PDA

View Full Version : vette marshall sound



pdk
11 juli 2009, 08:52
hey,
ben nieuw op forum, maar ben op zoek naar een vette marshall sound.
ben in bezit van marshall TSL 100 en tal van pedaaltjes
speel nu op clean kanaal met box of rock en om deze te boosten kan ik gebruik maken van GE-7 of ds1
probleem is dat ik met BOR niet genoeg gain verkrijg met gevolg dat ik de gain
van TSL verder opendraai en daardoor "te schel" klink
vooral deze "te schel" is een probleem
enige suggesties of instellingen om een goede vette sound te verkrijgen?

mario88
11 juli 2009, 09:33
Aller eerst welkom.
En voor een pedaal moet je misschien welligt de zoek fuctie een gebruiken die vind vast wel wat, er is al genoeg over geschreven dacht ik zo.

rocker_71
11 juli 2009, 10:41
Kan ook aan je gitaar liggen. heb je al verschillende geprobeerd? Welke pick-ups?
Tip: ik gebruik een MI Audio crunch box voor een vette Marshall sound, werkt prima.

pdk
11 juli 2009, 10:47
gitaar is gibson SG, zou voldoende moeten zijn
is een mogelijkheid om met een ander pedaaltje de BOR beter (meer gain) uit te doen komen?

ja, ik heb de zoekfunctie al overlopen, maar elk verhaal is toch weer iets anders

rocker_71
11 juli 2009, 10:51
Dat lijkt me idd een goede gitaar ;)

Maar dat schelle, kun je dat niet verhelpen met de EQ op de amp, of met je GE7?

pdk
11 juli 2009, 11:11
dat zal inderdaad een optie zijn, maar dan komt de kunst om de knopjes op de juiste plaats te zetten en daar ontbreekt het me denk ik

en om die TSL100 open zetten voor een goede scheur te bekomen dan gaat ie
gewoon te hard vandaar BOR over clean kanaal

Tim..
11 juli 2009, 11:42
dat zal inderdaad een optie zijn, maar dan komt de kunst om de knopjes op de juiste plaats te zetten en daar ontbreekt het me denk ik


In dat geval gewoon de bas wat hoger en/of de treble wat lager op je amp.
Of denk ik nu wel erg makkelijk?

Mitch
11 juli 2009, 12:37
Ja, maar die EQ op een TSL is niet zo super.
Als je de vraagstelling bekijk denk je: je spant het paard achter de wagen. Je hebt een SG, een Marshall en je wil een vette Marshall sound met een pedaal. Toch snap ik het wel, een DSL of TSL kan op bepaalde punten wat dun of schel klinken. Ik denk eerlijk gezegd dat je het eerder in andere speakers zou moeten zoeken of een modificatie van je versterker dan een pedaal, hoewel dat makkelijker en goedkoper lijkt.

robert-gitarist
11 juli 2009, 13:00
Al eens een simpele tubescreamer a la Boss OD-3/SD-1 of Ibanez TS-9 geprobeerd? ;)
Ik heb een DSL 50 en gebruik soms voor solo's een tubescreamer, wereld sound werkelijk waar! Zeker op de crunch mode van het cleane kanaal klinkt dat echt vet! absoluut dé Marshall sound ;) Hoe dat werkt op een TSL durf ik niet te zeggen omdat ik de TSL daar te weinig voor ken en heb uitgeprobeerd maar wellicht kun je dat eens proberen?

pdk
11 juli 2009, 17:01
allereerst bedankt voor de reacties en het meedenken,
ja al geprobeert met een ds2 alleen en ook in combinatie met BOR, in laatste geval wel meer gain maar ook meer ruis en ook weer dat "schelle" geluid

maar wat bedoel je nou met chrunch mode op het cleane kanaal?

in geval van modificatie van amp: wat houdt dat in, zijn dan de opties open of
zijn deze toch ook beperkt?
waarschijnlijk ook een stevig prijskaartje

pannekoek
11 juli 2009, 17:42
tadaa:

http://www.musicwarehouseonline.com.au/shop/images/D/guvl.jpg

lijkt een beetje op de boss od maar is wat dikker en wat marshall achtiger (duh)

i.c.m een marshall is het echt een vet pedaal met een dikke marshall drive!

marc_o
11 juli 2009, 18:18
Kun je ook uitleggen wat jij een vette sound vindt dan? Wil je thuis op je kamer een wall of doom uit je speakerkast trekken, dan wordt het een moeilijk verhaal over je cleane kanaal.
Wanneer je het 2e kanaal gebruikt en deze zeer licht overstuurt van zichzelf, en daar een pedaal overheen knalt, zul je merken dat dit veel beter werkt dan het cleane kanaal. licht overstuurde versterkers zijn een betere voedingsbodem voor drive-pedalen.
Is volume je probleem, kun je overwegen voor thuis aan de modelling te gaan. Als je met een TSL en een drivepedaal geen gainmuur kan optreken waar de honden een dorp verderop niet loops van worden.....doe je waarschijnlijk iets verkeerd.
Wat is je soundvoorbeeld?

Kamiess
11 juli 2009, 22:57
als je nu eens die Ge7 in de effectsloop van de TSL doet en daarmee hem fijner afstelt.

heb eens eentje geprobeerd en ik vond het ook een schelle versterker(misschien past de versterker wel niet bij je).
een DSL vond ik al een stuk beter.

heb eerder een jcm900 gehad die er ook om bekend stond schel te zijn en daar hielp een Ge7 in de effectsloop wel.

wiegersma
12 juli 2009, 12:08
Het zou zo zuiver best wel eens kunnen zijn dat (deze) Marshall niet het geluid heeft dat je zoekt en dan zou je best eens naar andere versterkers kunnen kijken. Bijvoorbeeld Engl, Bogner, Koch, Mesa hebben ook vette geluiden en misschien vind je daar wat je zoekt.

pdk
12 juli 2009, 12:51
ik speel in rock-coverband die regelmatig optreed in café's en kleine zaaltjes
maar er staat er eentje gepland in een grotere zaal en daar zou ik graag toch
een volle, vette, korrelige gitaarsound willen neerzetten

de sound die ik zoek voor de crunchsound is de ac/dc sound op de Flick of the switch/ For those about to rock albums, die toch wat vetter is
maar toch ook nog een mogelijkheid met meer gain om die knallende
palmmutes eruit te halen (metallica: Kill'em all)

ik heb de GE-7 in de loop zitten voor boost bij solo's

een andere versterker, ja, ik zoek toch eigenlijk die typische marshallsound die toch zo bekend is en die blijkbaar toch moeilijk te vinden is

ik zal wel iets verkeerd doen want ik denk dat ik alle hulpmiddelen bij de hand heb nl: TSL 100, Gibson SG, BOR, GE-7, JH, ds2 en toch!!

marc_o
12 juli 2009, 13:30
Speel je live ook over het cleane kanaal met pedalen, of is dat alleen voor thuis?
Wanneer je het 2e kanaal gebruikt, hoe staan je settings en welke speakerkast heb je eronder?

pdk
12 juli 2009, 14:43
ik speel live ook over clean kanaal met pedalen
mijn cab is marschall 1960 lead

robert-gitarist
12 juli 2009, 14:47
Ga anders eens rustig de tijd nemen en ga een flink spelen met de knoppen van de EQ, gain etc! Een TSL is een zeer uitgebreide amp en ik snap echt niet dat je er niet hét Marshall geluid uit kunt halen. Gain genoeg, je hebt een vette Gibson SG...:dontgeti::ok: Laat die pedalen even achter wegen en ga eerst eens klooien met je amp.

marc_o
12 juli 2009, 14:50
ik speel live ook over clean kanaal met pedalen
mijn cab is marschall 1960 lead


Jeetje, daar snap ik echt helemaal niks van.......in de studio staat er ook eentje en daar komt gewoon instant f$#%ng rock uit.....ik zou het je graag zien doen, want ik kan me er niets bij voorstellen.
Welk geluid zoek je, als voorbeeld ter referentie.

