PDA

View Full Version : truukje?



anoniem
22 december 2001, 16:10
dit is misschien een stomme vraag (beginner), maar hoe krijg je dat effect dat eddie van halen vaak gebruikt (bijv. in 'panama') dat hij een noot 'vals' laat klinken zonder dat de toonhoogte ervan verandert? een andere gitarist die dat vaak doet is richie sambora, bv. in de solo van 'prayer'...

L4A
22 december 2001, 16:26
???????
Ik nie snap nie?????

gangsta
22 december 2001, 18:23
benden?

anoniem
22 december 2001, 19:36
nee niet benden.. dan verandert de toonhoogte. ik ben niet helemaal achterlijk :smile:
luister eens naar panama, ik zag trouwens ergens in de tab staan 'whammy bar', is dat het misschien? iets met je tremolo ofzo?

BRiet
22 december 2001, 19:46
nou, volgens mij verandert de toonhoogte met je tremolo ook...

Pee
22 december 2001, 20:09
een snaar die vals klinkt, klinkt dus hoger of lager... (de toonhoogte veranderd)

Krullo
22 december 2001, 20:41
Ik denk dat hij fagioletten bedoelt, dwz boventonen. Die kun je krijgen met een bepaalde plectrumtechniek, ik geloof dat ik hier laatst al een topic over gezien heb.

JV
22 december 2001, 20:51
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=1171&forum=1

anoniem
22 december 2001, 20:56
ja dat bedoel ik! thnx

anoniem
22 december 2001, 21:01
al snap ik het nog niet helemaal... kan iemand niet gewoon naar 'panama' luisteren? of de solo van 'livi' on a prayer'. er zijn zoveel liedjes waarin dit gebeurt maar deze twee weet ik het zeker van..

anoniem
22 december 2001, 21:04
het is alsof de toon verandert, de stem van de gitaar 'overslaat' zeg maar.. dat bedoelde ik met vals.

Slowhand41
22 december 2001, 21:37
Wat jij bedoelt heeft misschien toch iets te maken met de tremelo-arm op hun gitaar. Volgens mij raken ze deze heel kort aan (met of zonder geweld!) waardoor het lijkt of de toon niet verandert maar 'trilt'. Ja, typisch iets voor gitaristen hoe moet je dit soort dingen uitleggen zonder er geluid bij te maken?? Maar goed, ik denk trouwens niet dat met een standaard tremelo gedaan wordt, maar b.v. met een Floyd Rose o.i.d.

Casey
22 december 2001, 22:52
Sla gewoon de snaar aan voor een bend en neem dan net het randje van het vel van je duim mee als je aanslaat (niet je nagel dus).
Dan krijg je die krijsende boventoon die jij bedoelt.
Pak je plectrum vlak bij de punt beet dan gaat het wat makkelijker.
Ook leuk is een flageolet op de twaalfde snaar aan slaan en er dan gelijk een achteraan op de zelfde snaar maar dan lager (4-5-7-9 fret )en gelijk daarna je trem gebruiken , gaat ie ook lekker gillen.
Gil ze !

Ic3gl0vE
23 december 2001, 00:05
met een whammybar kan je je gitaar een paar octaven hoger/lager laten klinken volgens mij, als je je gitaar vals wil laten klinken (wie wil dat nou weer maar ja iedereen z'n eigen mening) moet je benden, je tremelo gebruiken of aan de stemknoppe draaiuh

Ic3gl0vE
23 december 2001, 00:08
ow hehe topic niet verder gelezen :grin: maar als je het geluid wil laten "trillen" moet je je vinger op de fret leggen en dan je hand laten trillen... hè moeilijk uit te leggen zo: ga is naar http://www.cyberfret.com en zoek daar een beetje rond alles staat daar uitgelegd met filmpjes erbij

Manolito
27 december 2001, 11:12
Ja, volgens mij bedoel je inderdaad flageoletten of de Engelse term Natural Harmonics, alleen maakt hij die flageoletten zelf aan: Artificial Harmonics.
Bijv. een flageolet van E op de E snaar doe je door op de twaalfde fret je linker vinger zacht erop te houden terwijl je met je rechterhand aanslaat (dat begrijp je),
Een Artificial (kunstmatige) Harmonic is eigenlijk precies hetzelfde, maar je wilt bijvoorbeeld een flageolet van de Fis op de E snaar (de tweede fret). Daarvoor houdt je de linkerhand uiteraard op de tweede fret, maar om de flageolet aan te slaan, moet je op de veertiende fret met je duim als je plectrum aan slaan om de boventoon te krijgen.

ekkerman
27 december 2001, 14:38
zo kun je hele akkoorden reeksen spelen met enige oefening.

anoniem
27 december 2001, 15:54
wat is dan 'pinch harmonics'? ik luisterde een keer naar de solo van 'wanted dead or alive' van bj en toen bekeek ik de tabs, waar dus 'pinch harmonics' bij stond. hoe doe je dat en is dat hetzelfde als wat jullie bedoelen?

Manolito
27 december 2001, 18:50
Wat ik heb begrepen is dat Pinch Harmonics hetzelfde is als Artificial Harmonics, dat wat ik vertelde, MAAR IK KAN HET ME OOK VERGISSEN!!!
Volgens mij staat er wat uitleg op deze erg goede site: http://www.metallica-tablature.com
Er is nog een site, maar die moet ik nog terugvinden :smile: .

