PDA

View Full Version : queen sound benaderen



hendrix2
8 juli 2009, 19:36
In vele jaren gitaar spelen heb ik eigenlijk nooit erg veel aandacht aan mijn sound geschonken. Ik speel altijd over transitor bakjes en ben altijd tevreden geweest en heb nooit klachten over mijn geluid gehad.

Nu word ik gevraagd om in augustus een set met Queen nummers mee te spelen als gastgitarist. Het zou wel fijn zijn om die Brian May sound te benaderen met de middelen die ik heb (gitaren en versterkers). Pedalen wil ik altijd wel bijkopen, daarom hier de vraag.

Een Vox AC30 aanschaffen zit er niet in (voor 1 show zou dat wat zonde zijn), maar zijn er pedaaltjes waar de sound mee te benaderen valt? Leuke distortion voor sologeluid ofzo. Ik doe nu alles met m'n Proco Rat maar weet eigenlijk niet of die daar zo geschikt voor is.

Dus raad mij eens wat dingen aan om een redelijke Queen sound te creeeren.

(Gitaar die ik zal gebruiken: Fender strat (met hum. in de brug)
Amp zal vermoedelijk een Marshall MG100 of een Marshall 5150 worden (jaja, crap ik weet het), eventuele aanschaf van 15W buizenbakje moet ook wel nog lukken).

Bedankt alvast.

Quink
8 juli 2009, 19:46
Digitech Red Special pedaaltje wellicht? (Heb er geen ervaring mee, jammer genoeg, maar dit schoot me zo te binnen).

http://www.digitech.com/products/Pedals/BrianMay/images/Maybackground.jpg

hendrix2
8 juli 2009, 20:05
goeie tip! ben het eens aan het bekijken/luisteren op youtube.

Misschien wel interessant (ik geloof dat ze rond de 200 euro zijn, niet goedkoop, maar ook niet te duur).

hugo123
8 juli 2009, 20:15
Ik citeer uit een topic van mij over de RAT:




een Queen achtig geluid
Filterknop open, gain op driekwart en Galileo Galileo Figaro maar een eind weg!




Dit kun je in ieder geval proberen;)

pooz
8 juli 2009, 22:08
Wat eenvoudige (bijna gratis) tips:
-Speel eens met een muntje (5 ct ofzo). Je zult versteld staan!
-Gebruik een delay van ongeveer 800 ms met 1 of 2 repeats
-Stel veel mid in op je EQ
-Gebruik volle, (lees: volle) akkoorden dicht bij de kam en laat deze uitklinken. Gebruik liefst geen powerakkoorden verderop op de neck. Sla vooral ook de dunne snaren aan en laat ze doorzingen.

Voor nog geen 100 euro vind je 2ehands dat kleine witte Voxje wat gebaseerd is op de Deacy-amp. Voor 180 euro (ongeveer) vind je de BSM BM-Q treblebooster nieuw.

Wat ik BM graag hoor doen is zijn spel verrijken met volgend akkoordje:

|-----|-----|-----|--- X
|-----|-----|--P--|---
|-----|-----|-----|--- X
|-----|-----|--R--|---
|--W-|-----|-----|---
|-----|-----|-----|--- X
Ferm aanslaan en in z'n geheel flink vibreren. Maak hier een riffje van door wat heen en weer te schuiven. 1e, 3e en 6e snaar dempen. 3e snaar demp ik door de ringvinger net die snaar aan te raken.

Succes ermee!
:punk:

Edit: ik lees nog dat je een 15 Watter eventueel overweegt --> Vox AC15?

harrie-beton
9 juli 2009, 11:48
Op youtube staat een stuk gefilmd door de roadie van Brian May en die legt uit dat hij zijn sound grotendeels uit zijn gitaren haalt (zijn elementen zijn schakelbaar in tegenfase) en een gemodde voc ac30. Ik speel "brighton rock" en met een Voc ac30 en dan kom je in de buurt maar Brian May is een van de beste gitaristen op deze planeet. Knappe jongen die bijvoorbeeld de solo van Bohemian Rapsody kan spelen...