Shaggy
12 juli 2009, 15:09
Je kan de preamp buis vervangen met een die wat meer gain levert en op zijn flikker geven met een, zoals robert-gitarist al zei, een tubescreamer pedaal. De laatste geeft wat meer mid en snijd het high-end wat af. Wellicht dat je sound dan wat lekkerder klinkt.

pdk
12 juli 2009, 15:45
oke ik denk dat ik gewoon van begin terug moet starten nl. draaien aan eq
van amp voor goed basisgeluid en dan pedaaltjes toevoegen om alles af te werken, de sound zit erin zoals jullie me zeggen dus
maar zeker bedankt aan ieder die me geholpen heeft met allerlei suggesties
ik zal de resultaten hier ook bekend maken voor wie het intresseert

marc_o
12 juli 2009, 17:43
Doe dat zeker, en begin in ieder geval zonder een enkel pedaal, zorg dat je de klankleur goed hebt en dan wellicht een overdrive ertussen om je sound aan te vullen. De basis moet al goed zijn, je kunt geen wonderen van een pedaal verwachten als je de basisisound niet in orde hebt.

pdk
13 juli 2009, 06:21
gisterenavond me eens bezig gehouden met eq van amp zonder pedaaltjes en dan kom ik toch terug op het cleane kanaal waar ik een overdrive tussen zet
maar dan fijnregel met de ge-7 (is al veel beter)

op het chrunch-kanaal krijg ik echt geen goede resultaten mee zowel zonder als met pedaaltjes, veel te gecompresseerd en ja "schel"

om de ge-7 beter af te stellen, is dit naar persoonlijke smaak of zijn er algemene regels waar ik rekening mee moet houden?
ik moet nl. ook nog vet en stevig door de bandmix komen
op kamerniveau is toch wel anders dan in band

voor boost bij solo's, eerst gebruikte ik de ge-7 maar dat is nu mijn eq-regelaar, dus ik moet een bijkomende boost hebben
is het aangeraden om die ook weer in de loop te zetten of voor/na de overdrive en input?
welke raden jullie mij aan?

deefke666
13 juli 2009, 07:06
ligt er een beetje aan wat je met die boost wil, als het zuiver voor volume is dan zou ik hem in de loop zetten maar als je wat meer drive wil voor je solo's zou ik hem voor je overdrive zetten, dan heb je ineens wat meer gain...

grtz d

marc_o
13 juli 2009, 09:17
En zou je ook antwoord willen geven op de vraag welke sound je nu zoekt? Noem eens een voorbeeld van iets, dan kunnen we makkelijker meedenken, want wellicht heb je de verkeerde versterker of wellicht is er iets niet in orde, dat kan natuurlijk ook.

Hoe staat de EQ op het crunch-kanaal dan?

Lennert
13 juli 2009, 09:31
de sound die ik zoek voor de crunchsound is de ac/dc sound op de Flick of the switch/ For those about to rock albums, die toch wat vetter is
maar toch ook nog een mogelijkheid met meer gain om die knallende
palmmutes eruit te halen (metallica: Kill'em all)


Dat heeft hij al eerder aangegeven ;)

marc_o
13 juli 2009, 09:39
Ach ja, natuurlijk, vergeten.

Uit het 2e kanaal moet dat echt makkelijk kunnen komen, die AC/DC-sound. Met een extra drivepedaal kom je zo in Metallica-sounds. Ik vermoed dat er iets niet in orde is, of dat ie niet echt heel ervaren is....

deefke666
13 juli 2009, 09:40
misschien ben je wel iets met een blackstar pedaaltje...
wordt gemaakt door ex marshall medewerkers....
ik heb de ht dual en ik vind em geweldig goed klinken voor die soort muziek

belfrink
13 juli 2009, 09:56
Ik heb zelf ook een TSL100 en ik snap heel goed wat je bedoelt.

De amp kan idd nogal schel zijn met bepaalde instellingen. Maar wat denk ik wel belangrijk is, is dat je voldoende mids in je sound blijft houden. Het is gewoon een erg trebly amp en de treble staat bij mij eigenlijk nooit boven 3-4 tenzij ik wat oude metal wil spelen (ala Metallica) dan zet ik em op 6 of 7 en draai ik de mids terug naar 3 ofzo.

Ik gebruik er zelf ook een GE7 voor en dat doet de amp echt opleven, beetje bass en mids bijdraaien (A-shape) en je kunt er dan een behoorlijk dik geluid uit halen hoor. Zeker met een beetje reverb en/of delay erbij.

Verder gebruik ik mijn DS2 als boost met level en tone op 11 uur.

Welke buizen heb je op dit moment erin zitten ? Ik heb mijne vorig gekocht met Groove Tubes en de oude eigenaar vertelde dat de stock tubes behoorlijk bagger waren.

