PDA

View Full Version : PRS forumpje



Ohzoso
27 maart 2003, 22:45
Haai allen,
Het viel mij op dat er nauwelijks iets over PRS gitaren wordt vermeld hiero dus vandaar dit forumpje voor trotse PRS bezitters en hun ervaringen ermee.
Wat voor mij betreft: Het deed nogal pijn om m`n LesPaul te verkopen maar met m`n PRS is die pijn toch royaal verzacht.Wat een wonderding.Zoiets van:Fender meets Gibson and beyond.Een plank voor zo`n beetje alle stijlen.Alleen jammer dat ze zo achterlijk duur moeten zijn maar voor de rest, WOOOOOOOW!!! Effe doorsparen luitjes.

kNikkEr
28 maart 2003, 09:57
Ik heb geen PRS, maar ik ben opzich best geïnteresseerd in die dingen, kun je er wat over kwijt, hoe die speelt, voor welke soort muziek hij is geschikt enzo...:grin:

vredeveldt
28 maart 2003, 10:51
Het maakt in principe niet uit waarvoor je ze gebruikt.
Het is een gitaar die past in elke stijl.
Kijk maar eens bij artist op de prs website.
Prs is altijd een aanrader..wel prijzig maar dan heb je ook een gitaar die klinkt en goed gestemd blijft, ook met gebruik van tremelo.

Ohzoso
28 maart 2003, 12:05
hai Knikker,
ff een response op jouw vraagjes:
Als je werkelijk geinteresserd bent in een PRS dan kun je het beste naar een guitarshop gaan om er een aantal uit te proberen alvorens direct een te kopen. Er is nl. nogal wat keus en dat is natuurlijk weer persoons afhankelijk voor naar hetgeen je op zoek bent.Zoals bekend zijn ze nogal duur dus is het verstandig om de juiste setup voor deze gieter te vinden.Ik heb de mijne op bestelling laten bouwen met de volgende setup:
wide-fat neck:dit omdat ik ook fingerstyle speel en dus wat meer ruimte tussen de snaren kan gebruiken.Je kan ook kiezen voor een thin-fat neck maar de keuze is persoonlijk(Mijn mening over een goeie gitarist is in elk geval een gitarist die zuiver kan spelen).
Maple Top:zoals ik begrepen heb worden de bodies tegenwoordig standaard alleen nog maar gemaakt van mahonie.Door een esdoorn bovenblad (mapletop)er bovenop te laten leggen krijg je meer hoge tonen(meerprijs ongeveer 150 gulden)waardoor je natuurlijke klankkleur een stuk voller wordt.Met je toonregelaar kun je m dan precies op smaak afstellen.
Controls:ik heb gekozen voor een push-pull op de tone en een 3-way Toggle switch.Die toggleswitch om lekker snel om te kunnen switchen tijdens een song.Die 5-way rotary vind ik persoonlijk onhandig om tijdens een song snel om te schakelen.Probeer dat maar eens met een plectrum in je hand.
PRS-tremolo:WEG met Floyd Rose!!!Onhandige rotdingen.Vooral bij de oude technieken worden je tonen onzuiver.Deze PRS-tremolo gaat nagenoeg even soepel als een Floyd behalve iets minder omhoogtrekken dan.Het voornaamste vindt ik dattie niet ontstemt tijdens mijn spel; en ik ga extreem hiermee om (a la Hendrix en nog erger).Ook bij de oude technieken zoals bijv.ringvinger een pull-up maken en tegelijkertijd je pink op de snaar er onder gewoon laten staan.Je pink snaar blijft tenminste in stemming.Kortom een tremolo waar je op kunt vertrouwen.
PRS-tuners:met dit klemsysteem is het 1,2,3 en hij is nagenoeg op stemming.Hierna wel ff grof de rek uit de snaar halen. Je hebt dus niet dat eindelose gedraai.
Nou, ik heb zo`n 18 gitaren in bezit gehad en sinds ik die PRS heb (vorig jaar maart)heb ik er 9 verkocht.OVERBODIG!!!
Een groot voordeel van deze gieter vind ik dat je tijdens een gig niet zo vaak van instrument hoeft te ruilen vanwege zijn veelzijdigheid.Hoogstens als k n slide nummer in open stemming moet spelen.
Deze gitaar krijgt van mij een vette 11.Dit voor: 1.klank(WAUW wat n sustain) 2.bespeelbaarheid 3.functionaliteit 4.styling.
Ik denk dat collega PRS-bezitters deze mening ook wel zullen delen.Als je nog meer vragen hebt dan hoor k t wel.ADVIES:koop niet te snel en neem je genoeg tijd om deze gitaren te testen voor jouw wensen.Ik heb ook 10 maanden moeten wachten daar ik hem op bestelling heb laten bouwen.Als je m een keer in bezit hebt wil je niks anders meer.

Stitch
28 maart 2003, 12:10
wow! Heb je foto's online toevallig?

Ohzoso
28 maart 2003, 12:40
Oh ja, k was nog een aantal zaken vergeten!!
de pickups:Dragon2 by PRS. Ze doen me sterk denken aan Gibson elementen met name die ceramic 496R en 500T.SUPERGOED!!!Een clean en toch superheavy geluid.
De Binding:je kent het verschijnsel bij Gibson bindings misschien wel.Na verloop van tijd die scheurtjes.Bij mijn PRS bestaat die Binding uit de houtskleur van de MapleTop.Is dus gewoon hout en geen kunstof.Blijft dus ook na verloop van jaren goed.Daar is over nagedacht,jaja...
Fretboard:ik heb gekozen voor 22 frets.Dit om een dikker geluid te handhaven t.o.v. 24 frets.Bij die Ibanez JEM (24 frets) moest ik 0.11 i.p.v. 010 snaren gebruiken omdat het geluid ieler was door die 24 frets lengte.
0.10 is nl. mijn favoriete snaardikte.Dit omdat ik zowel rhythm als leadgitarist tegelijk ben.0.10 is in mijn situatie dan de gulden middenweg.
de Afwerking:dat mag ook wel voor die prijs.T is een rolls royce onder de gitaren.
Zo, en nu ga k weer ff kickuuuhhhh, cu

Ohzoso
28 maart 2003, 13:27
ennuuhh................
geen toplock gelazer.
Volges mij, als Hendrix nog geleefd had wastie ook geswitched van Fender naar PRS.
Baaj de weej, ik heb n Goldtop.
Enigste wat ik naderhand veranderd heb is de Speedknobs erafgegooid en Top Hats (amber)erop gezet.
THE COOLEST ROCKGUITAR I EVER HAD IN 30 YEARS!!!

Neals
28 maart 2003, 13:58
PRS mcCartey vind ik erg gaaf en staat hoog op de lijst van nog aan te schaffen gear

Anders Destium
28 maart 2003, 16:02
> Ohzoso

Hoeveel heb je voor je PRS moeten neertellen? Zal wel een aardige rib zijn geweest :smile: But then again, als hij een aantal gitaren overbodig maakt is hij het geld dubbel en dwars waard!

Misschien stap ik als ik mijn Ibanezwenslijstje af heb gewerkt over op PRSen, als het goed is heb ik tegen die tijd hoe dan ook meer geld te makken :smile:

Ohzoso
28 maart 2003, 16:26
6000 piek incl.koffer.
Achteraf gezien had ik m 6000 snaren geleden al moeten aanschaffen.Ik snap niet dat Ibanez zo duur moet zijn.Ga k r ff vanuit toen ik mijn JEM(die gele=1e)naast die PRS had hangen.