PDA

View Full Version : sporenrecorder zoektocht



jacobhdejong
9 juli 2009, 21:56
Hallo lieve mensen,

Ik heb een vraag.
Ik zoek eigenlijk een sporenrecorder waarvan het mengtafel gedeelte werkt met normale pots voor panning, equalizer, gain en effecten.
Ook zou ik graag gemotoriseerde mixers hebben zodat je de mix kunt opslaan en de faderstanden automatisch tevoorschijn komen wanneer je die mix weer voor de dag haalt om er iets in te kunnen veranderen.
Daarnaast zou het handig zijn dat dit apparaat makkelijk met usb aan de computer te hangen is, en ook een stand-alone cdbrander/lezer aan boord heeft.

Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets maar met weinig resultaat.

Misschien heeft iemand hier ervaring?

Fenderwim
9 juli 2009, 22:53
Hallo lieve mensen,

Ik heb een vraag.
Ik zoek eigenlijk een sporenrecorder waarvan het mengtafel gedeelte werkt met normale pots voor panning, equalizer, gain en effecten.
Ook zou ik graag gemotoriseerde mixers hebben zodat je de mix kunt opslaan en de faderstanden automatisch tevoorschijn komen wanneer je die mix weer voor de dag haalt om er iets in te kunnen veranderen.
Daarnaast zou het handig zijn dat dit apparaat makkelijk met usb aan de computer te hangen is, en ook een stand-alone cdbrander/lezer aan boord heeft.

Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets maar met weinig resultaat.

Misschien heeft iemand hier ervaring?

Je tweede vraag kan met een digitale mixer, maar die zijn heel duur en voor vele recording toepassingen is een hardware mixer niet nodig.
Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met een sporen recorder.
Bedoel je zo'n multi recorder desktop unit. Dat is het andere uiterste, waar bandjes soms wat demo opnames mee maken. Is voor recording niet helemaal meer van deze tijd.
Je wilt verbonden zijn met USB aan de computer om op te nemen lijkt mij. Dus waar is die multi recorder unit dan voor nodig?
Dan begrijp ik niet wat je met die CD brander wilt en de combinatie met de multi recorder.

Dus vertel even wat je wilt doen, want ik kan het fout hebben, maar het klinkt nu alsof je wat leuke dingen ergens gelezen hebt, maar niet echt weet waarvoor ze dienen.

Groeten

Wim

muziekschuur
9 juli 2009, 23:05
Presonus heeft een hele mooie digitale mixer. Deze is wel prijzig maar is het wel waard. M.n. omdat de bediening simpel (lees goed voor elkaar) is.

De STUDIOLIVE 16-4-2. Hij heeft een firewire uitgang dus je hangt hem zo aan een laptop.

Wil je wat duurder, dan is een Tascam DM3200 met firewirekaart misschien iets.

Ik modereer: http://www.tascamforums.com . Maar zo'n beest vergt heel wat avondjes studeren en lijkt me misschien wat minder geschikt (aan jou de keus).

Met Presonus converters werden o.a.de live shows van Madonna opgenomen. M.a.w. allemaal studiograde componenten op dit ding.

jacobhdejong
10 juli 2009, 10:07
Hallo mensen,

Ik zoek dus wel degelijk een multitrack apparaat, ook omdat ik vroeger veel werkte met die oude tascam (met bandjes) en ik het fijn vindt om gewoon "aan de knopjes te kunnen draaien".
Wat betreft die faders dat zal wel moeilijk worden denk ik idd.
Maar dat is ook niet echt noodzakelijk.
Wel zou het heel fijn zijn dat het app minstens 16 sporen heeft en normale pots heeft (zoals bijv de korg d888), zonder eerst in allerlei menutjes te zitten klooien. Waarom ik m aan de pc wil hangen, is als volgt.
Ik wil dit apparaat ook voor mijn leerlingen gebruiken (ik ben gitaardocent)
En wil dan makkelijk het opgenomene even op de pc zetten zodat ik er een
mp3 van kan maken en aan de betreffende persoon, per mail kan sturen.
Maar ook wil ik een cd brander die in het app zelf zit. Zodat ik op locatie (bijv bij een uitvoering op de muziekschool oid) gelijk het opgenomene kan branden, zonder eerst nog een laptop mee te moeten nemen.

Dus 16 sporen, normale pots,cd-brander en usb.

Bedankt alvast voor jullie tijd

The Lo Lands
10 juli 2009, 10:51
Yamaha AW1600

16 sporen afmixen, 8 inputs (combi xlr en jack inputs), USB aansluiting en 16/24 bits opnamekwaliteit. Had eerst de AW16G later de AW1600 gekocht om de USB aansluiting. Prima DAW voor een scherpe prijs!

jacobhdejong
10 juli 2009, 11:36
maar geen normale pot's en geen cd brander.

harrie-beton
10 juli 2009, 13:08
Probeer toch "out of the box" de denken. Ik heb ook die dingen overwogen maar ze zijn 5 tot 15 keer zo duur als een geluidskaart van bijvoorbeeld 16 sporen. De TASKAM 16 sporen kaart is minder dan 400 euro en aangesloten op een pc heb jij meer mix en master mogelijkheden en knopjes in beeld dan je ooit zult gebruiken.

Fenderwim
10 juli 2009, 14:25
Hi Jacob Harrie heeft helemaal gelijk.

Wel een heel dure oplossing voor wat je wilt doen en terwijl je al je wensen niet in één apperaat kan vinden, omdat niemand daar in geinteresseerd is blijkbaar, want anders werd het wel gemaakt.

Neem gewoon een goede audio interface en doe de rest in de computer.
Een hardware mixer heb je echt niet nodig. Hardware mixers vind je voornamelijk in professionele studio's maar zelfs die zijn snel in aantal aan het terug lopen.

Als je moeite heb om dit met een computer te doen, vraag dan je leerlingen je te helpen. Er zal er best wel één bijzitten die dat kan.

Op deze manier pikken je leerlingen de moderne manier van werken bij Home recording op en niet die van knoppen draaien uit de tachtiger jaren.

Ik weet dat er nog watl oudjes zijn die dit wel doen, maar dat komt meestal omdat ze niet met een computer om kunnen gaan. Hoewel die generatie is aan het uitsterven.

Groeten
wim

Han S
10 juli 2009, 14:44
Die Wim, het is niet helemaal waar hoor. Het is zo dat een analoog mengpaneel heel erg duur is en onderhoud nodig heeft en dan heb ik het dus over een hi end mengpaneel. Ik zie ook veel jongere studiomensen teruggaan naar een analoog paneel en ik zie jonge mensen die nog nooit met een grote tapemachine hadden gewerkt, maar verrast zijn van welk geluid daar uit kan komen. Er was er een die zei dat hij al 12 jaar naar dat geluid op zoek was. Maar een twee inch tape kost 210 euro en daar kan 32 minuten muziek op en als je op hoge snelheid draait dus 16 minuten. Ik ga volgende week dus 40 nieuwe 2" tapes ophalen en dan krijg je wat korting. :D

Daarbij moet een wat minder stabiele tapemachine dagelijks worden afgeregeld en onderdelen zijn duur, de rubber aandrukrol van een Studer 820 kost 800 dollar heb ik me laten vertellen en als je het zelf niet kunt heb je een technicus nodig van 100 euro per uur.

