PDA

View Full Version : Welke apparatuur



Twizz
9 juli 2009, 14:15
Hoi
Ik ga volgend jaar (voor profielwerkstuk, maar ook voor hobby(en evt klein beetje geld meepikken als het meezit:cooler:) een album schrijven/opnemen/presenteren, die bestaat uit
-Vocalen (een vriendin zingt)
-Gitaar(sommige nummers akoestisch, anderen elektrisch) (ik speel gitaar)
-een stukje producing mbv Reason(ik produce)
En daar moet dan ongeveer net zoiets uitrollen als de akoestische nummers van Dj Shah/Sunlounger of je kunt ook denken aan Almadrava.

Probleem is dat ik niet precies weet welke
-microfoon
-geluidskaart
-midikeyboard(met controls is n pre)
ik het beste kan pakken.

Ik zat te denken aan
Rode NT-1a, dan heb ik meteen een volwaardige microfoon waarmee ik zang én akoestische gitaar mee kan opnemen(het word telkens per layer opgenomen, zang en akoestisch dus niet tegelijk)

Yamaha Audiogram 3 of Tascam US 122 L
Ik heb nu zo'n behringer uca202 geluidskaartje, is genoeg voor iTunes maar opnemen gaat alleen via RCA en dan ook nog met latency van hier tot tokyo, dat is al bij een redelijk Reason projectje het geval. En een variëteit aan aansluitmogelijkheden heeftie dus niet.

Midikeyboard: om het goedkoop te houden dacht ik aan een Korg Nanokey, en dan doe ik de automation wel mbv muis of evt. later een nanoKontrol(erg handig, dat dat uitbreidbaar is)

Ik wil het dus erg goedkoop houden allemaal, maar toch wel van kwaliteit.
Laptop hoef ik me geen zorgen over te maken, want de laptop die ik heb gebruik ik al jaren voor producing(tjah en die behringer begint toch echt irritant te worden)
En qua monitors hoef ik me al helemaal geen zorgen te maken; want dat is mijn beste koop tot nu toe ooit geweest: 2x KRK RP6, daar ben ik echt zééér over te spreken.

Oja; ik heb 2 gitaren, een elektrische strato-achtige, en een akoestische nylonsnarige. Beide niet de duurste gitaren, maar moet te doen zijn.
Evt zou ik van school uit nog een staalsnarige takamine kunnen lenen.

Gr Erik

MjS
9 juli 2009, 15:39
Die Rode NT1a kan op zich een goede keus zijn, maar hangt ook van de stem van je vriendin af. Hij kan op sommige stemmen wat te helder klinken is mijn ervaring. Op dit forum wordt ook vaak de Studio Projects B1 aangeraden, is nog goedkoper ook. Verder zou je kunnen kijken de Behringer B1 (niet dezelfde als de Studio Projects, wel zelfde prijs). Misschien kun je bij een muziekwinkel een aantal mics proberen met je vriendin.

Interface: als je FireWire hebt zou ik voor een FireWire-interface gaan, bijvoorbeeld de TC Electronic Konnekt 6. Ik zou in ieder geval iets verder kijken dan de Tascam, heb die zelf gehad en vond de stabiliteit te wensen over laten en de kwaliteit van de preamps matig (in vergelijking met bijv. Mackie Satellite). De Yamaha heb ik geen ervaring mee.

Midikeyboard: de Nano's zijn niet geschikt als serieuze midi-keyboards, maar meer om snel wat ideetjes vast te leggen en om makkelijk mee te nemen. Zoek in ieder geval een keyboard met full-size (keyboard)toetsen, hoeft niet veel duurder te zijn dan zo'n Nano.

Met de monitors zit het wel snor, zeker voor zo'n project. Maar zeker omdat je veel microfoon-opnames zult maken, zou ik ook een goede gesloten koptelefoon regelen. Verder moet je rekening houden met een goed klinkende ruimte (niet te veel galm, etc).

Ik heb even wat geYouTube't naar DJ Shah, ik luisterde Who Will Find Me, daar zitten geen drums in, maar misschien wil jij dat er wel bij? In dat geval kun je kijken naar Ezdrummer of Addictive Drums.

