PDA

View Full Version : Problemen met versterker



Behind_Our_Eyes
8 juli 2009, 14:52
Ik heb een 2ehand gitaarversterker gekocht met de bedoeling om die in te bouwen in de kofferbak van me auto. Het was de bedoeling om hem uit elkaar te halen en hem dan in een zelfgemaakte kist te monteren. Ik heb er hulp van gehad van iemand anders want ik snap zelf erg weinig van het electrishe gedeelte:???:. We hebben de versterker zegmaar omgebouwd van 220 volt naar 12 volt van de autoaccu alleen we hebben eerst een test opstelling gemaakt om alles te testen voor we het gingen inbouwen. Hij blijkt alleen niet te werken en we komen er met ze 2en niet meer uit. Iemand suggesties van wat het misschien kan zijn?:( We hebben alles precies hetzelfde gedaan zoals bij de auto van diegene die me hielp en die doet het wel alleen hier komen we niet uit :P suggesties zijn errug welkom:cooler:

caliban
8 juli 2009, 14:58
Kan je wat duidelijk zijn omtrent welke versterker en wat je juist gedaan hebt? (schema of iets dergelijks).

Behind_Our_Eyes
8 juli 2009, 15:01
Het is een Jay Sound gitaarversterker. Wat de ander gedaan heeft is de transformator verwijderd en zoals die nu staat in de testopstelling een 12volt adapter op aan gesloten. Als ik via me laptop er een muzieksingaal opzet op de cd-ingang ervan dan komt er alleen maar een heel zwak geluid uit.

caliban
8 juli 2009, 15:12
Ik heb geen verstand van welke spanning de batterij van je auto kan leveren, en wat de versterker nodig heeft, noch of die adapter voldoende stroom kan leveren. Heeft iemand van jullie twee verstand van wat je doet, het komt niet erg (semi-)professioneel over.

Chris Winsemius
8 juli 2009, 15:50
Is alleen "eenvoudig" mogelijk bij amps die NA gelijkrichting op 'n enkele 12 Volts spanning werken. Na het lezen van de beginpost lijkt mij dat bij deze amp niet te gaan lukken. Gewoon 'n trafo weghalen en zo maar even 12 Volt er opdrukken werkt dus gewoon niet................

Vermoedelijk werkt de amp op 'n hogere B+ dan 12 V.

Oplossing:
amp zoeken die direct (zonder mods) op 'n accu kan spelen (weet even geen merken/types uit m'n hoofd) of
1tje vinden die intern op 'n enkele 12 Volts spanning draait en die dan (laten) ombouwen....

iWishmaster
8 juli 2009, 15:54
Makkelijkere (maar wellicht duurdere) oplossing:
Ding weer in elkaar zetten en een 12 - 230 omvormer kopen. Als de versterker niet teveel stroom nodig heeft (check het opgenomen vermogen in watts even) zijn die dingen voor een paar tientjes te krijgen bij de Action ofzo.

Coolcat
8 juli 2009, 16:35
Zoek/maak een simpele preamp met FET's die op 12v werkt en koop jezelf een simpel monoblok (eindtrap) voor 12v. Dat zal simpeler zijn dan een amp ombouwen tot 12v. Vrees trouwens dat de meeste amps meer verbruiken dan een auto vermogen kan geven (in het geval van 12-230 omvormer)

iWishmaster
8 juli 2009, 16:53
Zoek/maak een simpele preamp met FET's die op 12v werkt en koop jezelf een simpel monoblok (eindtrap) voor 12v. Dat zal simpeler zijn dan een amp ombouwen tot 12v. Vrees trouwens dat de meeste amps meer verbruiken dan een auto vermogen kan geven (in het geval van 12-230 omvormer)

De meeste wel inderdaad, maar die 'Jay sound' heb ik ooit eens bij zo'n blokker pakket gezien; dat zijn vaak heel laag wattage (10-30watt) transistorversterkers. Weet niet of ze ook grotere versies maken, maar enkele tientallen watts moet een goedkoop omvormertje volgens mij wel kunnen leveren.

caliban
8 juli 2009, 16:55
In principe moet een auto toch best heel wat vermogen kunnen geven. Alleen de lichten al verbruiken toch een hoop.

iWishmaster
8 juli 2009, 17:00
In principe moet een auto toch best heel wat vermogen kunnen geven. Alleen de lichten al verbruiken toch een hoop.

Ik denk dat coolcat de 12-230 omvormer bedoelde en niet de auto(-accu). Omvormers die hoog vermogen kunnen leveren zijn erg duur. De kleine dingetjes die ik bedoel zouden wel eens ontoereikend kunnen zijn voor een gitaaramp, maar ik denk dat zo'n oefenampje wel eens zou kunnen.

KoenB
8 juli 2009, 17:29
Zoek/maak een simpele preamp met FET's die op 12v werkt en koop jezelf een simpel monoblok (eindtrap) voor 12v. Dat zal simpeler zijn dan een amp ombouwen tot 12v. Vrees trouwens dat de meeste amps meer verbruiken dan een auto vermogen kan geven (in het geval van 12-230 omvormer)

De startmotor van een auto trekt flink veel power(enkele ampere's @ 12 V), en dat gaat uit diezelfde accu, dus waarom zou die accu niet genoeg vermogen kunnen leveren aan zo'n ampje? Okee, met een flinke amp gaat je accu wellicht snel leeg.. maar de amp is dan wel weer hard genoeg om over het stationaire gepruttel van de motor heen te brullen :rockon: dus kun je je motor aanzetten als generator.

Coolcat
8 juli 2009, 18:56
Ik bedoelde dus inderdaad dat je omvormer een serieuze hap uit het budget zal nemen wanneer je een wil die toch een redelijk vermogen aankan.

Puerco
8 juli 2009, 23:32
Mag ik vragen wat de bedoeling van een gitaaramp in de kofferbak is???
Live muziek onderweg ofzo???
Je hebt me wel heel nieuwsgierig gemaakt hiermee...

nico verduin
9 juli 2009, 08:07
Met 12V zul je waarschijnlijk niet meer dan een watt of 4-5 halen. Door de eindtrap verlies je al gauw een paar volt (stel 2). Dan blijft er 10V over voor een volledige swing. Dat betekent dat de max. amplitude 5V is. Stel speaker is 8 ohm.
Er geldt: P = I^2 * R = I * U =>
I = U / R = 5 / 8 = 0.625 A.
P(piek) = 0.625^2 * 8 = 4.7W piek vermogen.
Continu vermogen is ongeveer 2.4W.

Wil je meer vermogen eruit halen, dan moet de spanning omhoog. Vandaar de die monoblokken in auto's booster schakelingen hebben om de spanning richting de 80V brengen. Dan kun je al 150W continu vermogen eruit pompen.

Daarnaast geldt dat je voldoende stroom moet kunnen leveren. Bij zo'n mono blok van bijv. 600W, moet er dus minimaal 600W / 12 = 50A geleverd worden. Vandaar die dikke kabels voor de + en -. Pak de verliezen erbij en je zit op rond de 55-60A.
Een Akku levert dacht ik (maar auto's waren nooit mijn sterkste punt...altijd leasebak gehad:seriousf:) rond de 200Ah (= 200A gedurende 1 uur en daarna is ie gauw leeg). Dus je zou dan een uurtje of 3 kunnen draaien en daarna de ANWB bellen:seriousf::seriousf:

En je hebt al goedkope omvormers van rond de 20 euri: http://www.elektronica-online.nl/?zoek=omvormer

cluseau
9 juli 2009, 16:17
Met 12V zul je waarschijnlijk niet meer dan een watt of 4-5 halen.

Met alle respect, maar daar denk ik anders over.

Met een brugversterker haal je bij 12V in 4 Ohm gemakkelijk 18W en wel zonder spanningsverhoging dus.

Een auto in bedrijf heeft een boordspanning van 14V wat het vermogen zelfs doet toenemen tot 24,5W in 4 Ohm.

Gebruik je twee 4 Ohm speakers parallel dan wordt dit 36W en 49W

Toch de moeite waard voor een gitaar versterkertje. Een simpel auto boostertje is hiervoor te gebruiken en voor weinig geld te koop. Wel even letten op de minimale impedantie hoewel de meeste 2 Ohm aankunnen.

Frans

nico verduin
9 juli 2009, 18:44
Met alle respect, maar daar denk ik anders over.

Met een brugversterker haal je bij 12V in 4 Ohm gemakkelijk 18W en wel zonder spanningsverhoging dus.

Een auto in bedrijf heeft een boordspanning van 14V wat het vermogen zelfs doet toenemen tot 24,5W in 4 Ohm.

Gebruik je twee 4 Ohm speakers parallel dan wordt dit 36W en 49W

Toch de moeite waard voor een gitaar versterkertje. Een simpel auto boostertje is hiervoor te gebruiken en voor weinig geld te koop. Wel even leten op de minimale impedantie hoewel de meeste 2 Ohm aankunnen.

FransFrans,

Je hebt gelijk en jij zou het ook kunnen realiseren. Maar ik betwijfel sterk of het deze jongens gaat lukken met eigenhandige aanpassingen zoals ze nu doen. Dan zouden ze al een beroep op een "derde" moeten doen. als die niet gratis is, kunnen ze beter gewoon een omvormer nemen. Kosten relatief geen drol en de versterker blijft as-is.

cluseau
9 juli 2009, 22:07
Maar ik betwijfel sterk of het deze jongens gaat lukken met eigenhandige aanpassingen zoals ze nu doen.

Tja Nico, daar moet ik jouw dan weer gelijk in geven, in mijn gretigheid even overheen gekeken :D btw de versterker is nu al niet meer "as-is"

Frans

nico verduin
9 juli 2009, 22:55
Tja Nico, daar moet ik jouw dan weer gelijk in geven, in mijn gretigheid even overheen gekeken :D btw de versterker is nu al niet meer "as-is"

Frans
Ik geloof meer dat ie "was" is:seriousf: