PDA

View Full Version : Elementen solderen



Kevz0r
9 juli 2009, 14:37
Mede gitaristen,

Ik ben bezig met het solderen van mijn zelfbouw gitaar en voordat ik gekke dingen ga doen wil ik eerst eens vragen hoe en wat precies.

Even een setup:

Neck pup: SD P-90
Brug pup: Bareknuckle Nail bomb ( humbucker )

Welke potmeters worden hiervoor gebruikt? (iets over 250k voor de P90 en 500k voor de hummie?)

Er komt een volume pot, een tone pot (tone regelt allebei de elementen in 1x) en een switch tussen de 2 pups.

Welk schema kan ik hiervoor het beste gebruiken van de SD website?

En klopt mijn idee wel over de elektronica? (volume en tone port over de 2 elementen mogelijk?)

Ik hoor het graag van de experts!

thnq

Yoshida
9 juli 2009, 16:00
Je kan ze niet beiden dempen met 1 potmeter. Misschien kan je een geschikte potmeter voor de P90 wel aan de hot output van je switch en aan een ander lipje van de switch hangen, zodat wanneer de humbucker is ingeschakeld dit signaal 2x over de tonepot loopt. Of dit kan en welk lipje dit moet zijn laat ik over aan slimmere mensen.

Probeer het vooral simpel te houden. Ik gebruik mijn tonepots nauwelijks.

barno
9 juli 2009, 17:03
basically zijn het twee humbuckers (ok p90 is scoil) maar ik behandel 'm gewoon als humbucker :)

pots: logaritmische voor Volume / lineaire voor Tone

250 / 500 K: da's gewoon een keuze voor minder of meer hoog. up to you.

ik zou niet weten waarom het niet mogelijk is met 1 Tone pot de twee pups te regelen, is bij ongeveer al mijn 2puppers het geval

schema: SD site, kies een schema met twee humbuckers bv en 1 V 1T

succes

qua gebruik tonepot, I beg to differ met yoshida. werken met Tonepot geeft heel veel extra opties, die m.i. voor stuk uit gemakzucht echter door velen niet verkend worden.

cfr Clapton, EVH, SRV, Hendrix allemaal jongens die hun tone meer gebruikten dan hun volume.

Yoshida
9 juli 2009, 17:29
basically zijn het twee humbuckers (ok p90 is scoil) maar ik behandel 'm gewoon als humbucker :)

pots: logaritmische voor Volume / lineaire voor Tone

250 / 500 K: da's gewoon een keuze voor minder of meer hoog. up to you.

ik zou niet weten waarom het niet mogelijk is met 1 Tone pot de twee pups te regelen, is bij ongeveer al mijn 2puppers het geval

schema: SD site, kies een schema met twee humbuckers bv en 1 V 1T

succes

qua gebruik tonepot, I beg to differ met yoshida. werken met Tonepot geeft heel veel extra opties, die m.i. voor stuk uit gemakzucht echter door velen niet verkend worden.

cfr Clapton, EVH, SRV, Hendrix allemaal jongens die hun tone meer gebruikten dan hun volume.

Allemaal goede punten. De nuance die ik echter wil leggen is dat je de tonepot gerust aan de hot output kan hangen, maar dan loop je het risico dat het voor een pickup wel goed klinkt en de ander niet.
Daarnaast doet mijn tonepot thuis minder dan op de leslocatie... misschien omdat de versterker daar wel is geaard en thuis niet?

snaarplukker
10 juli 2009, 00:42
Lijkt me deze (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w) schema het best.

Kevz0r
11 juli 2009, 12:06
Oke perfect!

Dat moest ik even weten!

Harstikke bedankt!

Het gaat trouwens om mijn zelfbouw gitaar

http://img18.imageshack.us/img18/5931/manson2t.jpg

Gothra
11 juli 2009, 12:49
En waarom hebben wij geen topic gezien over deze gitaar?:mad:

Hij's vet man! Alleen jammer van de posities van de knoppen

Yoshida
11 juli 2009, 13:25
Whoa een Telecaster met een Les Paul twist!
Ben zelf ook met zoiets bezig maar ik heb precies de andere keuzes gemaakt :)

Wat heb je allemaal zelf gedaan?

Kevz0r
11 juli 2009, 17:17
En waarom hebben wij geen topic gezien over deze gitaar?:mad:

Hij's vet man! Alleen jammer van de posities van de knoppen

Topic bestaat wel is al 2 jaar oud haha.

Het is een Manson replica. (google manson guitars maar eens)

Ik noem het de Mirror bomber.

@Yoshida: Heb best veel laten doen aangezien ik de machines er niet voor heb.

De neck is handgemaakt van Birdseye maple met rosewood toets.

De body bestaat uit 2 delen mahonie hout die ik aan elkaar gelijmd heb ( hierdoor is het een waar sustain monster geworden).

De spiegel is van speigel-plexiglas (krast dus niet).

Floyd Rose tremelo, Bareknuckle nailbomb humbucker, SD P90.

Ingebouwde fuzz factory (youtube dat maar eens)

snaarplukker
11 juli 2009, 17:26
De spiegel is van speigel-plexiglas (krast dus niet).

Mmmhhh, daar komt je nog wel achter of dat niet krast.;)

Yoshida
11 juli 2009, 17:37
Ingebouwde fuzz factory

Heb m geyoutubed. Inbouweffecten zijn the bomb :)