PDA

View Full Version : gibson les paul traditional vs standard 2008



ysy16
11 juli 2009, 15:46
Hey,

Graag jullie mening over de gibson les paul traditional versus de standard 2008. Wie heeft ze al met mekaar vergeleken ? Welke komt er het beste uit ? En vooral, waarom ?

Deze vraag omdat ik graag eentje wil bestellen maar niet goed weet voor welke te kiezen.

Thanks !!

Orpheo
11 juli 2009, 16:01
hier is al eens een topic aan besteedt, effe zoeken dus.

grootste verschillen.

2008: hol, lange nek-body verbinding, wat zingender, wolliger, meer ala es335 dan LP imho.
traditional: massiever, kortere verbinding, wat strakker in tone, meer 'power', oompf' brul.

ik vind de traditional echt een LP pur sang, en de 2008 wat minder. de trad. is imho allrounder, veelzijdiger. kan echt lekker twangen, terwijl de 2008 wat vlakker is in tone.

en volgende keer? zoeken ;)

ysy16
12 juli 2009, 00:17
Bedankt voor de reactie. Ben wat nieuw op dit forum vandaar nog niet echt gezocht achter dit onderwerp. Echter, heb dit nu wel gedaan en lees nog niet echt doorslaggevende argumenten. Beschik zelf over een Gibson Les Paul Custom en heb voor deze aanschaf ook veel info ingewonnen. Uiteindelijk super tevreden. Laatste aanschaf was een USA Fender Standard die wel OK klinkt. Vrij betrouwbare gitaar maar mis de gibson-sound (and feel). Idee was om tweede gibson te kopen die ik kan aanwenden tijdens optredens. Toen ik gibson les paul custom kocht was de standard "hot". Nu, jaren later heb je plots de 'traditional' en de 'standard 2008'. Enkele jaren de 'actualiteit' niet te hebben gevolgd wilde ik via dit forum beroep doen op enkele ervaringsdeskundigen...... Ik besef dat het vaak over smaak gaat (les goûts et les couleurs...) maar kwalitatief moeten er toch ook wel verschillen zijn (het prijsverschil heeft toch ook wel een reden).

Orpheo
12 juli 2009, 08:24
Er is niet echt n kwalitatief verschil. Alle gitaren krijgen dezelfde mate v aandacht en het niveau van afwerking is altijd hetzelfde (althans, hoort zo te zijn). De prijs zegt alleen wat over de features. Het is echt een gevoelskwestie. Ik vind de std.2008 geen echte les Paul, en de traditional alweer
veel meer.

De ouwe standard kreeg op een gegeven moment klankkamers, maar oudere series waren massief. Om beide fans aan te spreken en te voldoen in de vraag is de standardlijn in 2en gesplitst: traditional en 2008stnd. Ik weet niet welke duurder is, en dus ook niet hoeveel duurder, maar ik kan me voor beiden voorstellen dat ie duurder is dan de ander.