PDA

View Full Version : 2 preamps maar apart naar de eindtrap



vincentvdakker
9 juli 2009, 10:19
Ik heb een vraagje:
Ik heb 2 pre-amps: een Rocktron Voodu Valve en een JMP-1.
Als eindtrap gebruik ik de EL84 20/20.

Nu wil ik graag beide pre-amps gebruiken maar niet gemixed.
Alleen de JMP-1 heeft een loop optie. Nu zou ik dus de Rocktron via de loop van de JMP-1 kunnen lopen, maar wordt mijn geluid dan niet altijd gekleurd door de JMP-1 ?

Of is er een andere manier om ze te scheiden ?
Ik had al een dubbele plug gezet op de ingang van de eindtrap, zodat ik beide pre-amps apart kan aansluiten, maar dat gaat niet goed, want dan heb je 2 keer half geluid (klinkt een beetje vaag, maar het is net alsof het volume dan ook gehalveerd wordt, waardoor alle power eruit is).

Alvast bedankt voor de suggesties !

skanky
9 juli 2009, 10:49
Volgens mij is dit wat je zoekt:

http://www.tonebone.com/tb-headbone-ts.htm

succes!

Liquid_Metal
9 juli 2009, 11:05
Volgens mij is dit wat je zoekt:

http://www.tonebone.com/tb-headbone-ts.htm

succes!

Dat zou inderdaad perfect werken. Zou je echter niet liever iets in 19" vorm willen? Deze van G Lab (http://www.thomann.de/nl/g_lab_midi_2x_looper.htm) bijvoorbeeld, of anders een GCX van Voodoolab? Die van G Lab heeft 2 loops en is genoeg, de GCX is nogal uitgebreid.

HaroldA
9 juli 2009, 11:06
Volgens mij is dit wat je zoekt:

http://www.tonebone.com/tb-headbone-ts.htm

succes!

Is dat niet zo'n apparaat om 2 eindversterkers op 1 cab aan te sluiten?

Edit:


Zou je echter niet liever iets in 19" vorm willen? Deze van G Lab (http://www.thomann.de/nl/g_lab_midi_2x_looper.htm) bijvoorbeeld, of anders een GCX van Voodoolab? Die van G Lab heeft 2 loops en is genoeg, de GCX is nogal uitgebreid.

Inderdaad! Geen mixer, maar 2 loops: veel beter en nog midi-schakelbaar ook!

vincentvdakker
9 juli 2009, 12:00
Bedankt al voor de reacties.
Ik heb wel nog een vraag over die G-Lab.
De JMP en Rocktron zijn stereo pre-amps, als ik nu deze loop erin zet ben ik dus mijn stereo effect kwijt, want ik kan maar 1 plug insteken, of zie ik dit verkeerd ?

hole
9 juli 2009, 12:01
Ik had al een dubbele plug gezet op de ingang van de eindtrap, zodat ik beide pre-amps apart kan aansluiten, maar dat gaat niet goed, want dan heb je 2 keer half geluid (

Ja NOOIT doen!

Outputs mag je zo splitsen, maar noooooit zo inputs combineren.

Kun je niet een simpele A/B box gebruiken (moet wel werken op line level).

Daarnaast zijn de suggesties van een looper (Glab, Voodolab GCX, Axess GRX) ook prima.


Edit: Stereo preamp? Twee outputs is wat anders dan stereo hoor...

vincentvdakker
9 juli 2009, 12:13
Edit: Stereo preamp? Twee outputs is wat anders dan stereo hoor...

Maar ik heb een aparte L + R output bv op de JMP-1, dat moet toch zijn voor stereo, of niet ?

hole
9 juli 2009, 12:39
Ik kan me vergissen hoor, maar dat is gewoon 2x hetzelfde signaal.

waarschijnlijk bedoeld om iets (bv multi-fx) van L+R input te voorzien.

vincentvdakker
9 juli 2009, 13:03
Eventjes opgegezocht in de Voodu valve manual:

"The OUTPUT parameter determines whether the output of the Voodu
Valve™ is a stereo (left and right) signal or two mono signals."

Dan denk ik toch dat het stereo is, wat ik dan zou verliezen, want m'n cabinet is ook stereo....da's dan weer jammer voor de effecten die op de Voodu valve zitten (tremolo, phaser etc).

hole
9 juli 2009, 13:08
Ja ok, als er ook effecten in zitten, dan mis je wel wat met mono t.o.v. stereo.

Maaaarrrrrr, je kunt per L en R in een aparte loop duwen, dan blijf je gewoon stereo houden (dan zou je bv de GLAB m4l kunnen kopen, die heeft 4 loops)

Liquid_Metal
9 juli 2009, 17:28
Preamps zijn per definitie nooit stereo. In ieder geval: er zit nooit verschil tussen links en rechts. Het voegt dus niets toe en is, zoals Mark al zegt, enkel bedoelt om effecten L+R te voeden. Mijn mixer bijvoorbeeld MOET een L+R signaal krijgen, hij maakt niet van mono automatisch een dubbel mono (ofwel 'stereo'). Mijn mix wordt pas stereo nadat de G-Major is gepasseerd: Chorus en Delay zijn stereo.

Michael AE
10 juli 2009, 03:17
Ja, maar de Voodoovalve is een preamp met ingebouwde effecten. Die is dus zeker wel stereo. De JMP1 is dat inderdaad niet.

hole
10 juli 2009, 07:56
, ...want m'n cabinet is ook stereo
De vraag is natuurlijk ook of je met slechts 1 cabinet wel een goed stereobeeld krijgt

(Antwoord: nee)

skanky
10 juli 2009, 07:59
De vraag is natuurlijk ook of je met slechts 1 cabinet wel een goed stereobeeld krijgt

(Antwoord: nee)

Wel als je met 2 microfoons uitversterkt wordt....... :)

Liquid_Metal
10 juli 2009, 10:11
Ja, maar de Voodoovalve is een preamp met ingebouwde effecten. Die is dus zeker wel stereo. De JMP1 is dat inderdaad niet.

Da's inderdaad de enige uitzondering (want er zijn altíjd uitzonderingen :P).


De vraag is natuurlijk ook of je met slechts 1 cabinet wel een goed stereobeeld krijgt

(Antwoord: nee)

Ligt eraan wat je goed vind. Stereo is goed stereo als je tussen de twee bronnen staat en als je dus op 5 cm van je cabinet staat is het wel degelijk stereo. Maar ja, dat doet niemand en ik ben het dus volkomen met je eens. Wel is het zo dat dit soort stereo, wat ik ook toepas, voller klinkt dan mono. Ik moet toch nog steeds een tweede cabinet aanschaffen..


Wel als je met 2 microfoons uitversterkt wordt....... :)

Zeer zeker. Alleen vraag ik me af of je op het linkerkanaal geen bijgeluiden van rechts krijgt en vice versa.

vincentvdakker
10 juli 2009, 15:50
Bedankt voor alle tips!

De bedoeling is om ook nog een 2e cabinet bij te halen. Ik gebruik nu een stereo 1922 cabinet, maar ik wil nog wel een 2e 1922 cabinet halen. Is wel leuk om die over het podium te verspreiden.

Ik denk dat ik wel ga kijken voor die G-lab 4 kanaals dan.

Wat ik wel jammer vind is dat ik de effecten van de Rocktron niet kan gebruiken voor de JMP zonder dat deze de klank aanpast. Hier zal ik dus weer een apart effect rack moeten kopen :(

Ik zou er ook nog een tuner bij willen hebben, maar ik heb nog maar 1 plaats over in mijn rack. Is er een effectprocessor die ook een tuner ingebouwd heeft in Rack vorm ?

hole
10 juli 2009, 15:52
Wat ik wel jammer vind is dat ik de effecten van de Rocktron niet kan gebruiken voor de JMP zonder dat deze de klank aanpast.

Ik snap niet wat je bedoeld...bedoel je de Rocktron die kleurt, of de JMP? Edit: ow..ik snap em al.
Tja, je zou je af kunnen vragen of je echt wel 2 pre-amps nodig hebt. Misschien is 1 pre-amp met een losse FX processor wel beter voor je?



Ik zou er ook nog een tuner bij willen hebben, maar ik heb nog maar 1 plaats over in mijn rack. Is er een effectprocessor die ook een tuner ingebouwd heeft in Rack vorm ?

G-Major heeft dat (en een Axe-FX, maar die kost iets meer)
Ik weet nog wel een G-Major te koop (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=17964) samen met een mixer

Liquid_Metal
10 juli 2009, 16:03
G-Major heeft dat (en een Axe-FX, maar die kost iets meer)
Ik weet nog wel een G-Major te koop (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=17964) samen met een mixer

Dat zou nog eens fijn zijn, als ik ze in binnenland in 1x kwijt zou zijn :D. Uiteraard met korting voor the both! Die mixer kan je helaas niet met MIDI aansturen, anders zou 'ie perfect zijn om jouw signaal te splitten naar 2 sources. Dat kan 'ie nu ook, maar dan moet je knoppen gaan draaien. Je zou wel twee preamps door elkaar heen kunnen laten draaien :P.

vincentvdakker
10 juli 2009, 16:06
Tja, je zou je af kunnen vragen of je echt wel 2 pre-amps nodig hebt. Misschien is 1 pre-amp met een losse FX processor wel beter voor je?

Je heb wel gelijk dat 2 pre-amps mss te veel van het goede is, maar ik vind beide preamps goed klinken. Ieder met hun eigen sound.

De JMP voor het echt marshall rock en clean muziek en de Voodu voor het meer heftige spul, deze heeft een hele vette distortion met ingebouwde hush (noise gate). Plus alle effecten die hij biedt.
Eigenlijk kan ik van beide geen afscheid doen....ik zou niet kunnen kiezen.

hole
10 juli 2009, 16:13
J
Eigenlijk kan ik van beide geen afscheid doen....ik zou niet kunnen kiezen.

Nou, dan is je huidige setup perfect toch.

Toch zou je kunnen overwegen nog een multiFX aan te schaffen, die je dan (dmv de looper die je gaat kopen) achter de beide pre-amps hangt. Dan kun je ook de JMP met effecten gebruiken.

Zo....en nu ga ik mijn nieuwe speeltje ophalen...foto's volgen zsm in het daarvoor bestemde topic

vincentvdakker
10 juli 2009, 16:20
Je zou wel twee preamps door elkaar heen kunnen laten draaien :P.

Volgens mij kan ik dat nu ook al hahaha :crazyhappy:

Liquid_Metal
10 juli 2009, 16:31
Volgens mij kan ik dat nu ook al hahaha :crazyhappy:

Ja maar wat je nu doet, denk ik, is eerst het signaal door je eerste amp laten gaan en daarna door de tweede. Met de mixer die ik heb zou je het droge gitaargeluid in de mixer kunnen laten binnenkomen, het daarna splitten naar beide preamps, en het daarna van beide preamps terug laten komen. Het geluid van beide preamps mix je dan parallel. Jij doet het seriëel waardoor het héél anders klinkt. Niet dat dit goed zou klinken hoor (ik kan het me iig niet voorstellen :P).

vincentvdakker
10 juli 2009, 16:39
Je hebt gelijk ik doe dat nu seriëel.
Ik denk dat ik maar ga kijken voor die G-LAB MIDI 4 X LOOP M4L.
Ik zag dat ze die bij de Music store hadden.

