PDA

View Full Version : profielwerkstuk gitaarbouw



DraconicX
7 juli 2009, 19:23
Hey forumgenoten,

Ik heb een tijdje rond zitten kijken op het forum, en heb besloten dat ik mijn profielwerkstuk (VWO 6) wil gaan doen over gitaarbouw. Ik wil zelf een basgitaar gaan bouwen.

maar nu een paar vraagjes:
-op hoeveel geld kom ik ongeveer neer als ik een beetje redelijke bas wil maken?
-een tip voor een goed boek hierover?

Alvast bedankt,

Robbert

P.S. het gaat hier dus niet om een kitje kopen en bouwen, maar vanaf houten platen tot een bas =)

thijser
7 juli 2009, 21:10
Als je alles het beste van het beste wilt hebben ben je rond de800 tot 1000. Maar een normale bas kan je toch wel van300 euro maken . Het is ook wel goedkoper mogelijk, maar dan zie jedat wel weer terug in de kwaliteit van de onderdelen.

DaanW
7 juli 2009, 21:41
Als je alles het beste van het beste wilt hebben ben je rond de800 tot 1000. Maar een normale bas kan je toch wel van300 euro maken . Het is ook wel goedkoper mogelijk, maar dan zie jedat wel weer terug in de kwaliteit van de onderdelen.

Vrij hoge schatting (op zich wel vrij reeel). Mijn fanned fret:
http://home.planet.nl/~west3279/FannedFret/Klaar.jpg

zat op zo'n €550 (die handtekening is natuurlijk priceless :) ) (voor specs zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112053&goto=lastpost) ).
Mijn roya (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116767) zit iets onder de 700. Prijsverschil komt vooral door de houtsoorten en pickups.

DraconicX
7 juli 2009, 22:31
Heel vet gemaakt! is die body uit 1 stuk hout of zag ik dat verkeerd?

Wat zouden jullie voor een eerste bass aanraden voor hout? ik wil graag natuurlijk behoorlijk goedkoop beginnen, omdat er van alles fout kan gaan :(
Ik vind 300 eigenlijk een best wel redelijke prijs. En ik bespaar denk ik liever op de hardware dan op het hout, hardware vervangen kan altijd nog! :)

Oh en waar zou ik het beste voor onderdelen kunnen zoeken? is er een goede webshop hierin? en voor hout naar die gast van lion guitars? heb zelf namelijk nog niet genoeg verstand van hout uitzoeken om dit zelf te gaan doen denk ik

thijser
7 juli 2009, 23:05
Heel vet gemaakt! is die body uit 1 stuk hout of zag ik dat verkeerd?

Wat zouden jullie voor een eerste bass aanraden voor hout? ik wil graag natuurlijk behoorlijk goedkoop beginnen, omdat er van alles fout kan gaan :(
Ik vind 300 eigenlijk een best wel redelijke prijs. En ik bespaar denk ik liever op de hardware dan op het hout, hardware vervangen kan altijd nog! :)

Oh en waar zou ik het beste voor onderdelen kunnen zoeken? is er een goede webshop hierin? en voor hout naar die gast van lion guitars? heb zelf namelijk nog niet genoeg verstand van hout uitzoeken om dit zelf te gaan doen denk ik


Je kan heel veel houtsoorten gebruiken voor een bas. De vraag is: wordt de bas dekkend gelakt? Dan zou ik geen dure houtsoort kiezen. Wil je een lichte of zware bas? lichte houtsoorten zijn : Abachi(heel zacht) Tulpen hout(goed af te werken en niet duur). kan er nog wel veel op noemen maar daarvoor moet je maar pmen. wat zwaardere houtsoorten zijn : Esdoorn (fijne nerf/erg hard) Padoek,Sallomon padouk, essen,noten.

Ik weet niet waar je woont, maar je kan het beste houthalen bij een houthandel. Ikzelf haal mijn hout bij de amsterdamse fijnhouthandel. Ze kunnen het daar voor je schaven en waarschijnlijk ook zagen.

Onderdelen kan je op verschillende sites bestellen, maar voor goedkopere onderdelen raad ik guitarsupplies aan. Goede service!

Succes met de bouw en als je nog iets wilt weten over het bouwen van bassen dan kan je een pm sturen.

DraconicX
8 juli 2009, 09:25
Ik woon vlakbij Eindhoven, maar heb hier nog zo snel niet iets gevonden als een handel waar ik graag heen zou willen.
Het wordt dan denk ik tulpen hout zoals je zei, en ik ben wel van plan hem te lakken ja. (dit is toch standaard?)

Ik zou heel graag ergens een stappenplan voor het bouwen vinden, heeft iemand ergens een hele goede link / boek?

Kakihara
8 juli 2009, 09:55
Ik woon vlakbij Eindhoven, maar heb hier nog zo snel niet iets gevonden als een handel waar ik graag heen zou willen.
Het wordt dan denk ik tulpen hout zoals je zei, en ik ben wel van plan hem te lakken ja. (dit is toch standaard?)