Nielsje
9 juli 2009, 11:51
jammer genoeg, maar dit schoot me zo te binnen.

http://www.digitech.com/products/Pedals/BrianMay/images/Maybackground.jpg

Uit z'n verband getrokken, is het best een leuke quote :D

Valoosj
9 juli 2009, 15:34
Deze is een erg goeie simulatie van zijn sound.

http://www.youtube.com/watch?v=2yATuip8Wc4

Smijt daar nog een phasertje voor en je bent klaar :cooler:

hendrix2
9 juli 2009, 18:50
Knappe jongen die bijvoorbeeld de solo van Bohemian Rapsody kan spelen...

Damn, die moet ik dus ook spelen :crazyhappy:
Maar lukt al aardig ondertussen (al besef ik zelf wel dat de manier waarop may hem speelt niet te evenaren is).

Bedankt voor de tips alvast.

Plant
9 juli 2009, 18:58
@ harrie-beton

Je 'moet' inderdaad een Brian May Red Special gitaar hebben. Er zijn er nog een aantal gemaakt door Burns.

Brian May bouwde zelf zijn Red Special met klankholten voor resonanties. Hij gebruikte Burns elementen (met vastgelijmde spoelen voor feedback), die hij in serie schakelt. En inderdaad ook uit faze kan schakelen.

Verder gebruikt Brian een treble booster, 2 delays, een muurtje van 12 Vox AC30 amps, een sixpenny als plectrum...

en dan klink je nog niet als Brian may, want dat kan alleen de meester zelf.
Want... je geluid komt uit je vingers.

hendrix2
9 juli 2009, 19:35
@ harrie-beton

Je 'moet' inderdaad een Brian May Red Special gitaar hebben. Er zijn er nog een aantal gemaakt door Burns.

Brian May bouwde zelf zijn Red Special met klankholten voor resonanties. Hij gebruikte Burns elementen (met vastgelijmde spoelen voor feedback), die hij in serie schakelt. En inderdaad ook uit faze kan schakelen.

Verder gebruikt Brian een treble booster, 2 delays, een muurtje van 12 Vox AC30 amps, een sixpenny als plectrum...

en dan klink je nog niet als Brian may, want dat kan alleen de meester zelf.
Want... je geluid komt uit je vingers.

Goed, weet ik allemaal wel, maar ik vraag ook niet om als hem te klinken. Ik wil het geluid gewoon wat benaderen op een leuke manier. Het is voor 1 concert, daar ga ik natuurlijk geen nieuwe gitaar en amp voor kopen...

munkie
9 juli 2009, 19:58
Queen was een rockband die zijn hoogtijdagen kende eind jaren 1970. We zijn nu anno 2009 en we hebben het er nog over. Ik zie overal Queen tribute bands opduiken. Als ik als ouwe l*l naar een jong coverbandje ga kijken hoor ik praktisch geen nummer van na 1980 voorbij komen.

Heeft die krullebol van Top Gear dan toch gelijk: "The music died at januari 1 1980."

:cheerup:

Plant
9 juli 2009, 21:41
@munkie

Nee, dat was al véél eerder.

Don MacLean zong in zijn nummer American Pie al over "The day the music died". En dat ging over de sterfdag van Buddy Holly :(

@hendrix2

Benaderen moet je niet eens willen. Brian May en Roger Taylor moesten ook zo nodig op de oude weg verder met Paul Rodgers onder de Queen-vlag. Was dat benaderen :???: Het werd een modderschuit.

Probeer het dan met een eigen geluid als je zo nodig moet. Herinner je je de Queen medley van Extreme tijdens het F.M. tribute concert? Dat klonk op hun eigen manier toch véél beter?

De Queen nummers herkent iedereen toch wel, het is dan zó'n afknapper als het zo nagebootst klinkt :mad:
Als ik een coverband zie / hoor vind ik juist het leukst als ze er een eigen draai / geluid aan geven.

Eko
9 juli 2009, 23:05
Als ik een benadering moet doen van een Queen nummer kies ik er voor om expres iets heel anders te doen. I want to breek free op acoustische gitaar bv klinkt in ieder geval anders. Op zo`n manier accepteren mensen eerder een versie dan hopeloos proberen in de buurt van het origineel te komen wat , zeker voor 1 nummer , gewoon bijna niet te doen is.

peter_heijnen
10 juli 2009, 09:22
Kenneth, probeer het ook eens met je rat en strat.

Tussenstandje brug/mid-pu, toonknop van die mid-pu (bijna) dicht.

Realeigo
10 juli 2009, 10:45
Op de gibson site stond laatst nog een artikel over brian may sound, ik zoek het ff op!

Gevonden:
http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/how-to-capture-brian-mays/
http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/myth-busters-brian-may-505/

Mitch
10 juli 2009, 14:41
@hendrix2

Benaderen moet je niet eens willen.
Dat wil hij dus wel. Als jij dat niks vindt, reageer dan verder niet. Het gaat hem om een eenmalig project. Dan kun je wel braaf het gearlijstje oplepelen en afsluiten met "maar het lukt toch niet want tone zit in je vingers" maar daar heeft helemaal niemand wat aan en de topic starter al helemaal niet.

Kenneth, er zijn al een aantal goede tips gegeven. Tussenstandje strat om die uit fase klank enigszins te banderen, een RAT voor de sustain, etc. etc. Je kan, als je gitaar het echt niet trekt ook altijd nog proberen een EQ te scoren. Kun je met wat experimenteren ook in de richting komen.

HaroldA
10 juli 2009, 15:26
Haal je soldeerbout maar uit het vet (http://www.runoffgroove.com/mayqueen.html) en laat het soldeer (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=71&Itemid=102) maar vloeien! ;)

hendrix2
10 juli 2009, 19:26
Kenneth, probeer het ook eens met je rat en strat.

Tussenstandje brug/mid-pu, toonknop van die mid-pu (bijna) dicht.
Thanks voor de tip, Peter. Meteen maar eens proberen!


Op de gibson site stond laatst nog een artikel over brian may sound, ik zoek het ff op!

Gevonden:
http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/how-to-capture-brian-mays/
http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/myth-busters-brian-may-505/
Bedankt voor de linkjes. Heel wat nuttige informatie daar!




Kenneth, er zijn al een aantal goede tips gegeven. Tussenstandje strat om die uit fase klank enigszins te banderen, een RAT voor de sustain, etc. etc. Je kan, als je gitaar het echt niet trekt ook altijd nog proberen een EQ te scoren. Kun je met wat experimenteren ook in de richting komen.
Ik heb hier wel nog een versleten EQ7 (of hoe noemt die boss EQ nu ook alweer) liggen, stof er eens afhalen en ook maar wat met experimenteren. Ik heb nog tot eind augustus de tijd om mijn sound goed te krijgen.


Haal je soldeerbout maar uit het vet (http://www.runoffgroove.com/mayqueen.html) en laat het soldeer (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=71&Itemid=102) maar vloeien! ;)
Voor de handige mensen is dit wss een enorm goede tip :D maar in alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik in mijn leven nog geen soldeerbout vastgehad hebt (of 1 maal om iets aan een micro te fixen, wat een uurtje later al weer los was).

Bedankt voor de nuttige antwoorden!

Nocki
12 juli 2009, 08:56
Tis wel een leuke tip die May Queen. Ik zal binnenkort weer eens een bestelling doen!

vincentvdakker
15 juli 2009, 13:33
Het licht er natuurlijk aan hoeveel moeite je ervoor wilt doen en hoe dicht je bij "het" geluid wilt komen.

Brians sound wordt gevormd door:
- Tri-sonic elementen
- de combinatie van de elementen (serie geschakelt)
- Fryer Treble booster
- VOX AC30
- Sixpence
- En natuurlijk de stijl van spelen van Brian

Als je, zoals je zegt, eens een keertje gaat meespelen dan is het digitech pedaaltje prima. Ik heb het zelf ook en het benaderd het geluid prima. Ik weet dat ze tijdens de musical van Queen ook gebruik maken van deze pedaaltjes, dus dat moet wel goed zijn. Persoonlijk zou ik dan ook met een sixpence (of een 10 eurocent) muntje spelen. Dit geeft een compleet andere dimensie aan het geluid. Een echt kenmerk van het Brian May geluid.
Ik heb ook een VOX AC30 gehad en de Fryer Treble booster, dat klinkt natuurlijk echt echt. Maar dat zou ik in jouw geval niet overwegen.
Mocht je wel met een treble booster gaan werken zorg dan dat je een clean geluid hebt op je versterker (liefst zo luid mogelijk en niet overstuurd) en zet er dan de treble booster voor en regel je overdrive met de volumeknop van de gitaar.
Qua stijl moet je denken aan het spelen rake's, en benden naar een noot toe.

Veel plezier met je optreden.
Welke nummers gaan jullie spelen ?

RoelTM
23 augustus 2009, 20:29
Haal je soldeerbout maar uit het vet (http://www.runoffgroove.com/mayqueen.html) en laat het soldeer (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=71&Itemid=102) maar vloeien! ;)
Nog even een kort vraagje over dit pedaal.
Ik heb nog nooit een effect gemaakt, en dit pedaal lijkt me een simpel pedaal om mee te beginnen, afgaand op het schema.

Maar nu zie ik op de site 2 schema's, die volgens mij wel wat verschillen.

http://www.runoffgroove.com/mq2.png
http://www.runoffgroove.com/mq-perf.png

De onderdelen (m.u.v. de optionele 2n2 cap, met rode letters aangegeven) zijn voorzover ik zie hetzelfde. Is dit gewoon een andere manier van aansluiten, of zit er echt verschil in en maakt het daarmee dus uit welke ik kies?

HaroldA
23 augustus 2009, 20:59
De onderdelen (m.u.v. de optionele 2n2 cap, met rode letters aangegeven) zijn voorzover ik zie hetzelfde. Is dit gewoon een andere manier van aansluiten, of zit er echt verschil in en maakt het daarmee dus uit welke ik kies?

Zo op het eerste oog kan ik geen verschil zien tussen het schema en de perf board layout... Wat is er anders aan volgens jou?

RoelTM
23 augustus 2009, 21:43
Zo op het eerste oog kan ik geen verschil zien tussen het schema en de perf board layout... Wat is er anders aan volgens jou?
Het is vooral de manier waarop het getekend is denk ik.
Ik heb het schema nog eens goed bekeken en het is inderdaaad hetzelfde.
Mijn onervaren printplaatschema-oog werdt verward door de verschillende notatie manieren. ;)

In ieder geval bedankt voor het kijken. Ik zal maar eens rondkijken waar ik de onderdelen ga bestellen. Er staan genoeg links hier op het forum. :satisfie:

Riky
24 augustus 2009, 11:26
De kern van may zijn geluid is gewoon een ac30 met een treble booster. Meer echte n iet. Later is er mee bijgekomen.

Een strat heb je en daar daar kun je prima een brian may achtige sound uit halen. Je zegt ook dat je een 15 watt amp eventueel kunt aanschaffen. Een Vox ac 15 lijkt me dan geen slechte keus en een treble booster.

Gebruik van de ac15 niet het boost kanaal. Eventueel op je strat de toneknop nog iets dicht draaien en dan met de treble booster het geluid helder maken. Zondertreble booster heeft brian may een heel erg plat geluid.

En natuurlijk met een muntje spelen.

Die brian may digitech is niet echt wat... Vond hem te beperkt en de sound niet echt op die van brian may zelf lijken.

Nielsje
24 augustus 2009, 11:30
Waarom raadt iedereen toch dat muntje aan?
Hebben jullie wel eens met een muntstuk gespeeld? Compleet waardeloos.
Daarbij komt dat alle muntstukken van tegenwoordig gewoon rond zijn..
Neem dan gewoon een dik plectrum, zo'n Dunlop Jazz ding, die zijn stevig, maar hebben wel een puntje en bieden ook wat grip...

