PDA

View Full Version : Fender Stratocaster Road Worn



Benificate
10 juli 2009, 19:38
Hey,

Ik wil graag een Fender Stratocaster Road Worn halen. Weet iemand het verschil tussen de '60s en '50s versie? Ze zien er namelijk precies hetzelfde uit en kostte precies evenveel.
Ik ben vandaag de '50s versie gaan testen en was er helemaal weg van! Nou heb ik nog nooit eerder n gitaar met n tremolo gehad, maar een vriend van mij heeft die wel een. Hij heeft het probleem dat wanneer hij aan dat ding gaat zitten hijsen dat zijn hele gitaar ontstemd. Heeft hij dan gewoon een slechte gitaar (en / of tremolo) of hebben meer gitaren daar last van?

Groetjes Jan!

Blend
10 juli 2009, 19:39
Jep, alle gitaren hebben daar last van...

macwilliams
10 juli 2009, 19:41
Niet allemaal hoor, goeie hebbe dat niet

kenx
10 juli 2009, 19:52
Maar voor kwaliteit, betaal je... En dat is bij de road worn de minst goede verklaring denk ik... Ik blijf bij die road worn dingetjes weg...

Eko
10 juli 2009, 20:23
De 60`s strat is de beste variant van de roadworns. Het ,,slijten,, van de toets valt hier niet op. Bij de 50`s is de toets van maple en is het slijten gedaan door een dremel over de toets te halen. Schijnbaar speelt niemand in D in good old Mexico want daar is niets gesleten.
Maar goed , eerlijk is braaf. De gitaren klinken als een tierelier. Knappe jongen die ze blind uit een test haalt met USA`s. Ik heb ze getest bij Guitarcenter in Wierden.
Het ontstemmen met een tremelo zoals ze op de roadworns zit hoeft niet echt. Ze werden ooit ontworpen om een zacht tremelo effect te maken. Duikbommen en moderne stijlen zijn ze nooit voor gebouwd. Daarvoor kun je beter een gitaar kopen met een locking nut en een Floyd Rose. Ibanez heeft daar goede alternatieven voor. De Fenders zijn goed gebouwd en voor hun geld meer dan uitstekend.

jutter
10 juli 2009, 22:03
Hey,

Ik wil graag een Fender Stratocaster Road Worn halen. Weet iemand het verschil tussen de '60s en '50s versie? Ze zien er namelijk precies hetzelfde uit en kostte precies evenveel.
Ik ben vandaag de '50s versie gaan testen en was er helemaal weg van! Nou heb ik nog nooit eerder n gitaar met n tremolo gehad, maar een vriend van mij heeft die wel een. Hij heeft het probleem dat wanneer hij aan dat ding gaat zitten hijsen dat zijn hele gitaar ontstemd. Heeft hij dan gewoon een slechte gitaar (en / of tremolo) of hebben meer gitaren daar last van?

Groetjes Jan!

Hé Jan,

Je hebt een PM!

jutter
10 juli 2009, 22:10
De 60`s strat is de beste variant van de roadworns. Het ,,slijten,, van de toets valt hier niet op. Bij de 50`s is de toets van maple en is het slijten gedaan door een dremel over de toets te halen. Schijnbaar speelt niemand in D in good old Mexico want daar is niets gesleten.
Maar goed , eerlijk is braaf. De gitaren klinken als een tierelier. Knappe jongen die ze blind uit een test haalt met USA`s. Ik heb ze getest bij Guitarcenter in Wierden.
Het ontstemmen met een tremelo zoals ze op de roadworns zit hoeft niet echt. Ze werden ooit ontworpen om een zacht tremelo effect te maken. Duikbommen en moderne stijlen zijn ze nooit voor gebouwd. Daarvoor kun je beter een gitaar kopen met een locking nut en een Floyd Rose. Ibanez heeft daar goede alternatieven voor. De Fenders zijn goed gebouwd en voor hun geld meer dan uitstekend.

Kleine toevoeging;

De 50's (maple toets)hebben een wat fellere sound dan de 60's(rosewood toets). De 50's hebben een lichte V-profiel wat heel comfortabel en wat sneller speelt. Ik speel nu al een tijdje, voor mijn doen, op een Tele Road Worn en volgens mij is het een blijvertje! De Stratocaster Road Worn 50's is ook een geweldige gitaar maar ik ben als een blok gevallen voor de Tele!

