PDA

View Full Version : Materialen



airways6
27 maart 2003, 22:49
Ik wil een hardtail van Dean gaan nabouwen.

Waar kan ik het beste mahogany en ebony en inleg materiaal zoals parelmoer enzo.. en waar kan ik iets vinden van hoe je gitaren zo mooi kan aflakken?

Weet iemand ook hoeveel dit ongeveer kost?

fred dons
28 maart 2003, 08:01
als dit de eerste keer wordt dat je zoiets bouwd wordt het wel een heel ambitieus project
voor het mahonie kun je bijvoorbeeld bij de Amsterdame Fijnhouthandel gaan of Vox Humana (+/-EUR 75).
een mooie stuk gevlamd maple is moeilijker aan te komen, daarvoor kun je het beste langs een gitaarbouwer gaan.(+/- EUR 200)
Ok, dit was het makkelijkste gedeelte.
Het hout dat je nu gekocht hebt is niet gevlakt, het flamed maple nog niet gebookmatched en verlijmd. als jet niet het juiste gereedschap hiervoor heb (qua investering ietsie duurder dan een originele hardtail)kun je hiervoor ook het beste langs een gitaarbouwer langs gaan (lijmklemmen zijn niet voldoende om een stuk maple op een mahonie top te verlijmen)
daarna het frezen van de pup cavities en het carven van de top, hier heb je een boven frees nodig en een goede beitel, daarna afschuren met een festo rotex schuurmachine.
Parelmoer en abalone kun je kopen bij o.a. Vox Humana maar je kunt ook bij hun leverancier Shellex Gmbh, duitsland rechtstreeks kopen (scheelt aanzienlijk)
nu heb je een juwelierszaag nodig om het parelmoer te zagen en een dremel om het in te frezen in de gitaartoets.
en nu het allermoeilijkste, de neck, je hebt een mal nodig om de frets om je juiste plek in te zagen,rosewood voor de toets, een losse stelpen, een mal voor de goot waarin de stelpen ligt.
bij elkaar alleen aan materiaal schat ik op zo'n 500 eur, aan gereedschap ? (trust me you don't want to know)
mijn advies, ga naar http://www.warmoth.com bestel een VIP2 body en een mooie neck, scheelt je een heleboel werk en je hoeft niet bang te zijn dat het allemaal niet past.
Moet je nog wel aflakken, de kleur doe je met clou waterbeits (transparant)(als het sunburst moet worden heb je wel een airbrush nodig)daarna kun je het met autolak aflakken
(oude fenders werden ook met autolak afgewerkt en bijvoorbeeld cellulose werd ook gebruikt op de auto's in de jaren vijftig dus het is een mythe dat gitaarlak iets is dat speciaal voor gitaren is uitgevonden)
tussen iedere laklaag nat schuren met 600 grit, en na de laatste laag minimaal 2 weken laten uitharden. Daarna met commandant 4 polijsten en als laatste met Johnson speedshine (halfords)fijnpolijsten
deze ben ik nu voor me zelf aan het maken (en voor het gemak met een geschroefde hals)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=698745&i_pos=23&page=3&ktw=fc9a6 247a8f9065c7948d2fb108d771b