The Evil Taperecorder
27 december 2001, 22:29
Je hebt twee verschillende soorten harmonics. Ten eerste de natural. Als je weet hoe je een flageollet (harmonic) moet maken (zachtje aanraken, zonder in te drukken, op het fretdraad), dan vindt je de natural op de 5e, 7e, 12e en 19e fret. Deze harmonics heten natural omdat ze zuiver klinken en doorklinken, en omdat je met behulp van deze flageoletten je gitaar kunt stemmen.
Dan heb je ook de artificial harmonics. Dat is in weze hetzelfde, alleen zijn dat de flageoletten op alle andere fretten. Deze flageoletten klinken een beetje dof; ze produceren geen heldere toon. Wanneer je dit doet op een versterker met veel distortion, geeft dit een vorm van feedback, met een beetje een piepende toon. Met artificial harmonics kun je geweldige feedback produceren als je weet hoe je ermee om moet gaan. Probeer het maar eens.
Ik weet niet of dat het geluid is wat je bedoelt... Ik heb geen zin om het liedje te downloaden... =0)

ekkerman
29 december 2001, 13:11
dat heet "vibrato "vraag maar eens aan je zusje als je die toevallig hebt die legt dat verder wel uit .

Cyberjoe
29 december 2001, 15:06
Ok, nog een vraagje dan over trucjes om te laten gillen...heb een edge-brug, net als joe satriani, maar wie weet hoe je van die 'satch' screams kan maken...je weet wel, slaat ie snaar aan, trekt tegelijkertijd aan zijn whammybar en FIIIEEEWWWW....ze zeggen dat je dan de snaar met je duim en plectrum tegelijkertijd aan moet slaan, dan whammybar eerst snel met je linkerhand moet benden en dan flink uittrekken...maar het lukt me niet....any ideas ??

Manolito
30 december 2001, 15:51
Je moet de snaar inderdaad met je plektrum slaan en een fractie van een seconde later met je duim, maar wel op de helft van de lengte van de snaar die open staat.
Bijvoorbeeld de twaalfde fret. Je legt je linkerhand een beetje op de twaalfde fret en slaat op de manier zoals ik boven beschreef op de 24ste fret (of iets verder dan de 22ste fret als je hem niet hebt) om een zo duidelijk klinkende artificial harmonic te krijgen. Je kan ook op andere plekken slaan, maar dat moet je experimenteren.

Nesker
30 december 2001, 18:00
eddie van halen gebruikt heel veel pinched harmonics, ook in de rif van panama

Manolito
1 januari 2002, 16:16
Ik moet ook zeggen dat het ervan afhangt welke pick-up je selecteert, ze klinken beter bij de bridge pick-up dan bij de neck tenminste dat is bij mij het geval).

sash
3 januari 2002, 16:08
de makkelijkste uitleg voor die hoge pieptoon is gewoon je duim meer naar de punt van je plectrum schuiven (met een beetje oefening lukt alles)

Tim
3 januari 2002, 16:52
pinch harmonics?

sebass
8 januari 2002, 22:12
Je bedoelt waarschijnlijk een pinch harmonic ik ken die liedjes niet maar het is wel iets dat van halen vaak doet en richie sambora in de solo van dead or alive. Moet je maar even luiteren hoe dat moet is volgens mij al uitgelegd.

sebass
8 januari 2002, 22:19
ho ik had niet gezien dat er al een tweede pagina was waar het al op stond en blijkbaar is het nog steeds niet goed uitgelegd want er wordt steeds weer gevraagd wat het is. Bij een pich harmonic sla je eerst de toon gewoon aan probeer maar een toon ergens in de vijfde fret (op de g snaar die is het makkelijkst) maar eigenlijk als je hem gewoon aanslaat (wat je het best met een plectrum kunt doen want anders is het nog moeilijker ook al kan het wel) moet je dezelfde snaar met de duim weer aanraken dit alles in een beweging. Je moet maar kijken waar je hem aanslaat dit geeft ook weer andere tonen. Elementen hebben hier ook invloed op sommige elementen vangen de harmonics slecht op en zijn ze bijna niet hoorbaar naar mijn beleving kun je het best veel treble gebruiken dat werkt bij mij het best. Het zal wel even oefenen zijn ik moest er ook zelf achter komen en als het niet meteen lukt denk je dat het niet klopt wat je doet en kom je geen steek verder dus succes haha.

Kjiratsiekoedel
15 februari 2002, 13:06
als je een snaar gewoon aanslaat dan is de snaar 1 boog. Als je de snaar aanslaat terwijl je je vinger op de helft (dit is de 12e frat) legt dan blijft het midden stilstaan en trilt in 2 boogjes. Dit kunnen ook 3, 4, 5, 6, 7, etc. boogen worden, alleen wordt het geluid steeds zachter (onhoorbaar).

Dit zijn dan de boventonen van een snaar. De laagste toon (=niet afgedekte snaar) dat is de grondtoon.

Naja, dit wordt een heel erg theoretisch en saai verhaal. Voor als je verder geïnteresseerd bent dan moet je maar in een of ander natuurkunde boek kijken.

Rockgitarist
18 februari 2002, 21:43
Inderdaad,

Het klopt inderdaad met die kunstmatige flageoletten. Trouwens je kunt ook de normale flageoletten uit de 2e positie krijgen. Gaat trouwens wel iets moeilijker.

Edje van Halen maakt veel gebruik van flageoletten in combinatie met de tremolo. Daarbij vele wisselende tappingtechnieken waarbij vele noten uit de toonladder vallen, maar toch weer terugvallen en de compositie echt strak maakt. Als je trouwens Eddy na wilt doen zul je over een bal van geluid moeten beschikken (je tapping moet klinken alsof je het aanslaat) een helder en zuivere toon. Anders kun je het wel vergeten!

Snap te!!! :wink:

En geloof me oefening baart kunst!!!

sleep_to_saturate
19 februari 2002, 09:24
he bedankt jongens,
die kunstmatige flageoletten kende ik nog helemaal niet. Maakt het weer een stuk makkelijker feedback te creëren. :wink: