PDA

View Full Version : Alternatieve tuning en snaren kopen



Liquid_Metal
7 juli 2009, 16:40
De zoekfunctie is een beetje de weg kwijt dus ik neem de gok dat er geen recent topic over is.
Van het weekend heb ik op mijn Ernie Ball Sub1 een snaar gebroken (de lage A, hoe krijg je dat nou voor elkaar :P) dus er zit nu een nieuw setje op: Ernie Ball Regular Slinkies, mijn standaard snaren.
Omdat het mijn laatste setje was moet ik nieuwe bestellen en normaal doe ik dat bij Lord of the Strings (http://www.lordofthestrings.com/lots/RALBD/Ernie-Ball/1510.html) of Musicstocks (http://www.musicstocks.eu/nl/categories/82/gitaarsnaren-ernie_ball). Beide shops hebben erg lage verzendkosten (>25 euro = gratis) en goede service.
Bij Musicstocks hebben ze de Regular Slinkies niet dus dan zou de keuze simpel zijn. Maar nou wil ik eigenlijk wel eens hele dikke snaren proberen omdat ik een gitaar in C heb staan (4 semitones omlaag) en zag op de website van John Petrucci (http://www.johnpetrucci.com/gear.htm) dat hij daarvoor .012/0.54 gebruikt en dan kom ik uit op de Not Even Slinky (wss is het .44 en .56 ipv .46 en .54).
Lord of the Strings hebben die echter niet en Musicstocks heeft de standaard niet. Mijn vraag is dus:
Weet iemand een shop waar ze voor dezelfde prijzen en lage verzendkosten alle Ernie Ball snaren verkopen?

Mijn tweede vraag:
Wat is jullie ervaring met alternatieve stemmingen? Ik heb een gitaar in drop D (0.010), Eb (0.010) en drop C. Die laatste is nu met 0.010 maar moet dus 0.012 worden en dan stem ik 'm in C. Ik heb nog een andere gitaar die dan de D/Drop C over kan nemen. Zou ik daarvoor ook dikkere snaren moeten aanschaffen? Ik zie dat Petrucci voor stemming D snaren van 0.011/0.052 gebruikt en dat klinkt wel schappelijk eigenlijk.

Ik wil sowieso twee nieuwe setjes Regular Slinkies en daar zouden dan Beefy Slinkies (die ze bij beide shops zelfs niet hebben) en Not Even Slinkies bij komen. De Eb-gitaar kan voorlopig wel in 0.010 blijven denk ik.

Liquid_Metal
7 juli 2009, 16:41
O en voor de geïnteresseerden: de snaren van Ernie Ball (http://www.ernieball.com/products/category-916-Nickel-Wound)

HaroldA
7 juli 2009, 16:46
Drop C doe ik met het .10 - .60 setje van Dhr. Wylde (GHS en/of Dunlop) :rockon:

Edit:
De "not even slinky's" braken bij mij ieder uur(!) en hebben ook een niet-omwonden G snaar, die echt veel te dik is! :stop:

Liquid_Metal
7 juli 2009, 17:35
zo'n dikke onderste snaar lijkt me inderdaad verstandig, maar ik vind het nogal vreemd dat de EB's bij jou braken :S.

HaroldA
7 juli 2009, 17:41
zo'n dikke onderste snaar lijkt me inderdaad verstandig, maar ik vind het nogal vreemd dat de EB's bij jou braken :S.

.60 is echt heerlijk stabiel in C, dus daar kun je lekker op rammen zonder zo'n valse 'bijsmaak'.

Het breken was echt maf, maar ik had het alleen bij de "not even slinky's" en nooit bij de andere varianten... Misschien slechte batch?

Liquid_Metal
7 juli 2009, 18:01
.60 is echt heerlijk stabiel in C, dus daar kun je lekker op rammen zonder zo'n valse 'bijsmaak'.

Het breken was echt maf, maar ik had het alleen bij de "not even slinky's" en nooit bij de andere varianten... Misschien slechte batch?

En je hebt meerdere setjes gebruikt? Of slechts eentje? dan zou het kunnen, maar lijkt me alsnog sterk dat je meerdere snaren van 1 set breekt.
Ik ben normaal nogal te spreken over Ernie Ball, ook qua toon. Ik zou ze dus allereerst graag van EB proberen, misschien was die van jou wel gewoon een slechte batch.
Alleen hebben beide shops ze niet :(. En de lokale winkel is aanzienlijk duurder (6 euro voor regular kost daar bijna 10).

Nemo
7 juli 2009, 18:50
Over die alternatieve stemmingen, ik gebruik voor mijn western gitaar metaal de stemming DADGAD of DADGBD, en koop daar eigenlijk geen specifieke snaren voor :)

Liquid_Metal
7 juli 2009, 19:45
Wat is precies het voordeel van DADGAD? (of DADGBD) Zijn er akkoorden die je dan beter kan maken? Voor leads maakt het toch helemaal niets uit?

HaroldA
7 juli 2009, 19:55
En je hebt meerdere setjes gebruikt? Of slechts eentje?

Ik had 2 setjes en de vervangen snaren gingen ook weer vrij snel kapot. Na iets van 4-5 snaren in 2 repetities had ik de hoop opgegeven en de rest weg geflikkerd...

Achteraf vond ik de .24 plain G ook veel te dik, echt niet fijn meer! Je bent imho beter af met een omwonden G-snaar in deze dikte...

Het fijne aan de ZW setjes vind ik dat de hoge snaren weer lekker dun zijn, naast het stevige en stabiele van de dikke snaren...

Josha
7 juli 2009, 19:56
Voor standaard en Drop D gebruik ik het liefste .011 snaren, dat speelt lekker strak en voelt voor mij erg goed. Mijn LTD is Drop C getuned en die heeft er .013 snaren op zitten. Minder zou ik echt niet willen. Ik durf hem alleen niet in standaard te zetten vanwege de hoeveelheid druk die er dan op de hals wordt uitegeoefend maar dat hoeft ook niet omdat ik een 2e gitaar heb voor standaard (en eventueel Drop D).

Liquid_Metal
7 juli 2009, 20:40
Voor standaard en Drop D gebruik ik het liefste .011 snaren, dat speelt lekker strak en voelt voor mij erg goed. Mijn LTD is Drop C getuned en die heeft er .013 snaren op zitten. Minder zou ik echt niet willen. Ik durf hem alleen niet in standaard te zetten vanwege de hoeveelheid druk die er dan op de hals wordt uitegeoefend maar dat hoeft ook niet omdat ik een 2e gitaar heb voor standaard (en eventueel Drop D).

Dat zou voor mij dus 0.012 in C zijn want ik gebruik 0.010 in E.

iWishmaster
7 juli 2009, 23:08
Ik gebruik .11's op mn LP in drop D en .10's op mn strat in E. Bevalt prima, alleen wanneer ik mijn strat in drop d stem krijg ik bij harde aanslag een beetje een 'flubber'. Aan de andere kant vind ik .11's net teveel 'tegenstribbelen' bij soleren op mijn strat ... Zijn er geen setjes waarbij de E (en evt. A) wat dikker zijn en de hogere snaren wat dunner ofzo?

Liquid_Metal
7 juli 2009, 23:10
Ernie Ball heeft Hybrids en Skinny top / Heavy Bottom

Bl44t44p
8 juli 2009, 00:39
Iemand nog suggesties voor Drop B / Bes stemming? Want die Ernie Balls gaan maar tot 012, maar ik gebruik zelfs 011 op Drop D dus lijkt me niet echt voldoende.

snaarplukker
8 juli 2009, 01:28
Weet iemand een shop waar ze voor dezelfde prijzen en lage verzendkosten alle Ernie Ball snaren verkopen?
Hier (http://www.musicallin.nl/online_winkel/snaren/snaren_voor_electrische_gitaar/page/2) misschien. Vandaag besteld (voor 15uur), morgen in huis. Geen verzendkosten ongeacht hoeveel je besteedt.

FruscianteFan
8 juli 2009, 01:36
Als het verzenden boven de €25 niets kost, kun je toch bij beide sites bestellen?

Liquid_Metal
8 juli 2009, 09:03
Als het verzenden boven de €25 niets kost, kun je toch bij beide sites bestellen?

Ja maar ik was niet van plan voor meer dan 50 euro aan snaren te kopen :P.

HaroldA
8 juli 2009, 09:35
Iemand nog suggesties voor Drop B / Bes stemming? Want die Ernie Balls gaan maar tot 012, maar ik gebruik zelfs 011 op Drop D dus lijkt me niet echt voldoende.

Een Zakk Wylde set van .11 - .70?

Josha
8 juli 2009, 13:27
Dat zou voor mij dus 0.012 in C zijn want ik gebruik 0.010 in E.

Dat kan, maar ik heb nooit met .012 gespeeld en ben gelijk overgegaan op .013. Kreeg het setje als "kado" van de andere gitarist uit mijn band omdat ik dikkere snaren wou en ze geen .012 hadden. Ik wil nu echt niets anders meer. Je moet denk ik gewoon beide diktes een keer proberen en kijken wat je beter bevalt.


Ik gebruik .11's op mn LP in drop D en .10's op mn strat in E. Bevalt prima, alleen wanneer ik mijn strat in drop d stem krijg ik bij harde aanslag een beetje een 'flubber'. Aan de andere kant vind ik .11's net teveel 'tegenstribbelen' bij soleren op mijn strat ... Zijn er geen setjes waarbij de E (en evt. A) wat dikker zijn en de hogere snaren wat dunner ofzo?

Je kan ook een .010 setje op je strat zetten en een losse E snaar kopen die wat dikker is. Of je koopt gewoon 6 losse snaren naar keuze, ze kosten hier in de buurt 1,10 per snaar dus een setje is ongeveer net zoveel als 6 losse snaren.

HaroldA
8 juli 2009, 13:37
Zijn er geen setjes waarbij de E (en evt. A) wat dikker zijn en de hogere snaren wat dunner ofzo?

Wat gebruik je nu dan?

FruscianteFan
8 juli 2009, 14:13
Dat kan, maar ik heb nooit met .012 gespeeld en ben gelijk overgegaan op .013. Kreeg het setje als "kado" van de andere gitarist uit mijn band omdat ik dikkere snaren wou en ze geen .012 hadden. Ik wil nu echt niets anders meer. Je moet denk ik gewoon beide diktes een keer proberen en kijken wat je beter bevalt.



Je kan ook een .010 setje op je strat zetten en een losse E snaar kopen die wat dikker is. Of je koopt gewoon 6 losse snaren naar keuze, ze kosten hier in de buurt 1,10 per snaar dus een setje is ongeveer net zoveel als 6 losse snaren.
Nou, dat valt dus tegen (sowieso zijn de setjes dan veel te duur!). Over het algemeen zijn inderdaad de dunne snaren zo'n 1 euro, maar dikkere snaren willen wel eens meer dan 2 euro kosten.

Nemo
8 juli 2009, 14:37
Wat is precies het voordeel van DADGAD? (of DADGBD) Zijn er akkoorden die je dan beter kan maken? Voor leads maakt het toch helemaal niets uit?DADGAD is keltische stemming, klinkt gewoon anders

Josha
8 juli 2009, 15:37
Nou, dat valt dus tegen (sowieso zijn de setjes dan veel te duur!). Over het algemeen zijn inderdaad de dunne snaren zo'n 1 euro, maar dikkere snaren willen wel eens meer dan 2 euro kosten.

Ik heb nog nooit dikkere snaren los gekocht, alleen maar dunnere. Ik was toch al van plan om er vanmiddag even langs te gaan, dus ik zal eens kijken hoeveel de snaren los kosten en in een pakje. :)

HaroldA
8 juli 2009, 15:41
Ik heb nog nooit dikkere snaren los gekocht, alleen maar dunnere. Ik was toch al van plan om er vanmiddag even langs te gaan, dus ik zal eens kijken hoeveel de snaren los kosten en in een pakje. :)

En dan moet je ook nog het geluk hebben dat het dezelfde merk+type snaren zijn als de rest van je set... Snaren van verschillende merken mixen is imho niet echt een goede oplossing.

Liquid_Metal
8 juli 2009, 22:29
En dan moet je ook nog het geluk hebben dat het dezelfde merk+type snaren zijn als de rest van je set... Snaren van verschillende merken mixen is imho niet echt een goede oplossing.

