PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Fender Champ II



Lexvandoef
9 juli 2009, 17:26
Ik heb hem al een tijdje in huis, maar nu eindelijk de tijd om er een topicje over te openen, mijn nieuwe Fender Champ II.

Van oorsprong een 1x10 combo'tje, maar nu zittie in een zelfgebouwd topje. Zo is hij voor mij nu nog handelbaarder en veelzijdiger (ivm cabs ed.)
Ik gebruik hem vooral als thuis en meesjouw amp, naar bv gigs waar de backline al aanwezig is, en waar ze het niet zo op prijs stellen als je alles gaat verbouwen ;).
Hij weegt trouwens slechts 6 kg! Het kleinste en lichtste versterkertje dat ik ooit hebt gehad.

Qua sound, lekker! Typisch Fender, veel hoog/laag, ietwat teveel middip misschien, maar daar valt altijd wel wat aan te doen in de toekomst. Blijft ondanks dat wel goed overeind in de band. Blijft ook mooi clean met de gain op 4, daarna gaatie meer bijten, zeker met een les paul. Gaat trouwens wel ongelofelijk hard, zeker genoeg voor repetities (al getest, wel met 2x12 er onder) en gigs.
De midboost die er op zit is ook niet helemaal mijn smaak, krijgt gelijk wel erg veel mids en hij wordt een beetje te blafferig.
Ik moet trouwens zeggen dat ik geen 10 inch fan bent, met een 2x12 eronder komt de amp veel beter tot zijn recht, vind ik.

Zo wassie eerst:
http://img.2dehands.nl/f/normal/41942235-fender-champ-ii-vintage-usa-1983-paul-rivera-era-top-amp.jpg

Nu issie zo, topje is nog niet af, de voor en achterkant moet ik nog maken en hij moet nog getolexed worden, maar hij is nu in elk geval wel bruikbaar:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC02564Large.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC02563Large.jpg

Rinze
9 juli 2009, 17:41
Mooi ding, deze is uit de Rivera-periode, toch? 10 Inch is meestal ook niet mijn ding, te dozig.

Chris Winsemius
9 juli 2009, 17:54
't Lijkt wel de TTC ;)

(ik check straks even je mail)

Ivm. de SuperChamp heeft de Champ II ietsje meer gain/warmte maar natuurlijk geen reverb/lead-functie en ze zijn wat zeldzamer.

Lexvandoef
9 juli 2009, 20:28
@Rinze: Jep, het is er eentje uit de Rivera periode, het kleine broertje van de bekendere Super Champ.

@Chris: Waar denk je dat ik de inspiratie vandaan heb? ;)

Lexvandoef
12 juli 2009, 19:03
Bumpje!

Vandaag heb ik de Champ met verschillende kasten getest, hij komt echt tot leven met een wat dikkere 2x12 vind ik.
We hebben hem over een Bogner 2x12 met M20's, een Vernet met M20's en een HOOK met G65's.

Ik vond hem het lekkerste combineren met de HOOK 2x12 door de G65's, de M20's hadden meer hoog en klinken minder dik dan de G65's die beter bij de Champ pasten, Iets smoother en meer dikker mid.

Al met al een lekker versterkertje vind ik zelf, erg fijn clean en reageert goed op pedaaltjes, me = happy!!! :soinnocent:

Mitch
12 juli 2009, 19:15
Was inderdaad een heel erg prettig topje, zonder meer! Echt een prima basissound om overal mee naar toe te nemen.

Lexvandoef
19 oktober 2010, 12:56
Even een snelle update tussendoor :)

De amp zelf zit tegenwoordig weer in een combo behuizing, met een 1x12 Celestion 65 als speaker (met beamblocker). De behuizing moet nog wel afgemaakt worden (gelakt en er moet nog een frame met speakerdoek voor).

Ik heb hem gisteren ook weer terug gekregen van mijn ampdokter en de geestelijk vader :) Ik hem een tijdje terug namelijk de amp laten modden aan de hand van mijn HOOK Captain 34, basically zit het cleane kanaal nu gecloned in deze kleine handzame amp :).
Er zitten ook nieuwe buisjes in (Tung Sol 6V6's) en wat andere tweaks waardoor de amp nu een stuk voller klinkt dan daarvoor, een stuk meer laag en meer mid-laag/mid. Nog steeds lekker sprankelend clean met een mooi tophoog. De feel is heerlijk, licht aanslaan en een cleane basissound, wat harder de snaren beroeren en er komt een lichte crunch om de hoek kijken, met de gain op 12 uur ongeveer. Daaronder en hij blijft zo goed als altijd clean met single coils.

En zo ziet hij er dan nu uit:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0010.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0008.jpg

G.G.
19 oktober 2010, 13:07
Vet! Ben zelf ook erg gecharmeerd van mijn Champ II heb Tungs als preampbuizen en de eindbuizen zijn de 6V6 GT Str van TAD.

Heeft de jouwe ook een een groundlift als een van de mods?

Lexvandoef
19 oktober 2010, 13:21
Er zitten oude RCA 12ax7's in mijn Champje trouwens :)

Ja, ik kan de toneregeling ook bypassen d.m.v. een pushpull pot op de gain op de gain pot. Erg vet, maar wel erg luid dan!

Mitch
19 oktober 2010, 14:10
For the takeaway! Leuk bakkie hoor, wil 'm toch nog wel een keer in zijn nieuwe hoedanigheid horen.

G.G.
19 oktober 2010, 14:16
For the takeaway! Leuk bakkie hoor, wil 'm toch nog wel een keer in zijn nieuwe hoedanigheid horen.
ben ook benieuwd. Misschien met die van mij ernaast. Heeft iemand nog een originele Champ II of een Superchamp?

Lexvandoef
19 oktober 2010, 14:21
Chris (CMW) heeft er nog eentje! En lijkt me best wel tof een keertje die dingen naast elkaar horen!

@Mitch: Komt goed! Had gehoopt dattie klaar zou zijn voor afgelopen minimeet, maar heb hem uiteindelijk gisteren pas op kunnen halen, het was nogal een klus schijnt ;).

macwilliams
19 oktober 2010, 14:43
Dat is een mooie combo geworden.

robbierodeo
19 oktober 2010, 23:38
mooie combo joh, ik heb zelf een super champ sinds een aantal maanden en wil hiervan ook nog top maken plus een 2 x 12" kast. Ben blij met de foto's die je gepost hebt, heb ik een beetje een idee hoe het er uit gaat zien.

Lexvandoef
20 oktober 2010, 00:07
thnx mac en robbie!

Ik moet zeggen dattie als topje ook echt super was! Had er toen een 1x12 bij met dezeflde speaker, maar vanwege de sjouwbaarheid zittie nu in een 1x12 combo, combo weegt trouwens slecht 12 kg, lekker licht! Over een 2x12 doetie het ook super, klinkt nog breder en vetter dan als een combo, maar ik wilde per een kleinere setup voor naast mijn top en 2x12 en dan is dit natuurlijk wel lekker :).

Lexvandoef
9 juni 2011, 07:14
Tijd voor een update!

Technisch gezien was de versterker af, nu moest hij alleen nog een mooi kleurtje krijgen. Na een beetje browsen en een topic hier geopend te hebben kreeg ik een vet idee. Racingstripes in een mooi kleurtje!

Enkele weken geleden heb ik de dan eindelijk knoop doorgehakt en de amp weggebracht naar Toneblo.

Met als resultaat:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0401.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0403.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0402.jpg

Het 'Bogner' kleuren schema met paars/witte racingstripes tussendoor... Yeah... :cooler::lovelove:

Het zal niet iedereens ding zijn, maar dat maakt me niets uit, ik ben er super happy mee, nogmaals bedankt Arjan! :mmmm:

Zo, nu issie helemaal af...

bass blom
9 juni 2011, 07:30
deftig hoor

Willi@m
9 juni 2011, 13:30
Heel mooi hoor, die stripes vind ik persoonlijk iets minder maar wel lekker apart.

Dreverhaven
9 juni 2011, 13:34
Alleen die knoppen... :stop: Wel erg netjes gedaan.

macwilliams
9 juni 2011, 14:38
En nou istie nog mooierder:ok:

toneblo
9 juni 2011, 17:22
Graag gedaan Lex, echt een leuke amp!
Nu nog een mooi logootje man!;)

muziekschuur
9 juni 2011, 17:29
Ik vind em helemaal cool....

Zijn de transformers nog wel origineel?

The Running Man
9 juni 2011, 17:52
Tijd voor een update!

Technisch gezien was de versterker af, nu moest hij alleen nog een mooi kleurtje krijgen. Na een beetje browsen en een topic hier geopend te hebben kreeg ik een vet idee. Racingstripes in een mooi kleurtje!

Enkele weken geleden heb ik de dan eindelijk knoop doorgehakt en de amp weggebracht naar Toneblo.

Met als resultaat:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0401.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0403.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMAG0402.jpg

Het 'Bogner' kleuren schema met paars/witte racingstripes tussendoor... Yeah... :cooler::lovelove:

Het zal niet iedereens ding zijn, maar dat maakt me niets uit, ik ben er super happy mee, nogmaals bedankt Arjan! :mmmm:

Zo, nu issie helemaal af...

Ik vind die Tolex job weer eens waanzinnig !
Cloth is minder mijn ding maar er moet idd ook een logootje op, nu is het een groot kaal vlak, en dan asymmetrisch. In de lijn van de striping

master99
9 juni 2011, 19:20
Ik vind de racing stripes ook wel erg cool. Alleen jammer dat het front van de versterker achter het frontpaneel stopt en niet er overheen, zodat je de 'dikte' van het speaker paneel ziet. Bewust zo gedaan ??

Erik

Lexvandoef
9 juni 2011, 19:41
Graag gedaan Lex, echt een leuke amp!
Nu nog een mooi logootje man!;)

haha, komt er misschien ooit nog wel eens... ;)


Ik vind em helemaal cool....

Zijn de transformers nog wel origineel?

Jup, trafo's zijn de originele Fender trafo's, niks mis mee!

@Dreverhaven: wat is er mis met de knoppen?
@Mac: thnx dude!
@The running man: Komt mischien nog wel, goed idee trouwens van dat asymmetrische logo, thnx!
@Master99: Jep express zo gedaan, vind ik mooi :) en met bijkomend voordeel dat de knoppen nu netjes 'binnen' de bovenkant en de voorkant van het grillcloth vallen, dan zijn ze net iets meer roadproof dan uitstekende knoppen ;).

Dreverhaven
9 juni 2011, 21:49
Er is niets mis met de knoppen. Het is een kwestie van smaak. Ik ben verzot op Fender versterker knoppen met 1 t/m 10 op de rand. Dit soort knoppen die er nu op zitten vind ik niet mooi. Da's alles. Smaak.

stikel
9 juni 2011, 23:12
Niets meer aan doen. :supercool:

Mitch
10 juni 2011, 15:31
Hmmm, hadden we gisteren moeten hebben :seriousf:
Mooi bakkie zo Lex, echt iets aparts en uitermate bruikbaar.

Eric van Esch
10 juni 2011, 15:59
Uit nieuwsgierigheid:

Je gaat van een 1x10 combo naar top naar 1x12 combo. Dus eigenlijk is het grootste verschil de speaker geworden. Ben je nu erg veel opgeschoten? Niet lullig bedoeld, maar gewoon om eens te horen of al het werk zijn vruchten afwerpt.

muziekschuur
10 juni 2011, 16:29
Volgende stap is gewoon een 2x10..... Geeft niks....

Lexvandoef
10 juni 2011, 16:38
Hmmm, hadden we gisteren moeten hebben :seriousf:
Mooi bakkie zo Lex, echt iets aparts en uitermate bruikbaar.

Haha, zo dat had maybe ietsjes gescheeld...:soinnocent: Ben er echt mee in mijn nopjes! :lovelove:


Uit nieuwsgierigheid:

Je gaat van een 1x10 combo naar top naar 1x12 combo. Dus eigenlijk is het grootste verschil de speaker geworden. Ben je nu erg veel opgeschoten? Niet lullig bedoeld, maar gewoon om eens te horen of al het werk zijn vruchten afwerpt.

Jazeker ben ik een heel stuk opgeschoten. Om te beginnen wist ik dat ik die 1x10 combo niet lang in die configuratie zou houden, ben gewoon geen fan van 10 inch speakers. Het plan was al voor de aankoop om er een top van te maken, dus dat ook gedaan. Toen ben ik er hard achter gekomen dat de amp geen allemans vriendje is qua speakers en met een aantal speakers totaal niet overweg kan. Daarentegen is de combi met een H30 echt helemaal in de roos en om die reden maar gekozen voor een 1x12 combo configuratie, nog steeds compact en licht, maar altijd mijn eigen speaker bij me. :)

Komt trouwens nog eens bij dat de amp zelf ook gemodificeerd is in de tussentijd, alleen de trafo en het chassis zijn origineel, de rest is een uitdenksel van mij en mijn amptech. Daarom wilde ik er ook geen Fender logo meer op hebben :).

@Muziekschuur, haha nope gaat hem niet worden, heb al eens een 2x10 amp gehad en ik mis gewoon net dat lompigere van een 12 inch, ze zijn mij te strak.

Mitch
10 juni 2011, 16:38
Nog afgezien van het feit dat je bij 12"speakers meer keus hebt, 10" is wel behoorlijk fundamenteel anders :chicken: Top en cab of combo is ook een behoorlijk verschil, zij het logistiek.

Lexvandoef
10 juni 2011, 23:50
Haha, heb net het hele paarse thema nog even kracht bijgezet met een lichtelijk hoerig paars pilotlampje...

Yammie... :lovelove::mmmm::cooler:

bass blom
11 juni 2011, 01:04
goedzo lex!

toneblo
11 juni 2011, 08:21
Haha, heb net het hele paarse thema nog even kracht bijgezet met een lichtelijk hoerig paars pilotlampje...

Yammie... :lovelove::mmmm::cooler:

Geweldig!!:ok::cooler: