PDA

View Full Version : vraag aarding



barno
7 juli 2009, 21:05
ik heb een lakherstelling gedaan aan een vintage jazzbak. ik heb de pups wel losgehad maar niet losgesoldeerd. het is een 335 setup, alleen met scoils dan en houten! brug.

nu alles terug gemonteerd zit, heb ik een aardingsprobleem, i presume dat er ergens iets is losgeraakt. Voor ik ga graven en klooien met koordjes enz... door de f-gaten, zou ik een idee willen hebben wat het kan zijn:

symptomen:
gitaar spelen: nog steeds brom
pup aanraken: geen brom.

waar moet ik zoeken?

Yoshida
7 juli 2009, 21:57
Zou je op de een of andere manier de snaren kunnen aarden? Zeg maar wat shieldingfolie aan de kant waar de snaren in de brug zijn verankerd, en dat verbinden met de aarding van je gitaar?

Ike57
7 juli 2009, 22:12
Zou je op de een of andere manier de snaren kunnen aarden? Zeg maar wat shieldingfolie aan de kant waar de snaren in de brug zijn verankerd, en dat verbinden met de aarding van je gitaar?

Er zal toch ook een, waarschijnlijk metalen, tailpiece zijn? Is het niet gemakkelijker om die te aarden?

Misschien eerst een "draadje buitenom" van de tailpiece naar aarde om te horen of daarmee het probleem is verholpen.

Aan de andere kant .... als de brom weg is als je de pups aanraakt zou de aarde van de pups losgegaan kunnen zijn. Weer even gemakkelijk testen met een draadje buitenom.

barno
7 juli 2009, 23:01
er is idd metalen tailpiece. ongeaard denk ik, maar is dat nodig als er geen verbinding is (tenzij hout van de brug) met de snaren? ik denk het niet want de er komt geen brom van de snaren, noch van tailpiece. (of bewijs ik met deze uitspraak dat ik geen hol ken van electronica / fact)


k ga es met draad buitenop proberen naar de pups idd.

Yoshida
8 juli 2009, 10:56
Snaren werken volgens mij als een antenne voor elektromagnetische straling in je omgeving. Omdat ze in de magnetische invloedsfeer van je pickup zitten denk ik dat dit ruis veroorzaakt. Zou je kunnen proberen om de tailpiece rechtstreeks met de aarding van een stekkerblok te verbinden? Bij voorkeur een blok waarop geen andere geaarde apparaten zijn ingeschakeld.

De beste stuurlui staan aan wal, maar hopelijk heb je iets aan mijn advies. Pas op niet :soul: maar :blast: :p

EDIT: ik ben erg benieuwd hoe hij klinkt zonder snaren. Het zou tweeledig kunnen zijn; evengoed als antenne en als shielding?

Puerco
8 juli 2009, 12:46
ik ben erg benieuwd hoe hij klinkt zonder snaren.
Speelt dat niet wat rottig???....:cheerup:

Mr.Fingers
8 juli 2009, 14:10
Net zoals een Gretsch/Gibson/Guild met een houten brug, loopt de aardingsdraad naar het staartstuk. Normaal gezien komt deze tevoorschijn aan de strapbutton (als deze in het staartstuk zit), anders via een montageschroefje aan de "onderkant" van de gitaar?

prs
8 juli 2009, 15:50
Net zoals een Gretsch/Gibson/Guild met een houten brug, loopt de aardingsdraad naar het staartstuk. Normaal gezien komt deze tevoorschijn aan de strapbutton (als deze in het staartstuk zit), anders via een montageschroefje aan de "onderkant" van de gitaar?

Inderdaad, zo zit het bij de mijne ook. Aardedraad via een gaatje vast aan het staartstuk.