PDA

View Full Version : Klappende/rammel reverb



steph
12 juli 2009, 11:16
Waarschijnlijk is de galmveer een beetje uit gerekt, vooral op houten podia klappert die behoorlijk vaak.
Kan ik deze een beetje inkorten, of is er een andere manier om dit tegen te gaan (beetje schuimrubber aan de binnenkant van het blik)?
Of moet er gelijk en nieuwe in?
Het gaat om een Vibrolux.

nico verduin
12 juli 2009, 11:51
De galmveren zijn per definitie vrij gevoelig. Het zou kunnen dat de veren inmiddels wat uitgerekt zijn (zeker als het nog de originele is). Wat je zou kunnen doen is de veer in zijn geheel proberen op te hangen met een paar trekveren (praxis oid) of hem op een paar veren de monteren zodat hij zweeft.
Mocht dat niet lukken, dan wordt het toch echt afscheid nemen van de oude. Wat ook nog wel eens blijkt, is dat er een veer is afgebroken en dat er een kant op de bodem ligt. Had je de veer al uit de hoes gehaald?

Plant
12 juli 2009, 12:41
Een veer hoeft nog niet eens afgebroken te zijn.

Ik had ooit een Polytone Minibrute 3 met een galmprobleem. Nu was dat toch al geen geweldige galmunit. Het bevatte een paar hele korte galmveren, wat een nogal ketserig en blikkerig geluid gaf.

Toen ik de galmunit eens bekeek, bleek een van de veren los in het bakje te liggen :???: . De oogjes aan de uiteinden van de veer kon ik gewoon weer terughaken en de veer zat weer. En niet eens zo losjes, dus hoe het ooit losgeraakt is is me nu nog een raadsel.

Je hebt blijkbaar last van trillingen buiten de versterker (vooral op houten vloer), niet door trillingen van de speaker.

De metalen behuizing van de unit zit als het goed is losjes in een paar rubbers opgehangen in je versterker. Het zou kunnen dat die rubbers een beetje uitgehard zijn. Wij worden ook steeds stijver met het klimmen der jaren, nietwaar? :( Je kunt eens voelen of die rubbers nog een beetje soepel zijn.

nico verduin
12 juli 2009, 13:25
Hij heeft een accutronics veer. Die galmveren zitten gesoldeerd in de spoelen. Geen haakjes dus. Het mechaniek zelf hangt wel in veren. Daar zou er inderdaad ook een van los kunnen zitten.

RF
16 juli 2009, 12:15
de grote veren tussen de spoelen in de accutronics hebben hele kleine haakjes aan het einde van de veer zitten... ik heb ook wel es een losse veer gehad (ook bij een jaren 60 vibrolux reverb met originele reverb unit) die blijkbaar tijdens vervoer was losgeraakt. Ik dacht eerst dat ik die reverb kon weggooien totdat ik dat haakje zag en hem kon vastmaken. Bij de meeste losse veren is echter het stukje dat het haakje vasthoudt afgebroken en niet te repareren, ik had geluk.

verder beschrijft gerald weber in zijn eerste boek nog wat methoden om een uitgerekte veer wat strakker te krijgen, weet even niet meer wat precies, maar kan me wel herinneren dat het er in staat.

robert