Hopelijk kun je hier wat mee :)

edje kadetje
13 juli 2009, 10:05
Het is gewoon een erg trebly amp en de treble staat bij mij eigenlijk nooit boven 3-4 mits ik wat oude metal wil spelen (ala Metallica) dan zet ik em op 6 of 7 en draai ik de mids terug naar 3 ofzo.



even voor de zekerheid hoor: met het 'mits' hier bedoel je waarschijnlijk 'tenzij'. Toch?

mits = op voorwaarde dat (maw 'alleen als')
tenzij = behalve indien ('maar niet als')

pdk
13 juli 2009, 10:40
bij mij zitten gewoon de standaardtube's in, misschien dat daar een mogelijkheid zit
inderdaad met een Ge7 behaal ik al goede resultaten

ervaren?, wanneer ben je dat, ik ben toch al een jaartje of 7 aan het expermiteren met geluiden
eerst wel met line6 modelling en nu met buizenamps

en toch krijg ik m'n sound op het 2de kanaal niet zoals ik het zou verwachten van zo'n amp

zijn de knoppen van TSL gevoelig voor elke verandering m.a.w. moet ik hier voorzichtig mee omgaan voor aanpassingen
en wat denken jullie dat de logische settings zouden zijn om mijn felbegeerde
sound te vinden?

EuroCinema
13 juli 2009, 10:59
Even een paar tips:
1) luister eens naar de AC/DC platen die je noemt op de beste versterker/speakers die je tot je beschikking hebt en vergelijk dat ter plekke met het geluid wat uit je amp komt. Je kunt je snel vergissen in hoe clean/dirty schel/dof etc een sound werkelijk is.

2) Veel goeie gitaristen varieren met hun volumeknop de mate van overdrive tijdens een nummer. Het kan dus best zijn iemand voor de palmmutes zijn volume verder opendraait en voor de uitklinkende akkoorden weer een tikkie terug draait. Dan zoek jij dus 1 sound die allebei kan, terwijl het in wezen 2 verschillende instellingen zijn. Dit heeft mij veel hoofdbrekens bezorgd vroeger!

3) Nooit bang zijn om de knoppen op je amp in extreme standen te zetten. Bas op 12, hoog op nul, anything goes!

belfrink
13 juli 2009, 11:15
even voor de zekerheid hoor: met het 'mits' hier bedoel je waarschijnlijk 'tenzij'. Toch?

mits = op voorwaarde dat (maw 'alleen als')
tenzij = behalve indien ('maar niet als')

Klopt, typo ... is aangepast :)

Ga voor de AC/DC sound eerst eens al je potten op 12 uur zetten en van daaraf verder tweaken. En ga ook eens klooien met het lead kanaal, ook heel bruikbaar voor crunch sound met de gain flink terug gedraaid. Lead heeft meer compressie en is minder schel dan het crunch kanaal.

Henri H
14 juli 2009, 00:02
Je zult niet de enige zijn die geen lekkere sound uit een TSL krijgt.
Een TSL is geen populaire amp op dit forum.
Een DSL, JCM 800 en ook een JVM klinken al een stuk beter denk ik.
Als je een 6100 kunt vinden, zou ik daar 's naar kijken.
Behalve de JVM (en de Kerry King?) hebben alle Marshalls een drive-pedaaltje nodig om die Metallica sound te krijgen.

Succes!

marc_o
14 juli 2009, 09:14
Ik moet zeggen dat de tsl 100 watt combo juist echt geweldig is, minder iel dan de top om één of andere reden.

iWishmaster
14 juli 2009, 10:35
Vergis je niet in gain bij ACDC sounds. Die moet echt HEEL laag staan. Angus young gebruikt echt heel weinig gain. Met single coils zou het een clean geluid zijn, zonder 'randje'! Minder gain en krachtige aanslag techniek zorgt vaak ook voor een dikker geluid.

pdk
14 juli 2009, 16:21
kan vervangen van lampen misschien een optie zijn, zoja welke lampen krijgen dan de voorkeur om een warmere sound te verkrijgen aangezien die van de TSL schel, iel klinken?

heb ook met toneknoppen van SG gedraaid en krijg een beter geluid mee
het zal waarschijnlijk een combinatie van tal van factoren zijn om mijn dreamsound te verkrijgen

belfrink
14 juli 2009, 16:52
kan vervangen van lampen misschien een optie zijn, zoja welke lampen krijgen dan de voorkeur om een warmere sound te verkrijgen aangezien die van de TSL schel, iel klinken?

heb ook met toneknoppen van SG gedraaid en krijg een beter geluid mee
het zal waarschijnlijk een combinatie van tal van factoren zijn om mijn dreamsound te verkrijgen

Alle degelijke buizen (Svetlana, Mesa, JJ, Groove Tubes) zullen een aanzienlijke verbetering in je sound geven.

