PDA

View Full Version : Vraagje over modi



SaferSephy
11 juli 2009, 08:23
Ik ben me aan het orienteren op soleren op een niet blues wijze en dus harmonisch correct en nu loop ik eigenlijk tegen een vraag aan.

ik neem even sultans of swing van dire straits als voorbeeld.

hier kun je Dm of F overheen soleren. Dit betekent echter ook dat je er G dorisch, A frygisch en D myxolydisch (enz de rest heb ik nog niet helemaal in het snotje) overheen kunt soleren.

Dit is natuurlijk leuk want je kunt op die manier overal op de hals terecht maarr..

Het zijn in essentie nog steeds dezelfde tonen als in Dm zitten, dus hoe krijg je dan toch een geluid is dat echt karakteristiek is aan de ladder die je speelt bijvoorbeeld de dorische die toch een bepaald jazzy gevoel moet hebben.

Op een of andere manier hoor ik soms wel iets typisch per ladder maar toch...

-=JEROEN=-
11 juli 2009, 09:17
Als je wilt horen hoe dorisch klinkt, speel dan bijvoorbeeld de C majeur ladder over een Dm, Dm7 of Dm6 akkoord. Je speelt dan namelijk niet de C majeur ladder, maar de D dorische ladder. Het is dus niet andersom; als je D dorisch speelt over een C majeur akkoord, dan klinkt dat dus niet dorisch!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2064947&postcount=6

Wanneer er meerdere akkoorden in het spel zijn, dan zijn er vaak ook meerdere modi in het spel. Als je de tonen van C majeur speelt over een Dm7 - Fmaj7 schema, dan klinkt dat afwisselend dorisch en lydisch. Hoe sneller de akkoorden elkaar opvolgen, hoe moeilijker het wordt om deze 2 modi te kunnen onderscheiden.

Snappie?

SaferSephy
11 juli 2009, 09:46
Dat betekent eigenlijk dat de modus die je speelt niet alleen afhankelijk is van de toonsoort maar ook het gespeelde akkoord binnen die toonsoort

dus sultans of swing refrein nemend zitten Dm C Bes in

als je daarover Dm speelt speel je op

Dm - Mineur
C - Myxolydisch
Bes - de ladder die tussen phrygisch en myxolydisch ligt

en in principe kan je over al deze akkoorden dus de D mineur ladder spelen alleen krijg je andere "rustpunten" binnen die ladder?

-=JEROEN=-
11 juli 2009, 10:19
en in principe kan je over al deze akkoorden dus de D mineur ladder spelen alleen krijg je andere "rustpunten" binnen die ladder?
Precies. Goed geformuleerd, rustpunten. Als je D dorisch speelt over dat stukje, dan zal dat over het Dm akkoord prima klinken, ook over het C akkoord, maar zodra de Bb komt, zal de b uit D dorisch behoorlijk gaan wringen. Het kan ook best zijn dat je het meteen al vindt wringen, omdat je oren al weten dat die Bb er aan gaat komen. In dit geval zou ik ook geen dorisch spelen, maar mineur (eolisch), want dat versterkt juist het gevoel dat het nummer al wil neerzetten.

Wat speelt Knoflook eigenlijk hierover? Dorisch of eolisch?

Ik had trouwens effe snel een voorbeeld in elkaar geflanst:
http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=375402&SongId=375562

Als je gewoon op Play klikt, dan speelt hij eerst een tijdje Dm7, waarover je D dorisch en eolisch kan spelen, en dan verandert hij naar Fmaj7 waarover je ionisch of lydisch kan spelen. Later blijft hij wat langer op die F hangen. Je kan de volgorde ook zelf veranderen (verander die 4 4 4 5 4 4 5 5 enz).

Ik heb er ook nog 3 andere pagina's aan toegevoegd:
(verander naar page 1, vink LoopPage aan en druk op Play)
1. neigt toch wel heel sterk naar D mineur (en F majeur)
2. hier wordt het al wat makkelijker om te switchen tussen D dorisch en eolisch, F ionisch en lydisch
3. akkoorden volgen elkaar snel op, maakt het lastig om 2 modi te onderscheiden, gaat waarschijnlijk snel naar 1 kant op. Wat speel jij hierover?

Verder geef ik je als tip mee: relateer altijd aan de majeur ladder. Dus over Dm - F speel je D mineur (eolisch), weet dan dat dit uit F majeur voortkomt. Speel je D dorisch over Dm, weet dan dat dit uit C majeur voortkomt.

SaferSephy
11 juli 2009, 10:44
Waw thanks! :) super dat je zoveel tijd er in hebt gestoken! Hier kan ik echt iets mee. Heb nu helaas andere verplichtingen maar ga er morgen direct mee spelen en laat ik ook even van me horen!

aaronstonebeat
12 juli 2009, 19:21
John 'Joezenstem' (http://www.youtube.com/user/johnhguitar) heeft een aantal leuke demonstraties en uitleggen van de modi. Dit is er een van: http://www.youtube.com/watch?v=fPOvLmAk0FM

-=JEROEN=-
12 juli 2009, 23:08
Juist, hij gebruikt dezelfde 'truuk' als ik eerder ook al noemde: speel één snaar open en speel daar overheen de tonen van de ladder. Op deze manier hoor je de verschillende intervallen en dus de modus die je daarmee creëert.

De G majeur ladder over een A bastoon klinkt dorisch, omdat je de intervallen speelt die karakteristiek zijn voor het dorische geluid: 1 2 b3 4 5 6 b7