Lijkt mij ook niet.
Maar de meeste combinaties bestaan gewoon al dus kunnen gewoon gebruikt worden.

Liquid_Metal
8 juli 2009, 23:40
Eindelijk een site gevonden die de drie types die ik wil (regular, beefy en not even slinky) heeft: Piet Joosten (http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d487_elektrischgitaarsnaren_01.html). Maar daar zijn ze dan wel gelijk duur (normale prijs). Wss bij mijn muziekhandel voor dezelfde prijs. Ik denk dat ik daar morgen even heen ga.

Edit: WHAT THE FUCK?! Die oplichters vragen 10 euro verzendkosten. Zelfs voor snaren :S. Voor grote bestellingen is 10 euro goed te doen (Thomann heeft ook bv altijd 8 euro) maar voor een paar setjes snaren is het wat veel.

Edit2: Ik hoef helemaal niet bij Nederland Muziek langs: hun snaren staan op de website: 8,90 euro per setje. Volgens de website hebben ze wel alle setjes die ik nodig heb, maar waarschijnlijk ben ik via internet alsnog goedkoper uit. Op een paar euro kijk ik niet en dan haal ik ze toch liever bij NLM, maar als het veel scheelt hebben ze mooi pech.

Edit3: Blijkbaar heeft Music All In tóch ook Not Even Slinky. Die staan verstopt onder de Beefy. Als je daar op klikt kun je kiezen tussen Skinny top/Heavy bottom, Beefy en Not Even Slinky. Bij NLM zou het totaal me 35 euro kosten, bij deze shop 28 euro exlusief verzendkosten. En ze rekenen geen verzendkosten!! Lijkt me duidelijk dus xD.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 13:28
Haha, ik kwam er net achter dat Thomann veel goedkoper is. 5,30 voor Regular en 5,70 voor Beefy en NES. Met 8 euro verzendkosten is dat 30 euro dus slechts 2 euro duurder dan MusicAllIn. Ik overweeg nu de aanschaf van dit (http://www.thomann.de/nl/g_lab_midi_2x_looper.htm) toestel en dat zou de verzendkosten nog meer rechtvaardigen. Nothing beat Ze Germans.

HaroldA
9 juli 2009, 13:46
Nothing beat Ze Germans.

GHS Zakk Wylde 010-060 voor €3.63 (http://www.banzaieffects.com/GHS-Zakk-Wylde-ZW-pr-14794.html)

Liquid_Metal
9 juli 2009, 13:52
GHS Zakk Wylde 010-060 voor €3.63 (http://www.banzaieffects.com/GHS-Zakk-Wylde-ZW-pr-14794.html)

Je hebt gelijk. Maar die zijn ook Duits :rockon:.

iWishmaster
9 juli 2009, 16:02
Wat gebruik je nu dan?

Ernie Ball regular slinky op mijn strat. Ik ga binnenkort eens de heavy bottom skinny tops proberen; dat lijkt me wel wat. Ik twijfel alleen of ik mn strat een nieuwe afstelbeurt geef zodat ik de tremelo weer kan gebruiken ... Ik mis dat af en toe toch wel en dan kan ik 'em gelijk op de nieuwe snaren laten intoneren etc. (als ze bevallen dan).

Mn LP heeft power slinkies, maar die is duidelijk aan een afstelbeurt toe en ik twijfel om gelijk een maatje zwaarder te pakken. Op de lage snaren zou dat prima zijn, maar wil ik nog een beetje kunnen soleren op dit on-ergonomische onding (en nee dat ligt niet aan dit exemplaar, LP's zijn gewoon ondingen :mad:) moet het niet dikker worden dan dit.

Rewind
16 juli 2009, 00:21
Hoe doen jullie dat eigenlijk mensuurs-gewijs met lagere stemmingen en snaardiktes?
Ik heb nu een prs (25 inch mensuur) waarmee ik erg blij ben met 0.010 in e en drop d.
Ik wil nu een gitaar aanschaffen om in drop b/drop c te stemmen. Ik wilde hiervoor eigenlijk een les paul model, maar ben bang dat je door de 24,75 inch mensuur een hele andere snaarspanning krijgt. Ik zat te denken aan 0.011, maar dan misschien met andere bassnaren. 7-snarig setje kopen en daar de 4e snaar van weggooien ofzo.

HaroldA
16 juli 2009, 10:01
7-snarig setje kopen en daar de 4e snaar van weggooien ofzo.

Gewoon 1 v/d Zakk Wylde setjes (.10-60 of .11-70) proberen, da's eigenlijk hetzelfde...

Braindead
30 juli 2009, 15:24
Ik heb nu een Les Paul in C met 0.11 - (ik denk de laagste )0.54 en ik vind hem nog zwabberen. Mijn axis heeft een langere mensuur. Zit te twijfelen of ik een 0.11 -0.70 of een 0.11 0.60 of een 0.12 0.56 koop.

Liquid_Metal
30 juli 2009, 16:31
Ik heb nu een Les Paul in C met 0.11 - (ik denk de laagste )0.54 en ik vind hem nog zwabberen. Mijn axis heeft een langere mensuur. Zit te twijfelen of ik een 0.11 -0.70 of een 0.11 0.60 of een 0.12 0.56 koop.

.56 lijkt me genoeg. Ik heb net een pakje "Not Even Slinky" binnengekregen. Da's .12-.56 en die gaan op een gitaar in C. Ik heb nu Regular's erop zitten (.10 tot .46) en dat zwabbert behoorlijk. .56 is volgens mij standaard en lost dat probleem goed op.

Liquid_Metal
30 juli 2009, 16:36
sry, dubbelpost

iWishmaster
30 juli 2009, 16:47
Ik vind .11's op een LP in drop D al zwabberen: in Es of drop Cies is er helemaal geen land mee te bezeilen. .12's zou prima zijn voor D / drop C, maar wanneer ik ooit in C / drop B zou gaan spelen kan ik beter een setje 7-strings pakken en de dunne E-snaar weggooien als ik dit zo hoor ...

Braindead
30 juli 2009, 21:25
Hmm, ja ik twijfel dus wel een beetje of .56 dik genoeg is. Ik zie dat die sign setjes van Zack Wylde 0.10 -0.60 en 0.11- 0.70 hebben. Maar ik zou wel liever 0.12 hebben en bij mijn vertrouwde merk Ernie ball blijven. Ik denk dat ik maar 0.12 not even slinky bestel dan. Die zack wyldes van 0.70 krijg ik denk ik nooit in mijn topkam en 0.60 heeft 0.10 als hoge e (of d in dit geval). 0.10 lijkt me echt geen optie.

btw, voor de duidelijkheid, ik bedoel met drop C dus CGCFAD stemming.

Liquid Metal, als je die Not even slinky's erop hebt, laat dan svp ff weten of ze bevallen!

Liquid_Metal
30 juli 2009, 21:37
Ja da's goed. Ik ga morgen wss een flesje fletpolish halen en daarna gaan de snaren erop.

Braindead
31 juli 2009, 22:33
En? Heb je de Not even slinky's er al op zitten?

Liquid_Metal
31 juli 2009, 22:36
Yep. Vandaag de fRetpolish gehaald en de toets schoongemaakt. Werkt goed, hij glimt mooi, voelt zacht en ruikt lekker :).
Omdat het een gitaar met Floyd Rose tremolo betrof was het nogal wat werk om de gitaar goed af te stellen, maar het is gelukt. En de spanning is érg goed. Ik kan er goed op spelen en het klinkt héérlijk!

Braindead
1 augustus 2009, 15:21
Maar jou gitaar heeft een langere mensuur als een Gibson Les Paul of niet?

Ik heb nu ook maar not even slinky's bestelt. Las dat John Petrucci ze ook gebruikt en aangezien ik al jarenlang ernieballs gebruik...

Liquid_Metal
1 augustus 2009, 15:24
ja, ik kwam ook op het idee door Petrucci.:punk:
mensuur lengte weet ik niet..

Liquid_Metal
1 augustus 2009, 15:53
mensuurlengte van deze gitaar (ibanez) is 25,5" (648mm;))

soup
1 augustus 2009, 16:06
ik heb mijn 012 snaren maar nog niet geprobeerd :D

soup
2 augustus 2009, 13:58
Ik heb op mijn gibson nu de 012 liggen, ik merk zeker dat ze dikker zijn. Echt een vettere klank ook.

Maar wat ik merkte is dat mijn snaren terug te hoog stonden dus heb ik hem opnieuw afgesteld en nu is hij EINDELIJK perfect. Hij staat nu precies afgesteld zoals mijn epiphone (:lovelove:).

Liquid_Metal
2 augustus 2009, 16:35
Klasse man! Toch zullen de snaren nog wat losser zitten dan bij mijn gitaar, omdat je bijna een inch mist (gibson is 24,75 toch?). Maar als 'ie lekker speelt is het natuurlijk helemaal perfect :).

Braindead
3 augustus 2009, 14:42
Als ie maar niet zo erg gaat zwabberen dat ie out of tune raakt. moet wat dingen opnemen
dus moet wel goed klinken. Verder moet het ook niet te strak staan want dat speelt niet lekker.

Liquid_Metal
3 augustus 2009, 14:43
Als ie maar niet zo erg gaat zwabberen dat ie out of tune raakt. moet wat dingen opnemen
dus moet wel goed klinken. Verder moet het ook niet te strak staan want dat speelt niet lekker.

Maar da's natuurlijk persoonlijk (binnen de grenzen).

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 16:03
Even mijn topic wat nieuw leven inblazen met de eigenlijk intentie: alternatieve tuning.
Het nut van een gitaar in C snap ik want dat is ultralaag. Dat klinkt gewoon super. En een 6string speelt soepeler dan een 7string (met een lage B) dus ik snap het gebruik van zo'n tuning.
Maar wat is het voordeel van D (full step downtuned) tov Drop D.
En waarom zou men Eb gebruiken? Voor zang kan ik begrijpen, maar zijn er ook andere redenen?

HaroldA
6 augustus 2009, 16:19
Maar wat is het voordeel van D (full step downtuned) tov Drop D.

Dropped: Lekker snel power akkoordjes pakken en de losse 2 snaren vormen ook nog eens een power akkoord! :cheerup:

Devin Townsend heeft een tijdje met dubbel-dropped gespeeld in SYL (CGDGBE). Zo kon hij over de laagste 3 snaren overal ultra-snel power akkoordjes pakken...

(Nu speelt hij in GCGCGCA:soinnocent:)

FruscianteFan
6 augustus 2009, 16:47
Even mijn topic wat nieuw leven inblazen met de eigenlijk intentie: alternatieve tuning.
Het nut van een gitaar in C snap ik want dat is ultralaag. Dat klinkt gewoon super. En een 6string speelt soepeler dan een 7string (met een lage B) dus ik snap het gebruik van zo'n tuning.
Maar wat is het voordeel van D (full step downtuned) tov Drop D.
En waarom zou men Eb gebruiken? Voor zang kan ik begrijpen, maar zijn er ook andere redenen?
Ik zou het niet per se over het 'nut' van de hoogte van een stemming hebben. D klinkt gewoon anders dan Eb, Eb klinkt weer anders dan E, etc. Ik merk zelf iig dat als ik iets transponeer (al helemaal als ik het zelf geschreven heb), het vaak een heel andere feel krijgt. En als ik eens op mijn in Eb gestemde gitaar speel (die staat in Eb voor een paar nummers Anouk met m'n band), kom ik weer op heel andere ideeën.

Ik vind drop-D niet echt voordeel hebben m.b.t. powerchords, ik vind het eerder vervelend dat de verhoudingen anders zijn dan ik gewend ben. Ik gebruik (in diezelfde band) wel drop-D voor één nummer: ik had een lage D nodig voor een nummer, maar ik had geen zin om daar een gitaar helemaal voor te gaan omstemmen.

Drop-D klinkt wat mij betreft ook weer anders dan D. Veel minder zwaar...

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 16:51
Ik vind drop D ook wel lekker om powerchords op te rammen.

@Frusciantefan: je hebt het dan over de feeling toch? De intervallen blijven gelijk maar het akkoord (bv Eb ten opzichte van E) heeft een andere ondertoon. Maar zou je dat met een blinde test ook voelen? (niet het verschil in toonhoogte, maar de feeling)

FruscianteFan
6 augustus 2009, 17:05
Ik vind drop D ook wel lekker om powerchords op te rammen.

@Frusciantefan: je hebt het dan over de feeling toch? De intervallen blijven gelijk maar het akkoord (bv Eb ten opzichte van E) heeft een andere ondertoon. Maar zou je dat met een blinde test ook voelen? (niet het verschil in toonhoogte, maar de feeling)
Ik vraag me af hoe je die feeling los kunt horen van de toonhoogte.

En daarmee bedoel ik dus niet dat je het verschil in feeling niet kunt horen als ik niet de verschillende toonsoorten hoor, maar dat ik vermoed dat ik in een blinde test het verschil in feeling en het verschil in toonhoogte tegelijk ontdek. En dat baseer ik vooral op de ervaring dat als ik een random gitaar pak, ik vrij snel doorheb als die gitaar niet in E staat, zodra ik bijvoorbeeld Can't Stop (RHCP) of Monochrome (Yann Tiersen) speel.

Liquid_Metal
6 augustus 2009, 17:12
Ik vraag me af hoe je die feeling los kunt horen van de toonhoogte.

En daarmee bedoel ik dus niet dat je het verschil in feeling niet kunt horen als ik niet de verschillende toonsoorten hoor, maar dat ik vermoed dat ik in een blinde test het verschil in feeling en het verschil in toonhoogte tegelijk ontdek. En dat baseer ik vooral op de ervaring dat als ik een random gitaar pak, ik vrij snel doorheb als die gitaar niet in E staat, zodra ik bijvoorbeeld Can't Stop (RHCP) of Monochrome (Yann Tiersen) speel.

Ja dat bedoel ik dus. Natuurlijk klinkt een 2 step down gitaar in C zwaarder dan eentje in E en klinkt een lage E lager dan een hoge E en dús anders. En natuurlijk klinken een E en een F# niet hetzelfde omdat ze niet even hoog zijn, maar ze klinken vooral anders door het interval. Als ik eerst een E speel en dan een F#, of eerst een A en dan een F#, LIJKT het of de F# anders klinkt, maar het is nog steeds dezelfde F#. Snap je wat ik bedoel?

Maar omdat mensen (na oefenen) tonen kunnen herkennen (ik speel een toon en je zegt welke het is) moet er dus een gevoelsmatig verschil tussen de tonen zitten.

soup
6 augustus 2009, 17:14
Ik zou het niet per se over het 'nut' van de hoogte van een stemming hebben. D klinkt gewoon anders dan Eb, Eb klinkt weer anders dan E, etc. Ik merk zelf iig dat als ik iets transponeer (al helemaal als ik het zelf geschreven heb), het vaak een heel andere feel krijgt. En als ik eens op mijn in Eb gestemde gitaar speel (die staat in Eb voor een paar nummers Anouk met m'n band), kom ik weer op heel andere ideeën.

Ik vind drop-D niet echt voordeel hebben m.b.t. powerchords, ik vind het eerder vervelend dat de verhoudingen anders zijn dan ik gewend ben. Ik gebruik (in diezelfde band) wel drop-D voor één nummer: ik had een lage D nodig voor een nummer, maar ik had geen zin om daar een gitaar helemaal voor te gaan omstemmen.

Drop-D klinkt wat mij betreft ook weer anders dan D. Veel minder zwaar...
Wat is Eb, is dat E#, dus een halve noot hoger? Anders heb ik geen idee.

FruscianteFan
6 augustus 2009, 17:24
'b' is een halve noot lager, '#' een halve noot hoger. Eb [es] is dus dezelfde noot als D# [dis].

Maar ja.. ik begin me de laatste tijd af te vragen in hoeverre mijn gehoor zodanig getraind is dat ik noten kan herkennen. Als ik nieuwe snaren op een gitaar leg en geen stemapparaat gebruik, kom ik vaak verrassend dicht bij de E. Als ik zo'n nummer speel in een winkel, hoor ik of de gitaar goed gestemd is, maar dat kan ook komen doordat ik dat nummer gewoon heel helder in mijn hoofd heb. Maar daarmee is nog niets gezegd over het verschil in feeling tussen verschillende toonsoorten, al ben ik zeker van mening dat dat verschil er soms heel duidelijk is, ook als je geen externe referentie hebt (maar dan nog kun je het wellicht horen door de referentie die je in je hoofd hebt).

