PDA

View Full Version : Bijzonder component



René`
10 juli 2009, 20:46
Hallo,

Ik kwam een component tegen waarvan ik in mijn amateurisme niet wist wat het was, en toen ik bij een elektronica zaak kwam vertelde ze me dat ze 13 euro kostte.

Kan iemand me uitleggen wat het is en of ze werkelijk zo duur zijn?

Info:

LED/Dual Photo Resistors units (VTL5C2/2 or VTL5C3/2)
http://img219.imageshack.us/img219/990/45217805.jpg

Ik zou zeggen, een ledje met twee weerstanden, maar vanwaar die prijs dan?
Het schema was gewoon zwart, maar dit deel was dus met een onderbroken kader groen gemarkeerd.

Ik weet dat ik even moet googelen voordat ik vraag, dat heb ik ook gedaan maar daar werd ik niet veel wijzer van.

caliban
10 juli 2009, 21:14
Is dit geen optische schakelaar of iets dergelijks?

eerste link langs google:
Vactec VTL5C2/2 :: Optocouplers :: Optoelectronics :: Electronic

Optocoupler dus, geen idee wat ze normaal kosten, even op musikding kijken kan hieromtrent duidelijkheid scheppen.
http://www.musikding.de/index.php/cat/c96_Photocoupler.html

De elektronica winkel waar je gaat zijn blijkbaar nogal afzetters.

René`
10 juli 2009, 21:18
Het probleem is dat optocoupler me niks zegt.

Edit: Als ik het goed begrijp een relais die geactiveerd wordt door een fotogevoelig component en een ledje samen.

caliban
10 juli 2009, 21:20
Net hetzelfde als photocoupler denk ik.

Bernardduur
10 juli 2009, 21:39
Het probleem is dat optocoupler me niks zegt.

Edit: Als ik het goed begrijp een relais die geactiveerd wordt door een fotogevoelig component en een ledje samen.

Nee; het is een dubbele lichtgevoelige weerstand + een LED in een kleine behuizing.

De weerstanden varieren van waarde (ohm) naarmate er meer of minder licht op schijnt.

iWishmaster
10 juli 2009, 21:56
Nee; het is een dubbele lichtgevoelige weerstand + een LED in een kleine behuizing.

De weerstanden varieren van waarde (ohm) naarmate er meer of minder licht op schijnt.

Niet perse, maar close enough. Een optocoupler is meestal een LED en een photodiode; geen lichtgevoelige weerstand.

Zijn er in vele soorten, maten en prijzen. Vooral de hoogste en laagste weerstand die te realiseren zijn en overgangstijd tussen die 2 zijn prijsbepalend.

René`
10 juli 2009, 22:20
Ik begrijp het, bedankt voor de reacties!
Bij newtone zijn ze gelukkig ook voor 6.10 te krijgen :)


Edit:

Als ik een printplaat wil maken DMV de toner transfer methode, is dit (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=55_57&products_id=780) printmateriaal dan goed?

cluseau
10 juli 2009, 23:24
Voor de duidelijkheid, Bernarduur heeft het hier bij het juiste eind.
Een vactrol bestaat uit een lichtbron welke een of twee lichtgevoelige weerstand(en) belicht. Dit is dus heel wat anders dan een optocoupler. Een optocoupler heeft voeding nodig omdat daar halfgeleiders in verwerkt zijn, de fototransistor dus. Omdat een vactrol bestaat uit belichte LDR's is hij dus direct inzetbaar als volumeregeling.

Frans.

nico verduin
10 juli 2009, 23:31
Je hebt nu ook optische fets. Ik speel de laatste tijd veel met de H11F1M. zeer lineair en een fractie van die 6.10.:seriousf:

caliban
12 juli 2009, 17:33
Omdat een vactrol bestaat uit belichte LDR's is hij dus direct inzetbaar als volumeregeling.

Frans.

Hoe kan ik me dit voorstellen? Als een soort potentiometer geregeld door een spanning?

