PDA

View Full Version : Twijfel: Line6 of Bogner



MarcFreewayClassic
10 juli 2009, 18:28
Hej Iedereen,:speed:
Ik heb een vraagje. Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe versterker/combo. Ik kan alleen niet kiezen. Laat me wel even duidelijk maken dat het gaat om een versterker voor een elektrische gitaar. Het probleem is dat ik qua muzieksmaak erg breed georiënteerd ben. Ik moet dus een versterker hebben waar ik bij wijze van spreken het ene moment Metallica op kan spelen en het andere moment muziek van the beatles. Ik ben eens gaan kijken bij de locale muziekwinkel en heb daar een aantal versterkers bekeken. De eerste was een Line 6, ik geloof spiderII, en daarna een Bogner Alchemist 112. Natuurlijk vond ik de Bogner clean veel beter klinken. Het is tenstlotte een buizen versterker, dus het kan eigenlijk ook niet anders. Toch had de bogner ook nadelen. Hebt niet heel veel keuze met effecten, wat deze Line 6 wel had. Nu wilde ik een eigenlijk van jullie weten of jullie misschien alternatieven hebbe? Mijn budget is ongeveer 1000 euro, mag ook iets meer zijn.
Alvast heel erg bedankt,

Marc:strat:

Swan
10 juli 2009, 18:35
Bogner, geen twijfel. Al die effecten op de Line6 zijn toch niet echt goed en zal je uiteindelijk vervangen door aparte effecten, dus ik zou voor de Bogner gaan en later uitbreiden eventueel met pedalen.

caliban
10 juli 2009, 18:36
Line6 is niet slecht ofzo hè, maar persoonlijk vind ik de effecten miserie aan die bogner al wat te veel. Effecten koop je in fx vorm, amp in amp vorm. Je koopt toch ook geen gitaar waar je de kabel niet vanaf kan halen?

the sure thing
10 juli 2009, 18:38
... ga je het voor optreden gebruiken? Zo ja, wat is je bandbezetting, hoe vaak ga je optreden (ongeveer gemiddeld per jaar)? Heb je een eigen geluidsman/moet je altijd zelf met je spullen sjouwen?

Fuhgawz
10 juli 2009, 18:38
Voor 1000 euro kun je best leuke dingen kopen hoor. Wil je perse nieuw of is tweedehands ook een optie? Uit de twee die je geeft zou ik ook voor de Bogner gaan. Zoals Swan zegt kun je de effecten die je wilt ook los kopen en dan kun je precies die uitzoeken die je mooi vindt klinken. Kijk verder ook eens naar Engl, die maken ook heel veelzijdige versterkers.

MarcFreewayClassic
10 juli 2009, 18:42
... ga je het voor optreden gebruiken? Zo ja, wat is je bandbezetting, hoe vaak ga je optreden (ongeveer gemiddeld per jaar)? Heb je een eigen geluidsman/moet je altijd zelf met je spullen sjouwen?
Om op jouw vraag te antwoorden. De versterker word inderdaad OOK voor optredens gebruikt. Ga er maar van uit minimaal een keer per maand als het niet meer is. En ik sjouw gewoon zelf met mijn spullen, het is allemaal nog vrij amateuristisch. Ik ben ook bang als ik te vaak met een buizenversterker sjouw det er dadelijk iets kapot gaat, omdat ze erg gevoelig zijn

caliban
10 juli 2009, 18:43
Voor 1000 euro kun je best leuke dingen kopen hoor. Wil je perse nieuw of is tweedehands ook een optie? Uit de twee die je geeft zou ik ook voor de Bogner gaan. Zoals Swan zegt kun je de effecten die je wilt ook los kopen en dan kun je precies die uitzoeken die je mooi vindt klinken. Kijk verder ook eens naar Engl, die maken ook heel veelzijdige versterkers.

Ik ben een ENGL-fan, maar the Beatles over een ENGL? Zo geen goed idee vrees ik.

