PDA

View Full Version : [Akoestische Gitaar] Wat is dit er voor eentje?



Rararr
7 juli 2009, 23:16
Hoi,

Vandaag heeft mijn pa een mooi akoestische gitaar op de kop getikt bij een tweedehandse grootverkoop. Hij kostte 10 euro. Nu ben ik wel benieuwd. De gitaar ziet er namelijk harstikke mooi uit maar ik weet niet hoe hij heet. Bovenop de kop staat " ulli " en daarvoor zijn de letters weg. Volgens mij staat er Corulli omdat je de ingraveringen nog ziet van de letters.

Ziehier foto:

http://img32.imageshack.us/img32/4295/img1028i.th.jpg (http://img32.imageshack.us/i/img1028i.jpg/) Klik voor vergroting.

Er zitten ondertussen nieuwe snaren op. Weet iemand toevallig meer over dit merk? Of kan iemand zien of het een goede gitaar is of niet? Hij is gemaakt van teak.. meubel hout dus.. Maar ik vind het toch bijzonder dat hij zo super mooi is, en de ijzeren klem aan de onder kant die mijn snaren vast houden.. dat is niet normaal op een normale gitaar toch?

Volgens google is Corulli een of andere klassieke meester speler ofzo. Maar het lijkt me sterk dat deze gitaar door zijn merk is gemaakt.. was het maar zo'n feest dan kon ik hem voor duizenden verkopen :crazyhappy:

budje
8 juli 2009, 06:43
Zo mooi is het allemaal niet hoor. er zijn zat gitaarnetters met een segovia (waaronder ikzelf) en ook al is andres segovia een grote naam op gitaargebied, hij heeft niets maar dan ook niets met die gitaren te maken.

Aan de andere kant: als ie tien euro heeft gekost, en alles doet het: Goeie deal toch!!!

Rararr
8 juli 2009, 15:50
Idd hele goede deal. Ik vind het alleen speciaal om te weten wat de achtergrond is van een gitaar in mijn bezit. Wie er op gespeeld heeft? Waar is hij speciaal voor gemaakt? Wanneer? Enzovoorts.

Geeft het een extra touch vind ik. En natuurlijk stiekem hopen dat het een zeldzame is wat het dus nooit is maargoed :P Maarja hij doet het perfect, hij klinkt heel mooi.. alleen dit is toch speciaal een klassieke? Er zaten al stalen snaren op toen ik hem kocht en de frets zijn allemaal best hoog waardoor je moeilijk kan sliden.. dat heeft toch een betekenis? Dat hij waarschijnlijk niet gemaakt is voor sliden? Wat ik ook speciaal vond is dat er best een grote ruimte zit tussen de snaren, en de gitaar zelf heel klein lijkt maar in vergelijking met een andere even groot is.

Het is in igg best een goede koop, hij klinkt mooi en hij ziet er ook mooi uit. :cheerup:

LaurentB
8 juli 2009, 17:29
Nee, een klassieke gitaar heeft niet zo'n metalen snaarhouder. dat is eigenlijk een constructie die vroeger voor staalsnarige gitaren gebruikt werd, en nog steeds voor jazzgitaren (maar dat is deze niet) zodat de trekkracht van de snaren niet op het bovenblad uitgeoefend wordt.

Die naam zal wel Carulli zijn, dat was inderdaad een componist die voor gitaar schreef, zo'n dikke 150 jaar geleden, waar ze deze gitaar misschien naar genoemd hebben.

wietse
8 juli 2009, 18:06
dat is een standaard budget gitaartje zoals er enorm veel van zijn gemaakt, staartstuk en losse brug was destijds heel gewoon.
voordeel van die staartstuk constructie je kan er ook een licht setje stalen snaren op zetten zonder dat je het bovenblad kapot trekt.
dat staartstuk werd door iedereen gebruikt. maar dit model wijst richting catanië, sicilië dus.
daar was eind 19e eeuw en begint 20e eeuw een enorme gitaar industrie gevestigd, in de 50er jaren is dit doodgebleod.
er werden juweeltjes gemaakt en echte kampvuur gitaren.
die van jou is erg sober, zal dus wel de goedkoopste zijn, en teak betwijfel ik, triplex is waarschijnlijker.

heb net een luxere uitvoering verkocht voor 35 euro, meer zijn ze meestal niet waard.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/stefano2.jpg

ook deze had van die hoge erg smalle frets.

Rararr
8 juli 2009, 22:04
Oh ok dankjulliewel. Hij is trouwens wel echt van Teak. Die kleur, de dikheid het is gewoo nteak dat is 100% zeker.. die voorkant ziet er mischien niet als teak uit maar de rest wel