Hoe ga je gitaren opnemen? Heb je een goed klinkende versterker? Zo niet, zou ik even kijken naar dingen als Guitar Rig en Amplitube, die zorgen wel voor een prima gitaarklank.

Verder kun je ook nadenken over de cd: hoesje e.d. laten ontwerpen door iemand die goed is in tekenen. Laat je de cd's persen? Denk er dan aan dat de minimumoplage vaak 200-300 stuks is. In dat geval zou ik zorgen dat vrienden en familie allemaal inschrijven om zo'n cd-tje te kopen als 'ie af is.

Verder ga je natuurlijk zelf mixen en masteren, hierbij doe je er goed aan om vaak terug te grijpen op een referentienummer dat je mooi vindt klinken (bijv van die DJ Shah) en dan te kijken hoe jouw mix ongeveer ook zo kan klinken. Je gaat wat plugins nodig hebben. Sowieso compressie en reverb ga je nodig hebben. Er zijn er wat beschikbaar die gratis en wel OK zijn (Kjaerhus bijvoorbeeld).

Denk er om dat dit een ambiteus project is waar zeker weten meer dan de 80 a 100 uur die voor het profielwerkstuk staan in gaan zitten. Ga er ook maar vanuit dat je de kosten er niet uit haalt. Verder is het erg leuk natuurlijk! Succes!

Twizz
9 juli 2009, 17:46
Die Rode NT1a kan op zich een goede keus zijn, maar hangt ook van de stem van je vriendin af. Hij kan op sommige stemmen wat te helder klinken is mijn ervaring. Op dit forum wordt ook vaak de Studio Projects B1 aangeraden, is nog goedkoper ook. Verder zou je kunnen kijken de Behringer B1 (niet dezelfde als de Studio Projects, wel zelfde prijs). Misschien kun je bij een muziekwinkel een aantal mics proberen met je vriendin.
Dat is inderdaad ook een idee, maar ik dacht dan doe ik hier al wat inspiratie op.



Interface: als je FireWire hebt zou ik voor een FireWire-interface gaan, bijvoorbeeld de TC Electronic Konnekt 6. Ik zou in ieder geval iets verder kijken dan de Tascam, heb die zelf gehad en vond de stabiliteit te wensen over laten en de kwaliteit van de preamps matig (in vergelijking met bijv. Mackie Satellite). De Yamaha heb ik geen ervaring mee.
Hmm, dat is wel een cruciaal punt.. Het moet niet supergeweldiggoed zijn, maar zolang het
-met latency maar goed zit
-niet te bagger kwaliteit
-instr. ingang heeft
-fantoomvoeding



Midikeyboard: de Nano's zijn niet geschikt als serieuze midi-keyboards, maar meer om snel wat ideetjes vast te leggen en om makkelijk mee te nemen. Zoek in ieder geval een keyboard met full-size (keyboard)toetsen, hoeft niet veel duurder te zijn dan zo'n Nano.
Fullsize maakt me niet uit, ik ben geen echte klavierspeler en het grootste gedeelte aan melodieen/solo's doe ik met gitaar. Maar extra synthpads/choirs/effectgeluidjes en misschien een basslijn moet ik hiermee wel in spelen.



Met de monitors zit het wel snor, zeker voor zo'n project. Maar zeker omdat je veel microfoon-opnames zult maken, zou ik ook een goede gesloten koptelefoon regelen. Verder moet je rekening houden met een goed klinkende ruimte (niet te veel galm, etc).
Vergeten te vermelden; uit het djtijdperk nog(A) ben ik in het bezit van een Stanton DJ Pro-3000s, deze is erg gesloten, wellicht een beetje voor djgebruik bedoelt, maar heeft toch érg goed geluid.



Ik heb even wat geYouTube't naar DJ Shah, ik luisterde Who Will Find Me, daar zitten geen drums in, maar misschien wil jij dat er wel bij? In dat geval kun je kijken naar Ezdrummer of Addictive Drums.
Ik ga waarschijnlijk aan de haal met Redrum in Reason, en evt. dmv de nodige refills. Dit worden geen extreem harde drums(waarschijnlijk voor het grootste gedeelte Brush-kits), alhoewel af en toe flink laag wel wat mag(dan heb ik het niet over flink in dynamisch aspect). Deze kan ik wel inspelen ook dmv nanokey. Nanopad is voor later misschien een optie, maar dat hoef ik voor nu niet te beslissen.



Hoe ga je gitaren opnemen? Heb je een goed klinkende versterker? Zo niet, zou ik even kijken naar dingen als Guitar Rig en Amplitube, die zorgen wel voor een prima gitaarklank.
Hmm, n00b opmerking misschien, maar ik heb geen versterker nodig denk ik? Maar elektrische gitaar wil ik dus rechtstreeks in audio interface inpluggen; en dmv software(hieronder genoemd) gaan bewerken.
Akoestische gitaar wil ik opnemen met dezelfde microfoon als die ik gebruik voor zang.
Precies, ik neem op met Audacity, of anders zorg ik voor een betere recordingssoftware(enkel als dit echt nodig is, maar voorlopig kom ik wel vooruit met audacity) en die behandel ik dan met Guitar Rig.
Ik weet enkel nog niet hoe ik dit in Reason krijg, en ofdat ik dat wel doe.
Ik heb namelijk paar opties:
-Audacity->effecten toevoegen->recycle->importeren in dr.Rex/NNXT
-Audacity->recycle->importeren in dr.Rex/NNXT->doorrouten naar een DAW als Cubase via Rewire en daar VST's toevoegen (dit heeft mijn voorkeur)
-Het gehele Reason project naast een DAW zetten en daar VST's toevoegen aan het gitaar spoor(die ik dus in deze situatie níet in reason importeer, maar in de DAW), dit geldt ook voor vocalen. (je zou het kunnen zien dat ik de daw als produceprogramma gebruik en dat reason eigenlijk alleen voor de toegevoegde geluiden zorgt)
Probleem is dat ik dan een daw als cubase aan moet schaffen, maar hier is vast wel een oplossing voor te vinden, zeker als ik volgens het H20 moraal ga werken(dwz: don't make money using warezed software)



Verder kun je ook nadenken over de cd: hoesje e.d. laten ontwerpen door iemand die goed is in tekenen. Laat je de cd's persen? Denk er dan aan dat de minimumoplage vaak 200-300 stuks is. In dat geval zou ik zorgen dat vrienden en familie allemaal inschrijven om zo'n cd-tje te kopen als 'ie af is.

Zelfde vriendin als die gaat zingen zorgt waarschijnlijk voor dat onderdeel, maar anders laat ik mijn neef, die echt photoshop expert is(die maakt dingen waarvan je zegt: WOW!)



Verder ga je natuurlijk zelf mixen en masteren, hierbij doe je er goed aan om vaak terug te grijpen op een referentienummer dat je mooi vindt klinken (bijv van die DJ Shah) en dan te kijken hoe jouw mix ongeveer ook zo kan klinken. Je gaat wat plugins nodig hebben. Sowieso compressie en reverb ga je nodig hebben. Er zijn er wat beschikbaar die gratis en wel OK zijn (Kjaerhus bijvoorbeeld).
Dit is eigenlijk van latere zorg; maar ik denk dat ik de studio van iemand die ik goed ken wel ff mag lenen, het is ten slotte gewoon reason/daw dat je aanzet en opnemen maar. (zo is het niet, ik bedoel te zeggen; hier gaat minder tijd in zitten dan het produce verhaal)



Denk er om dat dit een ambiteus project is waar zeker weten meer dan de 80 a 100 uur die voor het profielwerkstuk staan in gaan zitten. Ga er ook maar vanuit dat je de kosten er niet uit haalt. Verder is het erg leuk natuurlijk! Succes!
Volgens mij heb ik die 80 uur er al doorheen gejaagd, ik ben namelijk al teksten aan het schrijven, zodat ik straks niets overhaasts hoef te doen en ik dus mijn volle inspiratie erin kan gooien, zodat ik mooie, inhoudsvolle teksten met bijpassende noten krijg.
En succes kan ik inderdaad gebruiken, bedankt!

Sowieso bedankt voor je uitgebreidde antwoord:ok:

MjS
9 juli 2009, 18:05
Dat is inderdaad ook een idee, maar ik dacht dan doe ik hier al wat inspiratie op.


Hmm, dat is wel een cruciaal punt.. Het moet niet supergeweldiggoed zijn, maar zolang het
-met latency maar goed zit
-niet te bagger kwaliteit
-instr. ingang heeft
-fantoomvoeding

Ach, de meeste interfaces voldoen daar wel aan (tenminste, interfaces van >100 euro). Ik hoop dat je met Windows XP werkt, dat scheelt ook nogal in sommige gevallen. Denk er ook aan dat je alle overbodige rotzooi uitschakelt als je opneemt (geen MSN op de achtergrond, virusscan en firewall uit, internet uit, etc).


Fullsize maakt me niet uit, ik ben geen echte klavierspeler en het grootste gedeelte aan melodieen/solo's doe ik met gitaar. Maar extra synthpads/choirs/effectgeluidjes en misschien een basslijn moet ik hiermee wel in spelen.

Vergeten te vermelden; uit het djtijdperk nog(A) ben ik in het bezit van een Stanton DJ Pro-3000s, deze is erg gesloten, wellicht een beetje voor djgebruik bedoelt, maar heeft toch érg goed geluid.

Ik heb hier nog een oud keyboardje met mini-toetsen liggen (formaatje Nano), geloof me, als je een beetje grote handen hebt is dat echt waardeloos. Voor niet veel meer heb je gewoon normale toetsen, speelt veel fijner, ook al is het maar voor een synth of baslijntje.

Koptelefoon moet je je wel mee redden denk ik.



Ik ga waarschijnlijk aan de haal met Redrum in Reason, en evt. dmv de nodige refills. Dit worden geen extreem harde drums(waarschijnlijk voor het grootste gedeelte Brush-kits), alhoewel af en toe flink laag wel wat mag(dan heb ik het niet over flink in dynamisch aspect). Deze kan ik wel inspelen ook dmv nanokey. Nanopad is voor later misschien een optie, maar dat hoef ik voor nu niet te beslissen.


Drums kun je ook prima programmeren, pads en keys vind ik niet heel prettig werken.


Precies, ik neem op met Audacity, of anders zorg ik voor een betere recordingssoftware(enkel als dit echt nodig is, maar voorlopig kom ik wel vooruit met audacity) en die behandel ik dan met Guitar Rig.
Ik weet enkel nog niet hoe ik dit in Reason krijg, en ofdat ik dat wel doe.
Ik heb namelijk paar opties:
-Audacity->effecten toevoegen->recycle->importeren in dr.Rex/NNXT
-Audacity->recycle->importeren in dr.Rex/NNXT->doorrouten naar een DAW als Cubase via Rewire en daar VST's toevoegen (dit heeft mijn voorkeur)
-Het gehele Reason project naast een DAW zetten en daar VST's toevoegen aan het gitaar spoor, dit geld ook voor vocalen. (je zou het kunnen zien dat ik de daw als produceprogramma gebruik en dat reason eigenlijk alleen voor de toegevoegde geluiden zorgt)
Probleem is dat ik dan een daw als cubase aan moet schaffen, maar hier is vast wel een oplossing voor te vinden, zeker als ik volgens het H20 moraal ga werken(dwz: don't make money using warezed software)

Audacity is niet echt geschikt om serieus mee op te nemen. De meeste interfaces hebben echter gratis Cubase LE er bij zitten, is ruimschoots voldoende voor wat je wilt. Maar kun je niet gewoon met Reason opnemen? Ben niet bekend met Reason, maar lijkt me toch mogelijk? En anders kun je gewoon Cubase LE gebruiken (zit bij de Yamaha, zit bij de Tascam, zit bij de TC, zit bijna overal bij).


Zelfde vriendin als die gaat zingen zorgt waarschijnlijk voor dat onderdeel, maar anders laat ik mijn neef, die echt photoshop expert is(die maakt dingen waarvan je zegt: WOW!)


Dit is eigenlijk van latere zorg; maar ik denk dat ik de studio van iemand die ik goed ken wel ff mag lenen, het is ten slotte gewoon reason/daw dat je aanzet en opnemen maar. (zo is het niet, ik bedoel te zeggen; hier gaat minder tijd in zitten dan het produce verhaal)

Hieruit begrijp ik dat je de cd's zelf gewoon gaat branden? Zorg wel dat de cd even bedrukt op een leuke manier.

Studio lenen? Voor het opnemen van de tracks? Vergis je er niet in, ben met een goede vriend bezig om een nummer op te nemen, en daar zit nu al meer dan 30 uur in (slechts 1 nummer). Zorg in ieder geval voor een goede planning met wat ademruimte, niks zo vervelend als je nog in een tentamenweek een cd moet opnemen (spreek uit ervaring).

Twizz
9 juli 2009, 18:55
Ach, de meeste interfaces voldoen daar wel aan (tenminste, interfaces van >100 euro). Ik hoop dat je met Windows XP werkt, dat scheelt ook nogal in sommige gevallen. Denk er ook aan dat je alle overbodige rotzooi uitschakelt als je opneemt (geen MSN op de achtergrond, virusscan en firewall uit, internet uit, etc).
Nee, helaas, geen windows xp, meermaals geprobeerd dat erop te krijgen(en ik ben écht geen noob!) maar het lukte gewoon echt niet! Ik draai nu Windows Vista Business zonder internet, ik gebruik de laptop eigenlijk alleen maar voor school(verslagwerk), maar nog veel meer voor iTunes en ook producing dus.



Ik heb hier nog een oud keyboardje met mini-toetsen liggen (formaatje Nano), geloof me, als je een beetje grote handen hebt is dat echt waardeloos. Voor niet veel meer heb je gewoon normale toetsen, speelt veel fijner, ook al is het maar voor een synth of baslijntje.

Koptelefoon moet je je wel mee redden denk ik.
Hmm, ik heb geen grote handen, op dat gebied moet het wel goed komen,
maar vergeet niet dat ik alleen bij de muziekles op wat keyboards wat nootjes speel, maar ik heb echt geen speeltechniek dus zo goed als geen gewenning bij fullsize. Dit is ook gewoon een punt dat ik straks even bij een muziekzaak uit moet proberen. Anders is Behringer UMX25 nog een optie denk ik? Alleen lijkt het me echt brakke kwaliteit. Te brak bedoel ik dan.



Audacity is niet echt geschikt om serieus mee op te nemen. De meeste interfaces hebben echter gratis Cubase LE er bij zitten, is ruimschoots voldoende voor wat je wilt. Maar kun je niet gewoon met Reason opnemen? Ben niet bekend met Reason, maar lijkt me toch mogelijk? En anders kun je gewoon Cubase LE gebruiken (zit bij de Yamaha, zit bij de Tascam, zit bij de TC, zit bijna overal bij).Nop, een van de nadelen van reason is dat je er geen geluid mee op kunt nemen. Hij merkt niet met geluidssporen, maar heeft enkel een sequencer, waarin je data op kunt laten nemen(iedere plugin heeft zijn eigen spoor waarin de data staat) Maar van dat cubase LE is zeker geen slecht idee! Had ik nog niet aan gedacht.



Hieruit begrijp ik dat je de cd's zelf gewoon gaat branden? Zorg wel dat de cd even bedrukt op een leuke manier.

Studio lenen? Voor het opnemen van de tracks? Vergis je er niet in, ben met een goede vriend bezig om een nummer op te nemen, en daar zit nu al meer dan 30 uur in (slechts 1 nummer). Zorg in ieder geval voor een goede planning met wat ademruimte, niks zo vervelend als je nog in een tentamenweek een cd moet opnemen (spreek uit ervaring).
Het is voor profielwerkstuk. In principe is het nog eens niet belangrijk dat ik een mooi cdtje brand. Maar dat doe ik omdat ik verder wil kijken dan enkel profielwerkstuk. Van dat masteren; hmm dan laat dat studiowerk maar zitten, dan houd ik het wel bij Cubase(kun je daar goed mee masteren?) en anders kijk ik even naar Wavelab.

bert k
9 juli 2009, 19:54
Even over de interface: Vista is tamelijk berucht om zijn problemen met interfaces. Ondanks dat heb ik een Tascam US122 aan een laptop hangen met Vista Home edition, en dat werkt prima. De keuze voor Firewire heb ik niet gemaakt, USB is net zo snel en prima betrouwbaar, met een lage latency. Ik lees hier in dit forum trouwens een hoop horrorverhalen over FW.

MjS
9 juli 2009, 22:55
Even over de interface: Vista is tamelijk berucht om zijn problemen met interfaces. Ondanks dat heb ik een Tascam US122 aan een laptop hangen met Vista Home edition, en dat werkt prima. De keuze voor Firewire heb ik niet gemaakt, USB is net zo snel en prima betrouwbaar, met een lage latency. Ik lees hier in dit forum trouwens een hoop horrorverhalen over FW.

Ik heb negatieve ervaring met een US144 op Vista (en XP ook trouwens, maar dat laatste kan komen omdat ik wat drivers mistte voor wat essentieel onderdelen v/d laptop). De US122 schijnt andere drivers te hebben dan de US122L/US144. Maar de US122 (zonder L) kun je volgens mij niet meer krijgen. Ik zou liever voor een andere gaan.

FW is in principe superieur omdat het geen processorkracht verbruikt, maar je hebt wel eerder gezeik met incompatible FW-chips. Maar als je FW hebt op een Mac of op een PC met TI-chipset, zit je goed! Voor de doorsnee home-recorder zal Firewire of USB overigens niet of nauwelijks verschil maken.

Twizz
10 juli 2009, 08:51
Ik heb negatieve ervaring met een US144 op Vista (en XP ook trouwens, maar dat laatste kan komen omdat ik wat drivers mistte voor wat essentieel onderdelen v/d laptop). De US122 schijnt andere drivers te hebben dan de US122L/US144. Maar de US122 (zonder L) kun je volgens mij niet meer krijgen. Ik zou liever voor een andere gaan.

FW is in principe superieur omdat het geen processorkracht verbruikt, maar je hebt wel eerder gezeik met incompatible FW-chips. Maar als je FW hebt op een Mac of op een PC met TI-chipset, zit je goed! Voor de doorsnee home-recorder zal Firewire of USB overigens niet of nauwelijks verschil maken.

Hmm, en niemand hier die ervaring heeft met de Audiogram?
anyway, ik zal binnenkort maar eens een tripje maken naar de Feedback denk ik.

Twizz
31 juli 2009, 23:28
Hmm, en niemand hier die ervaring heeft met de Audiogram?
anyway, ik zal binnenkort maar eens een tripje maken naar de Feedback denk ik.

Om dit toch maar ff te kicken.... Ik heb nu een midicontroller, midikeyboard, gitaarpreamp, audiokaart in één (Line 6 Pod Studio KB 37) en die werkt erg goed :)

Maar om aan de slag te gaan heb ik nog 1 ding nodig: een microfoon voor zowel akoestische gitaar als (vrouwelijk) vocaal.

Welke microfoon raden jullie mij bij voorbaat al aan?/kunnen jullie tippen?

Bij mij speelt de Rode NT1a nog steeds de hoofdrol, maar helaas is de plaatselijke muziekhandel voorlopig niet meer open:(

Gr Erik

Brammibal
4 augustus 2009, 10:29
Voor je DAW kun je ook kijken naar Reaper. Dit is een gratis programma, maar kan makkelijk opboxen tegen andere DAWs als pro-tools en adobe audition.

Eigenlijk is alles hier in mogelijk, check deze site: http://www.reaper.fm/.

Fenderwim
4 augustus 2009, 18:16
Voor je DAW kun je ook kijken naar Reaper. Dit is een gratis programma, maar kan makkelijk opboxen tegen andere DAWs als pro-tools en adobe audition.

Eigenlijk is alles hier in mogelijk, check deze site: http://www.reaper.fm/.

Sorry, maar ik ben het niet met je eens.

Reaper is zeker niet slecht, maar kan echt nog niet opboksen tegen de professionele DAW's.

Je noemt Protools wat de standaard is in de pro wereld waar een volledig system ca €30.000.-- kosten en Adobe Audition wat bijna niet in de recording business gebruikt wordt en tot nu toe de grote verliezer is wat betreft markt aandeel.

Het beste is zoals reeds gezegt, begin met een goede interface waar een instap pakket van een professionele Daw bij zit en als je die hebt geleerd te gebruiken, kan je altijd makkelijk upgraden.

Je kan uiteraard ook met Reaper gebruiken, maar Reaper heeft een nogal on-orthodoxse werkwijze waar je niets aan hebt als je bijv later naar Cubase, Logic of Sonar zou overgaan.
Dus je hebt dan een groot kennis verlies.

Groeten

Wim