Het nadeel ... tis een duur grapje. Zeker als je ook de pre-amp buizen gaat vervangen.

En vergeet niet dat er ook gebiassed moet worden met nieuwe eindbuizen van een ander merk/type. Dit zul je waarschijnlijk ook moeten laten doen door een pro.

pdk
14 juli 2009, 17:04
wat is duur, kan je een voorbeeld geven, ik heb er wel wat voor over
en waar of bij wie moet ik hiervoor zijn?

belfrink
14 juli 2009, 17:08
wat is duur, kan je een voorbeeld geven, ik heb er wel wat voor over
en waar of bij wie moet ik hiervoor zijn?

Reken op z`on 200/250 euro voor een compleet nieuwe buizenset (pre en eindbuizen)

Ik bestel zelf meestal bij Thomann (www.thomann.de)

Tis een kwestie van persoonlijke smaak maar sommige merken sluiten beter aan bij bepaalde muziekstijlen. Ik ben hier geen expert in maar hier zijn wel mensen die je er meer over kunnen vertellen, en ook de hoe en waarom ;)

pdk
14 juli 2009, 17:12
prijs is te overwegen, waar kan ik ze laten plaatsen of kan ik dat zelf? geen ervaring mee

welk type van buizen zou in mijn geval van toepassing of zijn deze standaard?

bedankt voor de goede tips

belfrink
14 juli 2009, 17:17
prijs is te overwegen, waar kan ik ze laten plaatsen of kan ik dat zelf? geen ervaring mee

welk type van buizen zou in mijn geval van toepassing of zijn deze standaard?

bedankt voor de goede tips

Ik heb er sinds vorig jaar Groove Tubes in en die bevallen me prima, geven met meer bottom end voor een wat zwaardere sound.

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou gewoon even naar de dichtstbijzijnde gitaarwinkel rijden en je top meenemen en je daar verder laten adviseren.

Zelf plaatsen zou ik in geen geval doen, tenzij je weet wat biassen enzo inhoud.

lindstrom
14 juli 2009, 17:58
In dat geval gewoon de bas wat hoger en/of de treble wat lager op je amp.
Of denk ik nu wel erg makkelijk?

nee hoor, je kunt zelfs nog makkelijker nadenken hierover.

bass 10
middle 10
treble 0

voorkomt een hoop schelle bende en het blijft wel vet klinken!

Tim..
14 juli 2009, 20:13
Het was ook meer gedacht richting het feit of het wel of niet zou werken voor de TS. Natuurlijk kan je dat altijd doen, maar blijkbaar krijgt hij er dan niet het geluid uit dat hij wilt. Of nu misschien wel:)

macwilliams
14 juli 2009, 20:49
Even een shot in de dark,

Heb je de Boss HM-2 Heavy metal al eens geprobeerd?

http://fotos.marktplaats.com/kopen/9/c5/LgAhZWZS13Jwnyk/5xZlvA==.jpg

caliban
14 juli 2009, 20:53
Pdk ik heb je even een pm gestuurd.

pdk
15 juli 2009, 14:05
hey jongens,

raad opgevolgt voor eq: nl: bass 9, mid 10, treble 2, overdrive ervoor
ge7 in loop met meer mids en ziedaar: op chrunch-kanaal een vette sound

nu ga ik me nog meer bezighouden met fijnregelen met ge7 maar de basis is er

bedankt voor alle nuttige informatie die gekregen heb

maar de zoektocht gaat verder, als er al een ideale sound bestaat!!

Henri H
15 juli 2009, 17:58
ideale vette Marshall sound: JCM 800 evt. met tubescreamer. :rockon:

Maar mooi dat je wat verder gekomen bent. :)