Ik zou heel graag ergens een stappenplan voor het bouwen vinden, heeft iemand ergens een hele goede link / boek?

Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86498): boekbesprekingen.
Een aanrader is het boek van Melvyn Hiscock. Het behelst vooral elektrische gitaren (en 1 bas - neckthrough-constructie, ik weet niet of dat aan te raden is voor je eerste bouw), maar de bouw van een bas verschilt niet zo veel van die van een gitaar.

McVenco
8 juli 2009, 09:57
Het wordt dan denk ik tulpen hout zoals je zei, en ik ben wel van plan hem te lakken ja. (dit is toch standaard?)

Ik zou heel graag ergens een stappenplan voor het bouwen vinden, heeft iemand ergens een hele goede link / boek?

Lakken is niet per sé standaard, je kunt een body ook oliën bijvoorbeeld. Wat thijser bedoelt is welke kleur je de body gaat geven - als het een dekkende kleur wordt (dus niet transparant of met een burst) heeft het geen zin om een duur stuk hout te kopen met een hele mooie tekening.

En als standaardwerk op het gebied van gitaarbouw kun je eigenlijk niet om dit boek (http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/make-your-own-electric-guitar/1001004001138443/index.html) heen.

niekb
8 juli 2009, 10:04
Voor stappen van de bouw zou ik zeggen kijk hier eens goed rond. Er staan genoeg bouwprocessen op. Een beetje onderzoek doen geeft veel antwoorden.

Als je jou bouwproces hier ook post in volg het bouproces heb je meteen een soort verslagje en kan je je vragen ook daarin kwijt. Altijd leuk om weer eens terug te kijken.

Succes met het project!

Jilles
8 juli 2009, 11:39
Grappig, ik ben ook bezig met mijn profielwerkstuk, en ik bouw ook een gitaar :) alleen gaat het geen bas worden.
Ik heb geen boek gekocht, op internet is ook heel veel te vinden. (Maar ik heb wel boeken tot mijn beschikking als ik erom vraag, van een kennis)
Verder kun je inderdaad op dit forum ook gigantisch veel leren over gitaarbouw. Ik lees hier zelf ook al een tijd en mijn kennis over gitaarbouw is echt met enorme stappen vooruitgegaan :D (bedankt iedereen!)
Met hout zoeken kun je zeker beter iemand bij je hebben die er verstand van heeft, en die weet waar hij op moet letten lijkt me..

Maar je kunt natuurlijk zonder hout ook al volop gaan ontwerpen en tekenen, of maak je een bestaand ontwerp na?

J.

DraconicX
8 juli 2009, 14:51
Ik ben nog niet heel erg bezig met ontwerpen, ga hier wel mee beginnen zodra ik tijd heb.

Ik denk dat het gaat lijken op de basgitaar hierboven, deze vind ik wel supermooi. Eerst ga ik erachter proberen te komen wat alle maten moeten zijn etc..

DraconicX
9 juli 2009, 11:55
Ik denk dat het een Les Paul basgitaar gaat worden.. lijkt me er wel wreed uit zien :) of is dit heel erg af te raden? :P

McVenco
9 juli 2009, 12:07
Ik denk dat het een Les Paul basgitaar gaat worden.. lijkt me er wel wreed uit zien :) of is dit heel erg af te raden? :P

Tja, wanneer is iets af te raden? Als je een beetje handig bent en een uitdaging niet uit de weg gaat is bijna alles mogelijk. Kijk eens goed naar het ontwerp en zoek uit wat je allemaal moet doen - als je er vertrouwen in hebt dat je het kunt maken moet je het gewoon doen.

Ik ben zelf net begonnen met mijn eerste zelfbouw, en ik heb gekozen voor een basic Telecaster omdat die relatief eenvoudig qua design is (en omdat ik hem gewoon erg mooi vind) - geen carvings, geen tremolo, geen halshoek etc.

Jilles
9 juli 2009, 13:40
Tsja ik weet niet wat jouw vaardigheden zijn met gereedschap en wat voor gereedschap je thuis misschien tot je beschikking hebt, maar een les Paul model lijkt mij zeker wel haalbare kaart. De gewelfde top moet je denk ik laten schieten maar dat maakt een basgitaar naar mijn mening alleen maar mooier.
Ik denk dan een les paul bas best tof gaat worden.
Zelf heb ik voor mijn eerste zelfbouw (nu mee bezig) ook de les Paul maten gebruikt, zodat ik in ieder geval een (kloppend) uitgangspunt had qua maten. Daarna heb ik de lijnen gewoon flink aangepast naar mijn eigen ontwerp.
Er moet hier ergens een topic rondzwerven over bouwtekeningen, daar kun je een goede les paul bouwtekening halen met de maten.
Succes ermee!~
J.