PDA

View Full Version : Vraagje over een schema



Fistfunk
9 juli 2009, 18:51
Okay, ik heb verschillende accoordjes en riffjes liggen en ben bezig om hieruit nummers voort te brengen. Ook al ben ik iemand die vooral op gehoor speelt, vind ik het toch handig als ik weet wat er precies gebeurt, zodat ik met bepaalde concepten kan werken en waar nodig binnen de lijntjes kan kleuren.

Nu zit ik met het volgende schema waar ik niet uitkom. Kan iemand mij helpen met het bepalen van een toonsoort?

De accoorden zijn als volgt:

F G# D#
F G# C
F G C
F G D#

Ik ben bekend met termologie, dus leef je uit ;)

-=JEROEN=-
10 juli 2009, 00:21
Je speelt af en toe een majeur akkoord wat eigenlijk een mineur akkoord 'zou moeten zijn'. Uiteraard is dit niet fout, maar dat maakt het soms wat lastig om de toonsoort te benoemen, zoals je dus zelf ook al ontdekt hebt.

F - G# - D# zou in Eb majeur dus eigenlijk Fm - Ab - Eb zijn:
http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=D%23%2FEb&scchnam=Major+triads+I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&get2=Get

Een ii - IV - I progressie, waar jij II - IV - I van gemaakt hebt. En dat mag natuurlijk, geeft wat extra kleur aan het geheel.

Zo kan je F - G# - C ook zien vanuit Eb (II - IV - VI). Maar je kan het ook vanuit C (frygisch/spaans) benaderen (als IV - VI - I).

F - G - C kan je zelf ook wel verzinnen.

Over F - G - D# (eigenlijk F - G - Eb) zou ik C of G pent.min soleren.


Edit: speel je alles met powerchords, in drop D ofzo? Of ben je gewoon een majeur freak?

Fistfunk
10 juli 2009, 09:32
Oh wacht, hier zit een foutje van mijn kant, ben niet duidelijk genoeg geweest.

Dat zijn de noten die ik speel per accoord.

Het zijn dus 4 accoorden, eerste bestaat uit F, G# en D#, tweede uit F, G# en C, etc.

Met alleen die drieklanken kom ik er niet echt uit, dus het lijkt me logisch als het de bovenste lagen van vierklanken zijn, alleen kom ik er dus niet echt uit was het nu allemaal precies is.

EDIT:
Ik zie net dat ik mezelf mag gaan schamen....
Die G# moet inderdaad telkens een Ab zijn, D# een Eb.

Oftewel Fm7, Fm, Fsus2 en Fsus2 met een 7 ipv 5 (geen idee hoe ik dat benoem...)

gorgasm
10 juli 2009, 10:15
fm7 en fm. kan je superveel kanten mee op, dorisch frygisch, eolisch(mineur dus) en es proberen met harmonisch en melodisch mineur.

-=JEROEN=-
10 juli 2009, 11:19
Juist, daarom hamer ik er bij mijn leerlingen op dat je noten met kleine letters schrijft en akkoorden met hoofdletters.

f as es = 1 b3 b7 = Fm7
f as c = 1 b3 5 = Fm
f g c = 1 2 5 = Fsus2
f g es = 1 9 b7 = F9 (of F7sus2 omdat er geen terts in zit)

Ik vond het wel leuke akkoorden schema's trouwens, ga ik wat mee doen :ok:

Fistfunk
10 juli 2009, 11:26
Haha, mooi dat ze nog ergens goed voor zijn! ;)

Bedankt voor de antwoorden :)