Overigens zou ik absoluut niet een gitaar kunnen bijstemmen zonder referentie van de andere snaren...

Braindead
7 augustus 2009, 23:28
Dat je je gitaar zonder stemapparaat en of stemvork kan tunen en dicht bij e komt heb ik ook. Er is ook zoiets als een absoluut gehoor. Je kunt dan puur op gehoor zeggen welke toon er gespeeld wordt (op bijv een gitaat of een piano. Het lukt mij vrij goed.

Verder is er wel een groot verschil in gewoon D tuning en drop d. In gewoon d kan je gewoon arpeggio's over de hele hals (alle 6 snaren ) spelen terwijl je bij drop d altijd weer met een verandering zit op de lage d snaar ( het maakt het niet onmogelijk maar soms wel lastig). Voor toonladders geldt hetzelfde.

By the way; ik heb vandaag mijn Not even Slinky binnengekregen en ze op mijn Gibson gezet. Ik denk dat het kantje boord is qua dikte. Het kan wel maar had wellicht nog iets dikker mogen zijn. Ik heb nog niet echt goed met iets mee kunnen spelen dus weet niet of ie zo genoeg zuiver blijft, maar ik hoop dat ik er zo mee weg kom. Voor mijn Axis met langere mensuur zal de Not Even S wel goed zitten lijkt mij.

Liquid_Metal
7 augustus 2009, 23:31
Da's inderdaad waar. Maar omdat ik bijna alleen nummers speel die ik van tevoren heb geschreven, is er (denk ik) wel mee te werken. Kwestie van proberen lijkt me.

Braindead
7 augustus 2009, 23:51
Alleen de lage C snaar bedoel ik, die is kantje boord. Verder heb ik meteen 3 setjes NES nu dus zal het er even mee moeten doen :D

yhcmarc
8 augustus 2009, 03:16
Voor de gitaren in B gebruik ik D'addario EXL 158 setjes. Baritone snaren van .13 tot .62, werkt echt prima op mijn Gibson The SG en Epiphone Genesis. De EXL 157 zijn nog iets dikker, gaat tot .68 geloof ik.

Voor de gitaren in E gewoon een setje D'addario 0.11.

Bl44t44p
8 augustus 2009, 17:39
Voor de gitaren in B gebruik ik D'addario EXL 158 setjes. Baritone snaren van .13 tot .62, werkt echt prima op mijn Gibson The SG en Epiphone Genesis. De EXL 157 zijn nog iets dikker, gaat tot .68 geloof ik.


B als in Drop B? Ik zoek namelijk nog snaren voor een Drop B / Bes stemming... zal die EXL 158 eens onthouden, of werkt dat alleen op specifieke gitaarmodellen? (domme vraag misschien maar toch)

Liquid_Metal
8 augustus 2009, 19:18
Nee B moet op de meeste gitaren wel lukken. Ik denk dat je dan het beste een sevenstring setje snaren kan aanschaffen en de bovenste e niet gebruiken.
Wel checken dat de sleuven in de topkam groot genoeg zijn. En afstellen lijkt me verstandig.

yhcmarc
10 augustus 2009, 20:48
B als in Drop B? Ik zoek namelijk nog snaren voor een Drop B / Bes stemming... zal die EXL 158 eens onthouden, of werkt dat alleen op specifieke gitaarmodellen? (domme vraag misschien maar toch)

Nope, B, gewoon alles 2 1/2 toon omlaag dus. Dropped vind ik niet lekker spelen.

HaroldA
10 augustus 2009, 20:56
Voor de gitaren in B gebruik ik D'addario EXL 158 setjes. Baritone snaren van .13 tot .62

Hmmm... Interessant, maar wel lekker duur... (9,50 bij LOTS)

yhcmarc
23 augustus 2009, 11:21
sorry voor de bump, maar 7,80 bij thomann. Ik heb nu een setje EXL 157 0.14 / 0.68 (7,70) besteld voor een andere gitaar in B, die heeft een iets langere mensuur en ik wil eens proberen of ik de sound nog net ff strakker kan krijgen door die gitaar met die set snaren te gebruiken.