PDA

View Full Version : stel dat & hollowbodys zum anfangen



macwilliams
12 juli 2009, 10:02
Stel dat;

Je speelt nu alweer een tijdje gitaar en het is duidelijk geworden dat "DE" les
paul helemaal jouw ding is. Onomstotelijk monogame liefde tussen jou en dat
model! Maar door jouw affectie en uiterste voorzichtigheid voor jouw spullen
komen de dames nooit de deur uit en als een rechtgeaarde quasimodo maar
dan zonder de bochel sluit je ze op in jouw torentje. Echter heb je
buitenshuis ook redelijk veel tijd en zeker zin om te gaan spelen maar je
liefjes zitten dus in jouw "toren" zo pakweg zeventig kilometer verder op.
Dilemma toch?

Nu is het zo dat je enkel voor je zelf speelt en niet in rumoerige dan wel
rokerige lokalen (al valt dat rokerig een beetje tegen heden ten dage). Je zou
dus onversterkt kunnen spelen. Aangezien je niets voelt voor een
akoestische gitaar valt je oog op een halfholle half electrische gitaar het
model dat dus beter bekend staat als "DE" es, wat op zich een logisch gevolg
is vanwege de voorliefde voor "DE" les paul.

Nu heb je echter nooit gespeeld op de half,halfjes en wil jezelf niet in een
financieel debacle storten en bent dus op zoek gegaan naar een goedkoper
alternatief, welke ook gevonden is. Op jouw zoektocht ben je dus een
Staggtjah...tegengekomen die ja kan overnemen onder de €100,-.

Rest jouw de vraag dus: Is de stagg van beginsel goed genoeg om het uitstapje te proberen?

Proberen in een winkel heeft geen zin aangezien ik veel langer nodig heb om
er achter te komen of een gitaar echt wat is. Een gitaar ben ik 10 keer
wezen bespelen in de winkel en heb deze toen gekocht om hem vervolgens
na een jaar weer te verkopen. Dat heeft mij meer geld gekost dan nodig
was.

http://www.stevesmusiccenter.com/StaggSA300-TSBig.jpg

Midwolda
12 juli 2009, 10:45
Hollow gitaren, zoals de ES175-types, hebben een redelijk diepe klankkast (plm. 6 cm.) die ook echt hol is. Als je die onversterkt speelt, hou je dus inderdaad wel wat acoustisch geluid over. Het haalt het niet bij een dreadnought natuurlijk maar het is een redelijk volume om een beetje bij te oefenen in een rustige omgeving.
Semi-hollows (zoals ik denk ook jouw a.s. Stagg) hebben een massief blok hout in het midden van de klankkast om feedback tegen te gaan en om meer sustain te leveren. De klankkast is vaak wat minder diep (plm. 4 cm.), en van het acoustische geluid blijft dan ook niet erg veel over. Net iets meer dan een goed resonerende solid-body.

Maar voor 100 euro kun je je eigenlijk geen buil vallen, wel? Hoewel, ik dacht dat Stagg de top onder de troep was... maar ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld.

grayfink
12 juli 2009, 10:58
Mwoah, als het niets is kun je het voor dat geld weer verkopen.
Aan de andere kant, voor een paar honderd meer heb je een veel betere instap in de semi-hollow wereld. Bij Musik-Produktiv heb je b.v. de Collins Bluesmaster, een erg leuke ES335 kopie voor 299€ Verrassend goed. (Heb ik zelf in handen gehad), misschien leuk voor jou om eens naar toe te rijden (Bij Ibbenbüren) Zelf heb ik al een tijdje een Ibanezje ( http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91446 ) die ik gebruik voor precies datgene wat jij beschrijft. Op hoog volume in mijn bandje komen de elementjes te kort, weinig definitie bij high gain, niet "door de mix prikken". Maar voor thuis een heerlijk dingetje.
Later als ik groot ben koop ik een echte Gibson Es335...:)

pannekoek
12 juli 2009, 11:16
hey macwilliams! probeer eens te zoeken naar een 2de hands epi dot of eventueel sorento. mocht het niets zijn kan je het altijd voor dezelfde prijs weer verkopen. en zowieso is de epiphone dot niet duur!

