PDA

View Full Version : Flamenco - Granaïna



Pais
7 juli 2009, 19:05
Een stukkie granaïna. Vanwege een peesverrekking heb ik nog steeds een stijve poot dus het stikt van de fouten, maar dit is zo'n beetje waar ik mee bezig ben de laatste tijd.


http://www.youtube.com/watch?v=VB4Oq1nuflo

Weet iemand trouwens hoe het komt dat ik zo in elkaar gedrukt wordt?

VHsologitarist
8 juli 2009, 07:26
Hey Pais,

Dit is een hele mooie Granaina! Zelf in elkaar gezet?
Ik weet niet wat je bedoelt met in elkaar gedrukt.
Maar ik kan je technisch wel wat advies geven:
1) Je pulgar komt nu vanuit je duim gewricht. Dit mag ook een beetje vanuit de pols komen.
Met arpeggio is je duim stand wel goed, maar wanneer er meerdere aanslagen zijn mag dit dus meer vanuit de pols gedaan worden.
2) Je picado moet 'meer economisch' gespeeld worden, je tilt je vingers wel erg ver omhoog waardoor je het jezelf alleen maar moeilijker maakt. Ook til je heel je hand naar achteren wat veel gitaristen doen, maar uit eigen ervaren zet je jezelf daarmee alleen op slot.

Zoals je zelf ook aangaf zit er wel veel fouten in, maar goed, iedereen maakt veel fouten (heb je mij nog nooit horen spelen haha). Ik heb ervan genoten iig.
Ben zelf nu bezig met 'De La Vera - Rafael Riquini' (Garrotin), nog ff en ik speel die foutloos (is wel een pittig stuk). Zodra die af is post ik m.

Keep on goin
Ferry

Pais
8 juli 2009, 09:39
Hey Ferry
Inderdaad een eigen stukje, maar natuurlijk wel met dank aan mn goeroe's ;) Het is zo'n eindeloos verhaal he. Ik kan zo wel uren doorgaan en de ene keer komt het beter uit dan de andere keer. Ik speel me nog regelmatig 'vast' zoals op 1:30 gebeurt.

Met 'in elkaar gedrukt' bedoel ik het beeld. Maar is niet belangrijk.

Dank voor de technische tips! Deels komt het nog door mn stijve pols. Mijn rasgeados zijn poep op het moment.
Ik mag ook wat brutaler een daadkrachtiger spelen en de tip over de duimaanslag die je aankaart zal daar ook in bijdragen. Ik vind dat ik nog erg weinig dynamiek heb in mijn spel. Maar na twee borrels en zonder lopende camera gaat dat ineens een stuk beter.

Mooi die garrotin! Ben heel erg benieuwd naar jou versie. Leuk dat je voor garrotin kiest. Ik ga nog niet zo lang mee in de flamenco, maar ik hoor om me heen dat ie uitsterft :)


Hier nog een stukkie Taranta
http://www.youtube.com/watch?v=v8t6-vALVM4

VHsologitarist
8 juli 2009, 20:57
Hey leuke Taranta,

Echt knap dat je dat zelf allemaal componeert!
Ik denk niet dat flamenco uitsterft hoor. Je moet het vergelijken met rock de jaren 70/80. Door de opkomst van elektronische muziek lijkt dit genre uit te sterven, maar bloeit nu weer helemaal op.

Die Garrotin is wel een stuk moeilijker vind ik als de La Cartuja van Gerardo Nunez. Ik ga trouwens ook nog niet zo lang mee hoor in de flamenco (speel nu precies 10 jaar gitaar waarvan 2 jaar flamenco).

Pais
8 juli 2009, 21:18
Ik denk niet dat flamenco uitsterft hoor.

Ik ook niet! Ik bedoelde de garrotin. Maar het kunnen erg mooie solos zijn. :)




Ik ga trouwens ook nog niet zo lang mee hoor in de flamenco (speel nu precies 10 jaar gitaar waarvan 2 jaar flamenco).

2 jaar? Vergis je je niet? Ik speel nu bijna drie jaar gitaar waarvan ruim 2jaar flamenco. En ik weet nog dat ik nog geen les had en filmpjes via internet aan het kijken was o.a. jou stuk van Paco de Lucia met je broer :)

JimiDylan
9 juli 2009, 06:03
Ik doe het je zeker niet na!! :rockon:

VHsologitarist
10 juli 2009, 07:17
2 jaar? Vergis je je niet? Ik speel nu bijna drie jaar gitaar waarvan ruim 2jaar flamenco. En ik weet nog dat ik nog geen les had en filmpjes via internet aan het kijken was o.a. jou stuk van Paco de Lucia met je broer :)

Je bedoelt het filmpje in mijn 'signature'? Dat is geen flamenco (ik gebruik daar een plectrum) ;)

Muzieknono
10 juli 2009, 08:08
Klinkt goed, ook je taranta is niet te versmaden, en ach, die oeps momenten heb ik veel meer, ik weet nu ook hoe deze gitaar hoort te klinken, dan heb ik een houvast bij het testen.
Bedankt voor alle info.
Grtz. Dirk Jan :B

Pais
10 juli 2009, 10:56
Dat is geen flamenco

Arme Paco :dontgeti: ;)

meul
10 juli 2009, 23:38
waanzinnig stoer, flamengo chick's rule! :)
ondanks wat haperingen hoor ik toch fraaie muziek en doe dit je niet na.

VHsologitarist
11 juli 2009, 11:21
Haha, hey wat voor soort gitaar is het trouwens? Klinkt niet verkeerd!

Pais
13 juli 2009, 10:50
Een Vicente Sanchis. 1 van de goedkoopste massieve cypresse modellen. Het is een fijn studiegitaartje, maar erg fraai speelt hij niet. Maar mijn referentie is een beetje 'verwend' want ik speel ook op een Conde uit de concert-serie van mijn leraar en dat is andere koek :)
Maar tot ik aan een 'echte' toe ben, kan ik er goed op blijven spelen.

VHsologitarist
15 juli 2009, 07:20
Een Vicente Sanchis. 1 van de goedkoopste massieve cypresse modellen. Het is een fijn studiegitaartje, maar erg fraai speelt hij niet. Maar mijn referentie is een beetje 'verwend' want ik speel ook op een Conde uit de concert-serie van mijn leraar en dat is andere koek :)
Maar tot ik aan een 'echte' toe ben, kan ik er goed op blijven spelen.

Welk model uit de concert serie? Toch niet de Phillipe Equinte IV?

Pais
15 juli 2009, 09:54
Geen idee of die modellen nog gelijk lopen, want het instrument een jaar of 25 oud. Maar het is dr 1 'met hoorntjes' :) en ik weet wat ie destijds gekost heeft en dat was een soort jaarsalaris.


Maar helemaal doorleeft. Ruikt naar rook, zit vol scheuren, heeft versleten frets, maar klinkt zó flamenco :noob:

VHsologitarist
15 juli 2009, 20:27
Met hoorntjes, dan is het cker eentje van minimaal 7000 euro. Geloof minimaal het type A26.
Deze is helemaal te gek:
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=150685

;)

Pais
15 juli 2009, 21:44
Met hoorntjes, dan is het cker eentje van minimaal 7000 euro. Geloof minimaal het type A26.
Deze is helemaal te gek:
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=150685

;)


Neeeee echt? Omdat ie duur is?
Verschrikkelijk kitsch, die bindings ;) T zal prima klinken hoor, maar geef mij maar gewoon een blanca zonder pleuraria. En dan hou je genoeg geld over voor een nieuwe auto ;)

VHsologitarist
16 juli 2009, 07:25
Haha ja, ik vind hem wel heel mooi afgewerkt, en de nerven in het achterblad komen qua uiterlijk er mooi uit (ook qua kleur voor een rio pallisander). Weet niet of hij mooi klinkt, dat is het allerbelangrijkste natuurlijk. Zelf zou ik het er nooit voor uitgeven, want je betaalt natuurlijk voor die dingen die niets met sound te maken hebben zoals die bindingen, kopelementen, etc.

Stratman70
24 juli 2009, 00:38
Erg knap weer. Thumbs up!

Don Capo
29 juli 2009, 14:14
Netjes Pais, goed bezig! Je bent er in ieder geval een stuk meer mee bezig dan ik op dit moment (schaam)

Over twee jaar pak ik het maar weer eens op denk ik. Tot die tijd...blijf posten, leer ik ook weer eens wat!

Thundermane
29 juli 2009, 15:04
Geweldig. :D
Leuk als mensen verschillende types muziek willen en kunnen spelen!

VHsologitarist
29 juli 2009, 18:15
Netjes Pais, goed bezig! Je bent er in ieder geval een stuk meer mee bezig dan ik op dit moment (schaam)

Over twee jaar pak ik het maar weer eens op denk ik. Tot die tijd...blijf posten, leer ik ook weer eens wat!

speelde gij ni meer dan? over twee jaar pak ik het maar weer eens op, zeg je.. En je was zo gedreven?

Don Capo
31 juli 2009, 08:09
speelde gij ni meer dan? over twee jaar pak ik het maar weer eens op, zeg je.. En je was zo gedreven?

Speel nog heel af en toe. Ben twee jaar terug begonnen aan een nieuwe opleiding (3 dagen in de week) en werk 3 dagen in de week, en heb weinig tijd om echt te spelen. Nog twee jaar te gaan qua studie en dan heb ik er, eindelijk, weer tijd voor. Mis het echt wel, al gaat het me makkelijker af dan ik dacht, het niet spelen.

VHsologitarist
1 augustus 2009, 14:00
zonde.......