PDA

View Full Version : NGD: maar eerst jullie advies/suggestie voor die nieuwe NG !



Nitefly7
7 juli 2009, 23:05
Hallo mensen,

tegen de zin van vriendin en mijn geweten in, wil ik bij mijn afstuderen toch eens rondkijken voor een nieuwe gitaar of.. wat anders..

criteria/prioriteiten:

-jengel-stengel, speel nu een tijdje zonder en soms is een tremolo-pook toch wel prettig
-piezo's, ik vind de mogelijkheid van een akoestisch geluid toch wel verslavend
-liefst 24.75" of 25" (jazz met singlecoils op een maple toets-strat is het toch 'net niet' qua vibe...)
-eerder 700 euro dan 1000+

dingen waar ik redelijk naar GAS:

- Variax 700, met in te bouwen passieve piezo's + 24.75" hals (schakelen tussen variax voor live/covers en H-S-H voor backup en ander werk..)
- een Landau achtige strat, maar mét piezo-tremolo (MIJ strat of USA strat verbouwen met Graphtech-saddles)
- een degelijke akoestische (Taylor 214 of Ovation Standard Balladeer/Ovation Legend) voor fusionwerk en het gefingerpick..
- Zelfbouw semi-hollow strat of tele met piezo-trem

- een akoestische gitaarversterker (Roland AC-60 o.i.d) om mijn live geluid wat breder te maken (amp als mini-PA te gebruiken)
deze wil ik 'sowieso' eigenlijk wel aanschaffen...

undertaker321
7 juli 2009, 23:11
:???:misschien stom? ( ik weet niet ) maar een les paul met bigsby ??

Tupelo
7 juli 2009, 23:15
Heel raar, maar als je geen bezwaar tegen de tekortkomingen van een Variax hebt, dan zie ik geen enkele reden om een andere gitaar te nemen dan een Variax. :ok:

Niet dat het my cup of tea is, maar 't is wel praktisch en als je met de tekortkomingen kunt leven dan zou ik zeggen; acht jezelf een gelukkig mens !! :cheerup:

Nitefly7
7 juli 2009, 23:21
:???:misschien stom? ( ik weet niet ) maar een les paul met bigsby ??

@ Undertaker: Te gekke optie, maar ik ben geen LP-kerel... Heb wel tijdenlang gedroomd van een Black Beauty met bigsby..

@ Tuup: welke tekortkomingen bedoel je? ik hoor dingen over hoge fluittonen, al dan niet bij palm-muten en ook dat de tremolo-veergeluiden worden opgepikt door de piezo's... ?
als ik een Variax neem, was ik van plan om er een 24,75" hals van Warmoth op te laten zetten + een interne a/b switch om een Suhr SSV/Suhr SSH combinatie te laten schakelen..

ik ben gek op alternate tunings, maar ik moet altijd naar een optreden met een gitaar die ik dan even net in een andere stemming heb staan... luxe-probleem, maar wel vervelend af en toe...

Tupelo
8 juli 2009, 13:43
Misschien gewoon Variax op een Nitefly installeren..? :D

Tekortkomingen bedoel ik het klinische en steriele ervan mee.
Als je daar zelf niet opgekomen bent kan ik alleen maar constateren dat je niet vies van modelling bent en dat is goed in jouw geval. :)

Leuke archtop met piezo en element niets..?
Kun je nog akoustisch op spelen ook.
Mis je wel weer de trem...
Hmmm

richwoodplayer
8 juli 2009, 13:45
taylor 214!:cheerup:

Nitefly7
8 juli 2009, 14:05
Misschien gewoon Variax op een Nitefly installeren..? :D

Tekortkomingen bedoel ik het klinische en steriele ervan mee.
Als je daar zelf niet opgekomen bent kan ik alleen maar constateren dat je niet vies van modelling bent en dat is goed in jouw geval. :)

Leuke archtop met piezo en element niets..?
Kun je nog akoustisch op spelen ook.
Mis je wel weer de trem...
Hmmm

Nitefly's Nitefly is in reparatie en die heeft het toch net niet, perfecte tremolo, goede passieve pickups, maar het piezo systeem vind ik maar zo-zo..

klinisch en steriel is in het geval van de Variax 'maar' 60% van het geheel: ik zou er passieve pickups op zetten zodat ik een mahog/maple body heb, en een Gibson-scale hals.. voor het geklooi thuis en de 'occasional' alternate tuning kan ik dan overstappen op Variax-modellen..
ik ben niet vies van modelling idd, speel al jaren op een M-Audio Black Box over 2 Behringer studio monitors..POD 2.0 vind ik dan wel weer iets missen t.o.v. de Black Box..

archtop-gebied heb ik al deels onder handen met m'n Ibanez PM-35, maar die heeft 'alleen' een hals-pu; dat is flexibel genoeg voor m'n jazzcombo en big band, maar soms wil je toch toch even een brug element of een jengel-stengel kunnen gebruiken..

ik heb in 't verleden wel eens een VG-8 gehad, maar dat klonk niet zo 'close enough' als de Variax.. 't is me vooral om alternate tunings te doen, fusion/jazz-gebruik met uitstapjes naar steviger rock, en zo'n tremolo/vibrato...

Nitefly7
8 juli 2009, 14:29
taylor 214!:cheerup:

is een serieuze kandidaat, maar wel weer een (goede) one-trick pony..
ik twijfel qua akoestische gitaren tussen de 214 en de nieuwe (Koreaanse) Ovation modellen (blijf toch Luke en DiMeola-fan...)..

richwoodplayer
8 juli 2009, 14:34
ik vindt taylor's lekker klinken (vooral door de golden earring aangezien george kooijmans de acoustische optredens met een taylor doet.)

Nitefly7
23 juli 2009, 12:17
*even bumpje*

ik zie dat veel mensen voor de Strat gaan.. wil iemand hierover uitwijden?

op dit moment zit ik sterk te twijfelen tussen:

- Variax 700 + ingebouwde passieve pickups
- strat met piezo's
- zelfbouw semi-hollow met tremolo (PRS-achtig) en piezo's...