macwilliams
12 juli 2009, 11:24
Thanks,

een opmerking:
Ik ben een relatief klein mannetje met korte armpjes en het is niet de bedoeling dat wanneer ik speel dat het er uit gaat zien alsof ik een bono-bono aapje ben dat om een keukenkastje aan het klauteren is.


http://3quarksdaily.blogs.com/3quarksdaily/images/monkeys.jpg

barno
12 juli 2009, 11:25
Waarom eigenlijk geen acoustische gitaar? Alle echte mannen kunnen uit de voeten met een acoustische :). Het is wat stroever maar daarom ideaal om te werken aan techniek.

pannekoek
12 juli 2009, 11:27
Thanks,

een opmerking:
Ik ben een relatief klein mannetje met korte armpjes en het is niet de bedoeling dat wanneer ik speel dat het er uit gaat zien alsof ik een bono-bono aapje ben dat om een keukenkastje aan het klauteren is.


http://3quarksdaily.blogs.com/3quarksdaily/images/monkeys.jpg

zo groot is een epiphone dot niet hoor :ok:

macwilliams
12 juli 2009, 11:28
Heb een akoest gehad, ben genezen...:(

wiegersma
12 juli 2009, 11:50
Epiphone Wildcat zit qua grootte net tussen een Les Paul en een ES in.

http://www.imuso.co.uk/directory/images/reviewpix/epiphone-wildkat.JPG

macwilliams
12 juli 2009, 11:51
daar kan ik me wel bij voorstellen, even googlen naar prijzen..:)

macwilliams
12 juli 2009, 11:59
Epiphone Wildcat zit qua grootte net tussen een Les Paul en een ES in.

http://www.imuso.co.uk/directory/images/reviewpix/epiphone-wildkat.JPG

Mooi,

te duur!

Pepe
12 juli 2009, 12:05
Proberen in een winkel heeft geen zin aangezien ik veel langer nodig heb om er achter te komen of een gitaar echt wat is. Een gitaar ben ik 10 keer
wezen bespelen in de winkel en heb deze toen gekocht om hem vervolgens na een jaar weer te verkopen. Dat heeft mij meer geld gekost dan nodig was.


Je vertrouwt meer op het advies van een anonieme poster dan op je eigen oordeel MacW?

Wat een ingewikkeld verhaal om 100 euro uit te geven. Wees een vent, koop iets of koop niets zou ik zeggen. Ik ben het trouwens eens met Barno, elk zichzelf serieus nemende gitarist moet een akoestische gitaar in huis hebben, de basis van alles.

bert k
12 juli 2009, 12:15
Maar wel fijn als ie dan ook versterkt kan worden. Ik zou niet voor een semi gaan wegens te zacht onversterkt. Gewoon een hollow body. (Schaamteloze spam: zie sig.)

zoon van Piet
12 juli 2009, 12:19
als een rechtgeaarde quasimodo maar
dan zonder de bochel


Les Paul liefhebbers krijgen vroeger of later allemaal een bochel!

ik heb begrip voor je dilemma en ook een www-vriendin (WoonWijdWeg) ik los mijn spelproblemen al jaren op door jazzgitaren mee te zeulen. ze gaan hard genoeg i huissituaties, en spelen en klinken als een elektrieke..

macwilliams
12 juli 2009, 12:28
Maar wel fijn als ie dan ook versterkt kan worden. Ik zou niet voor een semi gaan wegens te zacht onversterkt. Gewoon een hollow body. (Schaamteloze spam: zie sig.)