Riky
24 augustus 2009, 11:40
omdat het ijzer is en dat juist zorgt voor die scherpe bite...

Plastic geeft altijd een softere sound. Dan zou ik nog eerder een treckpick adviseren...

Dastard
24 augustus 2009, 22:46
Lang geleden heb ik eens een kwartje op de tram rails gelegd, hij is niet meer rond maar speelt wel lekker, je krijgt er inderdaad een ietwat andere sound mee.

even
25 augustus 2009, 17:46
Ik heb jaren met het kartelrandje van een Sharkfin medium gespeeld. Bij een overstuurde sound geeft dit het effect van een treble booster.

Mzzl, Erwin.

Rinze
25 augustus 2009, 18:24
BM speelt net al bijvoorbeeld Billy Gibbons met erg dunne snaren. Dat maakt ook uit lijkt mij. Live hoor je dat ook, het gaat allemaal net qua zuiverheid. BM speelt dacht ik met .008.. hij liever dan ik.

hendrix2
27 augustus 2009, 14:52
Goh, zie ik plots dat dit topic nog een klein beetje geleefd heeft zonder dat ik gereageerd heb.

Ik ben momenteel tevreden over het geluid dat ik met mijn strat, de proco rat en een boss Eq heb. Voor de solootjes gooi ik er vaak nog een Delay tussen. Met een 5 cent stuk spelen lukt wel, maar ik vind het niet ideaal, ik ga toch maar gewoon voor het plectrum gaan.




Veel plezier met je optreden.
Welke nummers gaan jullie spelen ?

Thanks.
Bicycle race
We will Rock you
I want to break free (zalige solo)
Bohemian Rhapsody
The Show Must Go on
Radio Gaga
We are the champions
Don't Stop me know (ook zalige solo)

dan ook nog een stuk of 13 ABBA nummers (die ik op basgitaar speel, wat overigens ook lastiger is dan het leek).

Thanks voor de tips in ieder geval!

Dastard
28 augustus 2009, 18:42
I want to break free solo op een gitaar ?
Het origineel is op een keyboard gespeeld :-)

hendrix2
29 augustus 2009, 08:57
I want to break free solo op een gitaar ?
Het origineel is op een keyboard gespeeld :-)

Daar blijft oneindig veel discussie over. De een zegt gitaar, de andere zegt synth. Maar zo vreemd is het in ieder geval niet om die solo op gitaar te spelen...

http://www.youtube.com/watch?v=T7xmH-Amt2k

Dastard
29 augustus 2009, 11:27
Inderdaad het is een lange discussie.
Ik zou graag willen geloven dat Brian May misschien zo'n Roland pickup onder zijn gitaar had en dat via midi had gekoppeld aan een synth.
Maar ik heb geen idee wat er in 1984 aan dat soort spul bestond, ik denk wel dat er toen niet zo'n geluid uit een pedaal te halen viel.

hendrix2
29 augustus 2009, 12:24
Ah, maakt ook niet uit :) Ik vind het leuk dat ik het op gitaar mag doen :D. Het wordt voor mij persoonlijk een van de leukste stukjes van de avond...

Het komt nu wel heel dichtbij, binnen een 2 tal uurtjes al beginnen soundchecken en nog eens alles doornemen (gisteren voor het eerst gerepeteerd met voltallige bezetting). Spannend :D

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik ben zelf redelijk tevreden van het geluid dat ik nu heb. Alleen jammer dat zo'n boss EQ nogal veel ruis geeft want die gebruik ik nogal veel. (Is daar een mod voor?)

Mitch
29 augustus 2009, 12:25
Jazeker, maar dat ga je niet redden in twee uur tijd. :D Zoek maar eens op sniper mod.

hendrix2
29 augustus 2009, 12:28
Jazeker, maar dat ga je niet redden in twee uur tijd. :D Zoek maar eens op sniper mod.

ja, dat dacht ik al ;)
Ik ga even op zoek!