PDA

View Full Version : speakers vergelijken



Thiez
11 juli 2009, 15:08
Ik weet het er zijn al hoop topics over speakers maar nergens kon ik antwoord vinden op mijn vraag.

Er zijn zo ontzettend veel speakers. Nu zijn er uiteraard 2 merken die er echt uitspringen, namelijk Celestion en Eminence.
Op internet is er ontzettend veel te vinden over de vraag welke nou beter zijn en dat is natuurlijk heel erg smaak gebonden.
Op internet zijn ook genoeg geluidsamples te vinden maar dit is ook lastig vergelijking omdat het er maar net aan ligt hoe het opgenomen is enzo. Zo vind ik de geluidssamples op de Eminence site erg ingetogen klinken. Heel dof en totaal niet open. Maar als ik dan op youtube de wizzard hoor klinkt hij weer wel erg lekker.

Mijn vraag is hoe/waar kunnen deze speakers goed vergeleken worden?

Ik weet dat bij K&E je alle celestion aan elkaar kunt vergelijken maar deze hebben weer geen Eminence speakers.
Om een goede vergelijking te maken zou je eigenlijk hetzelfde cabinet moeten hebben met elke keer andere speakers.

Ik zag dat er een Highgain amp vergelijk ging komen binnenkort. Misschien is het ook gaaf om eens een cabinet vergelijk te doen. Proberen zoveel mogelijk dezelfde cabinets bij elkaar te krijgen met verschillende speakers erin. En deze allemaal met dezelfde aparatuur opnemen.

caliban
12 juli 2009, 18:07
Dat is zeker een goed idee, maar veel moeilijker dan een amp-vergelijk. Bij de highgain shootout gaan we een vrij neutrale metal speaker gebruiken (de v30), en waarschijnlijk gaat dit bij elke amp heel oké klinken. Nu zou je bij een speakervergelijking eigenlijk de amp als constante moeten kunnen nemen, maar nu denk ik dat een speaker heel erg gevoelig is voor de amp waar hij over gaat, dus ga je bepaalde combinaties krijgen die echt lelijk klinken, terwijl het een prima speaker zou kunnen zijn over een andere versterker.
Ook zijn de meeste types cabinets erg beperkt qua type speakers erin, dus je zou al heel wat moeten 'modificeren', en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.

Thiez
12 juli 2009, 19:45
ja ok daar heb je idd gelijk in. Maar het is echt lastig om speakers goed te vergelijken. Want als ze in 2 verschillende kasten zitten BV een engl V30 en kool&elfring V30 klinken totaal anders van elkaar.

Maar ben persoonlijk opzich wel erg benieuwd naar de eminence wizzard. dus misschien die toch een keer proberen.

caliban
12 juli 2009, 20:19
De clips op de site van Eminence zijn ook vreselijk. Wat volgens hen heavy is vind ik nog altijd blues. En als ik ergens een hekel aan heb :D:D