Bert,
Die van jouw is een dikke jazzbak en ligt in rotjeknor.
Die stagg ligt hier in Kampen en zou zo met de fiets opgehaald kunnen worden.

Aapje met keukenkast verhaal zeg maar :seriousf:

wiegersma
12 juli 2009, 13:22
Koop gewoon die Stagg. Onder de €100 kom je verder ook niet veel soeps tegen.

fransoos
12 juli 2009, 14:14
Onversterkt spelen en als het moet versterkt; probeer eens de Ibanez Artcore AFS serie uit. Zit akoestisch nog een redelijk geluid in bij een dunne kast.
2e Hands goed te vinden voor een redelijke prijs.
Made in China, maar wel goed gemaakt.
My 2 cents

zeiler
12 juli 2009, 14:47
stagg zach ik pas ook, maareh... neem je de andere 4 er ook bij? :o!

Martijn-w
12 juli 2009, 14:49
Ik ben eigenlijk nog nergens je budget tegengekomen. Want ik neem aan dat het toch ook meer dan 100 euro mag zijn.

Tupelo
12 juli 2009, 14:54
Terzijde; waarom voel je niets voor een akoestische gitaar..?
Heb je het weleens geprobeerd...?
Bedoel, als je zo een ding koopt voor het onversterkte geluid, tja dat krijg je uit je LP ook gewoon.

Je kan ook wachten tot Orph zijn hollow-body-custom-made-LP verkoopt over een half jaartje. ;)

Bram+
12 juli 2009, 15:13
Onversterkt spelen en als het moet versterkt; probeer eens de Ibanez Artcore AFS serie uit. Zit akoestisch nog een redelijk geluid in bij een dunne kast.
2e Hands goed te vinden voor een redelijke prijs.
Made in China, maar wel goed gemaakt.
My 2 cents
Een tweedehands Artcore op de kop tikken lijkt mij ook de meest zinnige optie. Op een of andere manier zie ik geen heil in zo'n nieuwe semi-hollow van 100 euro. Dat is wel echt zo weinig dat je er volgens mij helemaal niks van mag verwachten.

Orpheo
12 juli 2009, 15:14
Je kan ook wachten tot Orph zijn hollow-body-custom-made-LP verkoopt over een half jaartje. ;)

:seriousf: HAHAHAHA



wat een geweldig DOMME opmerking! je zou onderhand wel moeten weten dat ik geen van mijn custombuilds ooit heb verkocht, laat staan overwogen heb te verkopen!

Bram+
12 juli 2009, 15:16
:seriousf: HAHAHA

Omdat je ook wel weet dat je er relatief gezien geen drol voor krijgt!

Martijn-w
12 juli 2009, 15:19
Een tweedehands Artcore op de kop tikken lijkt mij ook de meest zinnige optie. Op een of andere manier zie ik geen heil in zo'n nieuwe semi-hollow van 100 euro. Dat is wel echt zo weinig dat je er volgens mij helemaal niks van mag verwachten.

Dat klopt. Je kan onmogelijk op een dingetjes van 100 bepalen of het iets voor je is, want een goede semi-hollow speelt toch anders en klinkt anders dan zo'n goedkoop frotding. Das niets anders dan bij een les paul.

Tupelo
12 juli 2009, 16:24
Mozes kriebels, Orph, jouw wereld is echt verdeeld tussen dom & slim hè, meer angles zijn er niet, je eigen humor uitgesloten ? :dontgeti:

hezz
12 juli 2009, 17:04
:seriousf: HAHAHAHA



wat een geweldig DOMME opmerking! je zou onderhand wel moeten weten dat ik geen van mijn custombuilds ooit heb verkocht, laat staan overwogen heb te verkopen!

Dude. Really?

vulvasonic
12 juli 2009, 18:56
Ik ben de trotse eigenaar van een Gibson ES 347 (een 335 met iets meer opties). Die gitaar kost een paar centen meer dan de gitaren die jij op het moment overweegt om aan te schaffen. Nu meen ik te hebben begrepen dat je dit model hoofdzakelijk overweegt i.v.m. de wat luidere acoustische klank t.o.v. een solid body gitaar??!?!??!?!