En tot die tijd maar af van te voren kiezen welke pre-amp ik gebruik en kabeltjes wisselen ;)
En goed om te weten dat die G-major zowel effecten als een tuner heeft.

MSNL
10 juli 2009, 17:02
Er is ook de Brunetti Matrix.
Dit is een switcher voor 3 (pre)amps, 3 pfx pedaaltjes en 2 rack effecten.
Daarnaast powersoak en tuner uitgang.
Alles met midi te sturen.
Bij Max Guitars in Den Haag hebben ze een 2e hands

vincentvdakker
10 juli 2009, 19:28
Dank je wel voor de tip.
Te gekke splitter...ongelofelijk wat eenmogelijkheden.
Helaas wel iets te duur voor mijn budget.

Liquid_Metal
10 juli 2009, 19:34
Lijkt me nogal overdreven voor jouw needs. Je hebt gewoon een A/B switch nodig. Liefst MIDI geschakeld toch?

vincentvdakker
10 juli 2009, 19:40
Ja dat klopt.
Maar ik apprecieer het wel dat jullie mij willen helpen :)

Mochten er trouwens mensen zijn die presets willen hebben voor de JMP,ik ben er in een excel sheet aan het zetten...
Ik wil toch wel iets terug doen voor alle hulp :)

vincentvdakker
15 juli 2009, 14:46
Ik zag dit draadje op het forum:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122505&highlight=looper

Waarschijnlijk is de 4x looper van G-lab dan toch niet zo een geweldige optie.

peter_heijnen
15 juli 2009, 18:01
Dank je wel voor de tip.
Te gekke splitter...ongelofelijk wat eenmogelijkheden.
Helaas wel iets te duur voor mijn budget.
Goedkope splitter/mixer (http://www.behringer.com/EN/Products/MX882.aspx) voor 90 euro bij thoman. Nadeeltje met dit ding in jouw situatie: je moet drie kabels met aan een kant xlr hebben.

Hey, laat ik nou heeeel toevallig ;) zo'n behringer hebben liggen die voor weinig weg mag, pm me maar als je interesse hebt.

Edit: ik zie net dat liquid metal eigenlijk hetzelfde verhaal als ik heeft en een rane...

vincentvdakker
15 juli 2009, 21:01
Toch nog even een vraagje over die G LAB MIDI 4X LOOPER.
Heeft iemand hier ervaring emee ?
Hij schijnt te reageren op x1,x2,x3,x4 en 1x,2x,3x,4x
waarbij de x een willekeurig CC commando is (denk ik :???:)
Staat in de manual: http://www.glab.com.pl/midi_4xloop_en

Kan ik dit dan doen ?

FootController - kanaal 34 sturen - Rocktron (preset 34) - midi through - Marshall JMP (preset 34) - in de JMP kanaal 34 mappen naar 11 - midi through - 11 naar de Looper sturen.
Zou dit werken ??

repoman616
16 juli 2009, 02:22
rack wat is dat??????

peter_heijnen
16 juli 2009, 08:40
Toch nog even een vraagje over die G LAB MIDI 4X LOOPER.
Heeft iemand hier ervaring emee ?
Hij schijnt te reageren op x1,x2,x3,x4 en 1x,2x,3x,4x
waarbij de x een willekeurig CC commando is (denk ik :???:)
Staat in de manual: http://www.glab.com.pl/midi_4xloop_en

Kan ik dit dan doen ?

FootController - kanaal 34 sturen - Rocktron (preset 34) - midi through - Marshall JMP (preset 34) - in de JMP kanaal 34 mappen naar 11 - midi through - 11 naar de Looper sturen.
Zou dit werken ??
Voordat je verder graaft in die materie, is die looper wel stereo? Zo niet, dan kun je die meteen vergeten want het gaat niet voor je werken, zelfde geldt voor een ab-box.

Wil je in de door jouw gewenste situatie met een looper werken dan MOET die stereo zijn!

peter_heijnen
16 juli 2009, 09:25
Maaaarrrrrr, je kunt per L en R in een aparte loop duwen, dan blijf je gewoon stereo houden (dan zou je bv de GLAB m4l kunnen kopen, die heeft 4 loops)
Not dus!

Gaat echt niet werken, alle 4 loops worden gerout naar één mono uitgang.

MSNL
16 juli 2009, 10:07
Die Brunetti Matrix is wel stereo!
En 128 presets!
De meeste loopers (Axess, CAE) werken met beperkte keuze uit pc's en cc's)

Niet goedkoop, maar 2e hands wel betaalbaar.

En je hebt meteen ook 3 loops voor effectpedaaltjes, 9 V voeding, powersoak, gebufferde ingang..........
en 12 lampjes in je rack erbij :-)

peter_heijnen
16 juli 2009, 10:20
Ja, die werkt wel.

Weet je uit je hoofd toevallig nog meer stereo loopers? Ik heb zelf een -bijna antieke, maar wel briljante en sinds '96 nog steeds foutloos werkende- exef midi combiswitcher. 8 switches en 4 mono/stereo loops plus nog wat handigheidjes in 1he9,5". Wordt helaas niet meer gemaakt en zijn tweedehands ook niet te vinden.

MSNL
16 juli 2009, 10:28
Er zijn maar weinig stereo loopers.

De 'oude' Rocktron RSB-18 en RSB 12 hebben 2 stereo loops, deze zie je ook maar zelden 2e hands,
Switchblade is in basis ook mono, maar kun je wel stereo gebruiken (je kunt 2 in- of uitgangen koppelen). Deze is ook prijzig.

peter_heijnen
16 juli 2009, 10:46
Er zijn maar weinig stereo loopers.
Daar was ik al bang voor, ik zal de mijne maar goed bewaren. :)

vincentvdakker
16 juli 2009, 11:43
Bedankt voor de tip over het stereo geluid.
Bij "normale" preamps heb je dit probleem waarschijnlijk niet, maar de Rocktron is Stereo vanwege de ingebouwde effecten.
Die Brunetti Matrix is inderdaad wel een optie.
Niet echt goedkoop maar wel een optie

MSNL
16 juli 2009, 13:35
Heeft de VoodoValve geen effectloop?

vincentvdakker
16 juli 2009, 14:40
nee, die heeft ie helaas niet..

paulusdeBKB
17 juli 2009, 01:25
Heb je overwogen om de Voodu Valve in te ruilen voor de Rocktron Piranha? Die heeft geen effecten aan boord en is makkelijker in te stellen. Dan ben je met een dual a/b box en een losse Replifex ofzo ook helemaal het mannetje.

vincentvdakker
17 juli 2009, 15:48
Hmmmmm.....die optie had ik nog niet bekeken.
Die Repliflexen zijn ook niet slecht he.

vincentvdakker
20 juli 2009, 11:44
Ik heb besloten om mijn Rocktron Voodu Valve weg te doen en hier een effectprocessor voor in de plaats te nemen. Ik vind het toch te veel een gedoe om alles zo apart te koppelen. Dat gaat me ook veel te veel geld kosten (wat ik nu niet heb).
Mocht je interesse hebben in de Rocktron laat het me dan even weten !

m-men
25 juli 2009, 10:37
ik heb ook een rocktron prohecy2 en daar heb ik een pre effect gebruikt als loop en hierin heb ik een mesa boogie hangen.
Dan zit er in de prohecy2 een mix van de pre effect en kan ik dus kiezen of ik de mesa of de rocktron of beide door elkaar wil gebruiken.
Zit deze mogelijkheid niet in jou rocktron?
Dan kan je ze als nog beide houden en zonder veel geld uit te geven dit werkend krijgen. kost je wel wat tijd om dit goed afgesteld te krijgen.