PDA

View Full Version : goedkope gitaar: stemmen/afstellen :)



zeiler
9 juli 2009, 22:20
Hey,

de zoekfunctie deed heel raar... vandaar ff zo :s!

ik had ff een vraagje :)! Ik heb een el cheapo western gekocht voor op vakantie... 't is brandhout, maar wat wil je voor die prijs :)! in ieder geval...
er zit wel een beetje spoed hierachter :$!!!

het grote probleem:

stemmen... hij valt prima te stemmen, maar het probleem is dat ik gewoon een "stemkastje" heb. Nogal vervelend is het dat die de trillingen soms nogal slecht opvangt... NU kan ik wel zo'n clip op ding kopen, maar da's zo duur en heb ik 't geld momenteel ff niet voor (die fender strat :()... Wat is het handigst, hoe kan het het best te stemmen zijn enzo?

ik heb gewoon dus zoiets, maar dan van het merk ""motion".

http://www.play-acoustic-guitar.com/images/Korg-GA-30-Guitar-Bass-Tuner.jpg

als tweede vraag had ik het afstellen... HIj speelt momenteel heel erg hoog... Nu heb ik nog nooit een gitaar afgesteld, maar hoe kan ik dat het best doen?
VOor een gitaar van nog geen 70 euro een zooi geld uitgeven om hem te laten afstellen vind ik een beetje kolder eigenlijk... En hiermee kan ik het zelf een keer proberen maarjah... hoe draai je? wat draai je? ik lees verhalen over capo's, bij andere merken weer zonder capo's... zucht :(!!!

ik heb een Jim Harley gitaartje, ongeveer zoals dit maar dan zodner slagplaat :)
http://www.staffhorst.nl/webwinkel/b_7096.jpg


ik hoop dat iemand me raad kan geven :)!

bij voorbaat alvast bedankt!

Jaap / Zeiler!

snaarplukker
9 juli 2009, 23:35
Het stemmen kan met je kastje. Begin met de lage E-snaar. Als het kastje geen signaal ontvangt is de toon buiten het bereik. Als je hem te hoog vind klinken draait je het wat losser tot je op je schermpje 6E ziet verschijnen en draaien tot de wijzer in het midden staat en groene led brandt. Druk je vinger op de 5e fret van de E-snaar en slaat de open A-snaar aan tot deze ongeveer hetzelfde klinkt en op je meter A5 ziet staan. Dit met de volgende snaren op de zelfde manier doen. Bij het stemmen van de B-snaar moet je het vergelijken met de 4e fret van de G-snaar.

De aktie van je Westerngitaar is alleen lager te zetten door de brugzadel van onder af te schuren tot de gewenste hoogte. Als je er te veel afschuurt komt je aktie te laag en verhoogt het de kans op fretbuzz. Het gebruik van de capo is niet relevant met het merk van je gitaar.

zeiler
11 juli 2009, 17:28
hij heeft een trussrod... de afstand tussen snaren en hals (zeg maar de action toch?) is echt veel te hoog :o!!!

en da's niet zo fijn :D!

hoe zit dat nu precies?

Wat capo's betreft. Ik las dat er fabrikanten bijvoorbeeld hoogtes opgeven enzo, en dat de ene zonder capo op fret 1 zegt en de ander met enzo :s...

en dat apparaatje, mijn ene pakt hij wel, de andere gitaar niet, terwijl ze op het gehoor wel gelijk gestemd zijn. Dat kan bijna niet zoveel verschillen dat
hij die niet pakt :(!

wat is het handigst? :)

shaloom,

Jaap

snaarplukker
11 juli 2009, 17:34
Je kan beter doen wat de vakman (http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen) schrijft. Één leraar schept geen verwarring.;)

zeiler
11 juli 2009, 17:47
da's al helemaal geweldig ;)!

ik ga er eens voorzichtig mee bezig :D!

bedankt voor de link ;)!