Laat me je dan alvast even fijntjes op wijzen dat het acoustische volume van mijn ES, dat van een solid body maar nauwelijks overstijgt!

Waarom koop je van je zuurverdiende geld niet gewoon een klein oefenversterkertje, of voor mijn part zo'n Vox plug?

Of heb ik iets gemist in het hele verhaal?!??! :dontgeti: :???: :chicken: :confused: :eek:

Luke-wannabe
12 juli 2009, 18:59
:seriousf: HAHAHAHA



wat een geweldig DOMME opmerking! je zou onderhand wel moeten weten dat ik geen van mijn custombuilds ooit heb verkocht, laat staan overwogen heb te verkopen!
:seriousf:

Hendriks
12 juli 2009, 19:17
Zwarte bladzijde uit mijn (gitaar) leven : een Stagg gekocht voor €100 , voor €500 ergenis gehad , klopte helemaal niets aan. Dus dat niet doen.

vulvasonic
12 juli 2009, 19:19
Zwarte bladzijde uit mijn (gitaar) leven : een Stagg gekocht voor €100 , voor €500 ergenis gehad , klopte helemaal niets aan. Dus dat niet doen.

Ik ben trots op je dat je hier zomaar voor uit durft te komen. Respect! :cooler: *snotter*

macwilliams
12 juli 2009, 19:28
Bedankt voor jullie reacties, ik zie er maar vanaf.
De gitaar was dus bedoeld om bij mijn schoonouders te plaatsen.
Als ik daar dan heen ga wat meestal het hele weekend beslaat dan kon ik daar ook gewoon spelen zonder genoodzaakt een versterker neer te planten. Maar dan wel dus de optie hebben om het te kunnen. Maar goed ik ga maar eerst op vakantie en dan maar naar Zwolle, Wezel en Den haag om te testen. Kan ik mooi bij orpheo langs z'n nieuwste aanwinst te proberen.

Bedankt,
W.

Fisherman
12 juli 2009, 21:43
Vraagje Mac....hoelang doe jij erover om je te scheren 's morgens?
Ik bedoel, met korte armpjes en heftige overbeharing...;)

On-topic: denk idd dat je maar beter geen Stagg kunt kopen.
Ik heb pas het ongenoegen gehad om eens een kwartiertje op een Stagg Les Paul te tokkelen...was t na 2 minuten al spuugzat feitelijk.
Dit kan natuurlijk aan dit exemplaar hebben gelegen, maar ik hoor weinig jubelende geluiden elders.

Tupelo
12 juli 2009, 23:19
Goed afgestelde Stagg zou zomaar eens kunnen meevallen, zolang je er geen mega kwaliteiten van verwacht.

macwilliams
12 juli 2009, 23:24
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/DSC06427.jpg?t=1247433637

Dit is een stagg LP en die had ik zelf afgesteld, hals was recht aktie was laag en geluid was goed. elementen waren echter erg microfonisch.

Heeft mij €50 gekost en een beetje winst opgeleverd.

Misschien dat ik morgen die goser ga bellen en maar ga proberen of hij mij past.
Anders gaat hij maar de vuurkorf in.

Tupelo
12 juli 2009, 23:26
Cool, maak er een topic van dan..? :cheerup:

geert1976
12 juli 2009, 23:27
ja, pimp my stagg:cheerup:

Tupelo
12 juli 2009, 23:27
Flamed maple !! :rockon:

macwilliams
12 juli 2009, 23:31
Ik heb nog steeds spijt dat ik geen filmpje heb gemaakt toen ik mijn Gibson LP studio WB in de hens zette met een brander.

Dat was pas VET:supercool:<---menneke met lasbril:rockon: