PDA

View Full Version : Mijn eerste gitaar als profielwerkstuk



DanielL
11 juli 2009, 20:02
Ik ben Daniël, 17 jaar oud, zit nu in 6 GYM en ga als profielwerkstuk (afsluitend werkstuk middelbare school) een elektrische gitaar bouwen ("oorspronkelijk" ben ik hoornist, maar sinds een half jaar speel ik wat gitaar).
Het voordeel dat ik het als profielwerkstuk doe, is dat een goed excuus heb om eraan te werken als straks school weer begint en dat ik een stok achter de deur heb om door te werken. Wat iets minder is, maar toch ook wel interessant en nuttig, is dat ik er een verslag bij moet maken en alle theorie "achter" de elektrische gitaar moet uitleggen (toonhoogte van de snaar bij bepaalde dikte, lengte en spanning, hoe de pickups werken, de versterking, boventonen etc.) Daarmee zal ik jullie niet lastig vallen, maar het leek me toch handig een topicje te openen met daarin mijn voortgang en zodat ik af en toe wat hulp kan vragen.

Ik heb inmiddels al een ontwerp voor de gitaar gemaakt met "Inkscape" (http://www.inkscape.org/)
http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar%20ontwerp.png
http://home.kpn.nl/linsc090/body2.png
dit is inmiddels al een ietwat aangepaste versie, maar alsnog zijn de 'krullen' die eraan zitten bij de cutaways waarschijnlijk te smal, maar dat zal ik nog aanpassen. Ook zit er rechts nog een 'metalen' plaat op het ontwerp, met een pot en switch, dit mag je ook wegdenken. In het begin was ik namelijk nog van plan om een theremin te integreren in de gitaar en deze een effect te laten bedienen. Hoe langer ik bezig ben, hoe meer ik het ontwerp versimpel =P

Ik heb een tremolobrug op marktplaats gekocht, net zoals de tuners, de rest heb ik bij mainmusic.nl (http://www.mainmusic.nl/nl/index/index.html) en voxhumana.nl (http://www.voxhumana.nl/) besteld. Ik heb voor de zekerheid ook een vaste brug besteld voor het geval het me te ingewikkeld wordt met een tremolo. In plaats van de drie humbuckers die er nu in het ontwerp staan, ben ik van plan er één single coil en éne humbucker te zetten, dit omdat het me op dit punt vrij nutteloos lijkt de hele gitaar vol te proppen met dure materialen terwijl het nog mijn eerste gitaar is, en het dus waarschijnlijk niet een al te géwéldíge gitaar zal worden.
Het hout haal ik bij amsterdam fijnhout, en bij de gitaarbouwer Adamovic (http://www.adamovic.nl/) (die me overgens erg goede tips heeft gegeven), hij laat voor mij ook de fretslots zagen, dit op maat voor een mensuurlengte van 25,5".

Ik zit nu nog wel te dubben wat voor nek ik maak: of ik hem vast ga lijmen, een neck-through ga maken, of hem misschien toch een bolt-on. Heeft iemand tip's? mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk níet zo uit naar een neck-thru (eigenlijk puur om het uiterlijk) , maar dat zegt misschien ook niet zoveel aangezien ik nog 0,0 ervaring heb met de bouw van gitaren.
Ik kan op internet ook niet een goede mal vinden/tekening van het stuk wat ik moet uitfrezen voor de tremolo, of is dit zelf te maken?

Zo, nu eerst maar eens de werkplek opruimen en wat oefenen met frezen!

DanielL
11 juli 2009, 20:08
oeps, hoort dit topic/bericht eigenlijk niet bij 'volg het bouwproces'?

Ike57
11 juli 2009, 20:14
Welkom Daniël ! Je hebt het forum dus gevonden.

Apart model. Je maakt het jezelf in ieder geval niet gemakkelijk voor je profielwerkstuk. Levert je alvast een extra punt op :D

Succes met de voorbereidingen en de bouw !

Ike57
11 juli 2009, 20:15
oeps, hoort dit topic/bericht eigenlijk niet bij 'volg het bouwproces'?

Waarschijnlijk wil één van de mods het wel even overzetten .... Even een PM sturen.

oigun
11 juli 2009, 21:00
Mooi hoor!
Als je in de buurt van haarlem woont en je hebt hulp nodig PM me dan maar als ik tijd heb wil ik je graag helpen.

KoenB
12 juli 2009, 00:41
Ik geef je een goede tip: probeer je zo veel mogelijk in te lezen. Bekijk bouwverslagen op dit forum, leen of koop gitaarbouw boeken (een lijst met goede boeken staat in de gitaarbouw faq 1 forumpje terug). Vaak denk je al snel 'oh dat zal vast zo moeten', maar dat is lang niet altijd zo. Vergaar voldoende kennis, dan kom je er zeker wel!

En bij vragen: posten! Net als foto's van je voortgang, een absolute must hier ;)

Heel veel succes!

thijser
12 juli 2009, 12:26
Het hout haal ik bij amsterdam fijnhout, en bij de gitaarbouwer Adamovic (http://www.adamovic.nl/) (die me overgens erg goede tips heeft gegeven), hij laat voor mij ook de fretslots zagen, dit op maat voor een mensuurlengte van 25,5".



Wat voor hout neem je voor je toets? Is goede keuze trouwens dat in laten zagen, ze worden nl ingefreesd met een cnc dus 100% nauwkeurig.

Als je nog tips wilt,vraag gerust. Succes!

DanielL
12 juli 2009, 22:55
okè, mijn eerste vraag: welke van deze twee ontwerpen moet ik kiezen, of moet ik een compromis maken?:

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar%20ontwerp.png http://home.kpn.nl/linsc090/path6079.png

de eerste vind ik persoonlijk mooier, maar ik bedacht me dat dat misschien minder handig speelt omdat de gitaar dan erg "naar rechts ligt" of zo, dus daarom heb ik die tweede even gemaakt, maar die vind ik dus eigenlijk wat minder mooi, wat denken jullie?

aaronstonebeat
12 juli 2009, 23:13
Wil je perse die krullen aan de hoorns en aan de kop? Dat wordt een hels karwei om aan de binnenkant goed glad afgewerkt te krijgen.

Wel leuk, dat verschijnsel profielwerkstuk tegenwoordig. Ik heb een zoon en een dochter op de middelbare school. Die zullen daar over een paar jaar ook aan moeten geloven.

McVenco
12 juli 2009, 23:20
Wel leuk, dat verschijnsel profielwerkstuk tegenwoordig. Ik heb een zoon en een dochter op de middelbare school. Die zullen daar over een paar jaar ook aan moeten geloven.

Volgens mij hebben ze dan al een hele goede leermeester :ok:

muziekschuur
12 juli 2009, 23:22
Hoi nr 1 is erg mooi.

Ik had een brainwave toen ik dit model zag. Het zou misschien mooi zijn als de kop tegenover de stemmechanieken toe zou lopen als een mes.... Gewoon als.... "cutting edge" zeg maar in je design.

Veel suc6 met de bouw trouwens.

aaronstonebeat
12 juli 2009, 23:43
Volgens mij hebben ze dan al een hele goede leermeester :ok:

Dank u!
Eea ligt nog 3 en 5 jaar in de toekomst. Misschien kan ik mezelf tegen die tijd een enigszins ervaren bouwer noemen :sssh:

@ Daniël:
Ik heb ontdekt dat er behalve de lol (en de frustratie) van nauwkeurig houtbewerking een heel universum van begrip van elektronica via de elektrische gitaar valt te ontdekken. Het heeft mij wel een jaar gekost om vat te krijgen op het verband tussen zich rond spoedende elektronen, de paar onderdelen waaruit de elektronica van een gitaar bestaat en het uiteindelijke geluid dat eruit komt.
En/of besluit je gitaar te lakken met nitrocelluloselak en verdiep je eens in de aard van dat spul en de geschiedenis van de ontdekking ervan en je hebt een heel belangrijk stuk geschiedenis van de chemie en de industriële revolutie. In deze thread (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115931) kwam ik daar zelf achter.

Persoonlijk zou ik het ontwerp van de body eenvoudiger willen zien. Minder tierelantijntjes en proberen originaliteit en functionaliteit te vinden in een zo simpel mogelijk vorm.
Veel succes :ok: En vraag er vooral op los (wel ook de faq's enzo hier lezen :D)

barno
13 juli 2009, 00:06
ik vind het ontwerp ok (de headstock vind ik minder). Het ontwerp is niet mijn ding maar het heeft een zekere uniciteit. Wat aaron zegt: eenvoud is altijd beter maar dan kom je onvermijdelijk korter in de buurt van bestaande modellen.
Ik zou 'm zo houden, voor de headstock zou ik de overgang vanaf de kam wat ruimer laten verlopen, nu zit hij er te gedrongen op en staat de bastuner te dicht bij de kam.
succes

DanielL
13 juli 2009, 01:54
@ Daniël:
Ik heb ontdekt dat er behalve de lol (en de frustratie) van nauwkeurig houtbewerking een heel universum van begrip van elektronica via de elektrische gitaar valt te ontdekken. Het heeft mij wel een jaar gekost om vat te krijgen op het verband tussen zich rond spoedende elektronen, de paar onderdelen waaruit de elektronica van een gitaar bestaat en het uiteindelijke geluid dat eruit komt.
En/of besluit je gitaar te lakken met nitrocelluloselak en verdiep je eens in de aard van dat spul en de geschiedenis van de ontdekking ervan en je hebt een heel belangrijk stuk geschiedenis van de chemie en de industriële revolutie. In deze thread (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115931) kwam ik daar zelf achter.

Ik ben nu bezig met 3 hoofdstukken met theorie (na overleg met mijn natuurkundedocente):
-geluid, heel basaal, wilde ik eigenlijk overslaan ,maarja de docente geeft het cijfer dus ik doe het dr toch maar bij he;-)
-snaren, boventonen, en dan berekenen welke lengte, dikte en spankracht (formule van Melde) bij welke toon, dus dit is leuk voor de fretposities enzo
-omzetting geluid in elektrisch signaal: de pickups dus, en daarbij is natuurlijk ook leuk te rekenen als je de weerstand weet van de draad vd pickup hoe lang het draadje is, en dan veldsterkte etc etc, maar dat zie ik dan wel weer

als ik nog tijd over heb (hahaha, het moet volgend jaar maart af zijn allemaal :S) dan kan ik nog iets doen over wat er met de geluidsgolven gebeurt als je effecten gebruikt, ik ben ook al begonnen met een tape-echo maken van een oud antwoordapparaat, maar dat project heb ik maar even op pauze gezet...

dus gelukkig vind m'n docente dat er ook genoeg theorie achter zit zonder nitrocelluloselak , maar ziet er wel goed uit !!

als het theoriegedeelte af is zal ik het ook wel even posten, hoewel het een flink stuk is, maar misschien wel leuk om te lezen tzt
goedenacht!:supercool:

Jeroenofzo
13 juli 2009, 02:05
Daniel,

Ik heb dit jaar m'n PWS gedaan (HAVO). En bij mij was de bedoeling dat je een vraag had die je gaat onderzoeken. En dat je daarbij dus een verslag typet.. Denk goed na over je vraag! Je kunt iets simpels nemen als: 'Hoe zit een Elektrische gitaar in elkaar?' maar denk ook aan dingen van: 'Hoe komt het geluid van een elektrische gitaar voort?' of 'Wat zijn belangrijke invloeden op een elektrische gitaar?'

Die laatste is wel grappig. Als je bijvoorbeeld twee verschillende elementen hebt, en die met elkaar uitwisselt, en zo de veranderingen waarneemt. Denk aan factoren zoals; Dikte snaren, Verschillende topkammen, Elementen. Als je nog een stapje verder wilt gaan maak je een bolt-on gitaar, en maak je twee halzen. Een van bijvoorbeeld Esdoorn, en een van Mahonie, of een andere warme houtsoort. Vergerlijk en noteer!

Ik heb voor mijn PWS een Pneumatisch geweer gebouwd met de vragen wat de invloeden zijn van verschillende factoren (Druk, Projectielvorm, etc.) Hier kun je heel uitgebreid mee bezig zijn, daarom vind ik het goed van je dat je nu al begint! Je moet het in 2-tallen doen, heb je al een maatje die je hierbij helpt? En denk eraan; Ontwerpen kost ook tijd, dit kun je doorrekenen! Hou nu al een logboek bij! Ik weet zeker dat je meer dan 80 uur aan dit monster gaat werken, maar de docent wilt ook wat! :ok:

Ik kan nog wel meer tips geven, maar het is al laat en ik wil niet alles voor je doen...

Even over de gitaar!

Teken in autocad! of iets dergerlijks. Dan breng je de file naar een printerbedrijfje, en printen ze je tekening uit op een A0 of iets dergerlijks. Gelijk een gaaf bouwplan. Of in mijn geval laat je de handel CNC'en.(Pluspunten voor het werkstuk! Onderzoeken hoe zoiets in zijn werk gaat!)

Je mensuur is veel te lang. Je brug komt ongeveer halverwege de body. Je hebt veel minder ruimte voor je pickups te plaatsen! Onthoud dat!
Daarom is in Autocad tekenen zo handig, je kunt je maten opvragen, en zo een redelijk accurate tekening van het eindproduct maken.

De onderste hoorn kan gaan prikken in je hand. Misschien kun je de vorm aanpassen. Als je voor een 'krul' wilt gaan, kun je de Iceman hoorn jatten, of deze wat meer naar buiten laten lopen.

Je kunt op jacht gaan naar mooi getekend hout (Essen, Sipo mahonie, etc) en daar een doorzichtige finish op, zodat de docent goed kan zien wat zich zoal afspeelt onder een gitaar.

Ga voor een trem. Kijk of je een Veerunster kunt regelen, en de veren die normaal achter een trem zitten, eentje ermee kunt vervangen. Je kunt het nog intressanter maken door de Veerconstante van de veer van de trem te berekenen. Daarna kun je ook goed zien wat de verschillen in spanning zijn van verschillende dikte snaren. Ga trouwens liever voor een floyd dan een normale strat trem. Een floyd kan ook nog de andere kant op (Omlaag) waardoor je kunt zien of het geheel goed afgesteld is.

Je pickupswitch staat een beetje raar vind ik. Draai hem een vijfde. Kijk een beetje af van goed verkopende gitaren (Superstrats in het algemeen)

Ga je de kop trouwens onder een hoek maken? Anders zijn snaargeleiders vereist!

*Jeezus wat een lap tekst.*

EDIT: Door het lange typen zag ik je bericht wat hiervoor stond niet. Veel dingen stonden er al in!

EDIT2: Misschien ook leuk om achter de formule te komen van de fretposities.

DanielL
13 juli 2009, 12:38
Denk goed na over je vraag! Je kunt iets simpels nemen als: 'Hoe zit een Elektrische gitaar in elkaar?' maar denk ook aan dingen van: 'Hoe komt het geluid van een elektrische gitaar voort?' of 'Wat zijn belangrijke invloeden op een elektrische gitaar?'


Mijn hoofd en deelvragen had ik inderdaad ook al klaar, maar nog niet gepost:
Welke theorie en praktische vaardigheden zijn er nodig om een electrische gitaar te bouwen?
• Wat is de theorie achter geluid, tonen en klank?
• Op welke manier kan ik de trilling van de snaar omzetten in een electrisch signaal, verfraaien* (en versterken*) ?
• Welke “werkwijzen” gebruik ik om de gitaar te bouwen?




Ik heb voor mijn PWS een Pneumatisch geweer gebouwd met de vragen wat de invloeden zijn van verschillende factoren (Druk, Projectielvorm, etc.) Hier kun je heel uitgebreid mee bezig zijn, daarom vind ik het goed van je dat je nu al begint! Je moet het in 2-tallen doen, heb je al een maatje die je hierbij helpt? En denk eraan; Ontwerpen kost ook tijd, dit kun je doorrekenen! Hou nu al een logboek bij! Ik weet zeker dat je meer dan 80 uur aan dit monster gaat werken, maar de docent wilt ook wat! :ok:

Ik heb besloten mijn PWS alleen te doen, omdat me dat toch wat handiger leek met bouwen enzo, anders moet je veel te vaak afspreken met diegene, gelukkig vindt de docente dat goed.
en ik hou inderdaad al een logboek bij;-) ik zit nu al op eh...40 uur ofzo:-P maar dat is ook omdat ik al heel veel info heb zitten zoeken, naar gitaarbouwer ben geweest, gitaarles heb genomen (tel ik ook maar mee:P), ontwerp heb gemaakt, theorie heb zitten uittypen. dus ik kom wel zwaaar over die 80 uur heen, maar dat maakt me niet uit, want ik heb dit onderwerp niet voor niets gekozen;-)



Teken in autocad! of iets dergerlijks. Dan breng je de file naar een printerbedrijfje, en printen ze je tekening uit op een A0 of iets dergerlijks. Gelijk een gaaf bouwplan. Of in mijn geval laat je de handel CNC'en.(Pluspunten voor het werkstuk! Onderzoeken hoe zoiets in zijn werk gaat!)

ik heb het nu in inkscape getekend, en dat print ik dan gewoon uit op een aantal A4 die ik aan elkaar plak en ik moet zeggen dat dat een redelijke methode is, want je print m eerst uit op A4 formaat, meet dan de mensuur, en dan weet je hoe vaak je m moet vergroten (ook ergens op 't forum gelezen)


Je mensuur is veel te lang. Je brug komt ongeveer halverwege de body. Je hebt veel minder ruimte voor je pickups te plaatsen! Onthoud dat!
Daarom is in Autocad tekenen zo handig, je kunt je maten opvragen, en zo een redelijk accurate tekening van het eindproduct maken.

De onderste hoorn kan gaan prikken in je hand. Misschien kun je de vorm aanpassen. Als je voor een 'krul' wilt gaan, kun je de Iceman hoorn jatten, of deze wat meer naar buiten laten lopen.

ah! dank je, ik probeerde al vanalles te veranderen, ik zal de brug even wat hoger zetten, maar ik had dit ook meer getekend voor de outline vd body, en dan de rest van de onderdelen er ook eerst gewoon opleggen voordat ik echt wat doe qua zagen.



Ga voor een trem. Kijk of je een Veerunster kunt regelen, en de veren die normaal achter een trem zitten, eentje ermee kunt vervangen. Je kunt het nog intressanter maken door de Veerconstante van de veer van de trem te berekenen. Daarna kun je ook goed zien wat de verschillen in spanning zijn van verschillende dikte snaren. Ga trouwens liever voor een floyd dan een normale strat trem. Een floyd kan ook nog de andere kant op (Omlaag) waardoor je kunt zien of het geheel goed afgesteld is.

dat met die veerunster klinkt wel interessant ja, die kan ik tzt er misschien wel indoen


Ga je de kop trouwens onder een hoek maken? Anders zijn snaargeleiders vereist!

ik heb nu wel een kam met een lock of is dat niet genoeg?



EDIT2: Misschien ook leuk om achter de formule te komen van de fretposities.
heb ik inderdaad al ja:)

tnx voor de goede tips:-)
vet pws had je btw, een paar vrienden van mij die willen een stoomkanon gaan maken!

DanielL
19 juli 2009, 13:05
Zo, onderdelen binnen, hout gehaald bij AF, khaya mahonie, de toets krijg ik later, maar ik ben alvast begonnen:
dit is de mal met onderdeeltjes, maar die is nog niet goed want de neck pocket is nog veel te klein, dus die pas ik nog aan
http://home.kpn.nl/linsc090/100_3734.JPG
het stuk hout voor verzagen en lijmen:
http://home.kpn.nl/linsc090/100_3739.JPG
Heb het gister laten zagen en schaven door een meubelmaker in apeldoorn, nadat ik het eerst eigenwijs met een decoupeerzaag had geprobeerd (wel met een recht stuk hout als 'geleiderail') maar dat ging dus scheef...
maar hier is het aan het drogen (tsja...ik doe geloof ik niet helemaal mee in de wedstrijd wie-heeft-de-meeste-lijmklemmen :P)
http://home.kpn.nl/linsc090/071809205350%20verkleind.jpg
vandaag de mal verbeteren en heeft iemand tips waar je een kopieerfreesje op internet kan bestellen? want anders kan ik niet verder :(

jan jansen
19 juli 2009, 13:11
[/IMG]
vandaag de mal verbeteren en heeft iemand tips waar je een kopieerfreesje op internet kan bestellen? want anders kan ik niet verder :([/QUOTE]

gebruik de zoekfunctie eens...das tig keer voorbijgekomen...

Ike57
19 juli 2009, 13:16
heeft iemand tips waar je een kopieerfreesje op internet kan bestellen? want anders kan ik niet verder :(

http://www.guitarsupplies.nl/
Ga naar "gereedschap" -> "houtbewerking"
Daar vind je kopieerfreesjes met bovenlager. Hou wel rekening met de schachtdiameter. De schacht van deze freesjes is 1/4 inch (6,3 mm) . Ze passen niet in een standaard frees met 6 mm schacht.
Heb je een 8 mm schachtdiameter dan is er een conversiebus te koop van 8 naar 6,3 mm. (staat op dezelfde pagina).

Mooi stuk hout trouwens :ok:

Zorg er wel voor dat je mal perfect is! Iedere oneffenheid in de mal word ook gekopieerd en zul je terugvinden in je body!

DanielL
19 juli 2009, 20:21
http://www.guitarsupplies.nl/
Ga naar "gereedschap" -> "houtbewerking"
Daar vind je kopieerfreesjes met bovenlager. Hou wel rekening met de schachtdiameter. De schacht van deze freesjes is 1/4 inch (6,3 mm) . Ze passen niet in een standaard frees met 6 mm schacht.
Heb je een 8 mm schachtdiameter dan is er een conversiebus te koop van 8 naar 6,3 mm. (staat op dezelfde pagina).

Mooi stuk hout trouwens :ok:

Zorg er wel voor dat je mal perfect is! Iedere oneffenheid in de mal word ook gekopieerd en zul je terugvinden in je body!
dankje, heb m direct besteld en had idd ook al wat gezocht op t forum maar kon het niet zo goed vinden..
ja ik heb nu de mal (de 3e, en laatste) gemaakt en hij is heel precies, alleen nog even recht schuren en dan kan ik direct gaan kopieeren als ik dinsdag t freesje binnenheb:)

Ike57
20 juli 2009, 10:22
alleen nog even recht schuren en dan kan ik direct gaan kopieeren als ik dinsdag t freesje binnenheb:)

Ik weet niet of je vaker met een frees hebt gewerkt. Zo niet dan is het wel aan te bevelen om even te oefenen op wat afvalhout voordat je zo'n mooie plank "te lijf gaat".

DanielL
23 juli 2009, 00:26
Zo, een heel eind op weg met de body, vandaag en gister gefreesd (en toen ik net begon begaf m'n frees het, reparatie te zien op:http://www.youtube.com/watch?v=qkLT2bRO5Bg ;) en toen toch maar een nieuwe gekocht want daar had ik toch iets meer vertrouwen in...)

plaatje:
http://home.kpn.nl/linsc090/072209223735%20verkleind.JPG


morgen het 'gat' voor de tremolo frezen en dan beginnen aan de neck :cooler:

aaronstonebeat
23 juli 2009, 00:50
Je gaat voortvarend te werk :ok: Als je niet oppast, heb je je werkstuk af voor de vakantie voorbij is :seriousf:

Wat was er kapot aan je frees? Ik vind het in ieder geval wel dapper om te pogen er een te repareren. Mijn eerste frees begaf het nl. na ongeveer 10 minuten dienst (helaas was dat ongeveer 3 jaar na aanschaf). Daar bleek een verbinding naar een koolborstel afgebroken (moet een produktiefout zijn geweest); ik heb dat weer aangesoldeerd weten te krijgen en sindsdien doet ie 't prima.

Goed dat je vasthoudt aan je ontwerp, al ben ik nog steeds niet zo weg van die krullen.
Het is vast overbodig dat ik het zeg, maar hier en daar zie ik nog een plekje in de contour van de body dat nog niet helemaal vloeiend is. Of misschien lijkt het alleen zo op de foto. Maar ik weet uit ervaring dat dat soort dingen je achter af steeds meer gaan opvallen, zodra je eenmaal weet dat ze er zitten.

Hoe dan ook, ik zou zeggen: vooral zo doorgaan!

DanielL
23 juli 2009, 01:01
Je gaat voortvarend te werk :ok: Als je niet oppast, heb je je werkstuk af voor de vakantie voorbij is :seriousf:

Wat was er kapot aan je frees? Ik vind het in ieder geval wel dapper om te pogen er een te repareren. Mijn eerste frees begaf het nl. na ongeveer 10 minuten dienst (helaas was dat ongeveer 3 jaar na aanschaf). Daar bleek een verbinding naar een koolborstel afgebroken (moet een produktiefout zijn geweest); ik heb dat weer aangesoldeerd weten te krijgen en sindsdien doet ie 't prima.

Goed dat je vasthoudt aan je ontwerp, al ben ik nog steeds niet zo weg van die krullen.
Het is vast overbodig dat ik het zeg, maar hier en daar zie ik nog een plekje in de contour van de body dat nog niet helemaal vloeiend is. Of misschien lijkt het alleen zo op de foto. Maar ik weet uit ervaring dat dat soort dingen je achter af steeds meer gaan opvallen, zodra je eenmaal weet dat ze er zitten.

Hoe dan ook, ik zou zeggen: vooral zo doorgaan!


Haha ja ik hoop dat ie dan al af is, aan het eind van de vakantie, maar ik ga ook nog weg, dus denk niet dat dat lukt ;)
en de ventilator/fan was afgebroken, en die heb ik gelijmd en toen waren de koolborstels ook nog gebroken, dus ook maar gelijmd, maar stel dat dat los schiet met een paar duizend toeren per minuut....:S

ja de body is inderdaad nog niet helemaal vloeiend, maar ik moet ook nog de 'welvingen' of hoe je het ook zegt aanbrengen. ik wil die hoorns iig veel ronder proberen te maken (raspen, vijlen en schuren) als het dan nog niet helemaal 'smooth' is denk ik dat ik het gewoon schuur met een muisje of anders met een vijl ofzo:soinnocent:

KoenB
23 juli 2009, 08:34
Rond als in afgeronde randen bedoel je? Misschien geeft deze ritter bas dan wat inspiratie (en wat een zieke flame top trouwens)

http://www.bassexchange.com/catalog/images/Ritter_Roya_Inlay_7.jpg

Ik doe dat soort rondingen altijd eerst met een flink grove vijl en rasp, daarna verder met schuurpapier. Beginnen met 80, dan 150, 250, en zo ga je steeds fijner en wordt de body steeds gladder.

De mouse waar je het over hebt heeft een plat oppervlak. Ik denk niet dat dat een succes is in combinatie met rondingen ;)

DanielL
27 juli 2009, 14:28
weer wat opgeschoten:
de body eergister, dus met de 'rondingen'
http://home.kpn.nl/linsc090/072509094950%20v.JPG
nu ook de electronic cavities uitgefreest
http://home.kpn.nl/linsc090/072609221232%20v.JPG
en er was een chipje hout af omdat ik van de verkeerde kant boorde bij de pots, dus heb ik ze beide maar verzonken, best aardig resultaat toch?
http://home.kpn.nl/linsc090/072609221051%20v.JPG

even alle onderdelen erin:
http://home.kpn.nl/linsc090/072609220955%20v.JPG

"jammergenoeg" ga ik nu op vakantie dus t zal wel weer even duren voordat ik verderga, maar dan heb ik als het goed is ook mijn toets en de trussrod dus dan kan ik beginnen aan de hals
weet iemand wat voor plastic ik kan gebruiken voor de pickguard zonder dat voor veel te veel geld op internet te moeten kopen?

DanielL
28 juli 2009, 19:00
hmm..hij gaf m niet goed weer:(


nu wel:)

Ike57
28 juli 2009, 20:54
Kijk, het schiet al op :ok:

Prettige vakantie gewenst Daniël !

koen=)
29 juli 2009, 21:12
erg mooi en fijne vakantie

KoenB
30 juli 2009, 10:13
Op de 1e foto links in de ronding zit een vreemd plekje, dat moet je nog even wegschuren. Na je vakantie natuurlijk, have fun;)

thijser
8 september 2009, 19:48
zag je toets en trussrod vandaag liggen, goede keuze! ziet er cool uit. je zal het een dezer dagen wel binnen krijgen.

oknarb180
8 september 2009, 20:56
Hey,

Leuk projectje hoor!
Ook al is het een profiel werkstuk, misschien komt er wel een hele mooie hobby uit voort!

mvg

Branko

DanielL
12 september 2009, 20:50
zag je toets en trussrod vandaag liggen, goede keuze! ziet er cool uit. je zal het een dezer dagen wel binnen krijgen.
ja ik had hem inderdaad eergister binnen, maar hij was gebroken:( dus over 3 weken ofzo kom ik weer langs om er een (dan al gesleufde) uit te zoeken.
ik ga wel een dezer dagen/weken beginnen met de hals, zit nog wel even naar het ontwerp te kijken:

waar moet precies de trussrod 'beginnen' aan de bodykant? waar de body ophoudt neem ik aan?

en is het mogelijk een toplock te gebruiken zonder een gewone topkam? daar ben ik nu vanuitgegaan iig.

en het stuk hout wat ik nu heb voor de hals (zelfde als bodyhout) is 4,7 cm dik, dus daar moet ik ook nog wat vanaf gaan halen. zou dat gewoon met een frees kunnen over de hele lengte(behalve misschien bij de hak) of kan ik dat beter bij een meubelmaker laten doen?

nog even wat rondvragen op het forum (of post je reactie hier als je ideëen hebt;))

aaronstonebeat
13 september 2009, 01:02
De truss rod loopt door tot bijna het eind van de hals; tenzij je een heel vreemde maat hals hebt, komt dat vanzelf goed als je de truss rod bovenaan op de goede plaats legt.

Bij een top lock vervalt normaal gesproken de standaard topkam; je zou het in principe ook boven een bestaande topkam kunnen maken, maar ik heb daarvoor nog nooit een systeem gezien (wil niet zeggen dat het er niet is).

Halshout op dikte frezen kan prima; je moet er een mooie opstelling voor maken.

Guitar GoD
13 september 2009, 09:02
damn dat ziet er goed uit!

thijser
13 september 2009, 11:11
ja ik had hem inderdaad eergister binnen, maar hij was gebroken:( dus over 3 weken ofzo kom ik weer langs om er een (dan al gesleufde) uit te zoeken.


Hey wat jammer! blijkbaar kunnen ze dus niet eens een pakje heel vervoeren :S

De trussrod leg je op de hals met het uiteinde ter hoogte van je top kam of iets meer naar achteren. je kan dan het andere uiteinde van de trussrod aftekenen op je hals.

DanielL
19 september 2009, 21:09
weer een heel klein beetje progress:
gister de slagplaat gemaakt, een nogal onconventioneel ontwerp, je ziet ernaast het ontwerp liggen en wat m'n verdere plan is: het gedeelte wat op het ontwerp zwart is gekleurd, doe ik op de gitaar met transparante lak, verder de hele gitaar zwart. deze vorm loopt dan heel (mooi?:P) over in de slagplaat, ik moet nog wel de delen voor de pickups en switches uitzagen.
http://home.kpn.nl/linsc090/slagplaat.JPG

barno
19 september 2009, 21:36
het probleem met die slagplaat is dat er op de plaats waar de hand vaak rust op de body allerlei punten zijn: de tierlantijntjes wegen imo niet op tegen dat nadeel.

DanielL
17 oktober 2009, 21:59
Vandaag een hele mooie pau ferro toets opgehaald bij Adamovic,
eindelijk vakantie en dus weer tijd om te bouwen, maar ik heb een vraag:
ik heb nu 6 tuners voor één kant, maar ik wil eigenlijk een kop onder een hoek, een beetje zoals een 'jackson usa soloist', maar ik zie dit eigenlijk haast nooit voorkomen. is daar een reden voor of is dit ontwerp best te maken?
morgen de hals maar eens wat dunner gaan frezen!

thijser
17 oktober 2009, 22:06
zeker mooi toetsje! succes ermee en leuk je te hebben ontmoet.

Jilles
18 oktober 2009, 12:32
bedoel je met een kop onder een hoek:
- De hoek die de headstock maakt met de rest van de hals, van de zijkant gezien?
- of het feit dat de snaren op de jackson headstock ''uitwaaieren'' na de topkam?

Beide zijn volgens mij geen probleem om te maken. De jackson look zeker niet, dat is gewoon een kwestie van positionering van de stemmechanieken op de headstock lijkt me.

aaronstonebeat
18 oktober 2009, 12:46
Vandaag een hele mooie pau ferro toets opgehaald bij Adamovic,
eindelijk vakantie en dus weer tijd om te bouwen, maar ik heb een vraag:
ik heb nu 6 tuners voor één kant, maar ik wil eigenlijk een kop onder een hoek, een beetje zoals een 'jackson usa soloist', maar ik zie dit eigenlijk haast nooit voorkomen. is daar een reden voor of is dit ontwerp best te maken?
morgen de hals maar eens wat dunner gaan frezen!

Lijkt me geen enkel probleem; gewoon één van de gebruikelijke methodes nemen voor een kop-met-hoek.

DanielL
21 oktober 2009, 17:59
zo, de afgelopen dagen wat doorgewerkt (geloof ik?)
dit is het resultaat:
http://home.kpn.nl/linsc090/102109172233v.jpg
de headstock toch gelukt geloof ik
http://home.kpn.nl/linsc090/102109172142v.jpg
het totale plaatje

morgen even dagje naar terschelling, daarna de toets vastlijmen, de zijkantjes eraf, nouja...etcetera zullen we maar zeggen:P

aaronstonebeat
21 oktober 2009, 18:51
Mijn bewondering voor het dapper doorzetten :ok: En het begint zowaar al op een gitaar te lijken.

Ik hou van dikke halzen, maar op de foto lijkt jouw hals me, althans aan de kant van de kop, nog wel erg aan de kloeke kant.

Apart hoor. Hou vol!

DanielL
21 oktober 2009, 23:58
kloek, is dat dik?:soinnocent:
ik heb in ieder geval de telecasterhalsdikte -wat een woord- ongeveer aangehouden, bij de kop is ie 24 mm dik en aan de andere kant 26 (nauwelijks verloop dus) een beetje aan de dikke kant dus inderdaad, maar het schijnt dat kahya mahonie lichtelijk bros kan zijn en wil ik wil niet het risico lopen dat de kop van m'n eerste gitaar afbreekt:eek:

aaronstonebeat
22 oktober 2009, 00:03
Kloek is fors, eventueel dik.

Maar dan lijkt ie op de foto dikker dan in werkelijkheid. Wel een min of meer klassieke dikte, denk ik :ok:

Woml
22 oktober 2009, 09:19
Maar komt daar dan ook nog een toets bovenop? Dan zit je richting 30...

Hedge
22 oktober 2009, 14:59
Maar komt daar dan ook nog een toets bovenop? Dan zit je richting 30...

En dat is dan weer behoorlijk kloek.

DanielL
24 oktober 2009, 00:25
gheh ..dat bedacht ik me ook op de boot naar Terschelling,nouja het hele weekend de tijd;)

Hiro
24 oktober 2009, 12:01
mooi werk ga zo door :)

DanielL
24 oktober 2009, 22:48
vandaag 8 uur aan de gitaar gewerkt:crazyhappy::
de toets eropgeplakt, die ge-radiust (10") , de hals nog iets dunner gemaakt (26mm bovenaan nu ongeveer), de side-dots eringeplakt, de frets eringehamerd. morgen weer verderrrrr
http://home.kpn.nl/linsc090/102409132518v.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/102409205029v.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/102409222320v.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/102409222425v.jpg
oh en als je denkt dat er een krulletje zit onderaan de toets, dan klopt dat: ik vond het wel een leuke toevoeging en passend in het ontwerp

en als laatste: ik kom één fret te kort, dat wil zeggen dat ik nét niet genoeg fretdraad heb. weet iemand een site waar je korte stukjes kan bestellen? of moet ik gewoon weer 60cm kopen?

stijnkenens
25 oktober 2009, 20:13
je zou zo'n pakketje voorgevormde en geknipte frets kunnen kopen.
Dan heb je er nog voor als er nog eens een fret te weinig is :)

En over die dikke hals, 26 is echt wel chuncky.
De 7th-fan die ik aant bouwen ben zal waarschijnlijk niet dikker worden dan 21 mm. (maar dan wel met carbon erin). De originele specs die ik van een 6snarige parker had overgenomen waren: 20mm aan eerste fret en 21mm aan de 12e.

Hout breekt niet zomaar, het zal eerder wat buigen als er wat spanning op komt.


s.

DanielL
26 oktober 2009, 17:42
De hals er gister aangezet (schroefgaten geboord etc)
en hij wijkt nét een mm af naar links, niet schuin, maar dus volgensmij iets te weinig ruimte voor de hoge E snaar...kijken of ik daar nog wat op kan vinden...
http://home.kpn.nl/linsc090/102509172115v.jpg
De body is ook nog 3 à 4 mm te dik waar de hals zit, dat moet ik ook nog wat dunner frezen;
http://home.kpn.nl/linsc090/102509200150v.jpg
Ben de twee schroefjes van m'n toplock kwijt, dus dat wordt even naar de Formido (aangezien mainmusic.nl niet weet wat voor spullen ze verkopen...)

Ook zo snel mogelijk houtpasta (er zitten toch wel wat lelijke oneffenheden in de body), epoxy,grondlak, een zwart lakje en afwerklak bestellen...klopt dit lijstje? t lijken er zoveel :soinnocent:
Ik moet me maar eens in het lakforum gaan verdiepen:???:

DanielL
26 oktober 2009, 18:38
oh en hier is het schema dat ik ga gebruiken:
http://home.kpn.nl/linsc090/schema.bmp
bovenaan zit de single coil, met faseomschakeling, de twee onderste spoelen staan voor de humbucker (met coiltap)
de potjes zijn 250kΩ en de condensator 0,47μF
de verschillende mogelijkheden nu:
-humbucker
-humbucker met single
-humbucker met single in tegenfase
-single
-single in tegenfase
-single met single (coil tap van humbucker)
-single in tegenfase met single (coil tap van humbucker)
-single (coil tap van humbucker)

het zijn er vrij veel, maar met deze zijn ook wat leuke metinkjes te doen voor het werkstuk;)

Ike57
26 oktober 2009, 19:36
Je schiet al lekker op Daniel :ok: Dat wordt een dijk van een profielwerkstuk!

Jilles
26 oktober 2009, 21:30
En ik maar wachten op m'n onderdelen... :(

DanielL
10 november 2009, 15:55
inderdaad ja...vandaag zwarte (glans) en transparante lak van motip binnengekregen (van easyparts.nl, goede site, ze verpakken het alleen belabberd: 2 spuitbusjes in een gigantische doos met nauwelijks bescherming)

eind van deze week hopelijk ook de epoxy, nog 1 fretje, schroefjes voor de mechanieken,fineer voor de kop, snaren en wat schuurpapiertjes.... dan weer verdur:)

DanielL
17 november 2009, 14:33
zo, alles eindelijk binnen en dit weekend voor t eerst de gitaar helemaal in elkaar gezet om te kijken of ie t een beetje doet, dat was maar goed ook want ik ben erachter gekomen dat de brug net 1 à 2 mm teveel naar rechts zit (of de hals teveel naar links, het is maar hoe je het bekijkt). dus die ga ik nog even verplaatsen door de (6) gaatjes op te vullen met 2componentenlijm, en opnieuw te boren
foto's :
http://home.kpn.nl/linsc090/111709141803.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/111709141939.jpg

misschien ben ik ook nog niet helemaal tevreden over de kop, wat vinden jullie? issie te groot? misschien dat ik die krul naar rechts kan laten wijzen ipv links (een rechte kop vind ik persoonlijk niet bij t ontwerp passen)

Sjoelie
17 november 2009, 21:03
Vind het echt vet , zo je eerste gitaar die er echt al mooi uitziet. Ik wil het volgend jaar ook voor pws doen! Zou ik mogen weten hoeveel je ongeveer heb uitgegeven tot nu toe?

j3r03n
17 november 2009, 21:35
Snel afmaken en posten in het Mooiste Gitaar van 2009 topic ;) (je hebt nog 2 weken)

Echt leuk om te zien en ook een erg eigenzinnige gitaar :ok:

KoenB
18 november 2009, 11:13
Ho daniel! Wacht!

Je gaat die gaatjes opvullen met 2k lijm zeg je. Doet dat nou niet. Boor de gaatjes wat verder uit, en lijm er deuveltjes (http://homepage.mac.com/schuffelen/dutools/deuvels.jpg)in. Je moet niet gaten gaan vullen met enkel lijm, dat is niet bevorderlijk voor klank/sustain. Bovendien zal zo'n grote prop lijm nooit helemaal hard en stevig worden, en je nieuwe gaten zullen nergens op lijken.

Verder gaat het lekker met je project, maar ik denk dat je nog net even wat netter moet gaan schuren. Als ik de foto's bekijken heb ik zo mn twijfels bij de rondingen van de body. Ik denk dat je dat netter kunt, koop wat grof schuurpapier en ga er een middagje voor zitten. Tip: zorg dat er niet te veel licht is in de kamer, en pak een klein bureaulampje. Zet het lampje een stukje van de gitaar af en richt hem er dan op. Nu krijg je licht van de zijkant, hierdoor zijn de rondingen veel beter te zien door de schaduwen!

Edit: oja, misschien iets voor de kop: na de topkam is de overgang hals->kop vrij abrupt, 2 hele scherpe, vrijwel haakse hoeken. Misschien moet je hier wat vloeienders van maken, dat past stukken beter bij de body, die ook veel krulleriger en ronder is.

Jilles
18 november 2009, 12:33
helemaal mee eens :)

DanielL
18 november 2009, 23:44
Ho daniel! Wacht!

Je gaat die gaatjes opvullen met 2k lijm zeg je. Doet dat nou niet. Boor de gaatjes wat verder uit, en lijm er deuveltjes (http://homepage.mac.com/schuffelen/dutools/deuvels.jpg)in. Je moet niet gaten gaan vullen met enkel lijm, dat is niet bevorderlijk voor klank/sustain. Bovendien zal zo'n grote prop lijm nooit helemaal hard en stevig worden, en je nieuwe gaten zullen nergens op lijken.

Verder gaat het lekker met je project, maar ik denk dat je nog net even wat netter moet gaan schuren. Als ik de foto's bekijken heb ik zo mn twijfels bij de rondingen van de body. Ik denk dat je dat netter kunt, koop wat grof schuurpapier en ga er een middagje voor zitten. Tip: zorg dat er niet te veel licht is in de kamer, en pak een klein bureaulampje. Zet het lampje een stukje van de gitaar af en richt hem er dan op. Nu krijg je licht van de zijkant, hierdoor zijn de rondingen veel beter te zien door de schaduwen!

Edit: oja, misschien iets voor de kop: na de topkam is de overgang hals->kop vrij abrupt, 2 hele scherpe, vrijwel haakse hoeken. Misschien moet je hier wat vloeienders van maken, dat past stukken beter bij de body, die ook veel krulleriger en ronder is.

ah bedankt voor de tip:), ik had er ook al heel even over nagedacht, maar ik dacht dat dat hout zou gaan splinteren als ik t dan weer ga boren, maar inderdaad als het grotere stukken zijn moet dat goed gaan
en ook goede tip van dat lampje ja, ik zal m'n best gaan doen hoor! eerst nog een paar weken school, proefwerken en concerten (andere instrument, niet gitaar;)) overleven.misschien tussendoor nog beetje tijd, anders ga ik in de vakantie weer hard aan de slag
zou wel mooi zijn als ie nog dit jaar af is ja, maar betwijfel of dat lukt;)

en ik ga ook nog even goed nadenken over die kop ja...hm...

Ike57
19 november 2009, 17:38
Ook kleinere stukjes hout zullen niet gaan splinteren als je ze er goed passend in lijmt Daniel.

Je schiet trouwens lekker op :ok:

DanielL
24 december 2009, 13:36
hmm...waarom is het altijd zo dat als ik weer aan m'n gitaar ga werken dat het forum dan crasht:soinnocent:?
maargoed:
de schroefgaatjes voor de brug gedicht (met sateprikkers, bamboe) en opnieuw geboord:
http://home.kpn.nl/linsc090/122209213318.jpg

alvast de volume en tone knopjes gemaakt:
http://home.kpn.nl/linsc090/122009192820v.jpg

ik heb de hals ook nog dunner gemaakt, de kop iets smaller, en een laagje fineer op de kop als versteviging (sorry geen goede foto, komt volgende keer;) ),
alles goed geschuurd tot K240 en gister de eerste laag epoxy eropgedaan:
http://home.kpn.nl/linsc090/122309214133v.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/122309214115s.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/122309214030v.jpg

overmorgen de 2e laag epoxy, dan weer 2 dagen wachten en de kleurlaag eroverheen, he al even uitgeprobeerd wat ik wil (niet dat kleurverloop maar die middelste vorm)
http://home.kpn.nl/linsc090/122209201642v.jpg

Hiro
24 december 2009, 18:17
dat ligt volgens mij ook aan jou ja dat het forum iedere keer crasht ik zou me gewoon aanmelden bij de mods ;)

jk ziet er weer goed uit man ga zo door, leuk om te zien dat er meer mensen met een aparte vorm bezig zijn en niet de massa volgen, cool :soul:

aaronstonebeat
24 december 2009, 18:37
En nu al hulde voor de zelfgemaakte knoppen :ok:

DanielL
24 december 2009, 18:47
ghehe tnx, ze zijn alleen niet helemaal lekker gecentreerd:sssh: maarja daardoor werken ze ook niet minder he;) je kan dr toch niet bij tijdens t spelen, misschien wel leuk voor volgend project:)

DanielL
1 januari 2010, 17:22
Allereerst allemaal een gelukkig, muzikaal nieuwjaar toegewenst!
Pfoe, lakken is nóg moeilijker dan ik al dacht zeg! ik ben lang bezig geweest met druipsporen van de epoxy eraf te schuren, en in de zwarte laklaag zitten ook een paar kleine drupjes, nog even kijken hoe ik die weghaal...
hier zijn een paar foto's:
de achterkant, geloof dat daar nog geen foto's van stonden:
http://home.kpn.nl/linsc090/122509230806s.jpg

de vorm afgeplakt:
http://home.kpn.nl/linsc090/122809135302s.jpg

zwart!
http://home.kpn.nl/linsc090/122909192157s.jpg

zo de laatste zwarte laag, morgen het afplaktape eraf en dan verder met de kleurloze lagen.
ik heb besloten de slagplaat overnieuw te maken want die vond ik toch nog niet netjes genoeg en bovendien had ik m niet van slagplaatmateriaal gemaakt maar spul dat heel erg krast:soinnocent:

hopelijk morgen update hoe de vormen eruit gekomen zijn!!!

DanielL
2 januari 2010, 13:41
wat een gedoe om dat afplaktape er goed vanaf te krijgen, maargoed, er is niets doorgelekt ofzo en ik ben best tevreden over het resultaat.
heb direct ook zwart slagplaatmateriaal gekocht want met een witte zitten er iets te veel kleuren door elkaar (mahonie, zwart, wit, birdeye mapel en ook nog pao ferro) en dan maakt dat wit het niet mooier, en zwart staat hopelijk wat eleganter;)
http://home.kpn.nl/linsc090/010110232900v.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/010110232452v.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/010110232958v.jpg

vanaf vandaag een paar lagen blanke lak eroverheen, volgende week elektronica solderen...en dan is ie bijna klaar:cheerup:

JurjenYarr
2 januari 2010, 17:01
dat motief op de hals is sick man!

Rock Bottom
2 januari 2010, 17:55
Zoals we bij tattoos altijd zeggen van tribal komt heibel.

DanielL
10 januari 2010, 21:07
Zoals we bij tattoos altijd zeggen van tribal komt heibel.

ehm...hoe bedoel je dat?


Toch nog maar een extra bus zwarte en blanke lak besteld, er waren een paar plekjes die niet zo mooi waren als ik wilde dus die gaan overnieuw. Voor m'n pws kan ik er wel mee aankomen maar als ik hier op t forum foto's wil zetten moet het toch er wel -tot zover dat mogelijk is bij een eerste gitaar bij mij- fatsoenlijk uitzien;)

een paar plekjes dus even overnieuw spuiten, de slagplaat maken en een andere humbucker van vox humana opgestuurd gekregen waar je deze keer wél de coils kan splitten (dr stond een fout op de site):sssh:

hopelijk kan ik op 30 januari op de open dag van m'n school spelen:crazyhappy:

DanielL
31 januari 2010, 15:52
gister een van de backplates gemaakt, de slagplaat, daar moet ik vandaag nog de pickupgaten in uitzagen.
de rand van de slagplaat langs een verzinkboortje in de kolomboor gehaald, wordt nog best ok als je er met wat schuurpapier langsgaat:)
en jemig wat een resultaat met polijsten zeg! net zo spiegelend als een piano, maar nu zie ik ook wel dat lakken niet mijn sterkste punt is... wat een ongelijkheden zeg... of ik moet gewoon nog wat oefenen, ik weet iig nu hoe het niet moet voor de volgende gitaar...:sssh:
oh en de vormen zijn eigenlijk helemaal niet als tribals bedoeld, ik heb meer afgekeken bij deze Art Nouveau gang en daar m'n eigen draai aan gegeven:
http://94.100.115.34/503950001-504000000/503978601-503978700/503978607_5_NE7k.jpeg
maar het lijkt wel wat op tribals ja;)

Jilles
31 januari 2010, 16:04
Het is dus niet gelukt om op de open dag van je school te spelen?
Da's wel jammer..

Rock Bottom
31 januari 2010, 18:02
gister een van de backplates gemaakt, de slagplaat, daar moet ik vandaag nog de pickupgaten in uitzagen.
de rand van de slagplaat langs een verzinkboortje in de kolomboor gehaald, wordt nog best ok als je er met wat schuurpapier langsgaat:)
en jemig wat een resultaat met polijsten zeg! net zo spiegelend als een piano, maar nu zie ik ook wel dat lakken niet mijn sterkste punt is... wat een ongelijkheden zeg... of ik moet gewoon nog wat oefenen, ik weet iig nu hoe het niet moet voor de volgende gitaar...:sssh:
oh en de vormen zijn eigenlijk helemaal niet als tribals bedoeld, ik heb meer afgekeken bij deze Art Nouveau gang en daar m'n eigen draai aan gegeven:
http://94.100.115.34/503950001-504000000/503978601-503978700/503978607_5_NE7k.jpeg
maar het lijkt wel wat op tribals ja;)

Die vloer is wel afgeleid van een polynesische tibalmotief

DanielL
31 januari 2010, 18:18
Het is dus niet gelukt om op de open dag van je school te spelen?
Da's wel jammer..

nope:( maar ik had het druk genoeg, maar de profielwerkstukpresentatie zelf is op dinsdagavond 16 februari, en dat moet zeker wel gaan lukken, alleen nu heeft mijn docente voorgesteld dat het toch wel erg leuk zou zijn als ik in de pauze van de presentaties zelf wat zou spelen, dussss ik heb wat bandleden bijelkaar gescharreld en heb, als ie donderdag af is, nog exact 2 keer om te repeteren, en 2 weken om gitaar te leren spelen (ja, dit wordt m'n eerste elektrische gitaar =P) hoewel ik wel een beetje akoestisch kan spelen, maargoed, hopen dat ik de deadline van donderdag/woensdagavond haal:soinnocent:


Die vloer is wel afgeleid van een polynesische tibalmotief
oh...noujaaa vooruit, jij je zin;) maar wat is er nou precies mis met tribals?:(

Rock Bottom
31 januari 2010, 18:39
Tribals waren imo wel de meest inspiratieloze modevlaag in de tattoo wereld, het zijn meestal de zelfde soort mensen wat je er mee ziet die het alleen maar gaay over een tattoo hebben omdat het stoer is en een betekenis hebben, doe eens normaal daar moet je bij nadenken.
Het tekenen en tattooeren van tribals (ja ik doe het ook wel eens want er zijn nog steeds wel mensen die ze willen) is wel het saaiste kutwerk wat je kan doen.

Daarintegen vind ik het polynesische, pacifische en maori werk wel mooi want daar zitten meestal jijst hele diepe betekenissen en verhalen in.

Veel mensen die het eerst stoer vinden om een tattoo te nemen en zonder na te denken maar een tribal nemen en later echt gaan kijken na de rest van de tattoostylen krijgen vaak spijt van hun tribals ik hoop dat je dat niet met je gitaar krijgt.

DanielL
31 januari 2010, 18:50
Tribals waren imo wel de meest inspiratieloze modevlaag in de tattoo wereld, het zijn meestal de zelfde soort mensen wat je er mee ziet die het alleen maar gaay over een tattoo hebben omdat het stoer is en een betekenis hebben, doe eens normaal daar moet je bij nadenken.
Het tekenen en tattooeren van tribals (ja ik doe het ook wel eens want er zijn nog steeds wel mensen die ze willen) is wel het saaiste kutwerk wat je kan doen.

Daarintegen vind ik het polynesische, pacifische en maori werk wel mooi want daar zitten meestal jijst hele diepe betekenissen en verhalen in.

Veel mensen die het eerst stoer vinden om een tattoo te nemen en zonder na te denken maar een tribal nemen en later echt gaan kijken na de rest van de tattoostylen krijgen vaak spijt van hun tribals ik hoop dat je dat niet met je gitaar krijgt.

ah zo, nee ik snap je, maar ik zou het ook nooit als tattoo willen hoor=P gelukkig loop ik niet 24/7 met deze gitaar om m'n schouder. maar het is in dit geval dus niet zo bedoeld, maar meer als lijnen die de gitaar accentueren en niet als een of ander modeverschijnsel, ik had dr nog niet eens over nagedacht. maar er zitten ook niet hele diepe betekenissen achter:soinnocent: behalve dat de leuke bijkomstigheid is dat het sómmige mensen afleidt van de onvolkomenheden van de gitaar:chicken:

DanielL
7 februari 2010, 15:23
Eindelijk is hij dan toch min of meer af, ik moet nog iets meer polijsten, de knopjes vastlijmen en de backplate eropschroeven, maar ik heb toch even wat foto'tjes gemaakt:
Elektronica:

http://home.kpn.nl/linsc090/020410215847v.jpg

Een verschrikkelijk nette slagplaat;)
http://home.kpn.nl/linsc090/020410232924v.jpg

Een van de mooie knopjes, weet iemand wat voor hout dit is? Het lag bij de proefstaaltjes bij Amsterdam Fijnhout
http://home.kpn.nl/linsc090/020410224713.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/020410235102.jpg
(de lak is niet zo netjes geworden als ik wilde...maarja volgende keer beter... -en het beschermfolie moet nog van de slagplaat-)
http://home.kpn.nl/linsc090/020710014857.jpg

Er komen snel foto's van betere kwaliteit maar de batterijen van het fototoestel zijn even op:chicken:

SEAL
7 februari 2010, 16:34
sweet!
wanneer moet ie ingeleverd worden?

DanielL
7 februari 2010, 16:45
sweet!
wanneer moet ie ingeleverd worden?
haha inleveren, dacht het even niet he =P , na 235,5 uur -is dit een normale lengte btw? hier zitten nog wel wat uurtjes voor het verslag bij-

m'n docente mag er heel voorzichtig een blik op werpen en daarna gaat ie weer mee terug naar huis;)
het verslag heb ik al een paar weken geleden ingeleverd, en de presentatie is de 16e:crazyhappy:

SEAL
7 februari 2010, 19:41
dat bedoelde ik, mijn trimola gaat ook niet op school blijven ^^
ik zit nu aan de 90 uur denk ik, op mijn school schijnt zelfs dat niet normaal te zijn
:hippie:

DanielL
15 februari 2010, 21:13
voor iedereen die geïnteresseerd is in de presentatie van mijn PWS, morgen om 20:00 op het gymnasium apeldoorn ben ik aan de beurt;)
mooiere foto's komen ook snel!

nickofzo
15 februari 2010, 21:45
heb net het hele proces gelezen... en welja succes morgen:D
tis nu al een prachtig werkstuk

DanielL
4 april 2010, 22:35
NOG meer foto's!!
íets betere kwaliteit, maar niet helemaal schoongepoetst (de gitaar)

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar1.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar2.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar3.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar4.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar5.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar6.jpg

http://home.kpn.nl/linsc090/gitaar7.jpg
heb er nu al een tijdje op gespeeld en krijg al weer verschrikkelijk zin om deze zomervakantie een volgende te maken! ik twijfel alleen: bas of hollowbody? welke zal ik doen=P? ik heb nog geen basgitaar, maar een vrije variatie op de epiphone 'dot' lijkt me ook wel heel aantrekkelijk...

als je nog meer details van een bepaald stuk gitaar wil zien: zeg het en ik ga kijken of ik daar een foto van heb!

wat vinden jullie er nou eigenlijk van geworden? nu ie af is? (het énige dat nog ontbreekt is een zwart knopje op de pickupswitch:sssh:

Daniël

p.s. ik heb een 10 voor mijn profielwerkstuk =)

Jilles
4 april 2010, 22:47
Als opbouwende kritiek:
Ik zou voor je volgende project meer tijd vrijmaken voor het ontwerpen en de afwerking van de gitaar. De lijnen van de contour zijn op zich leuk verzonnen, maar missen mijns inziens nét dat beetje extra. Idem voor de afwerking, slagplaat kan vloeiender, body had nettere curves in de 'tribals' kunnen hebben etc..; Al die kleine dingetjes zorgen er voor dat je gitaar valt of staat.
Maar tof dat je hem af hebt kunnen bouwen, dat moet ik nog doen!

Kipnugget
6 april 2010, 23:24
Tof dat je een hele gitaar hebt gemaakt voor je profielwerkstuk! Mijn profielwerkstuk van een paar jaar terug was niet echt om over naar huis te schrijven..
Maar ik vind de gitaar goed gelukt, alleen idd zoals Jilles zegt: de afwerking had wat netter gekund, en persoonlijk had ik een andere houtsoort of kleur gekozen om te contrasteren met dat zwart;)

Maar knap dat ie helemaal af is! Ik wil ook al een hele tijd beginnen... maarja studeren vreet tijd en geld he:p

Wiellem
7 april 2010, 11:40
Gaaf gelukt, en gefeliciteerd met je 10 :)

Was ik toen maar op het idee gekomen een gitaar te bouwen :P

EvenFlow
11 mei 2010, 00:28
Onwijs gaaf ding! Ik heb hetzelfde gedaan als profielwerkstuk. (niet gestolen hoor haha, was al lang af voordat ik dit had gelezen)

Resultaat http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs046.snc3/13347_105838652762438_100000089117578_160515_56754 22_n.jpg

Had er ook een 10 voor en een 9.5 voor presentatie (hendrix solo waarbij de snaar brak :ok: )

DanielL
21 juni 2010, 13:28
haha vèt hoor, ook mooi met die doorzichtige slagplaat, heb ik ook nog ergens aan gedacht ja!