Oude lullen kunnen prima overweg met de computer hoor, Bruce Swedien is halfweg de 70 en werkt nog dagelijks met ProTools, al zegt hij dat hij zijn Studer A827 erg mist.

De reden ligt dus op het vlak van de financieën en daar komt het verhaal van Harrie Beton om de hoek kijken. En computer kost next to nothing en met een goedkoop geluidskaartje waar Cubase LE bij wordt geleverd kun je veel meer doen dan met een oud mengpaneeltje en een oude meersporenrecorder, met zijn dure tapes. Bovendien heb je dan ook nog outboard effecten en processors nodig en die zitten er bij die computerprogjes allemaal al bij. Het mixen 'in the box' is niet moeilijk, al klinkt een goed mengpaneel beter, maar een stapeltje effecten en processors kost ook weer een hoop geld en dus ben je beter bezig als je het met de PC doet. Een tussenweg is een goed mengpaneel en een Alesis HD24, dat werkt ongeveer hetzelfde als de oude analoge studio.

Om niet te vergeten: een PC consumeert een goede 300 watt, mijn studio consumeert tussen de 4 en 5 kilowatt per uur.

muziekschuur
10 juli 2009, 15:49
Een Allen en Heath analoog mixertje met firewire (of een Phonic of een Mackie) een laptop met DAW en wat analoge compressor/gates is een mooi ding wat uiteindelijk voldoende knoppen heeft om handson te zijn.

Het beste (simpelste) digitale device is een Presonus digitale mixer met een laptop. Het blijft uiteindelijk toch een investering van 5-6 duizend euro.
De Phonic Helix PHHB24U heeft firewire. En kan 10 sporen naar je sequencer (bijgeleverd) sturen. Hij kost nog geen 800 euro en past in een 19" rack. Hij heeft 16 mic-pre's dus ben je hem zat, ZAT BANDJES, die hem van je over willen nemen.

Een Roland VS-recorder kan een optie zijn. Maar is net als de Tascam aanbieding een ingewikkeld ding dat geluidstechniek ambitie vraagt.

Een 19" kast met daarin de mixer en daaronder in een lade je laptop lijkt me de beste configuratie. En dan twee powered Yamaha HS50 speakertjes en je bent best professioneel bezig. Als mic's een paar SM57 en een paar Sennheiser 945 en je kan een prima soundje neerzetten.


Frans

jarigitari
10 juli 2009, 16:00
Hee Jacob;

pm me ff met je telefoonnummer.
Ik denk wel dat ik je wat info kan geven. IK doorloop hetzelfde traject.

Groet,
Jerry

Fenderwim
10 juli 2009, 17:35
Die Wim, het is niet helemaal waar hoor. Het is zo dat een analoog mengpaneel heel erg duur is en onderhoud nodig heeft en dan heb ik het dus over een hi end mengpaneel. Ik zie ook veel jongere studiomensen teruggaan naar een analoog paneel en ik zie jonge mensen die nog nooit met een grote tapemachine hadden gewerkt, maar verrast zijn van welk geluid daar uit kan komen. Er was er een die zei dat hij al 12 jaar naar dat geluid op zoek was. Maar een twee inch tape kost 210 euro en daar kan 32 minuten muziek op en als je op hoge snelheid draait dus 16 minuten. Ik ga volgende week dus 40 nieuwe 2" tapes ophalen en dan krijg je wat korting. :D

Daarbij moet een wat minder stabiele tapemachine dagelijks worden afgeregeld en onderdelen zijn duur, de rubber aandrukrol van een Studer 820 kost 800 dollar heb ik me laten vertellen en als je het zelf niet kunt heb je een technicus nodig van 100 euro per uur.

Oude lullen kunnen prima overweg met de computer hoor, Bruce Swedien is halfweg de 70 en werkt nog dagelijks met ProTools, al zegt hij dat hij zijn Studer A827 erg mist.

De reden ligt dus op het vlak van de financieën en daar komt het verhaal van Harrie Beton om de hoek kijken. En computer kost next to nothing en met een goedkoop geluidskaartje waar Cubase LE bij wordt geleverd kun je veel meer doen dan met een oud mengpaneeltje en een oude meersporenrecorder, met zijn dure tapes. Bovendien heb je dan ook nog outboard effecten en processors nodig en die zitten er bij die computerprogjes allemaal al bij. Het mixen 'in the box' is niet moeilijk, al klinkt een goed mengpaneel beter, maar een stapeltje effecten en processors kost ook weer een hoop geld en dus ben je beter bezig als je het met de PC doet. Een tussenweg is een goed mengpaneel en een Alesis HD24, dat werkt ongeveer hetzelfde als de oude analoge studio.

Om niet te vergeten: een PC consumeert een goede 300 watt, mijn studio consumeert tussen de 4 en 5 kilowatt per uur.

Han ik ben het met je eens, maar soms moet je voor beginnende homerecorder de dingen wat zwart wit stellen, omdat ze anders in verwarring raken. Iedereen moet leren om op Forums de onzinnige meningen en de goede adviezen uit elkaar te halen, wat voor een beginner niet makkelijk is.

Onze oren zijn na 1950 aan die vintage equipment gewend geraakt en beoordelen dat als mooi.
Maar zoals je al zegt is dat voor de Home recorder onbetaalbaar en de kunst is nu voor de doorsnee huidige home recorder, met een beperkte investering toch iets moois te maken.

En een enkeling zal daar zo goed in worden dat hij vanzelf richting de pro's zal gaan inclusief pro equipment.

Door te beginnen met hele dure spullen kom je er zeker niet. Want tegen de tijd dat je er mee om kan gaan is de fustratie al toegeslagen.

Er zijn in vergelijking met zeg de 60-er jaren, nu zoveel mensen bezig met Homerecording en er zijn nu zoveel opleiding instituten hier voor, dat de concurrentie om pro te worden moordend is en noch verder zal toenemen.
Je moet nu niet alleen een goed opgeleid zijn, goed jezelf kunnen verkopen, goede relaties hebben, maar ook een grote dosis van geluk.

Gelukkig is het grootste aantal van de Homerecorder alleen maar uit op een leuke hobby.
Dus laten we zeggen dat Homerecording een heel leuke hobby is en niet het doel heeft om er geld me te verdienen.

Groeten

Wim

Han S
10 juli 2009, 17:51
Wim, daar zeg je wat, hobby.

Ik had van de week een joch van 22 bij me met zijn moeder, kwamen om informatie over het wel of niet volgen van een opleiding en daar is hier al veel over gezegd dus dat ga ik niet herhalen. Het is een prachtige hobby maar er is geen droog brood mee te verdienen, althans niet voor iemand die nog moet beginnen met een bedrijf en een klantenkring opbouwen. Ik maak nog winst, maar veel studio's draaien dik verlies.

Anyway, die opleiders, ik weet het niet zeker hoor, maar ik krijg wel eens het idee dat die docenten ook net vorig jaar hun certificaat hebben gehaald en het in feite ook niet echt beheersen. Het is een ingewikkeld en moeilijk vak en een van de moeilijkste zaken is de psychologie achter het gebeuren. Als de muzikant zich prettig voelt en op zijn gemak is dan gaat hij pas presteren en dat aspect komt wel eens niet genoeg in de aandacht.

Dus ik liet dat jong een opname horen waar ik nu mee bezig ben, van een band met blazers, een akoestische bas, zangeres, keiharde gitaar en keiharde drummer. Alles tegelijk opgenomen in dezelfde ruimte. En die jongen geloofde dat niet, tot ik hem solo de elementen liet horen en hij idd hier en daar wat overspraak bespeurde, toen moest hij het wel geloven. En dat leer je niet bij de instituuten, daar ga je andere methoden gebruiken zoals laag voor laag opbouwen en dat vind ik jammer want een band klinkt het best als men als een band opereert. En als je dat dan opneemt met een echt goede mengtafel en een dikke tapemachine, dan pas hoor je hoe het kan klinken.

Maar dat kan met een digitaal systeem ook hoor, indiaan en pijl verhaal. ( ik vind tape gewoon beter klinken)

harrie-beton
10 juli 2009, 19:09
Ik ben in meerdere studio's geweest, bijvoorbeeld ook in die van Han. Een thuisgebruiker kan tot op hoog niveau concureren met een studio omdat een computer erg veel mix en master mogelijkheden in zich heeft. Ik ga zelfs zo ver dat ook mengtafels niet nodig zijn, alleen maar goede pre amps.

Han S
10 juli 2009, 19:31
Ik ben in meerdere studio's geweest, bijvoorbeeld ook in die van Han. Een thuisgebruiker kan tot op hoog niveau concureren met een studio omdat een computer erg veel mix en master mogelijkheden in zich heeft. Ik ga zelfs zo ver dat ook mengtafels niet nodig zijn, alleen maar goede pre amps.

Mee eens en de computer kan geautomatiseerd mixen, heeft total recall en dat is iets dat alleen op de duurdere mengtafels is te vinden.

Maar het is niet voornamelijk een kwestie van apparatuur, maar meer van skill.

Fenderwim
10 juli 2009, 23:41
Mee eens en de computer kan geautomatiseerd mixen, heeft total recall en dat is iets dat alleen op de duurdere mengtafels is te vinden.

Maar het is niet voornamelijk een kwestie van apparatuur, maar meer van skill.

Han en Harrie ik ben het helemaal met jullie eens.

Het gaat om de man achter de apperatuur.

En Han ik denk dat veel van die mannen die les geven in al die opkomende instituten, de loosers zijn van de business. Als je echt goed bent dan hoef je dat niet te doen.
Uiteraard zijn er heel goede engineers/producers die het leuk vinden om jonge mensen wat te leren, maar die doen het uit gedrevenheid en niet om een stukje kaas op hun brood te krijgen.

Er is door TV een echte gekte aan de gang. De hele jeugd wil beroemd worden, maar ze begrijpen niet dat in het artiesten vak de meesten mislukken en ze begrijpen ook niet dat je super talent moet hebben als je een kans wilt maken.
Ze begrijpen niet dat al die talenten jachten op TV niet om het vinden van een talent gaat, maar om al die mensen te laten zien die er niks van bakken.
Het is dus niet echt een talenten jacht, maar reality TV met als onderwerp; Kijk eens hoeveel gekken er zijn die denken dat ze iets hebben dat hun beroemd kan maken haha.

Op dit moment komen zelf getalenteerde musici met conservatorium moeilijk aan de bak.

Hier in de Algarve heeft bijna iedereen met conservatorium geen werk en moeten ze aan de kost komen met snabbels, zoals een avond voor lallende nederlandse toeristen spelen voor €80.--. en dat zijn dan de gelukkige.

Het is eigenlijk net de staatloterij. Iedereen wil een paar miljoen winnen, maar één wint slechts en dan nog niet eens elke maand. Het is een droom wereld die muziek, maar er is niets zo lekker om weg te dromen bij een goede opname.


Groeten

Wim

jacobhdejong
12 juli 2009, 09:47
hallo,

ondertussen is deze topic denk ik weer een beetje ontopic geworden, maar dat maakt niet uit. In de gestelde suggestie wat de beste manier is voor opnemen, voor mij persoonlijk, word ik toch steeds richting de computer gestuurd, merk ik. Dit is iets wat ik eigenlijk NIET wil. Tenminste niet volledig.
Ik zie te veel mensen om mij heen, die door de bomen het bos niet meer zien, en daar komt bij dat ik muzikant ben ipv opnametechnicus.
Ik zoek dus "praktische" apparatuur. Iets zoals die oude tascam bakken van vroeger met tape, maar dan digitaal natuurlijk.
Ondertussen heb ik iets gevonden wat mij erg aanspreekt.
Namelijk de Alesis imultimix 16 usb.
Ik vroeg mij af of hier mensen zijn die hem kennen, en wat hun bevindingen zijn.

Gr Jacob

harrie-beton
12 juli 2009, 11:01
Er staan boven nuttige adviezen, het komt er op neer dat je met een computer goedkoper en beter op kunt nemen maar je komt zelf met een goed voorbeeld om het te illustreren:
http://www.alesis.com/imultimix16usb

Deze multimix usb is grotendeels bedoeld voor gebruik met een computer, hij kost ongeveer 600 tot 800 euro plus een ipod van 300 euro. Dan hebben we het over 900 euro tot 1100 euro. We hebben dan een opname apparaat met een kwaliteit van maar liefst 16 bits 44,1 khz. De maximale opname duur op een ipod van 30 gig is dik 2 uur. Dat is 1 avond opnames maken met een band. Dan moet de opname nog alsnog naar je pc gestuurd om te bewaren of er verder mee te mixen. Ik zou het wel weten, wat me nog het meest tegenstaat is dat deze mixer zeer snel verouderd en tweedehands niets oplevert.
Ik kan nergens vinden hoeveel sporen tegelijk deze mixer kan, dat is meestal een slecht teken als het niet duidelijk op de site staat.

Han S
12 juli 2009, 11:14
Ik zie het verschil niet zo tussen het omhoog schuiven van een echte fader met je vinger en het omhoog schuiven van een virtuele fader met de muis. En dat laatste kan ook nog met een controller, dan heb je toch weer die echte fader.

Een echt goede mengtafel met een uitgebreide toonregeling, voldoende effectsends, uitgangen, hi en low pass filters, fase omkeer schakelaars en hoge kwaliteit hardware dat jarenlang kraakvrij zal werken, kost een vermogen. En dan nog kan de virtuele mengtafel in Cubase of Nuendo veel meer en gaat veel verder.

De grote mengtafel ziet er stoer uit maar is voorbehouden aan de professional, is voor een normale particulier onbetaalbaar en dus moet je als je per sé een hardware mixer wilt hebben met veel minder genoegen nemen. Dat werken binnen de computer heb je snel onder de knie hoor, ik krijg de indruk dat je er een beetje bang voor bent. Het opnemen met een 24 bus mengtafel en een 24 sporen tapemachine of HD recorder is idd heel simpel, het onderhoud dan weer niet. Maar als het met een tight budget moet dan is de keus niet zo moeilijk, ik ging voor Cubase of Adobe Audition.

jacobhdejong
12 juli 2009, 12:03
Ik zie het verschil niet zo tussen het omhoog schuiven van een echte fader met je vinger en het omhoog schuiven van een virtuele fader met de muis. En dat laatste kan ook nog met een controller, dan heb je toch weer die echte fader.

Een echt goede mengtafel met een uitgebreide toonregeling, voldoende effectsends, uitgangen, hi en low pass filters, fase omkeer schakelaars en hoge kwaliteit hardware dat jarenlang kraakvrij zal werken, kost een vermogen. En dan nog kan de virtuele mengtafel in Cubase of Nuendo veel meer en gaat veel verder.

De grote mengtafel ziet er stoer uit maar is voorbehouden aan de professional, is voor een normale particulier onbetaalbaar en dus moet je als je per sé een hardware mixer wilt hebben met veel minder genoegen nemen. Dat werken binnen de computer heb je snel onder de knie hoor, ik krijg de indruk dat je er een beetje bang voor bent. Het opnemen met een 24 bus mengtafel en een 24 sporen tapemachine of HD recorder is idd heel simpel, het onderhoud dan weer niet. Maar als het met een tight budget moet dan is de keus niet zo moeilijk, ik ging voor Cubase of Adobe Audition.

Klopt ik ben er idd een beetje bang voor.
Ook omdat ik veel mensen om mij heen zie, die wel de spullen hebben
maar waar het nog steeds niet lekker werkt.
Ik wil me eigenlijk die frustratie voorkomen.
Ook ben ik een beetje bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Daarnaast zie ik wel mensen met multitrack dingen die wel werken.

Han S
12 juli 2009, 12:17
Ik werk met een grote mengtafel met automatisering en twee 24 sporen tapemachines, dus ik voel je pijn. Maar de mix moet toch uiteindelijk naar een CD en dus werk ik net zo makkelijk met Adobe Audition of Nuendo.

Met een tapemachine neem je op door op de record toets te drukken, met AA neem je op door op de record toets te drukken en dat werkt zo met elke software recorder. Met de taperecorder kun je editen met het scheermes, of met spot erase en dat is heel beperkt en er is geen undo. Met de computer kun je de meest vreselijke dingen doen, ik doe dat niet maar het kan allemaal wel. In de uitloop van de mix, als de bas en de cymbals uitklinken hoor je een rommeltje of een klikje. Storend kutgeluidje wat je met de computer zo wegpoetst, gaat je met tape never lukken.

Je hebt een storende piep in een saxofoon en verderop zit nog zo'n zelfde stukje maar zonder die piep, copy en paste en de piep is vertrokken. Je moet het allemaal even doorkrijgen, maar het werkt prima. Ik heb het hier niet over geluidskwaliteit, maar over makkelijk en goedkoop werken. Ga maar eens aan de slag met een gratis opnameprogje en probeer het uit, het valt allemaal best mee.

bert k
12 juli 2009, 12:22
Klopt ik ben er idd een beetje bang voor.
Ook omdat ik veel mensen om mij heen zie, die wel de spullen hebben
maar waar het nog steeds niet lekker werkt.
Ik wil me eigenlijk die frustratie voorkomen.
Ook ben ik een beetje bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Daarnaast zie ik wel mensen met multitrack dingen die wel werken.
Hm, ik heb het idee dat het een beetje koudwatervrees is.
Nou is dat niets om je voor te schamen, sterker nog, opnemen is idd een ingewikkeld proces. Maar ik wil je wel uit de droom helpen dat het met die losse machines simpeler zou zijn. Nee hoor, dat is net zo ingewikkeld, alleen is de bediening anders. Er zit niets anders op dat je het hele opnameproces gaat leren, stap voor stap. Dat is niet erg, dat is juist leuk, en hoe verder je komt hoe leuker het wordt. Maar het is niet afhankelijk van de apparatuur, maar van wat je er zelf mee kan.

O ja, dat Alesisding lijkt me dus compleet ruk. Geen mogelijkheden.

Rinze
12 juli 2009, 12:30
Een jaar of twee terug heb ik een vriend "begeleid" bij het inrichten van een bescheiden pc-opnamestudio. Die man was al twintig jaar bezig met viersporenrecorders, mengpanelen en meer van dat ouderwetse spul met knoppen (waar ik destijds overigens ook jaren mee bezig ben geweest).

Die vriend was ook nogal bezorgd over alle problemen die zich voor zouden kunnen doen bij het opnemen met de pc. Dat viel dus heel erg mee, terwijl hij daarvoor praktisch digibeet was. Binnen een paar maanden nam ie van alles en nog wat op met zijn pc, soms liep ie even vast maar dan was een kort telefoontje meestal voldoende om de boel weer op de rails te krijgen. Hij vindt het geweldig, de mogelijkheden en het gemak.

Misschien een proces zoals jij het ook door zou kunnen maken.. Ik was destijds heel benieuwd of het hem zou lukken zonder noemenswaardige pc-achtergrond. Maar het bleek verrassend gemakkelijk.

jacobhdejong
12 juli 2009, 12:45
bedankt voor jullie oprechtheid.
Ik zit eigenlijk ook te denken aan een macbook.
Omdat mijn oude computer bijna op zijn eind loopt.
Dus misschien is er dan gelijk een goede combi te maken
Maar waar zou ik dan moeten beginnen.
Ik ben echt een absolute beginner.
Dus schaar mij onder de categorie " recording for dummies"
Wat raden jullie mij aan?

jacobhdejong
12 juli 2009, 12:55
Een jaar of twee terug heb ik een vriend "begeleid" bij het inrichten van een bescheiden pc-opnamestudio. Die man was al twintig jaar bezig met viersporenrecorders, mengpanelen en meer van dat ouderwetse spul met knoppen (waar ik destijds overigens ook jaren mee bezig ben geweest).

Die vriend was ook nogal bezorgd over alle problemen die zich voor zouden kunnen doen bij het opnemen met de pc. Dat viel dus heel erg mee, terwijl hij daarvoor praktisch digibeet was. Binnen een paar maanden nam ie van alles en nog wat op met zijn pc, soms liep ie even vast maar dan was een kort telefoontje meestal voldoende om de boel weer op de rails te krijgen. Hij vindt het geweldig, de mogelijkheden en het gemak.

Misschien een proces zoals jij het ook door zou kunnen maken.. Ik was destijds heel benieuwd of het hem zou lukken zonder noemenswaardige pc-achtergrond. Maar het bleek verrassend gemakkelijk.

Aah thnx!! Dat voelt goed, iemand in hetzelfde schuitje.
En wat voor setup had hij? En wat voor software?

Rinze
12 juli 2009, 13:25
Aah thnx!! Dat voelt goed, iemand in hetzelfde schuitje.
En wat voor setup had hij? En wat voor software?

Qua pc had hij helaas al een tweedehands ding gekocht, niks bijzonders. Daar heeft ie een Toneport UX1 van Line 6 bij gekocht als interface, daar wordt een bak aan modelling software bij geleverd zodat hij met gitaar en bas zo de pc in kan. Er zit zelfs een simpel meersporenopnameprog bij, maar dat heb ik verder niet bekeken. Als opnameprogramma Cubasis AV (oud, niet perfect, van mij gekopieerd) en hij gebruikt Cool Edit Pro om de geluidsbestanden zelf te bewerken. Allemaal niet top of the bill of daar zelfs maar in de buurt, maar hij doet het er prima mee.

Een precieze setup vind ik moeilijk te zeggen zo, ben ook niet echt op de hoogte wat betreft de nieuwste hardware. Met een laptop of macbook en een goeie interface kom je een heel eind, als het enigzins mobiel moet zijn. Dan nog een meersporenopnameprogramma en een audiobewerkingsprogramma.

Qua interface moet je kijken wat je ermee van plan bent te gaan doen, dat bepaalt hoeveel ingangen je tegelijk moet kunnen gebruiken.

Ik zou in het begin zorgen dat je het so simpel mogelijk houdt, dus niet meteen twintig sporen op willen nemen maar eerst eens één gitaar opnemen, dan een spoortje toevoegen en zo steeds een stapje verder.

Het scheelt natuurlijk wel als je in je omgeving iemand hebt die zo nu en dan even een blik op het geheel kan werpen en je weer op gang helpt als je even vastloopt.

Han S
12 juli 2009, 15:11
Het gaat goedkomen, denk er wel om dat als je digitaal gaat opnemen dat rode lampen op de meter absoluut niet kan. Dat gaat analoog nog lang goed, digitaal is het meteen fout, dus houd rekening met de dynamiek en blijf uit de buurt van 'the red light district'.

Rinze
12 juli 2009, 15:14
Het gaat goedkomen, denk er wel om dat als je digitaal gaat opnemen dat rode lampen op de meter absoluut niet kan. Dat gaat analoog nog lang goed, digitaal is het meteen fout, dus houd rekening met de dynamiek en blijf uit de buurt van 'the red light district'.


Ghehe, dat merkte ik toen ik cassettes met bandopnames van vroeger over ging zetten naar digitaal. Meters in de gaten gehouden, niks aan de hand en toch vervorming :eek: Tot ik me realiseerde dat die cassettes vaak tot stevig in het rood opgenomen werden. Mengpaneeltje er tussen en de boel iets afzwakken, klaar :ok:

Han S
12 juli 2009, 15:21
Weet je, ik ben zo'n oude knar die nog zelf een twee inch multitrack afregelt en dat kun je met de meter doen, maar ook op gehoor en de tapes kunnen tegenwoordig +9dB aan. Je kunt afregelen op mooi vervormingsvrij geluid en op rock en roll. En als je zo'n apparaat perfect afregelt klinkt het buitengewoon goed.

Digitaal speelt dat allemaal geen rol, er valt niks af te regelen en het klinkt nog steeds anders getuige de vele tape simulators welke als hardware of software worden aangeboden, maar niet als tape klinken.

En een metal cassette op een Nakamichi 582 cassettedeck klinkt ook super.

Fenderwim
12 juli 2009, 15:45
Hi Jacob

Na het lezen van al die interesante visies kom ik tot de volgende conclusie.

Jacob, Ik denk dat je maar één probleem hebt en dat is dat je denkt dat je computer kennis onvoldoende is en dat die apperaten met al die knopjes makkelijker voor je zijn.

Als je even over deze psychologische hobbel heen geholpen wordt door iemand die je even helpt, met bijv. Cubase, zal je snel de conclusie trekken, dat de technische kant van de zaak heel makkelijk is en dat je als amateur voor een fractie van de kosten, veel meer kunt doen met een computer, dan met al die andere (dure) hardware.

Waarom denk je dat Homerecording zo enorm doorgebroken is!

Alle beginners op de computer lopen in het begin vast, met het aan de praat krijgen van alles, omdat je wat instellingen moet doen en als er één niet goed staat dan werkt het niet. Het is eigenlijk heel simpel, maar wel verwarrend voor de beginner. Dus niets om je voor te schamen.
Het tweede probleem is dat men meestal begint te klooien met een consumenten geluidskaart, maar zodra men begrijpt dat je altijd een goede audio interface nodig hebt dan zijn de problemen snel over.

Als je Cubase wit leren; op mijn site staat een uitvoerige cursus voor beginners, inclusief hoe je met alles moet starten in het Nederlands.

Als je wilt kan ik je zelfs persoonlijk helpen. Met die hobbel!!!!

Groeten
Wim

Rinze
12 juli 2009, 16:04
Ik ben het met Wim eens, het valt tegenwoordig erg mee. De installatie van hard- en software is ook een stuk simpeler dan zeg 10 jaar geleden. En als je één keer bent overgestapt dan wil je niet meer terug.

jacobhdejong
13 juli 2009, 22:00
Hallo Wim,

Allereerst erg bedankt voor je info, en je bereidwilligheid om mij te helpen!
Ik zal zeker jou en jullie overweging in overweging nemen.

Wim, zou jij miss je emailadres willen PMen?
Misschien idd iets praktischer

Nogmaals erg bedankt!!!

Gr Jacob

jacobhdejong
13 juli 2009, 22:07
Oh ja wim,

Welke site?
Die worldwidemusic?? Daar zie ik niet zo veel over reecording,
of zie ik het over het hoofd?

Gr J

harrie-beton
14 juli 2009, 09:21
De beste therapie is exposure in vivo in dit geval. Je woont vast in het westen.. Ik woon in Groningen en je mag best een keer langskomen voor koffie en uitleg over mijn [kuch] audio computers. Met name de koffie is state of the art :cooler:

Michael AE
14 juli 2009, 15:43
Als je een macbook wil kopen, zit daar standaard een programma in dat Garageband heet. Met dit (erg simpele) programma kun je heel makkelijk de basis van het opnemen met een computer leren. Als je dan meer mogelijkheden wil, kun je altijd een programma als Logic aanschaffen.

Ik ben het wel eens met de algemene consensus dat het opnemen met een computer vaak niet ingewikkelder, maar wel veel praktischer is dan met zo'n losse sporenrecorder. Daarbij is het vaak moeilijker het apparaat iets simpels te laten doen. Bij een computer kun je hele simpele software kiezen of veel uitgebreidere software met heel veel mogelijkheden. Je kunt dus als het ware heel makkelijk upgraden naarmate je meer leert over het opnameproces.

Mijn suggestie: Koop een macbook en ga met garageband aan de slag!

schizo910
14 juli 2009, 16:01
Jup, Garageband werkt als een tiet en is enorm simpel qua opzet... Zo ben ik ook begonnen na met allerlei digitale multitrack recorders aan de gang geweest te zijn...

jacobhdejong
14 juli 2009, 19:57
Als je een macbook wil kopen, zit daar standaard een programma in dat Garageband heet. Met dit (erg simpele) programma kun je heel makkelijk de basis van het opnemen met een computer leren. Als je dan meer mogelijkheden wil, kun je altijd een programma als Logic aanschaffen.

Ik ben het wel eens met de algemene consensus dat het opnemen met een computer vaak niet ingewikkelder, maar wel veel praktischer is dan met zo'n losse sporenrecorder. Daarbij is het vaak moeilijker het apparaat iets simpels te laten doen. Bij een computer kun je hele simpele software kiezen of veel uitgebreidere software met heel veel mogelijkheden. Je kunt dus als het ware heel makkelijk upgraden naarmate je meer leert over het opnameproces.

Mijn suggestie: Koop een macbook en ga met garageband aan de slag!

En welke macbook raad je mij aan?
De macstore heeft ze vanaf 950 euro, alleen die meneer zij dat ik de zwaarste nodig had voor recording. Maar is dat echt waar?
Want dan loopt het snel in de papieren ben ik bang.
Volgens mij al snel rond de 1700-1800 euro

jacobhdejong
14 juli 2009, 19:58
De beste therapie is exposure in vivo in dit geval. Je woont vast in het westen.. Ik woon in Groningen en je mag best een keer langskomen voor koffie en uitleg over mijn [kuch] audio computers. Met name de koffie is state of the art :cooler:


Ha lekker! Lijkt me leuk!
Ben jij een mac-gebruiker?

bert k
14 juli 2009, 20:08
De macstore heeft ze vanaf 950 euro, alleen die meneer zij dat ik de zwaarste nodig had voor recording.
O my god... Dat zou voor mij meteen een reden zijn om een andere winkel te zoeken. Pure onzin.

Trouwens, ben je al zeker van Mac? Gewone PC of laptop is wel veel goedkoper. En het werkt net zo goed tegenwoordig.

kevaho
15 juli 2009, 01:53
Inderdaad, Bert heeft gelijk. Het feit dat Mac de naam draagt van een stabiel systeem stamt nog uit het verleden. In de tijd dat de PC niet verder stond als P1, kwam mac al met de G3 processor op de proppen. Destijds revolutionair en uiterst stabiel. Tegenwoordig maakt het allemaal geen zak meer uit. Ik heb al PC's zien crashen maar ik heb al evenveel Mac's zien crashen. Chrashen, en vastlopers zijn ook zo erg niet, dat heb je altijd met workstations, zo lang je maar je voorzorgen neemt. Indien je voor Mac gaat, no hard feelings, maar wel weg gegooid geld naar mijn mening. Een PC is een stuk goedkoper en minstens even goed om niet te zeggen beter. Niet alleen in aankoop maar ook in software. Voor het geld dat je geeft voor een iets of wat fatsoenlijke mac, zet ik je een quadcore met 4x western digital raptors harde schijven in een raid0 configuratie en met 8GB intern geheugen in elkaar. Geloof me, dat is ook een stabiel systeem...

Michael AE
15 juli 2009, 03:07
Het grootste probleem dat ik heb met PC's is dat ze wel degelijk goedkoper zijn, maar dat je verstand van PC's moet hebben om een stabiel lopend systeem bij elkaar te schrapen. Als ik ga zoeken kom ik vast een plek tegen waar ik een fatsoenlijke PC kan laten samenstellen, maar wie geeft me garantie dat het allemaal compatibel is qua hardware? Als ik een Mac koop, weet ik dat ik een stabiel systeem koop, waarbij de hardware volledig op elkaar is afgesteld. Een PC moet je tweaken en dat is als n00b redelijk onbegonnen werk. Nee, hoor. Geef mij maar gewoon een "overpriced" Mac. Ik heb geen zin om 30 uur Windows te gaan zitten tweaken.

kevaho
15 juli 2009, 03:23
Toch niet hoor, een mac moet je ook finetunen. Logisch, want de programmers van bijvoorbeeld de Leopard OSX weten niet waarvoor jij dat OS gaat gebruiken. Je zal dus ook moeten finetunen wil je een 100% workstation daat volledig toegeweidt is aan audio.

Doe je dat niet, dan heb je nog een perfect werkend systeem. Ook met een PC, in principe moet je niet finetunen. Gewoon je hardware erin steken en installeren (Read the fucking manual, :) )
Plug and play, geloof me dat werkt. E kan altijd iets zijn waar je niet uitkomt, een telefoontje naar je lokale PC dealer helpt je meestal voldoende vooruit om het op te lossen. Een aanrader is ook Musicstore in Duitsland. Zij verkopen kant en klare audioworkstations op PC.

Heibel
15 juli 2009, 08:59
Beste Jacob,

Ik wil me graag aansluiten bij The Low Lands. Ik heb nu bijna twee jaar de Yamaha AW 1600 en ondanks het gebrek aan "knopjes" voelt het erg intuïtief aan. Als je eenmaal onderweg bent, dan wordt het opeens allemaal erg logisch. Daarnaast heeft 'ie de beschikking over goede microfoon pre- amps, je kunt 24bit opnemen (de meeste DAW's, zoals de Korg D888, gaan maar tot 16bit) en dat geeft je meer headroom. Twee effect- sends die je tegelijkertijd kunt gebruiken en alle instellingen zijn op te slaan per nummer. Daarnaast is die uitgerust met USB, CD brander en is er de mogelijkheid om met midi te werken. Je kunt 'm dus stand-alone gebruiken, maar ook in een computeromgeving.

Als je 'n tijdje vooruit wilt, zonder al te veel rondslingerende apparaten zul je je hier geen bult aan vallen.

Succes met de zoektocht!

Fenderwim
15 juli 2009, 17:52
Het grootste probleem dat ik heb met PC's is dat ze wel degelijk goedkoper zijn, maar dat je verstand van PC's moet hebben om een stabiel lopend systeem bij elkaar te schrapen. Als ik ga zoeken kom ik vast een plek tegen waar ik een fatsoenlijke PC kan laten samenstellen, maar wie geeft me garantie dat het allemaal compatibel is qua hardware? Als ik een Mac koop, weet ik dat ik een stabiel systeem koop, waarbij de hardware volledig op elkaar is afgesteld. Een PC moet je tweaken en dat is als n00b redelijk onbegonnen werk. Nee, hoor. Geef mij maar gewoon een "overpriced" Mac. Ik heb geen zin om 30 uur Windows te gaan zitten tweaken.

Sorry, dit is echt onzin en stemming kwekerij. Je koopt je PC gewoon bij een audio specialist en dan is alles op mekaar afgestemt. Hij tweaked het ook nog voor je, wat mischien een uur werk is. En de prijs is niet veel verschillende van een standaard merk PC.
Of je koopt een zware standaard PC, als je niet weet wat je wilt.

Als je geen verstand hebt van PC's en een vriendje die er wel verstand van lijkt te hebben, een computer laat samenstellen omdat je geld wilt besparen dan vraag je om moeilijkheden. Dus gewoon dom.

Voor PC zijn honderden leveranciers om componenten van te selecteren en om te denken dat apple dan in alle gevallen de betere hier uitkiest is ook een onzinnige gedachte.

Sommige standaard PC's worden in dezelfde fabriek in China gebouwd als sommige Mac's. Er zijn maar een paar 6 van die fabrieken geloof ik.

Mac's worden voornamelijk verkocht voor het status van kijk ik heb een Mac, want ik ben slimmer dan de rest. Je betaald dus extra voor een witte kleur.

Het heeft te maken met de 80/20 regel. Als 80% van de mensen zegt je moet nemen wat het populairste, dan zegt 20% van de mensen nee dat moet je juist niet doen.
Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Het verbazende is echter hoewel er in de 20% catagorie mensen met grote kennis zitten die doelbewust kiezen er ook veel mensen zitten die geen kennis hebben, maar het kopen om slim over te komen, haha.

Ik heb geen enkele invloed uitgeoefend op wat erin zit, slim hé !

Ik ken een pro in de TV wereld en die beklaagt zich dat Protools wel drie keer per dag crashed op zijn mac. Dus computer problemen vind je overal en komt meestal niet door hardware maar de software.

Dus iedereen moet gewoon zelf besluiten waar hij voor gaat.

wim

harrie-beton
15 juli 2009, 18:51
We hoeven geen Mac vs PC discussies, beide computers zijn geschikt voor zowel de amateur als de prof. Nu vind ik wel een mac stabieler dan een pc. Dat komt omdat zowel de hardware als de software op een mac op elkaar is afgestemd. Een mac is mij echter veel te duur gezien het beperkt aantal uren dat ik met audio bezig ben. De meeste stabiele pc krijg je door er niet op te surfen en geen updates downloaden. Ik heb dus voor mijn audio projecten een aparte pc met professionele geluidskaarten. Ik heb nog een pc waar ik andere dingen op doe (surfen, branden, video, games enzovoort). Ik gebruik 1 scherm en 1 toetsenbord voor 4 computers.

Mijn audio pc was 314 euro om te bouwen, dat kan wel uit. Ook als ik een klus op lokatie heb is het makkelijk meenemen en ik weet dat het altijd werkt.
Link audio pc:
http://www.besidesdata.nl/gitaarnet/

bert k
15 juli 2009, 19:38
Ik lees altijd dat argument dat 'de hardware op de mac is afgestemd'. Snap ik niet. Als je een audio-interface van bv. Tascam of M-Audio koopt, is hij dan op een mac afgestemd? Toch niet meer dan op een PC, lijkt me. En als ik een Windows-laptop koop, dan is alles in die laptop ook echt wel op elkaar afgestemd.

Michael AE
16 juli 2009, 04:09
Ik lees altijd dat argument dat 'de hardware op de mac is afgestemd'. Snap ik niet. Als je een audio-interface van bv. Tascam of M-Audio koopt, is hij dan op een mac afgestemd? Toch niet meer dan op een PC, lijkt me. En als ik een Windows-laptop koop, dan is alles in die laptop ook echt wel op elkaar afgestemd.

Interne hardware bedoel ik, Bert. Dus niet interfaces en dergelijke die je op je computer aansluit, maar wat er in zit.

Michael AE
16 juli 2009, 04:56
Sorry, dit is echt onzin en stemming kwekerij. Je koopt je PC gewoon bij een audio specialist en dan is alles op mekaar afgestemt. Hij tweaked het ook nog voor je, wat mischien een uur werk is. En de prijs is niet veel verschillende van een standaard merk PC.
Of je koopt een zware standaard PC, als je niet weet wat je wilt.

Waar vind ik zo'n "audio specialist" en hoe weet ik dat de man vakbekwaam is? Er zijn zo enorm veel handelaren in de PC wereld en ontelbaar veel merken hardware. Ik zou niet weten bij wie ik een goede PC voor audio zou kunnen laten samenstellen bij mij in de buurt. Gelukkig is er wel vlak bij een Macstore.


Als je geen verstand hebt van PC's en een vriendje die er wel verstand van lijkt te hebben, een computer laat samenstellen omdat je geld wilt besparen dan vraag je om moeilijkheden. Dus gewoon dom.

Iemand anders dom noemen met zulk taalgebruik? Okay.

Verder is dit dus precies wat ik bedoel en is dit vaak de manier waarop mensen een PC laten samenstellen. Een goede PC is vaak ook niet goedkoop, zeker niet als je naar een zogenaamd gespecialiseerd bedrijf gaat en bovendien moet je maar afwachten of je een stabiel systeem koopt.


Voor PC zijn honderden leveranciers om componenten van te selecteren en om te denken dat apple dan in alle gevallen de betere hier uitkiest is ook een onzinnige gedachte.

Hoezo is dat een onzinnige gedachte? Apple is een enorm groot bedrijf met jarenlange ervaring, dat bovendien veel meer geld heeft voor R&D dan de lokale "audio specialist".
Ik vind het een onzinnige gedachte te denken dat een "audio specialist" mij beter kan vertellen welke hardware na verloop van tijd stabiel loopt, dan een wereldberoemd bedrijf met een hele goede reputatie en een R&D team dat drie keer zo groot is als al het personeel van alle "audio specialisten" van Nederland bij elkaar.


Sommige standaard PC's worden in dezelfde fabriek in China gebouwd als sommige Mac's. Er zijn maar een paar 6 van die fabrieken geloof ik.

Ja, en?


Mac's worden voornamelijk verkocht voor het status van kijk ik heb een Mac, want ik ben slimmer dan de rest. Je betaald dus extra voor een witte kleur.

Dit slaat nergens op. Los van het feit dat de tweede zin een conclusie moet voorstellen die niets met de eerste zin van doen heeft, zal het mij een worst wezen wat een ander over mijn computer zegt. Als mijn computer dagen achter elkaar blijft draaien zonder vast te lopen, terwijl ik een behoorlijk zware mix aan het maken ben, ben ik tevreden. Met mijn PC was dit me NOOIT gelukt.


Het heeft te maken met de 80/20 regel. Als 80% van de mensen zegt je moet nemen wat het populairste, dan zegt 20% van de mensen nee dat moet je juist niet doen.
Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Het verbazende is echter hoewel er in de 20% catagorie mensen met grote kennis zitten die doelbewust kiezen er ook veel mensen zitten die geen kennis hebben, maar het kopen om slim over te komen, haha.

Ik heb geen enkele invloed uitgeoefend op wat erin zit, slim hé !

Dude, andere mensen dom noemen en dan zo'n verhaal typen. *zucht*

Intelligentie is niet alleen maar een PC kunnen samenstellen, het is ook een verhaal kunnen typen dat ergens op slaat en waarmee je andere mensen duidelijk kunt maken waar je het in godsnaam over hebt. Probeer dat eerst eens voor je andere mensen dom gaat noemen, wil je?


Ik ken een pro in de TV wereld en die beklaagt zich dat Protools wel drie keer per dag crashed op zijn mac. Dus computer problemen vind je overal en komt meestal niet door hardware maar de software.

Tsja, maar ik heb ook nergens gezegd dat een Mac nooit problemen oplevert, alleen dat ik in mijn ervaring minder problemen heb met mijn Mac's dan met mijn PC's.

Ik ben heel blij met OS X en zou voor geen goud terug willen naar een Windows machine. Alles werkt praktischer, is makkelijker te vinden en te tweaken en bovendien is het bij mij nog nooit vastgelopen. Met mijn PC ben ik wel eens hele opnames verloren door vastlopers en dat is een machine die tot in de puntjes getweaked is en alleen voor opnames wordt gebruikt.


Dus iedereen moet gewoon zelf besluiten waar hij voor gaat.

wim

Goede conclusie, nadat je net in je verhaal Mac gebruikers consequent domme meelopers noemt. Ik ben het er wel mee eens, trouwens.

The Lo Lands
16 juli 2009, 09:04
Beste Jacob,

Ik wil me graag aansluiten bij The Low Lands. Ik heb nu bijna twee jaar de Yamaha AW 1600 en ondanks het gebrek aan "knopjes" voelt het erg intuïtief aan. Als je eenmaal onderweg bent, dan wordt het opeens allemaal erg logisch. Daarnaast heeft 'ie de beschikking over goede microfoon pre- amps, je kunt 24bit opnemen (de meeste DAW's, zoals de Korg D888, gaan maar tot 16bit) en dat geeft je meer headroom. Twee effect- sends die je tegelijkertijd kunt gebruiken en alle instellingen zijn op te slaan per nummer. Daarnaast is die uitgerust met USB, CD brander en is er de mogelijkheid om met midi te werken. Je kunt 'm dus stand-alone gebruiken, maar ook in een computeromgeving.

Als je 'n tijdje vooruit wilt, zonder al te veel rondslingerende apparaten zul je je hier geen bult aan vallen.

Succes met de zoektocht!

De AW1600 is simpelweg perfect voor opnames op lokatie! Het uiteindelijke afmixen en masteren doe ik op de Mac met Logic Studio. De USB aansluiting is hiervoor erg handig voor o.a. het overslepen van bestanden. Thuis neem ik wel direct op in Logic middels een buizenpreamp en firewire interface. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden voor digitaal opnemen, alleen als je plug en play wil zijn de losse sporenrecorders een uitkomst : ) Succes!

Fenderwim
16 juli 2009, 13:32
Waar vind ik zo'n "audio specialist" en hoe weet ik dat de man vakbekwaam is? Er zijn zo enorm veel handelaren in de PC wereld en ontelbaar veel merken hardware. Ik zou niet weten bij wie ik een goede PC voor audio zou kunnen laten samenstellen bij mij in de buurt. Gelukkig is er wel vlak bij een Macstore.


Michael als je interface leest dan kan je zo zien dat er in Nederland minstens drie specialisten zijn die audio computers samenstellen. Wellicht zijn er nog meer.

Namelijk in:
Rotterdam:Teach Music
Tilburg: Verhagen
Eindhoven: EYE4

Tenslotte Michael
Ik heb slechts mijn visie op de zaak gegeven, ik heb niets aanbevolen dan om na te denken en als ik het woord dom gebruik is dat niet persoonlijk maar in het algemeen.

Ik vind mac users geen domme meelopers, dat is jouw conclusie.

Jij hoort blijkbaar bij die 20% en als je daar happy mee bent wat is het probleem dan?
Op andere gebieden hoor ik ook bij de 20% groep, maar toevallig voor zo'n stom ding als een computer bij de 80% groep.

Groeten

Wim

bert k
16 juli 2009, 18:59
Ik lees altijd dat argument dat 'de hardware op de mac is afgestemd'. Snap ik niet. Als je een audio-interface van bv. Tascam of M-Audio koopt, is hij dan op een mac afgestemd? Toch niet meer dan op een PC, lijkt me. En als ik een Windows-laptop koop, dan is alles in die laptop ook echt wel op elkaar afgestemd.


Interne hardware bedoel ik, Bert. Dus niet interfaces en dergelijke die je op je computer aansluit, maar wat er in zit.

Maar dat gaat toch niet op voor een laptop? Of voor een willekeurige merk-PC? Alles zit tegenwoordig op het moederbord, tot de video toe. (Zeker de video die je voor een audiocomputer nodig hebt.) Daar komt weinig meer bij.

Rinze
16 juli 2009, 19:26
Maar dat gaat toch niet op voor een laptop? Of voor een willekeurige merk-PC? Alles zit tegenwoordig op het moederbord, tot de video toe. (Zeker de video die je voor een audiocomputer nodig hebt.) Daar komt weinig meer bij.

Dat klopt, maar bij de Macs zijn er veel minder mogelijke combinaties van verschillende componenten. En dus minder potentiële problemen met hardware die niet goed samenwerkt in een situatie waarbij er wat meer van het apparaat gevergd wordt. Ze hebben de standaardconfiguraties van hun modellen blijkbaar goed getest. Hoewel je een Mac ook echt wel vast kunt laten lopen. Een vriend van me is fotograaf, heeft een stuk of vijf van die krengen waaronder een van de nieuwste en snelste (en duurste :eek:) desktops, hij zegt dat het geweldig werkt maar dat hij die dingen binnen een minuut kan laten hangen.

schizo910
16 juli 2009, 22:57
Het is niet de eerste keer dat Fenderwim zo tegen Macs in gaat, ik vraag me af wat zijn eigen ervaring met Macs is...
Of is zijn mening ook alleen maar gebaseerd op horen zeggen... een vriendje van een vriendje verhalen.
Ik heb ervaring met zowel PC's als Macs. wat Michael zegt klopt.. Om het heel simpel in Jip en Janneke taal uit te leggen:

Een Mac moet je ook tweaken en indelen naar jouw wensen net als bij een PC. Maar om een Mac hetzelfde te laten doen als een PC (stabiel draaien en gebruiksgemak ondervinden) hoef je minder te tweaken en de diepte in te duiken dan bij die PC.
Neem twee complete digibeten en zet de een achter een Mac en de ander achter een PC, ik durf te wedden dat die gene achter de Mac sneller in staat is zijn machine te doorgronden dan de ander.

Afijn, het is niet de eerste keer dat Wim zegt dat je de Mac koopt als verlengstuk van je lul... achteraf zeggen dat dat een mening van hem is en niet gericht op Mac gebruikers persoonlijk vind ik wat lafjes.

Ik werk op een Mac omdat ik in de grafische branche zit en het daar de standaard is. De software die we gebruiken is tegenwoordig uiteraard ook te verkrijgen voor PC's, echter komen ze altijd later op de markt en wordt de basis van die software in eerste instantie ontwikkeld voor die Mac. Zoals ik al zei ik heb ervaring met PC's en Macs en die Macs besparen mij enorm veel tijd...

En dan nog een goed argument voor de Mac voor mezelf: Logic :)

Fenderwim
17 juli 2009, 00:01
Schizo je moet wel goed lezen.

Ik ben helemaal niet tegen een Mac, voor mijn is het gewoon een goeie computer.

Waar ik op in ga is dat bepaalde mac liefhebbers aan een beginner, vertellen dat PC's zo onstabiel zijn wegens niet compatible onderdelen.

Dit is een broodje aap, want als je een standaard PC koopt, zoals een HP etc dan hebben daar dezelfde soort mensen naar de onderdelen gekeken als bij mac, die ook de component gewoon koopt.
Bij een audio computer speciaal zaak proberen die mensen dat ook te doen.
Omdat dat kleinere zaken zijn, hebben ze geen super specialisten in dienst en is de kans wat groter op problemen, maar als er één optreed dan vervangen ze gewoon een onderdeel. Heb ik zelf meegemaakt met mijn audio computer.

Alleen als je een PC door doe het zelf jongentjes laat doen dan is het gevaar wel groot en heb je gelijk. Dus ik waarschuw dat dat dom is.

Ik snap niet waarom dit zulke felle reacties oproept als ik alleen een beginner mijn menig geef over bepaalde uitspraken, om hem aan het denken te houden.

Dus laten we het onderwerp maar sluiten, want alles is al zo'n beetje gezegd.

Groeten

Wim

Rinze
17 juli 2009, 09:35
Als die "jongentjes" (denigrerend woordgebruik, waarom?) een pc leveren en hij doet het niet, dan vervangen ze toch ook gewoon een onderdeel? :soinnocent:

bert k
18 juli 2009, 13:46
Nee, hij heeft het over doe-het-zelf-jongetjes. En daar sterft het van in de PC wereld, dat is een feit. Dan heb je geen zekerheid, geen garantie, hooguit een lage prijs.
Ik blijf volhouden dat een Fabrieks PC net zo goed op zichzelf is afgestamd als een Mac, maar voor lagere kosten.

Fenderwim
18 juli 2009, 19:20
Bedankt Bert

100% mee eens. Als dat niet zo was dan zouden de merk PC's snel 'Out of Business' zijn.

Groeten

Wim

kevaho
19 juli 2009, 17:04
de mac vs pc discusie zal altijd wel blijven. Feit is, dat er inderdaad tegenwoordig geen rotzooi meer op de markt gebracht wordt. Dus uiteindelijk zal het ook wel afhankelijk zijn van het gedrag van de gebruiker.