PDA

View Full Version : Vox ac30 voor Grunge/ metal?



dennis_rhcp
9 juli 2009, 14:55
heey allemaal,

ik had laatst over een ac30 gespeeld, wat een geluid! mooie clean en evt een mooi randje, Top! maar ik speel met mijn band een soort van grunge/metal achtige muziek (www.myspace.com/sweetacidspace) ik speel nu over een randall g3 plus (buis in voorversterker) een prima ding (vooral in zijn prijsklasse) maar die is eigenlijk helemaal voor de overstuurde kanaal gemaakt.

ik speel nu grunge/metal met een een fender mex tele (ook niet echt voor metal gemaakt.) mijn pedalen zijn:
http://i535.photobucket.com/albums/ee356/dennis_rhcp/DSC04118.jpg


kan je met de vox mits een distortion pedaal fatsoenlijke metal klanken krijgen? en is 30 watt genoeg (ik denk het wel, maar inverband met opbreken)
en ik zag in iemands andere post de alnico speakers beter zijn? (wel paar honderd euro duurder!)

of hebben jullie nog andere aanraders?

alvast bedankt!

dennis

iWishmaster
9 juli 2009, 15:04
Die Vox heeft zelf een stevige overdrive (topboost kanaal), maar of dat voldoende is voor wat jij een mooi geluid voor metal/grunge is moet je zelf bepalen. Ik heb er zelf geen, maar ik lees hier op het forum dat AC30's erg kieskeurig zijn qua pedalen. Sommige klinken super, sommige ook rampzalig. Beste manier om daar achter te komen: je pedalenbord meenemen naar de winkel en proberen maar!

Clean op hoog volume zal geen probleem zijn denk ik zo.

caliban
9 juli 2009, 19:37
Volgens mij gaat metal moeilijk zijn, maar heel wat grungebands hebben niet bepaald een superstrakke sound, gewoon een vettige rocksound, wat perfect mogelijk moet zijn met een ac30.

dennis_rhcp
10 juli 2009, 11:45
ok bedankt! weet iemand hoe de vox reageerd op een blackstar distortion pedaal?

bastiaanvanbeek
10 juli 2009, 11:54
uit mijn ervaring kun je uit een Ac30 (met alnico blues) niet echt een lekker grunge/metal geluid halen. wel met een distortion pedaaltje natuurlijk. de oversturing van de vox is naar mijn mening meer geschikt voor stevige rock tot hardrock dan echt voor grunge of metal.

waarom gebruik je de vox niet voor clean en de randall voor je dikke oversturing?

die Dyna Drive die je hebt, komt daar een dikke distortion uit of meer een overdrive, ander zou je die kunnen gebruiken over je cleane Ac30.

je hebt ook nog een Ac50 die een high gain channel heeft, alleen heb je dan niet de alnico speaker erin.

stratman1976
10 juli 2009, 12:08
Die Blackstarpedalen klinken wel mooi maar niet heel erg strak vind ik.
Een beetje gruizig, dat komt ook omdat het echt buizenvervorming is en dat is niet altijd even strak (kan wel natuurlijk). Voordeel is wel dat ze erg natuurlijk klinken.

Volgens moet i.d.d. eerst met je pedalen bak over een AC30 spelen, want smaken verschillen. Let daarbij op dat er meerdere versies zijn:

AC30CC1: 1x12 combo met Celestion neodymium NeoDog speaker.
AC30CC2: 2x12 combo met VOX custom GSH12-30 speakers (wharfedale).
AC30CC2X: 2x12 combo met Celestion AlNiCo "Blue" speakers.
AC30CCH: da's een 30 Watt head.

De AC30CC2 vind ik zelf het minst klinken voor een vette overdrive.

Succes met uitproberen!

Mufftin
10 juli 2009, 14:04
ik heb de cc1 mogen proberen voor een aantal weken, blackstar pedaal zat erbij. Ik vond hem lekker klinken, maar metal kreeg ik er niet uit. Uit de versterker niet en ook niet icm met het pedaal.
Grunge lukte zeker, ik gebruikte hem icm met de ds-2 van boss.

Mitch
10 juli 2009, 14:27
Ik gebruik momenteel een AC30HH (niet helemaal hetzelfde als de CC maar het komt in de buurt). Met het juiste pedaal en de juiste gitaar kun je er een aan metal grenzende sound uithalen. Je hebt in ieder geval een pedaal nodig dat goed instelbaar is qua EQ. MI Audio Tube Zone, of iets anders met driebands EQ. Ik kon er met mijn Tele dankzij een Ibanez Tube King een waanzinnig diepe, heavy sound uithalen.
Een AC30 is alleen niet strak genoeg van nature. Palm mutes kun je niet strak houden, daar is -ie te sloom voor. Maar dat maakt 'm clean weer zo mooi zangerig...

almarvk
10 juli 2009, 14:47
Ik heb heel toevallig een keer een oefensessie gedaan op een Vox AC30 en dat ging eigenlijk prima. Het gaat vooral hard :) Qua sound issie beter geschikt voor de wat hardere rock als je dat graag wilt spelen, maar voor metal niet. Ik vond het niet echt een strak geluid.

Nils47
10 juli 2009, 14:57
@ Topic Starter

(Compleet andere vraag) wat voor case gebruik je voor je pedals?

dennis_rhcp
12 juli 2009, 01:12
heey iedereen,

bedankt voor de tips! ik denk dat ik het even ga testen,
mischien is de combinatie randall/vox mooi, (wel veel til werk)
ik gebruik een warwick pedal case bij thomann besteld, prima case en goedkoop, maar je ziet er snel gebruiksporen op.

gr dennis

vulvasonic
12 juli 2009, 02:19
Voor grunge (althans, voor wat IK onder grunge versta - ik denk dan ook aan de wat 'mildere' bands als 'Pearl Jam' bijvoorbeeld...) vind ik de AC30 absoluut zeer geschikt. En als jij niet de enige gitarist bent in je groep en de andere gitarist heeft een echt zware metal sound, dan zou de combinatie van jouw tele met de AC30 zelfs een hele goede keus zijn, omdat je daarmee een heel ander bereik bediend dat je in staat stelt veel meer dynamiek en ritmiek aan het totaalgeluid van de band toe te voegen.

Kies je voor de huidige CC serie, dan kun je het geluid, indien nodig, eenvoudig strakker krijgen door er een 4x12" speakerkast met 75 watt speakers onder te zetten (bijvoorbeeld de standaard Marshall kast). Vooral het laag gaat er een stuk strakker door klinken.

Wil je echter een stuk heftiger klinken (denk aan nu-metal achtige gitaarsounds), dan moet je het echt in een heel andere hoek zoeken. Niet alleen in je keuze voor de versterker, maar ook voor wat betreft je gitaar. :)

bastiaanvanbeek
12 juli 2009, 17:50
ohw ja let er op bij het testen op welke stand je de Vintage/Modern knop op de achterkant hebt staan. veel mensen vergeten dat, er zit namelijk een switch op de achterkant waarmee je m losser (vintage) of strakker (modern) kunt laten klinken.

dennis_rhcp
12 juli 2009, 17:53
@ bastiaan van beek

ik heb inderdaad niet gekeken naar de achterkant,
uit de dynadrive komt een blues achtige overdrive, maar als je zacht speel is hij cleane. heel fijn pedaal!