect wegwerken. En de prijs voor zoiets valt nog reuze mee, hier bij mij in de buurt zit er een, die rekent 30,-euro per plekje.

Als je géén ervaring hebt, vooral niet zelf gaan "klooien".

Thundermane
13 juli 2009, 19:36
+1234567890 over laten zitten, mits het je toon niet benadeeld.

Bash me niet, maar dit is wat ik heb vernomen, en weet niet eens meer waarvan:
Maar de enige reden dat er in feite lak op je gitaar zit is om het hout te beschermen en zodat het lang meegaat. Maar qua sound benadeeld lak de gitaar alleen maar!
Hoe dunner de lak, hoe meer hout kan "ademen".

Had het volgens mij van een of andere review van een gitaar.
Dus neem het met een korreltje zout. Heb geen zin om gebashed te worden door de experts hier. :P

Steven-gh
13 juli 2009, 20:57
Da's zwaar balen joh. Persoonlijk zou ik het zo laten, voor het zelfde geld laat je het repareren, en overkomt het je volgende week weer.

Maar ik ken mensen, die echt zo super zuinig op hun gitaar zijn, dat ze absoluut niets willen weten van deukjes of krassen.

Wat je zou kunnen doen is naar een autoschade bedrijf gaan wat zich richt op "spot-on" reparaties. Die kunnen kleine lakschade's (zoals bv. steenslag, en diepe krassen) perfect wegwerken. En de prijs voor zoiets valt nog reuze mee, hier bij mij in de buurt zit er een, die rekent 30,-euro per plekje.

Als je géén ervaring hebt, vooral niet zelf gaan "klooien".

Ja precies, ik ben zelf niet echt zo'n type dat absoluut niet wil dat er een deukje of krasje in komt(mits het een Gretsch zou zijn oid). Toch was dit wel een hapje hout uit je gitaar:dontgeti:, ik heb er overigens geen last van tijdens het spelen, hij klinkt weer super goed!:gitarist:

EuroCinema
13 juli 2009, 21:18
Je kan 'm ook laten relic'en nu. Dan hoort dat stukje zonder lak alleen maar bij de versleten look van de gitaar.

mikeyaxeman
13 juli 2009, 21:51
Bash me niet, maar dit is wat ik heb vernomen, en weet niet eens meer waarvan:
Maar de enige reden dat er in feite lak op je gitaar zit is om het hout te beschermen en zodat het lang meegaat. Maar qua sound benadeeld lak de gitaar alleen maar!
Hoe dunner de lak, hoe meer hout kan "ademen".

Had het volgens mij van een of andere review van een gitaar.
Dus neem het met een korreltje zout. Heb geen zin om gebashed te worden door de experts hier. :P

Ik heb laatst nadat ik info zocht voor een ander tremolo blok voor mijn Squier strat dit artikel gevonden op internet over poly vs nitro en andere dingen betreffende tone misschien interessant om te lezen:

http://www.ronkirn.com/quest.htm

Nah nitro aged wel mooier dan poly.... :roll:

kalmah
13 juli 2009, 22:32
Als je nou in de VS zou wonen, had je de fabrikant aan kunnen klagen aangezien in het boekje van de koffer niet staat vermeld dat gitaren niet tegen een dichtvallend deksel kunnen :seriousf:

Maareh, zou er niet teveel aandoen. Met stift en de hele rotzooi wordt 't vaak niet mooier op. Maak het een beetje 'glad' en laat 't zo.

Thundermane
14 juli 2009, 10:28
Ik heb laatst nadat ik info zocht voor een ander tremolo blok voor mijn Squier strat dit artikel gevonden op internet over poly vs nitro en andere dingen betreffende tone misschien interessant om te lezen:

http://www.ronkirn.com/quest.htm

Nah nitro aged wel mooier dan poly.... :roll:

Wat een goede link!
Maar het is dus akoestisch gezien waarschijnlijk beter om niet eens lak te hebben.
Tsja, de zoektocht naar de beste sound is altijd lastig. Je kan er niet van uit gaan dat duur meteen beter is. Zover ik weet ben ik wel redelijk objectief, gezien toen ik mijn main axe had gekocht dat ik in feite gewoon een boel gitaren had uitgeprobeerd en de gene die ik het beste vond klinken, niet de gene was die ik eigenlijk eerst in gedachten had.

Sowieso er zijn een boel geweldige gitaristen, maar waarvan ik de gitaarsound dus eigenlijk minder vind.

JenK
14 juli 2009, 12:42
Brute pech !

ik had onlangs ongeveer hetzelfde aan de hand met mijn Fender (mex) Tele: iemand liet hem vallen en aan de rand was een groot stuk van de lak weg: hout zichtbaar! Iets groter nog dan het stuk op jouw gitaar.
Hij werd gerepareerd bij een gekend luthier : Hugo Valcke (Waarmaarde België) http://www.hugovalcke.be/
Gitaar werd enkel plaatselijk hersteld, dus enkel waar stuk lak was weggesprongen.
Dit nam wel een 8-tal weken in beslag: hij "was niet content over het kleur en resultaat" (ik belde hem om de 2weken....). Maar het resultaat is verbluffend: practisch onzichtbaar hersteld.
Dit heeft me minder dan 100€ gekost.
Dus ik zou zeggen : herstellen bij een goede vakman!
JenK