Dirk_Hendrik
12 juli 2009, 18:22
Min of meer.
Doe even ene google op LDR, lichtgevoelige weerstand dus. Door de LED in de vactrol feller of minder fel te laten branden varieert de weerstand van de 2 LDR-en in het ding. Je kunt ze daarmee bijvoorbeeld voor een volumeregelaar gebruiken. Leukere toepassingen zijn Phasers. Denk aan de MXR Phase100, Ibanez PT707, Roland JetPhase, Mutron Phasers... om er maar een paar te noemen. Zeker de dual vactrols zoals in het door jou gepostte plaatje zijn daar perfect voor.

Maar ook autofilters. De Mutron III of de Ibanez AF9 zijn voorbeelden.

caliban
12 juli 2009, 18:51
Ik had in de week de Bogner Überschall van een kameraad open. De kanaalschakeling daarin gebeurt blijkbaar met een soort van 'spot' die op een lichtgevoelig iets schijnt (tussenin zat nog een soort lens denk ik). Ik had me bij het gebruikte licht altijd iets erg schraal voorgesteld, maar dit had veel weg van een halogeenspotje zoals men aan het plafond hangt voor huisverlichting.
Waar ik het nu over heb schakelt toch enkel aan en uit?

cluseau
12 juli 2009, 19:27
Hoe kan ik me dit voorstellen? Als een soort potentiometer geregeld door een spanning?

Yep, de weerstand van de LDR's is direct afhankelijk van de hoeveelheid licht welke erop valt. Dus door de stroom in het belichtende component te varieeren kan je de weerstand regelen wat dan weer overeenkomt met het draaien aan een potmeteras. Natuurlijk is het onhandig om een dergelijke schakeling in te zetten waar een gewone potmeter ook voldoet. Het gaat dus om speciale toepassingen.

Frans.

caliban
12 juli 2009, 20:20
Yep, de weerstand van de LDR's is direct afhankelijk van de hoeveelheid licht welke erop valt. Dus door de stroom in het belichtende component te varieeren kan je de weerstand regelen wat dan weer overeenkomt met het draaien aan een potmeteras. Natuurlijk is het onhandig om een dergelijke schakeling in te zetten waar een gewone potmeter ook voldoet. Het gaat dus om speciale toepassingen.

Frans.

Zoals bij midi preamps als de Boogie Triaxis.

iWishmaster
13 juli 2009, 00:25
Voor de duidelijkheid, Bernarduur heeft het hier bij het juiste eind.
Een vactrol bestaat uit een lichtbron welke een of twee lichtgevoelige weerstand(en) belicht. Dit is dus heel wat anders dan een optocoupler. Een optocoupler heeft voeding nodig omdat daar halfgeleiders in verwerkt zijn, de fototransistor dus. Omdat een vactrol bestaat uit belichte LDR's is hij dus direct inzetbaar als volumeregeling.

Frans.

Excuus, helemaal waar, ik dacht dat het over optocouplers ging (plaatje laad niet bij mij).

René`
13 juli 2009, 09:56
Het gaat geloof ik ook over optocouplers :p

iWishmaster
13 juli 2009, 10:33
Het gaat geloof ik ook over optocouplers :p

Min of meer wel. Optisch koppelen kan op 2 manier:
Optocoupler; LED en photodiode in 1 behuizing.
Vactrol; LED en LDR in 1 behuizing.

Het ding wat jij aangeeft in je post is een Vactrol.

Eerste is sneller en bijv. als schakelaar heel geschikt, maar is praktisch gezien niet zo goed bruikbaar als variabele weerstand voor signalen. Tweede is redelijk langzaam en laat zich makkelijk door warmte beïnvloeden bijv., maar is erg bruikbaar als soort van spanningsgestuurde potmeter.

caliban
13 juli 2009, 21:55
Enig idee wat men dan juist toepast in de Bogner waar ik over sprak? Echt een lichtje in vorm van een spot, lensje ervoor, en dan lichtgevoelig component met precies glasvezel aan.

Mephistocles
13 juli 2009, 22:14
De meeste fotodiode werkt alleen als weerstand als je boven de doorslagspanning zit. De meeste zijn dan ook kapot. Zet je m andersom, werkt ie als een gewone diode. Maar wat de eigenschappen dan zijn, weet ik niet. Ik weet niet wat het verschil dan is met meer en minder licht.

Iig worden (of werden. geen idee, niet op de hoogte ervan) ze gebruikt in straatverlichting. Maar wahs en andere pedaal zullen ze vast ook wel in gebruikt worden.