PDA

View Full Version : waarom zooo moeilijk??? 2x50 watt 1x8 ohm cab



sell
11 juli 2009, 09:50
Ik speel echt al jaren, heb diverse tops gehad.Maar zo'n rackje is toch ff wat anders.

Men neme 12 kilo Engl 830/50
Doe daarbij 32 kilo Engl 2x12" 16 ohms kast. (bovenin staat 8ohm maar tis 16, ik kon dat niet bewerken)

Om 2 kanalen te gebruiken moet ik mijn kast op stereo zetten.....

en vandaar wist ik het niet meer...
2 speakerkabels van de 8ohm links en de 8ohm rechts van de versterker naar de 2 8ohms ingangen van de kast?

Liquid_Metal
11 juli 2009, 10:29
Bij mijn cabinet is het andersom. Die gaat van 8 ohm mono naar 16 ohm in stereo. Dat zou bij jou dus 32 zijn? Weet je wel zeker dat het niet 8 ohm in mono is? Waarschijnlijk moet je ook op je versterker de juiste weerstand kiezen. Bij mij verdubbelt 'ie als 'ie stereo gaat (net zoals het cabinet).

kokeleko
11 juli 2009, 11:20
En daarom is het ook maar goed om niet alle adviezen op te volgen.,
want 2X8 Ohm series is 16 Ohm.

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_swd.html

Ko.

sell
11 juli 2009, 11:26
Bij mijn cabinet is het andersom. Die gaat van 8 ohm mono naar 16 ohm in stereo. Dat zou bij jou dus 32 zijn? Weet je wel zeker dat het niet 8 ohm in mono is? Waarschijnlijk moet je ook op je versterker de juiste weerstand kiezen. Bij mij verdubbelt 'ie als 'ie stereo gaat (net zoals het cabinet).

ik heb twee ingangen in mijn cab... geen schakelaar

ENGL 2 x 12" PRO Slanted E 212 V
Technical specifications:


Speaker:
2 x 12 CelestionÆ V 30


Impedance:
16 Ohms

peter_heijnen
11 juli 2009, 12:33
Staat het bij die ingangen niet gewoon aangegeven?

Twee speakers in mono aansluiten kan op twee manieren, serieel of paralel.
-Bij serieel moet je optellen: voor 16 ohm zou je dan 2 speakers van 8 ohm nodig hebben.
-Bij paralel moet je 'halveren': voor 16 ohm zou je dan 2 speakers van 32 ohm nodig hebben.

Ga er dus maar vanuit dat je celestions los 8 ohm zijn, wil je het echt weten schroef je gewoon de kast open.

sell
11 juli 2009, 12:41
nee staat er niet bij.

Dus...

versterker links en rechts de 8ohms uitgang gebruiken en met 2 kabels naar het cabinet brengen?

sell
11 juli 2009, 12:42
ff proberen foto te plaatsen

sell
11 juli 2009, 12:58
http://foto-uploaden.nl/img3/dggs03y.jpg
http://foto-uploaden.nl/img3/fn22gqu.jpg
http://foto-uploaden.nl/img3/orq5adz.jpg

peter_heijnen
11 juli 2009, 13:04
Dat plaatje op je cab is helaas onleesbaar, maar ervan uitgaande dat de cab twee 8 ohm speakers zou hebben, sluit je beide 8 ohm uitgangen van de eindtrap aan op de 8 ohm ingangen van de cab.

sell
11 juli 2009, 13:32
yes bedankt, zal voor de zekerheid ff openschroeven want t staat er niet op. Ook niet op de engl site

dml
11 juli 2009, 13:46
Ziet dan niemand dat Engl voor bijna al zijn cabs hetzelfde aansluitpaneel gebruikt? Op het paneel staat schematisch bij welke speakerkast hoe en wat je kan aansluiten. Deze 2x12 is mono, je ziet ook dat de schakelaar voor stereoschakeling mist.
Beide uitgangen van je poweramp aansluiten op de beide ingangen van de cab gaat NIET goed!!! Want beide ingangen zijn parallel op elkaar aangesloten.

De enige 2x12 cab van Engl die stereo te schakelen is, is de horizontale versie.

Liquid_Metal
11 juli 2009, 16:06
Staat het bij die ingangen niet gewoon aangegeven?

Twee speakers in mono aansluiten kan op twee manieren, serieel of paralel.
-Bij serieel moet je optellen: voor 16 ohm zou je dan 2 speakers van 8 ohm nodig hebben.
-Bij paralel moet je 'halveren': voor 16 ohm zou je dan 2 speakers van 32 ohm nodig hebben.

Ga er dus maar vanuit dat je celestions los 8 ohm zijn, wil je het echt weten schroef je gewoon de kast open.

Volgens mij draai je het om hoor!! In parallel wordt de weerstand minder, in series wordt ie verdubbeld.
Weerstand werkt als een rivier/stromend water: parallel maak je de stroom breder en kan er makkelijker water langs->weerstand wordt kleiner. In serie plaats je twee obstakels achter elkaar (je maar de rivier langer) en wordt de weerstand dus groter.
@dml: waarom zitten er dan twee inputs op het cabinet, namelijk een L en een R? Er staat toch echt dat als je 'm stereo gebruikt je die pluggen voor L+R gebruikt.

peter_heijnen
11 juli 2009, 17:44
Volgens mij draai je het om hoor!! In parallel wordt de weerstand minder, in series wordt ie verdubbeld.
Dat staat er ook... ;)

Liquid_Metal
11 juli 2009, 19:36
Dat staat er ook... ;)

Oja nou zie ik het ook. Had al niet verwacht dat je dat fout zou hebben. Ik heb het dus omgedraaid gelezen :).

sell
11 juli 2009, 20:39
mmm dus als ik het goed begrijp kan ik deze alleen maar op 1 kant van mijn versterker gebruiken? tenzij ik dus de kast open schroef en van binnen anders aan sluit...