PDA

View Full Version : mix-module-geval



ernieman
11 juli 2009, 09:37
Hela,

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste de volgende "opstelling" kan verwezenlijken ?

Ik wil graag 2 piezo elementen (under-saddle en een plak-element) kunnen mixen. Zodat je via een potmetertje zeg maar kunt "pannen" (zeg ik dat goed?) tussen de 2 elementen. Het geheel moet dan naar de jackuitgang worden gestuurd.
Hoe sluit ik de 2 elementen aan op de potmeter en wat voor potmeter moet ik gebruiken? nog andere dingen (condensators) nodig?

Hopelijk ben ik wat duidelijk.

EJ

René`
11 juli 2009, 11:33
Bedoel je met pannen geleidelijk switchen tussen de elementen?

KoenB
11 juli 2009, 12:29
http://seanm.ca/stomp/minblend.html

Plant
11 juli 2009, 12:55
@ernieman

Wat de link naar die 'blender' van KoenB hierboven met de vraag te maken heeft weet ik niet :???:

De vraag roept meer vragen op dan dat ik nu antwoorden kan genereren :???:

* Moet dit passief? (dus geen versterkende delen met batterijtjes en dat soort gehannes).
* Heb je een ak. gitaar waar al een under-saddle inzit? Zo ja, is er hiervoor al elektronica in de gitaar? Zo ja, wat? Volume en tone? Zo ja, gebruik je die ook beide of kun je b.v. de tone-potmeter gebruiken voor je idee?
* Heb je de beide elementen op de gitaar al afzonderlijk aangesloten gehad op een versterker? Zo ja, zijn de elementen wat betreft geluidsvolume ongeveer gelijk?

Je zou (passief) het direkte signaal van het ene element aan het ene buitenste pootje van een potmeter kunnen aansluiten en het direkte signaal van het andere element aan het andere buitenste pootje van die potmeter. Dus ieder element aan een uiteinde van de koolbaan. Het signaal op het middelste pootje (loper) is dan je regelbare mix. Aardedraadjes allemaal bij mekaar, maar niet op een van de pootjes van deze potmeter. Achter deze mix-regelaar kun je dan je volumeregeling aansluiten. Daar mag je dan al die aardedraadjes wel bij aansluiten.
Ik heb het hier over een gewone draaipotmeter, geen schuifje, anders kunnen de aansluitingen anders zitten.

Zorg dat je een lineaire potmeter gebruikt, anders regelt het niet geleidelijk. De potmeter moet ook vrij hoogohmig zijn i.v.m. de vrij hoge impedantie van de elementen zelf. Als je bovenstaande passieve methode gebruikt regel je nooit een van de elementen helemaal weg, maar dat is misschien ook helemaal niet je bedoeling.

Succes :noob: . En als je nog vragen hebt :???: dan lees ik het wel.

ernieman
11 juli 2009, 13:25
Je zou (passief) het direkte signaal van het ene element aan het ene buitenste pootje van een potmeter kunnen aansluiten en het direkte signaal van het andere element aan het andere buitenste pootje van die potmeter. Dus ieder element aan een uiteinde van de koolbaan. Het signaal op het middelste pootje (loper) is dan je regelbare mix. Aardedraadjes allemaal bij mekaar, maar niet op een van de pootjes van deze potmeter. Achter deze mix-regelaar kun je dan je volumeregeling aansluiten. Daar mag je dan al die aardedraadjes wel bij aansluiten.
Ik heb het hier over een gewone draaipotmeter, geen schuifje, anders kunnen de aansluitingen anders zitten.

Zorg dat je een lineaire potmeter gebruikt, anders regelt het niet geleidelijk. De potmeter moet ook vrij hoogohmig zijn i.v.m. de vrij hoge impedantie van de elementen zelf. Als je bovenstaande passieve methode gebruikt regel je nooit een van de elementen helemaal weg, maar dat is misschien ook helemaal niet je bedoeling.

Succes :noob: . En als je nog vragen hebt :???: dan lees ik het wel.

Ja, passief das wat ik zoek. Dus gewoon linkse pootje aan 1 uiteinde van element, rechtse poot aan 1 uiteinde van ander element, en dan het midden naar de uitgang?

Hoe hoog is hoog? 500k? Alles wegregelen hoeft idd niet. En het is een proefopstelling. Ik nog geen gitaar om het op toe te passen. Eigenlijk is het ook niet voor in een gitaar bedoeld, maar dat boeit nu niet.

Wel nog een vraagje. Stel dat 1 element uit een gitaar komt waar een voorversterking inzit, gaat dit problemen geven om met een passieve piezo te combineren?

Merci!

Plant
11 juli 2009, 16:59
Zo. bedoel ik het idd. En 500k is o.k.

Door de opmerking dat het gemixte signaal naar de jackuitgang moet worden gestuurd, dacht ik dat het om 2 elementen binnen 1 gitaar ging.
Als je dan b.v. een ongebruikte tone-draairegelaar op je gitaar had, zou je die kunnen gebruiken. Die zijn doorgaans 250k meen ik, maar iig lineair. Een volume regelaar is logaritmisch.

Uit een passieve piëzo komt volgens mij een stuk minder signaal. Dan staat je mix regelaar al heel ver naar de kant van dit element ingesteld en heb je daar een klein stukje regelbereik. Daarom vroeg ik al of je de elementen afzonderlijk al eens versterkt had en het volume ongeveer even hard was.
En de uitgang van een voorversterker is vrij laagohmig, wat ook invloed op de passieve regeling kan hebben.

Als de de gitaar met voorversterking volumeregeling heeft, kun je het niveau instellen op het niveau van de passieve piëzo. Dan zal de mixregelaar beter werken.

Voor een proefopstelling kun je het gerust proberen.

ernieman
11 juli 2009, 18:33
Ok, thx. Allemaal duidelijk nu. Dus het is dan niet zo dat het "actieve" invloed gaat hebben op het passieve (door de voeding van de batterij oid?). Als je idd gewoon via je volume op de gitaar deze kunt bijregelen, dan loopt het wel ok.

Bedankt!

EDIT- Wat als je een potmeter van 1K neemt? welke invloed heeft de potmeter op het uitgangssignaal? of heeft het enkel invloed op de overgang tussen de 2 signalen. Hoe hoger ohm, hoe langzamer de overgang?

KoenB
12 juli 2009, 00:50
Wat de link naar die 'blender' van KoenB hierboven met de vraag te maken heeft weet ik niet :???:


Hmm, bij nader inzien was het inderdaad niet echt een heel nuttige toevoeging, maar je zou er in principe 2 signalen mee kunnen blenden aan de hand van een blend pot. Dit is echter wel actief en dat zoek je niet.

maar ik heb nog wel even een opmerking: die pot gebruik je nu niet als spanningsdeler maar als in feite 2 regelbare weerstanden, 1 voor elke piezo. Als je de pot draait wordt de weerstand van de ene kleiner en de ander groter. Maar ik vraag me af of bijvoorbeeld in de middenstand er niet al vrij veel signaalverlies is op beide piezo's, aangezien er dan op elk signaal een 250k weerstand staat te vreten. Een kleinere potmeterwaarde zou dit kunnen verhelpen, maar dan heb je in de uiterste standen weer dat je de piezo die je eigenlijk wegdraait nog steeds kunt horen.

Kun je niet beter zo'n dubbele blender pot gebruiken hiervoor? Dat is een soort dubbele potmeter: http://www.guitarpartsusa.com/ccp51/media/images/product_detail/POT-BL-1.jpg . hierdoor kun je de pot wel als spanningsdeler gebruiken en dan werkt het wel zoals het hoort.


Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde truuk hoor, dus als jij uit ervaring kan zeggen dat het werkt geloof ik dat. Just my 2 cents ;)

Plant
12 juli 2009, 13:05
@ernieman

Een potmeter van 1k werkt niet vanwege de impedanties van de (passieve) elementen zelf. Je hebt dan als beide elementen passief zijn uiteindelijk maar een heel smal regelbereik en hoort beide elementen bijna altijd even hard.
Als je ook nog eens aktieve elektronica met lage uitgangsimpedantie op een van de elementen hebt, hangt die lage impedantie met die 1k in serie als belasting aan je passieve element en vreet daarvan al het signaal weg.
Met twee aktieve systemen ervoor zou een lagere potmeterwaarde wel kunnen, maar dan zou ik nog niet lager gaan dan plm. 10K.

@KoenB
Yep, je hebt inderdaad signaalverlies. Maar wat wil je als het passief moet?

Het idee van die dubbele potmeter is niet slecht. In feite wil je dus met iedere potmeter een volumeregelaar maken, alleen voor één element 'andersom' aangesloten. M.a.w. Je regelt met de ene potmeter het volume van het element omhoog en tegelijkertijd met de andere potmeter die andersom is aangesloten het volume van het andere element omlaag. En de uitgangen van de volumeregelaars knoop je aan elkaar als uitgang.

Maar ook hier heb je signaalverlies, want op het moment dat je beide elementen wilt horen, staat dus middels beide potmeters het volume een stuk teruggeregeld. Enige voordeel is dat je echt een van beide elementen helemaal stil kunt krijgen, maar dat hoefde niet.

ernieman
12 juli 2009, 15:56
en dit dan?

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/1/Blend_Pots.html


Ik zal misschien maar even duidelijk maken waar ik het systeem dan wel voor wil gebruiken.
Ik wil zelf een Elis Stompbox maken (is hier al vaker langs gekomen) maar dan met een in en uitgang (de Elis heeft alleen een uitgang)

ingang=signaal van de gitaar, uitgang=beiden signalen "geblend". Via een draaiknop zou je zo dus zelf kunnen regelen hoe hard je het signaal wilt hebben.

Waarom dit alles? Waarom niet gewoon het signaal op je verserker regelen: dan moet je dus 2 ingangen hebben op je versterker. Waarom niet op een mengpaneetje: heb ik niet.

De gitaar in kwestie heb ik ook nog niet en doet eigenlijk niet ter zake want het is niet voor mijzelf, maar om weg te geven aan een vriend. Die heeft dus verschillende gitaren waarmee hij het kan gebruiken eventueel. met enkel een passief undersaddle ding en ook met een actief (met batterij) element met volume regeling enzo.

Ik zou ook enkel het signaal van de stombox kunnen regelen met een volumeknop maar dan komt het signaal van de gitaar dus altijd even hard door. Wel handig als je op de gitaar volume regeleing hebt, maar niet als je dat niet hebt.

Zou het ding van stewmac iets kunnen zijn?

2 knoppen op de stombox vind ik weer net iets teveel van het goede. 2 jacks + 1 knop is al voldoende.

Plant
12 juli 2009, 21:31
"...panning from one source to another, with both signals full at the center detent"

Blijkbaar is dit een speciale potmeter waarbij je dus in de middenstand beide signalen gelijk hebt zonder verzwakking.

Krijgt KoenB toch nog gelijk :soinnocent: