PDA

View Full Version : gitaar- en bas amp in 1: mogelijk?



renier
9 juli 2009, 12:10
Gents,

na een jaartje of 15 gitaarspelen lijkt het me leuk om eens wat anders erbij te gaan doen. zo gezegd, zo gedaan en na een beetje neuzen op het web, een ritje van 10 km en 150,- verder ben ik de trotse eigenaar van een Squier Vintage modified Jazzbass. nu wil het toeval dat ik redelijk recent mijn Marshall JTM 60 2x12 verkocht heb, en dus nu niet alleen een bas- maar ook een gitaarversterker nodig heb. nu vraag ik mij af: is e.e.a. te combineren:


is het mogelijk om een "universeel" (bijv. 4 x 10") cab te vinden, zodat ik dat kan combineren met losse bass en gitaar tops? of moet ik echt 2 compleet separate stacks kopen? ik wil overigens persee geen combo's, ben het gesleep zat...


als bovenstaande niet mogelijk is: er zijn ook een aantal basversterkers die voor gitaar gebruikt worden, waarvan de Fender Bassman de meest bekende is. is dat echt wat voor bas, of is het tegenwoordig alleen nog maar geschikt voor gitaar?

alvast bedankt!

Jay75
9 juli 2009, 12:26
Maat van me speelt idd op een oude bassman, en dat gaat prima voor beiden.

Mr.Fingers
9 juli 2009, 12:30
De bassman '59 RI is een gitaaramp, omdat die met z'n 60W het niet trekt als bas-amp (gaat simpelweg niet luid/strak genoeg in een band). Een vintage bassman 70/100/135 (head) daarentegen is wel bruikbaar, met een Fender "pyramid" 4x12 of 2x15 kast eronder. Andere mogelijkheden zijn een Fender Super Six (een HUGE 6x10 combo, gebaseerd op de twin-reverb), HiWatt 100 & 200, Marshall Superbass... Let wel dat je genoeg vermogen hebt. Persoonlijk heb ik gemerkt dan een Bassman 70 voor gitaar wel luid & clean genoeg gaat, maar voor een bas toch wel een "randje" geeft.


In prinicipe maakt het voor de amp niet uit wat je erin steekt, het zijn de speakers die het meest afzien. Ik ken bassisten genoeg die met een HiWatt gitaarversterker hun bass-stack aandrijven (Dr. Matt Destruction, Lange Polle,...).

almarvk
9 juli 2009, 12:42
Deze gaat naar Moderne Versterkers.

Troy
9 juli 2009, 14:19
Ik gebruik één setup voor bas en gitaar en dat werkt perfect als je alle materialen wat zorgvuldig kiest.

Als je de twee wil combineren zou ik inderdaad voor een 100 watt lampenversterker gaan. Voor gitaar zal die snoeihard gaan, voor bas is dat net voldoende.

Bas spelen op een gitaarcabinet zou ik niet aanraden, die speakers zullen niet lang meegaan. Maar op een goede bascabinet kan je perfect gitaar spelen maar het heeft dan wel wat meer lage tonen en niet zo'n hoge respons (denk aan de stonerband Kyuss). Ikzelf gebruik hiervoor een Trace Elliot 2x10.

Chris Winsemius
9 juli 2009, 14:38
(Silverface) Fender Bassman 100 (of eventueel 50) Watt.

Apart is eigenlijk "beter" maar bovenstaande amp klinkt ook heerlijk met gitaar en geeft 'n "ouderwets basgeluid".

renier
9 juli 2009, 15:27
bedankt mensen, dat schept alweer wat duidelijkheid.. ik ga eens rondkijken!

Roel#1
10 juli 2009, 00:18
Het is een ouwetje en redelijk onbekend en onbemind , maar ik dacht gelijk aan een Marshall 2195 JMP Lead and Bass.

http://i243.photobucket.com/albums/ff78/Moob_Le_Kie/2195-pic2.jpg

Welliswaar een transistor versterker... Periode 1976-1980.
Een maat van mij had er toen een gekocht. En indertijd vond ik 'm niet slecht klinken...

En pasgeleden stonden er twee op Marktplaats.

yhcmarc
10 juli 2009, 00:19
Ampeg V4 / V22 : Moeilijk te vinden, maar klinken beiden super op zowel bas als gitaar.

Mr. Dynamite
10 juli 2009, 11:04
euy.

Maat van mij speelt bass en heeft hiervoor een 40 jaar oude fender bassman 100 met zo'n huge fender piramide kast, dit werkt echt perfect. Laatst heeft hij er ook een gitaartje bij gekocht en dit werkt ook goed over de versterker evt wat pedaaltjes erbij en klaar is kees ;)

grt

Sarco
10 juli 2009, 13:57
Een Orange Thunderverb?

http://www.orangeamps.com/products.asp?Action=List&Cat=18

Arien
17 juni 2012, 15:22
Het is een ouwetje en redelijk onbekend en onbemind , maar ik dacht gelijk aan een Marshall 2195 JMP Lead and Bass.

http://i243.photobucket.com/albums/ff78/Moob_Le_Kie/2195-pic2.jpg

Welliswaar een transistor versterker... Periode 1976-1980.
Een maat van mij had er toen een gekocht. En indertijd vond ik 'm niet slecht klinken...

En pasgeleden stonden er twee op Marktplaats.

Ik heb er nu eentje staan: Marshall 2195 JMP Lead and Bass. Leuk ding en kan lekker hard. Ziet er ook nog prima uit. Wil er van af ivm een nieuwe top. Iemand enig idee wat ik er voor kan vragen?

EBOUE
17 juni 2012, 19:19
Gitaar- en bassamp ineen werkt niet, mits er stiekem twee amps in verstopt zitten. Totaal ander concept en powergebruik. Klaar.

schwalbe
17 juni 2012, 19:25
3 jaar oud topic...

bass blom
17 juni 2012, 19:50
Ik heb er nu eentje staan: Marshall 2195 JMP Lead and Bass. Leuk ding en kan lekker hard. Ziet er ook nog prima uit. Wil er van af ivm een nieuwe top. Iemand enig idee wat ik er voor kan vragen?

komt zich aanmelden via een 3 jaar oud topic om een laffe vraag te stellen.
zet hem gewoon te koop en kijk wat de gek ervoor geeft.
niet veel vrees ik :D

DaveItUp
17 juni 2012, 20:08
Gitaar- en bassamp ineen werkt niet, mits er stiekem twee amps in verstopt zitten. Totaal ander concept en powergebruik. Klaar.

Wat een onzin word er toch verkondigd op dit forum. Vroeger was er amper of geen verschil. Zoals al gezegd bijv. een V4. Verder: Marshall Superbass, Diverse orange amps zoals de OR120's en ook zeker de nieuwere Thunderverb's, ouwe sound city's, Hiwatt's, oudere transistor amps van Sunn, Acoustic en dat soort werk. Kan gewoon allemaal.

schwalbe
17 juni 2012, 22:57
+1. Qua versterkers kan er vanalles. Qua speakers een stuk minder, maar ook daar is met wat zoeken wel iets te vinden dat het allebei aankan binnen bepaalde grenzen

LemmyNL
17 juni 2012, 23:00
3 jaar oud topic...

Oh mèn!

ik dacht net weer een kans te hebben mijn stackje te posen... damn!



;)

marter544
17 juni 2012, 23:00
Ik heb er nu eentje staan: Marshall 2195 JMP Lead and Bass. Leuk ding en kan lekker hard. Ziet er ook nog prima uit. Wil er van af ivm een nieuwe top. Iemand enig idee wat ik er voor kan vragen?

Sjongejongejongejongejongejongejonge. Ik geef je er 10 euro voor.

Sanderltd
18 juni 2012, 00:32
Gitaar- en bassamp ineen werkt niet, mits er stiekem twee amps in verstopt zitten. Totaal ander concept en powergebruik. Klaar.

Jij hebt geen verstand. Klaar.

Arien
18 juni 2012, 15:55
komt zich aanmelden via een 3 jaar oud topic om een laffe vraag te stellen.
zet hem gewoon te koop en kijk wat de gek ervoor geeft.
niet veel vrees ik :DWat vriendelijk zijn we weer. Dacht toch echt een normale vraag te stellen. Meneer heeft de wijsheid in pacht merk ik door te denken dat ik me alleen maar aanmeld hiervoor? Met dit soort reacties ben ik idd snel weer weg.

MarkS
18 juni 2012, 17:38
Een ouwe Peavey Musician top?

Sanderltd
18 juni 2012, 18:08
Wat vriendelijk zijn we weer. Dacht toch echt een normale vraag te stellen. Meneer heeft de wijsheid in pacht merk ik door te denken dat ik me alleen maar aanmeld hiervoor? Met dit soort reacties ben ik idd snel weer weg.

Ach kom, doe nu niet hypocriet. Je wist goed genoeg dat er interesse was in die amp die jij nu toevallig verkoopt. Dus dat jij die post hier dan ook plaatst, is allesbehalve toevallig. ;) Ik zit er zelf niet mee hoor (niemand denk ik trouwens?), maar wees er tenminste wel eerlijk over. :D

muziekschuur
18 juni 2012, 18:17
Voor thuis de VHT special 6 met gesloten 1x12? Meestal ga je niet zowel als bassist en als gitarist optreden? En anders een Dual Showman met 2x15 cabinet en een 2x12 cabinet...

Arien
20 juni 2012, 14:36
Ach kom, doe nu niet hypocriet. Je wist goed genoeg dat er interesse was in die amp die jij nu toevallig verkoopt. Dus dat jij die post hier dan ook plaatst, is allesbehalve toevallig. ;) Ik zit er zelf niet mee hoor (niemand denk ik trouwens?), maar wees er tenminste wel eerlijk over. :DHmm, eerlijkheid duurt het langst zeggen ze he? en toeval bestaat idd niet. Maar, met alle respect, ik had geen idee wat er voor te vragen. Dus reageerde ik hier in deze post. Dat er zo gereageerd werd had ik niet verwacht. Die reactie had niets te maken met het inhoudelijke van mijn vraag. Hypocriet zijn is hier niet van toepassing. Normaal en respectvol met elkaar omgaan wel... Niks lafs aan.