Luke-wannabe
11 juli 2009, 01:49
Maar voor kwaliteit, betaal je... En dat is bij de road worn de minst goede verklaring denk ik... Ik blijf bij die road worn dingetjes weg...
:seriousf: Je hebt ze dus niet eens bespeeld? Bespaar de TS deze nutteloze mening die nergens op gebaseerd is.

vulvasonic
11 juli 2009, 03:06
Ook ik heb er nog geen in mijn handen gehad, derhalve beperk ik mijn mening over de 'worn series' tot een aantal veronderstellingen die gebaseerd zijn op reacties, die over dit onderwerp reeds diverse malen geventileerd zijn, gecombineerd met enkele feitjes.

Ten eerste mag je aannemen dat er genoeg vraag is naar dergelijke gitaren, anders zouden ze niet in productie worden genomen. Blijkbaar voldoen deze gitaren dus sowieso al aan de eisen van een hele grote groep liefhebbers. En gezien de prijsstelling van deze serie, zijn ze NIET bedoeld voor de beginnende gitarist. Derhalve mag je aannemen dat de kwaliteit goed genoeg moet zijn, om aan de eisen te voldoen van gitaristen die al enige tijd gitaar spelen en toe zijn aan een instrument dat een stapje beter is dan wat ze hebben en bovendien de concurrentie aan kan met het gigantische aanbod aan gitaren binnen de prijsklasse van alles vanaf 600 euro tot 1100 euro.

Natuurlijk spreekt het uiterlijk veel gitaristen aan en is het daarmee een bepalende factor in de overweging om juist voor DAT instrument te kiezen. Maar we mogen toch aannemen dat het overgrote deel van de gitaristen die toe zijn aan een nieuwe gitaar, niet een dergelijke som geld uitgeeft aan een gitaar die er alleen maar cool uitziet, maar kwalitatief veel minder is dan haar directe concurrenten, inclusief vergelijkbare Fenders met een vriendelijker prijskaartje.

Voor echte 'topgitaren' zul je dieper in de buidel moeten tasten, maar gelukkig kun je tegenwoordig behoorlijk zeker van zijn dat je met iedere gitaar van rond de 1000 euro iets goeds in huis haalt.

En verder is het me opgevallen dat de meeste gitaristen die ze getest hebben, of zelfs gekocht, zeer te spreken waren over de kwaliteit en het geluid van de 'worn' serie.

En uiteindelijk is het laatste woord nog altijd aan het individu, dat bepaald of de gitaar zijn/haar geld waard is.







Sjeeses, daar ging ik weer..... :chicken:

Chris Winsemius
11 juli 2009, 09:58
Strat-tremolo: in stemming blijven is zeer afhankelijk v/d afstelling en de (top)kam (ook wel "nut" genoemd in het engels). Als de laatste niet ok is dan krijgen de snaren daar friktie en dat veroorzaakt (zeker met trem-gebruik) ontstemming.

Oplossing:
- kam bij gitaarbouwer goed laten maken
- grafieten kam kan ook helpen maar klinkt minder open/helder dan plastic of been

RWs: aantal in m'n handen gehad; voor dat geld imho zeer ok.

rocker_71
11 juli 2009, 10:36
Strat-tremolo: in stemming blijven is zeer afhankelijk v/d afstelling en de (top)kam (ook wel "nut" genoemd in het engels). Als de laatste niet ok is dan krijgen de snaren daar friktie en dat veroorzaakt (zeker met trem-gebruik) ontstemming.

Oplossing:
- kam bij gitaarbouwer goed laten maken
- grafieten kam kan ook helpen maar klinkt minder open/helder dan plastic of been

RWs: aantal in m'n handen gehad; voor dat geld imho zeer ok.

Beetje off topic, maar een goede truc is ook om een potloodje langs de nut te halen. Daar komt ook grafiet vanaf en werkt als een soort glijmiddel. ;)

OT:ik vind de Roadworns er gaaf uit zien. Sommigen klagen dat ze allemaal hetzelfde zijn (is ook zo), maar dat zou me persoonlijk niet zo veel uitmaken.

Wat betreft het verschil 50s - 60s: lees de Fender Stratocaster geschiedenis er maar eens op na en dan wordt je wel duidelijk wat de verschillen zijn. De Stratocaster lijkt altijd hetzelfde geweest te zijn, mar dat is zeker niet zo!

humbucker
11 juli 2009, 13:04
Ik heb een maand ofzo geleden ook eens op de roadworn tele en roadworn 60'ies strat gespeeld. De tele vond ik echt super resoneren en klonk versterkt ook lekker. De strat echter vond ik niet slecht, maar ook niet super (kan natuurlijk ook exemplarisch zijn). Was hierin dus een beetje ontgoocheld.

Voor je je blind staart op de roadworn serie raad ik je aan om ook een paar andere strats te bespelen, gaande van de instap mexicanen tot een customshop. Zo kan je je een beeld vormen van de verschillen en kan je de road worn eens grondig onder de loep nemen voor je overgaat tot de aanschaf ervan.

Benificate
11 juli 2009, 13:12
Oke, bedankt voor de vele reacties!

Wat ik hier dus uit op kan maken is:
-Tremolo hoort geen probleem te zijn,
- 50s / 60s, tja dat blijft een probleem, op internet staat eigenlijk alleen de geschiedenis ervan, en dat ze spelen alsof ze heel oud zijn, en voor de rest dingen die voor mij onbegrijpelijk zijn. Mijn enige rede om dan toch voor die 50s versie te gaan is de lichtere hals die ik mooier vind dan de donkere. Op de Fender site staat het volgende:

50's:
"..... Fender's new maple-fretboard Road Worn '50s Strat delivers that aged look and feel—built to look, sound and feel like it's got more than just a few miles on it, designed with 1950s specs, including a nitrocellulose-lacquer finish, and supercharged with Tex-Mex™ pickups and 6105 frets."

60's
"..... Fender's new rosewood-fretboard Road Worn '60s Strat delivers that aged look and feel—built to look, sound and feel like it's got more than just a few miles on it, designed with 1960s specs, including a nitrocellulose-lacquer finish, and supercharged with Tex-Mex™ pickups and 6105 frets."

Omdat ik hier niet veel uit kan halen weet ik niet echt waar ik op moet letten. Iemand die mij kan helpen??

@ Humbucker, Ik heb al veel gitaren getest en vond deze RW Strato nagenoeg perfect. Hij valt binnen mijn budget, ik hoef echt niets meer richting de Squier enzo, en ik vind de gitaar er prachtig uitzien. Mss is het gewoon een kwestie van smaak, dat jij een ander geluid zoekt.

macwilliams
11 juli 2009, 13:13
Er staan er ook een paar op MP dus wellicht ook voor een mildere prijs een RW scoren?

Benificate
11 juli 2009, 13:18
De enige reactie op MP is van iemand uit Sneek, ik zelf woon in Noord Brabant. Met de auto kost dat 100,- aan benzine en dan kan ik net zo goed even naar Eindhoven gaan en een nieuwe halen.

macwilliams
11 juli 2009, 13:21
Heb er echt meer gezien!
Ook op 2dehands.nl
of speurders.

humbucker
11 juli 2009, 13:27
@ Humbucker, Ik heb al veel gitaren getest en vond deze RW Strato nagenoeg perfect. Hij valt binnen mijn budget, ik hoef echt niets meer richting de Squier enzo, en ik vind de gitaar er prachtig uitzien. Mss is het gewoon een kwestie van smaak, dat jij een ander geluid zoekt.


Prima, dan is het nu nog enkel op zoek gaan! En ik verwees ook niet naar squiers hoor, maar naar bijv. Een standard strat, de classic player en classic reeks, de highway one, american standard, deluxe, american vintage reissue, customshop.. Samen met nog een hele rits aan signature series is dat zo'n beetje het hele gamma aan strats van Fender.

geert1976
11 juli 2009, 13:47
De 60`s strat is de beste variant van de roadworns. Het ,,slijten,, van de toets valt hier niet op. Bij de 50`s is de toets van maple en is het slijten gedaan door een dremel over de toets te halen. Schijnbaar speelt niemand in D in good old Mexico want daar is niets gesleten.
Maar goed , eerlijk is braaf. De gitaren klinken als een tierelier. Knappe jongen die ze blind uit een test haalt met USA`s. Ik heb ze getest bij Guitarcenter in Wierden.
Het ontstemmen met een tremelo zoals ze op de roadworns zit hoeft niet echt. Ze werden ooit ontworpen om een zacht tremelo effect te maken. Duikbommen en moderne stijlen zijn ze nooit voor gebouwd. Daarvoor kun je beter een gitaar kopen met een locking nut en een Floyd Rose. Ibanez heeft daar goede alternatieven voor. De Fenders zijn goed gebouwd en voor hun geld meer dan uitstekend.

klopt strat trems zijn gebouwd voor lichte vibrato's en niet voor diven.

Als die heel erg snel onstemt bij het gebruikt van de trem, kun je de topkam eens nader bestuderen, wellicht een grafieten topkam laten plaatsen, dan is het euvel snel verholpen

Fender Roadworn zijn prima gitaren, succes:cheerup: