PDA

View Full Version : Wat moet ik kiezen?



Kriske
12 juli 2009, 04:38
Hallo,

Ik speel al een tijd elektrische gitaar en had een akoestische gitaar van Aria gekocht (Dreadnought Martin-model) en die klonk wel fijn, maar veel te luid voor mijn gehorige huis en de bespeelbaarheid (hoge afstelling en trage hals) bevielen me niet. Dus heb ik deze een tijd geleden verkocht.

Nu wil ik wel terug een akoestische gitaar, maar ééntje die wat minder decibels produceert, een vlotte hals heeft en te versterken is. Budget : 250-300 euro (mag ook 2de hands zijn)

Waaraan ik al dacht; APX-serie van Yamaha (is er veel verschil tussen 3-5-...), Takamine EG260 (is deze budgetreeks iets?) en Epiphone Chet Atkins SST (maar klinkt deze wel akoestisch?)

Advies zal natuurlijk zijn om in de winkel te gaan testen, en dat zal ik ook doen, maar ik hoop van de ervaringsdeskundigen toch wat tips te krijgen.

Bedankt!

Muzieknono
12 juli 2009, 08:03
Hou er wel rekening mee dat de apx 500 geen massief bovenblad heeft, is verder overigens een prima gitaar, van de rest kan ik je niets vertellen.
MVgr. Dirk Jan :B

kakature
12 juli 2009, 12:46
De APX 500 is wel een vrij goeie gitaar en speelt ook niet echt luid vind ik. Dus dat is wel een voordeel voor je.

Ook heeft ze zeer low action en is ze wel zeer leuk om op te spelen, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Kriske
12 juli 2009, 19:25
Sluit de APX gitaar wat aan bij de bespeelbaarheid van een elektrische gitaar?
Is er een groot verschil tussen de APX 500 - 700 - SPLII- ...

kakature
12 juli 2009, 22:07
Ik heb nog maar ervaring met 1 elektrische gitaar maar ik vind toch dat ze er qua speelbaarheid op lijkt.

Gisteren heb ik toevallig de APX 700 redelijk uitbundig kunnen testen in een muziekwinkel. Redelijk groot verschil toch met de 500. De top is solid spruce en die van de 500 is niet solid. De nek heeft ook een beter materiaal en speelt lekkerder.
En ten slotte zijn de electronics een stuk beter. Ik heb hier de perfecte samenvatting van gelezen ergens op internet:


As you would expect, everything is nicer on this model: more binding plies, abalone as well as mother-of-pearl inlays, a step-up preamp, etc.
The biggest step-up features are a solid Sitka spruce top for more resonance and better tone, and improved electronics. Instead of a piezo pickup it uses the new one-way A.R.T. contact pickup system—much mellower than a piezo—and it reduces feedback significantly. Combined with the solid top, it gives the APX700 seriously good sound.

Kriske
16 juli 2009, 02:10
Ik ga morgen eens een Ovation Celeberty testen. Ben benieuwd

Kriske
19 juli 2009, 23:11
Eergisteren ben ik een 10-tal gitaren gaan testen bij Van Gorp in Roosendaal en uiteindelijk is het de enige tweedehands gitaar die ze verkochten geworden.
Een iets minder bekend type, maar fijn (beetje dun) akoestisch geluid en combinatie tussen piezo en halselement elektrisch.
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/gitaren/1.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/gitaren/2.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/gitaren/3.jpg

kakature
20 juli 2009, 13:43
Mooi ding :)

Kriske
21 juli 2009, 02:31
het is een Yamaha AEX500