MarcFreewayClassic
10 juli 2009, 18:45
Voor 1000 euro kun je best leuke dingen kopen hoor. Wil je perse nieuw of is tweedehands ook een optie? Uit de twee die je geeft zou ik ook voor de Bogner gaan. Zoals Swan zegt kun je de effecten die je wilt ook los kopen en dan kun je precies die uitzoeken die je mooi vindt klinken. Kijk verder ook eens naar Engl, die maken ook heel veelzijdige versterkers.
Ik ben zeker niet bang om iets tweedehands te kopen, zeker omdat ik dan een stuk goedkoper uit zal komen, maar waarschijnlijk gaat het toch iet nieuws worden, dan weet ik ook zeker dat er niet aan geknoeit is.

caliban
10 juli 2009, 18:45
Om op jouw vraag te antwoorden. De versterker word inderdaad OOK voor optredens gebruikt. Ga er maar van uit minimaal een keer per maand als het niet meer is. En ik sjouw gewoon zelf met mijn spullen, het is allemaal nog vrij amateuristisch. Ik ben ook bang als ik te vaak met een buizenversterker sjouw det er dadelijk iets kapot gaat, omdat ze erg gevoelig zijn

Buizenversterkers zijn misschien een beetje gevoelig, maar gebruik ze met verstand en met een beetje geluk gaan je lampen vrij lang mee. Een versterker die op een cabinet staat tijdens het spelen, krijgt ook heel wat schokken mee, en toch gaan ze daar niet stuk van. Het zijn dus duidelijk de zwaardere schokken waarmee je voorzichtig moet zijn.


Ik ben zeker niet bang om iets tweedehands te kopen, zeker omdat ik dan een stuk goedkoper uit zal komen, maar waarschijnlijk gaat het toch iet nieuws worden, dan weet ik ook zeker dat er niet aan geknoeit is.

Wat zou eraan geknoeiD zijn dan? Niet iedereen durft een lampenamp open te draaien, zitten dodelijke spanningen binnenin.

macwilliams
10 juli 2009, 18:49
Ik ben een ENGL-fan, maar the Beatles over een ENGL? Zo geen goed idee vrees ik.

Want?


............

MarcFreewayClassic
10 juli 2009, 18:53
Buizenversterkers zijn misschien een beetje gevoelig, maar gebruik ze met verstand en met een beetje geluk gaan je lampen vrij lang mee. Een versterker die op een cabinet staat tijdens het spelen, krijgt ook heel wat schokken mee, en toch gaan ze daar niet stuk van. Het zijn dus duidelijk de zwaardere schokken waarmee je voorzichtig moet zijn.



Wat zou eraan geknoeiD zijn dan? Niet iedereen durft een lampenamp open te draaien, zitten dodelijke spanningen binnenin.

ja goed, over dat geknoei aa nversterkers, wat dat betreft ben ik op het gebied van versterkers erg onwetend, dus ik weet niet helemaal wat er allemaal mogelijk is, maar als ik dat zo van jou hoor hoef ik me daar dus niet druk over te maken

caliban
10 juli 2009, 18:57
ja goed, over dat geknoei aa nversterkers, wat dat betreft ben ik op het gebied van versterkers erg onwetend, dus ik weet niet helemaal wat er allemaal mogelijk is, maar als ik dat zo van jou hoor hoef ik me daar dus niet druk over te maken

Je moet altijd opletten, maar er zijn weinig mensen die aan hun nieuwe amp gaan knoeien (denk ik).

iWishmaster
10 juli 2009, 18:57
Simpel: Hughes & Kettner Switchblade!

Buizen, maar toch helemaal programmeerbaar en heel veel verschillende geluiden en effecten!

caliban
10 juli 2009, 18:58
Want?


............

Het zal doenbaar zijn, maar ik heb zelf een Fireball, oké die doet niet veel meer dan metal, maar zelfs de SE vind ik heel erg tegenvallen voor low-gain tones. Een Blackmore Signature zal waarschijnlijk wel beter gaan.


Simpel: Hughes & Kettner Switchblade!

Buizen, maar toch helemaal programmeerbaar en heel veel verschillende geluiden en effecten!

Zo buizen als een JCM 900.
"Poweramp 4x EL34
Preamp 2x 12AX7"
Poweramp is dus full-tube, een preamplamp als PI, andere lamp waarschijnlijk als één gainstage en een cathode volger.
Daarom is het natuurlijk geen slechte versterker hè.

Yek1
10 juli 2009, 19:07
Keus tusse Line 6 en Alchemist: simpel: Alchemist.
Tot op de dag van vandaag heb ik geen Line 6 amp gehoord / gebruikt die "live" genoeg ballen had.

iWishmaster
10 juli 2009, 19:15
Zo buizen als een JCM 900.
"Poweramp 4x EL34
Preamp 2x 12AX7"
Poweramp is dus full-tube, een preamplamp als PI, andere lamp waarschijnlijk als één gainstage en een cathode volger.
Daarom is het natuurlijk geen slechte versterker hè.

Klopt. Heb ooit eens een layout (niet compleet, maar schematisch) gezien van de amp. Eerst een buis, dan wat 'truukjes' in de vorm van diodes en opamps, weer een buis, toonregeling en dan PI -> poweramp. Weet niet of het ook echt waar is, maar kan het me goed voorstellen. Maar ik vond het geluid toch wel behoorlijk goed en sowieso een revolutionair concept met toekomst!

Alternatief: Line 6 Spider Valve wellicht, maar die vond ik beduidend minder dan de switchblade. Ik zou zeggen: sowieso gaan testen dat ding! Voor je budget kun je VEEL mooiere dingen kopen dan een Spider II ...

macwilliams
10 juli 2009, 19:18
Het zal doenbaar zijn, maar ik heb zelf een Fireball, oké die doet niet veel meer dan metal, maar zelfs de SE vind ik heel erg tegenvallen voor low-gain tones. Een Blackmore Signature zal waarschijnlijk wel beter gaan.



Zo buizen als een JCM 900.
"Poweramp 4x EL34
Preamp 2x 12AX7"
Poweramp is dus full-tube, een preamplamp als PI, andere lamp waarschijnlijk als één gainstage en een cathode volger.
Daarom is het natuurlijk geen slechte versterker hè.

Ik heb geen idee wie steve morse is maar mijn steve sig ENGL kan nog veel meer dan alleen metal.

the sure thing
10 juli 2009, 19:21
Keus tusse Line 6 en Alchemist: simpel: Alchemist.
Tot op de dag van vandaag heb ik geen Line 6 amp gehoord / gebruikt die "live" genoeg ballen had.+1. Al heb ik de Alchemist nooit gehoord. ALS je 1001 geluiden instant tot je beschikking wilt hebben (laten we dit als uitgangspunt nemen en dit niet ter discussie stellen) denk ik dat je wat compromissen sluit en je bij de Alchemist komt. Als je geld genoeg hebt: zou je misschien ook de rackversie van een Boss multi-meuker (of een goede vloerversie van VOX (tenelab?) aan kunnen sluiten op een goede buizenversterker.

Ik zou wel voor de buizenversterker gaan: die zijn echt niet zo kwetsbaar. Alleen niet met je schroevendraaier of je soldeerbout erin gaan zitten braaien.

marc_o
10 juli 2009, 19:39
Probeer anders die Line6 met die bogner versterking eens, weet even de naam niet meer, maar die vid ik dus beter klinken (lees, meer bruikbaar) dan de Bogner Alchemist.
Heb die laatst een uitvoerig getest en alhoewel er een paar eerg goede sounds inzitten en de basweergave heel erg goed is, stelde hij me toch teleur....voor dat geld kom ik wel met iets beters naar huis....

Fuhgawz
10 juli 2009, 20:02
Ik ben een ENGL-fan, maar the Beatles over een ENGL? Zo geen goed idee vrees ik.

Ach dat gaat prima man!! Ik heb lange tijd een Screamer gehad die echt een supermooi clean kanaal had. Een oud bandgenoot had een PowerBall en die kon daar ook echt prachtige clean sounds uit halen.

caliban
10 juli 2009, 20:13
Ik heb geen idee wie steve morse is maar mijn steve sig ENGL kan nog veel meer dan alleen metal.

Steve Morse Signature is denk ik ook een ingewikkelde versie van de Blackmore Signature. (Of alleszins iets tussen de SE en Blackmore.)

Philippe
13 juli 2009, 16:40
Trek je niet al te veel aan van mensen die zeggen dat buizenversterkers per definitie beter zijn dan modeling.
Ga eens kijken naar een tweedehands Hughes & Kettner Zentera.
Die dingen klinken echt super. Alleen de audiophiles onder ons kunnen dat ding onderscheiden van een buizenbak. Plus je hebt het voordeel van de effecten.
Die line6/bogner combinatie zou ik links laten staan. Ik heb er 1 gehad. Klinkt goed, maar als ik zou moeten kiezen tussen die en de Zentera dan zou ik voor de Zentera gaan.
Hughes & Kettner > Line 6 (ik ben niet anti line 6, maar pure ervaring heeft mijn mening gevormd)

Wil je per se buizen, dan zou ik kijken naar een leuke tweedehands ENGL.

Yek1
13 juli 2009, 16:54
Trek je niet al te veel aan van mensen die zeggen dat buizenversterkers per definitie beter zijn dan modeling.
Ga eens kijken naar een tweedehands Hughes & Kettner Zentera.
Die dingen klinken echt super. Alleen de audiophiles onder ons kunnen dat ding onderscheiden van een buizenbak. Plus je hebt het voordeel van de effecten.
Die line6/bogner combinatie zou ik links laten staan. Ik heb er 1 gehad. Klinkt goed, maar als ik zou moeten kiezen tussen die en de Zentera dan zou ik voor de Zentera gaan.
Hughes & Kettner > Line 6 (ik ben niet anti line 6, maar pure ervaring heeft mijn mening gevormd)

Wil je per se buizen, dan zou ik kijken naar een leuke tweedehands ENGL.

Had je me dat niet eerder kunnen vertellen?!
Heb ik voor niets al die jaren buizenamps gebruikt.

Yeah right....

caliban
13 juli 2009, 21:07
Had je me dat niet eerder kunnen vertellen?!
Heb ik voor niets al die jaren buizenamps gebruikt.

Yeah right....

+ tekens..

Chiel
13 juli 2009, 21:22
Ga eens kijken naar een tweedehands Hughes & Kettner Zentera.
Die dingen klinken echt super. Alleen de audiophiles onder ons kunnen dat ding onderscheiden van een buizenbak.
Oh kickuh, m'n oma is een audiophile!

btw, laat die Bogner/Line6 links liggen dat ding is echt 10000x niks! Heb 'm uitvoerig live getest maar dat ding werkt echt voor geen meter.

caliban
13 juli 2009, 21:50
Oh kickuh, m'n oma is een audiophile!

btw, laat die Bogner/Line6 links liggen dat ding is echt 10000x niks! Heb 'm uitvoerig live getest maar dat ding werkt echt voor geen meter.

Daar geloof ik ook niets van, lijken me oké versterkers, gewoon een vreemd principe, maar die Bogner Alchemist vind ik ook scheef. Hele hoop effecten in een buizenversterker, vind ik maar niks, maar soit, zal wel goed klinken.

