PDA

View Full Version : Gebrom van versterker



TDZH
9 juli 2009, 16:21
Hallo,

Ik heb net 2 weken terug mijn eerste gitaar gekocht (starterspakket), een Stratocaster-kopie van de SX Standard Series Custom handmade. Hierbij kwam een 10 watt versterkertje (ook van SX) en nog een tas etc.

Maar er is iets waar ik me erg aan erger, en dat is dat mijn versterker erg hard bromd als ik de Overdrive-knop indruk. Dit gebrom houd op als ik een snaar aanraak, maar is toch behoorlijk irritant..
Is dit gebrom normaal? Of komt het doordat de gitaar en versterker nou eenmaal niet zo heel duur zijn? (Het pakket was 169 euro). Of is er iets kapot?:???:

:strat:

Les Strat
9 juli 2009, 16:25
moi,

dit is altijd zo bij dit soort starters sets, bij de overdrive gaat de versterker altijd een beetje meer brommen, maar bij de goedkopere versterkertjes is dit meestal zo.

vr.gr

hole
9 juli 2009, 16:27
Klinkt alsof de aarding niet helemaal jofel is.

Hoogie
9 juli 2009, 16:29
Het lijkt mij ook een probleem met je massa in jou gitaar

Les Strat
9 juli 2009, 16:32
tot nu toe is dit het geval bij alle goedkope setjes die ik gehoord heb.

Plant
9 juli 2009, 18:36
"Dit gebrom houd op als ik een snaar aanraak, ..."

Begin eerst maar eens met de versterker op een stopkontakt met randaarde aan te sluiten. Dan ben je hier vast vanaf.

Verder kun je altijd nog wat brom hebben. Je Stratocaster heeft single coils en zijn dus altijd wat gevoeliger voor instraling door stoorbronnen. En als je dan de overdrive aanzet, word dat ook meeversterkt.

Daarbij is bij goedkopere gitaren de elektronica vaak minder afgeschermd.

kenx
9 juli 2009, 19:39
"Dit gebrom houd op als ik een snaar aanraak, ..."

Begin eerst maar eens met de versterker op een stopkontakt met randaarde aan te sluiten. Dan ben je hier vast vanaf.

Verder kun je altijd nog wat brom hebben. Je Stratocaster heeft single coils en zijn dus altijd wat gevoeliger voor instraling door stoorbronnen. En als je dan de overdrive aanzet, word dat ook meeversterkt.

Daarbij is bij goedkopere gitaren de elektronica vaak minder afgeschermd.

Man, hoe kan jij nou weten dat zijn versterker niet op een geaard stopcontact is aangesloten... Je mag mij trouwens ook vertellen in welk huis, deze tijd, nog een stopcontact is zonder aarde... Dat mag gewoon niet meer...:dontgeti:


BTW: dit is gewoon een cheapo starterssetje en die brommen altijd als een dolgedraaide strontvlieg... Ook ik heb zo'n starterssetje gehad... (en staat hier nog steeds)
Grtz

Ibanez666
9 juli 2009, 19:44
Je mag mij trouwens ook vertellen in welk huis, deze tijd, nog een stopcontact is zonder aarde... Dat mag gewoon niet meer...:dontgeti:



eh mijn huis ?

bert k
9 juli 2009, 19:49
Mss in Belgie, maar hier zitten alle huizen vol met ongeaarde stopcontacten.

Anyhoe, dit hoort in Versterkers.

Aca Ilic
9 juli 2009, 20:19
hey guys,
het klinkt idd als aarde probleem in de gitaar maar het hoeft niet per se hoor.Ik merk op mijn amp/gitaar setup ( zelf gemaakt) dat ik normaal gesproken op 98% van speelhgelegenheden geen probleem heb. Maar zodra halogeen verlichting ,slecht aangelegde stroomvoorzieningen waar dan ook op de podia, (cafe's, festivals noem maar op) dan begint mijn strat ook te brommen, en zodra ik snaren aanraak gaat deze brom weg.
Als we in Schijndel spelen ( raar maar waar) dan treedt zo'n hoge fluittoon door versterker ( niet hard maar als je alleen speelt klein beetje hoorbaar) die ik alleen in Schijndel heb.
Ik weet het, nu is het moment dat een smart ass komt en zegt "dan maar niet in Schijndel spelen", maar dat zijn de dingen waar je mee leert leven. Voor die 2% plaatsen waar ik storing heb, ga ik echt niet al prima gesolderde en gemaakte zooi uit elkaar halen.
Het is wel raadzaam om bij budget gitaren alles na te kijken.Je weet het nooit. Probeer anders op verschillende plaatsen te spelen, misschien dat je niet overal deze brom tegenkomt.
Als dit geval is , dan betekent dat storing bij jou thuis is, of door stopcontacten of andere apparaten in de buurt.

Eko
9 juli 2009, 22:09
In good old Nederland is het bij nieuwe huizen alleen maar verplicht randaarde toe te passen in de zgn. natte ruimten. Keuken en badkamer simpel gezegd. De rest dus niet. In oudere huizen zijn nog wel eens stopcontacten aangelegd waar de randaarde contacten niet aangesloten zijn. Niet geaard dus. Dan heeft het nog geen nut.
Een versterker dient alleen al uit veiligheid geaard te zijn. Ook het zgn ruisen en brommen verdwijnt dan. Een singlecoil element pikt inderdaad snel allerlei storingen op van bv TL-balk tot beeldscherm. Heel dicht bij de versterker zitten wil ook nog wel storingen opleveren. Een drivestand verhoogt het nog een beetje.

SuperCrazyGuitarManiac
9 juli 2009, 22:19
Bij mijn starterspakket zat ook een 10W versterkertje (Squier). Dat ding bromde ook als een gek zodra je de distortion knop indrukte, en als je een snaar aansloeg gaf hij alleen maar enorme ruis...

ik weet niet of dit bij jou ook het geval is maar ik zou iig als je budget het toelaat een mooi nieuw versterkertje kopen dat wel mooi distortion-geluid geeft! :cheerup:

SCGM

snaarplukker
9 juli 2009, 22:46
Man, hoe kan jij nou weten dat zijn versterker niet op een geaard stopcontact is aangesloten... Je mag mij trouwens ook vertellen in welk huis, deze tijd, nog een stopcontact is zonder aarde... Dat mag gewoon niet meer...:dontgeti:
Ik neem aan dat hij niet met zijn gitaar in de keuken of badkamer staat.;)
Dat zijn doorgaans de enige ruimtes in huis waar een geaard stopcontact aanwezig is. Het is simpel op te lossen door een draad aan de aarde van de versterker te bevestigen en de andere eind aan een CV-pijp te klemmen.
Vermits je een CV-radiator in je kamer hebt. Maar welk huis heeft dat nog niet?

TDZH
9 juli 2009, 22:56
Bedank voor de reacties. Ik heb de versterker met ene verlengnoer aangesloten aan een stopcontact in de badkamer. Het gebrom is nu weg (alleen als je Overdrive indrukt bromt ie nog een beetje, maar hier is weinig aan te doen lijkt me, ik ga sparen voor een nieuwe versterker)

Gr, Tomas