Yek1
13 juli 2009, 22:20
Niet de minsten:

http://www.youtube.com/watch?v=4h8wFOF-hbs
http://www.youtube.com/watch?v=oMGrSsHOojw
http://www.johnzguitar.com/JZmonjamzbogalc1.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=Nv48WOkVHFA
http://eddegenaro.com/audio/alchy.mp3

Chiel
13 juli 2009, 23:15
Daar geloof ik ook niets van, lijken me oké versterkers, gewoon een vreemd principe, maar die Bogner Alchemist vind ik ook scheef. Hele hoop effecten in een buizenversterker, vind ik maar niks, maar soit, zal wel goed klinken.
Alchemist ken ik niet, maar de Spider Valve 112 heb ik zelf gehad en na een 2 maanden lang tweaken (incl. de presets van Joost Vergoossen) en uitgebreid live testen maar vlug weer afgeschreven. Thuis klinkt het best lekker, maar in een volledige bandsetting is het totaal onbruikbaar. Verzuipt in de mix en werkt nauwelijks met de volumepot en pedaaltjes.

Ben absoluut geen Koch fan, maar met een Studiotone combo had ik aan het eind van de eerste set al direct een prima sound.

Ben absoluut niet tegen het principe (anders had ik hem ook niet gekocht) maar het werkt gewoon niet. Dan is de Switchblade een veel betere keuze, al zal een goede buizencombo met losse FX dozen hier uiteindelijk altijd weer suprieur aan zijn.

Chiel
13 juli 2009, 23:21
Niet de minsten:

http://www.youtube.com/watch?v=4h8wFOF-hbs
http://www.youtube.com/watch?v=oMGrSsHOojw
http://www.johnzguitar.com/JZmonjamzbogalc1.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=Nv48WOkVHFA
http://eddegenaro.com/audio/alchy.mp3
Dit gaat niet over de Spider Valve. Daarbij moet je altijd in ogenschouw nemen dat je de combo in een bandsituatie gaat gebruiken. Dus met live bas, drums, keys en zang. Dat is heel wat anders als met een backingtrack meespelen. Daar krijgt Joost ook aardige resultaten mee.

http://www.youtube.com/watch?v=YT9rxNMVyPk

Je hoort ongetwijfeld de duidelijke middip. Live is deze echt killing.

the sure thing
14 juli 2009, 00:22
Niet de minsten:

http://www.youtube.com/watch?v=4h8wFOF-hbs
http://www.youtube.com/watch?v=oMGrSsHOojw
http://www.johnzguitar.com/JZmonjamzbogalc1.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=Nv48WOkVHFA
http://eddegenaro.com/audio/alchy.mp3 Hier pak je de essentie. Hier zijn de amps opgenomen IN EEN STUDIO. Dat betekent niet dat ze live op de buhne ook goed klinken.

Nico Arzbach van De Dijk is ook overgestapt op Line 6. Het gitaargeluid van hem op de laatste CD's klinkt lekker, maar LIVE klinkt Nico echt NERGENS meer naar! Een duf, plat, eendimensionaal geluid.

Yek1
14 juli 2009, 00:30
Hier pak je de essentie. Hier zijn de amps opgenomen IN EEN STUDIO. Dat betekent niet dat ze live op de buhne ook goed klinken.

Nico Arzbach van De Dijk is ook overgestapt op Line 6. Het gitaargeluid van hem op de laatste CD's klinkt lekker, maar LIVE klinkt Nico echt NERGENS meer naar! Een duf, plat, eendimensionaal geluid.

Euh, hebben we het over hetzelfde? De clips zijn van de Alchemist .... een buizenversterker ...

the sure thing
14 juli 2009, 12:23
Euh, hebben we het over hetzelfde? De clips zijn van de Alchemist .... een buizenversterker ...Mijn punt is dat een versterker in de STUDIO erg goed kan klinken (erg goed geklonken kan laten worden met goede opname technieken) en LIVE er dus geen ene zak van bakt.

bagheera
15 juli 2009, 11:13
je hebt PM

nickofzo
15 juli 2009, 11:49
ik zal zeerzeker niet voor de line 6 gaan..
zoals al eerder vermeld ..(en uit ervaringen met een line 6 op school) er zitten teveel nutteloze effecten op.. effecten kan je beter uit pedalen hebben.. dan weet je zeker dat je degene hebt welke je wilt.. en is het overzichtelijker.. op de line 6 ben je een uur aan het zoeken voor de juiste.. terwijl je soms(vaak) een gewoon geluid wil..