PDA

View Full Version : Staand spelen en palm muting



Chris111
7 juli 2009, 15:25
Beste Gitaristen,

Ik speel nu iets meer als een jaar gitaar. Ben begonnen met een western gitaar. ik heb nu een paar maanden terug een elektrische gitaar van iemand geleend. een Ibanez ex140 een beestje van 20 jaar oud. Ik heb moeite met palm muting. het lukt me wel maar alleen downstroke. kan het ook upstroke?

en staand spelen met powerchords lukt me niet. Dan moet ik hem al in me nek gaan hangen wil er een beetje fatsoenlijk geluid uitkomen met powerchords en palmmuting. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik ook goed kan staand spelen..

Groeten Chris111

Dick Wolkendeck
7 juli 2009, 15:28
check op youtube een gitaarles van Paul Gilbert of een andere puike gast of check http://www.youtube.com/results?search_query=guitar+lesson+palm+muting&search_type=&aq=f

Thijssie06
7 juli 2009, 15:34
Staand spelen is een kwestie van oefenen, ik kon het ook niet net als jij nu, ik heb gewoon een hele week staand geprobeerd te spelen en al gauw zie je verbetering hoor.

Upstroke palm muten doe je toch haast nooit? Behalve bij bijv. een gallop zoals bij iron maiden maar ook dat is veel oefenen.
Succes :rockon:

Chris111
7 juli 2009, 15:38
Oke.. ik dacht namelijk dat palm muting ook weleens upstroke was..
maar wat is nou precies alternate picking? doen ze dat ook met palmmuting?

undertaker321
7 juli 2009, 15:44
alternate picking is afwisselend up en downstrokes

ik ben begonnen met staand spelen d.m.v. eerst als tom morello te spelen en nu heb ik hem al slash style hangen ( is een must met een les paul)

belfrink
7 juli 2009, 15:45
Tis gewoon oefenen ;)

Ga eerst eens aan de gang met de power chords en dan kun je later altijd nog variaties mbt aanslaan, muting etc toepassen.

The Trooper, Run to the Hills ... enkele Iron Maiden songs waar je goed up and down (gallop) muting kunt horen. Ook leuke nummers om mee te jammen trouwens, de slag gedeelten in jou geval dan.

ellisvertellis
7 juli 2009, 18:34
ik ben begonnen met staand spelen d.m.v. eerst als tom morello te spelen en nu heb ik hem al slash style hangen ( is een must met een les paul)


Waarom is dat een must? Een vriend van mij speelt met zijn gitaar (LP) heel hoog hangend. Hij komt van klassieke gitaar en zegt dat ie niet anders kan... Toch kom zijn geluid er steevast wat verwrongen uit, lijkt mij, en ik vraag mij al een tijdje af of dat aan zijn gitaarhouding ligt...

undertaker321
7 juli 2009, 18:37
Waarom is dat een must? Een vriend van mij speelt met zijn gitaar (LP) heel hoog hangend. Hij komt van klassieke gitaar en zegt dat ie niet anders kan... Toch kom zijn geluid er steevast wat verwrongen uit, lijkt mij, en ik vraag mij al een tijdje af of dat aan zijn gitaarhouding ligt...

Het is voor mij een must want het staat (uiterlijk) wat beter als je stevig aan het rocken bent, en omdat ik bijna al mijn gitaarspel dingen van slash probeer over te nemen vindt ik het beter. :rockon:

Quicksilver
7 juli 2009, 18:38
Oke.. ik dacht namelijk dat palm muting ook weleens upstroke was..
maar wat is nou precies alternate picking? doen ze dat ook met palmmuting?

Ik weet niet maar ik speel ook wel alternate en dan ook met palmmuting.. Ik zou gewoon wat meer oefenen ik speel nu ook sinds december van 2007 en ik kan het ook dus kwestie van oefenen ;)

richwoodplayer
7 juli 2009, 18:42
alternate picking is afwisselend up en downstrokes

ik ben begonnen met staand spelen d.m.v. eerst als tom morello te spelen en nu heb ik hem als slash style hangen ( is een must met een les paul)

:rockon:YEAH!:rockon:

Chris111
7 juli 2009, 19:01
Oke.. dus het is een kwestie van oefenen? dus ook als je je gitaar laag wilt hangen? want als ik heb ter hoogte van mijn navel hangt, dan word het al vrij moeilijk om goed aan te slaan en powerchords te pakken. dus gewoon veel oefenen dan?

richwoodplayer
7 juli 2009, 19:16
ik kon het eerst ook niet zo goed, maar je word er steeds soepeler in.
net als het spelen zelf, moet je het nog een beetje leren, op een gegeven moment gaat het allemaal vanzelf:ok:

ellisvertellis
7 juli 2009, 19:26
Je gitaar laag hangen vind ik moeilijker voor je linkerhand, maar gemakkelijker voor je rechterhand. Neem 1 houding als de jouwe en leer zo spelen. Hangt ze te laag? Hang ze gewoon een klein beetje hoger tot je een goed gevoel hebt.

toon-
7 juli 2009, 20:10
Upstroke palm muten doe je toch haast nooit? Behalve bij bijv. een gallop zoals bij iron maiden maar ook dat is veel oefenen.
Succes :rockon:

Haast nooit upstroke palm muten? Hangt natuurlijk ook af van het genre, maar ik gebruik het zeer vaak.

Gothra
7 juli 2009, 22:21
Haast nooit upstroke palm muten? Hangt natuurlijk ook af van het genre, maar ik gebruik het zeer vaak.

Inderdaad, als je lamb of god speelt ontkom je daar bijna niet aan, of je moet ernstig snel kunnen downstroken.

Nitefly7
7 juli 2009, 22:26
Waarom is dat een must? Een vriend van mij speelt met zijn gitaar (LP) heel hoog hangend. Hij komt van klassieke gitaar en zegt dat ie niet anders kan... Toch kom zijn geluid er steevast wat verwrongen uit, lijkt mij, en ik vraag mij al een tijdje af of dat aan zijn gitaarhouding ligt...

verwrongen? dempt hij teveel af dan? want dan hangt het ding niet goed..
zelf ben ik niet van de LP's, maar mijn strat's en Godin (toch beetje LP-shaped) hangen eigenlijk allemaal "Too high for it to be cool" (J.Petrucci) en ik heb nergens last van.. ik heb 't afgekeken van JP, maar moet zeggen dat ik -ook met m'n klassieke achtergrond- toch prettiger vind spelen voor linker- en rechterhand..

enige waar ik soms last van heb, is dat de 'belly-cut' (voor de bierpens) te hoog hangt (ik heb geen bierpens) en je dus net de RAND van die ergonomische uitsparing tegen je ribben hebt hangen..

ellisvertellis
8 juli 2009, 00:35
verwrongen? dempt hij teveel af dan? want dan hangt het ding niet goed..
zelf ben ik niet van de LP's, maar mijn strat's en Godin (toch beetje LP-shaped) hangen eigenlijk allemaal "Too high for it to be cool" (J.Petrucci) en ik heb nergens last van.. ik heb 't afgekeken van JP, maar moet zeggen dat ik -ook met m'n klassieke achtergrond- toch prettiger vind spelen voor linker- en rechterhand..

enige waar ik soms last van heb, is dat de 'belly-cut' (voor de bierpens) te hoog hangt (ik heb geen bierpens) en je dus net de RAND van die ergonomische uitsparing tegen je ribben hebt hangen..

Haha, met zijn Les Paul heeft hij dan niet echt de juiste gitaar gekozen, want die hebben geen "belly cut" en hij heeft wel degelijk een bierpens! :)

PS: hij dempt vind ik idd teveel af, alsof hij niet genoeg de neiging heeft om eens door te gaan. Volgens mij logisch gevolg van je gitaar zo hoog te hangen; je arm zit in een te hoekige bocht. Als hij uithaalt, kan hij in principe alleen met zijn onderarm zwaaien en niet met zijn hele arm.

Steven Otto
8 juli 2009, 00:45
Upstroke Palm Mutes weerhouden mij er van om mijn gitaar lager te hangen.

en op 210 BPM enkel te gaan downstroken is ziek

Arvoitus
8 juli 2009, 01:41
Probeer je slag-gebied tussen je navel en je kruis te houden.

Upstrokes en palmmutes gaan best samen. Alleen moet je je plectrum dan niet schuin houden zoals je normaal doet, maar juist iets rechter.

Quicksilver
8 juli 2009, 12:29
Probeer je slag-gebied tussen je navel en je kruis te houden.

Upstrokes en palmmutes gaan best samen. Alleen moet je je plectrum dan niet schuin houden zoals je normaal doet, maar juist iets rechter.

Dus het is wél normaal als je je plectrum onder een kleine (miniem, maar toch wel) hoek hebt? Ik vond dat met kaarsrechte plectrum niet zo fijn spelen maar mijn toenmalige gitaarleraar zei dat ik gewoon recht moest houden..
Speel toch stiekem onder een hoek (al ist maar 5• dan nog) speelt veel fijner imo:chicken::speed:

Dick Wolkendeck
8 juli 2009, 13:24
hij dempt vind ik idd teveel af, alsof hij niet genoeg de neiging heeft om eens door te gaan. Volgens mij logisch gevolg van je gitaar zo hoog te hangen; je arm zit in een te hoekige bocht. Als hij uithaalt, kan hij in principe alleen met zijn onderarm zwaaien en niet met zijn hele arm.

De plektrumbeweging komt uit de pols, niet uit de arm. Dat gemolenwiek is alleen maar show, geen noodzaak om eens uit te halen.

EuroCinema
8 juli 2009, 14:38
Hang dat ding toch alsjeblieft op een hoogte die jij comfortabel vindt. Ben je een muzikant of een fotomodel?

Steven Otto
8 juli 2009, 14:51
Muzikant.

maaarrrr....wees nou eerlijk, als je met je band op het podium staat, wil je er niet als zo'n geek uitzien met je gitaar zo hoog.

Lennert
8 juli 2009, 14:56
De plektrumbeweging komt uit de pols, niet uit de arm. Dat gemolenwiek is alleen maar show, geen noodzaak om eens uit te halen.

Inderdaad, kijk maar eens naar galloperende metalgitaristen, arm staat helemaal stil, alleen de hand zelf beweegt. Gaat anders toch ook nooit.. Wat dat muten van upstrokes betreft, lijkt eerst moeilijk, maandje oefenen (veel) en het is een eitje..

Als je het eenmaal kunt, probeer Sepultura-troops of doom te spelen, leuke uitdaging ;)

(niet op youtube opzoeken, allemaal kutkwaliteit live filmpjes waar ze over hun eigen vingers lijken te struikelen, originele nummer luisteren van het album)

Edit: er staat toch een goede versie op: http://www.youtube.com/watch?v=1IUxqmBmjvY&feature=related

Als je dat nummer in één haal uit kan spelen zonder spierpijn ben je een heel eind wat deze techniek betreft.

heinz3110
8 juli 2009, 14:57
Hahaha, EuroCinema, mijn idee. Dat lage gehang ziet er misschien wel "cool" uit ... maar wat is dan weer "cool"? zou je denken. Ga lekker gitaarspelen op die manier die voor jouw het prettigste is, daar gaat het om, vind ik. Het gaat om muziek maken, toch? Als je echt cool wilt zijn en indruk wilt maken.. ga dan bij het circus in de trapeze hangen,degenslikken, messenwerpen.. Dat vind ik dan weer cool.


En Steven Otto: Geek? Kan jouw dat nou schelen man. Het moet je geen mallemoer moeten rotten wat anderen van je vinden op zo'n podium...gewoon lekker spelen zoals jij het belieft. Kijk, dat is pas rock & roll.

Tjebbe_Z
8 juli 2009, 15:03
precies man, zo hoort het!

Ik lach me altijd kapot als mensen op hun slaapkamer webcam opnames maken, en dan die gitaar op hun knietjes hebben hangen:seriousf:
doe dat toch op een podium!

Steven Otto
8 juli 2009, 15:27
En Steven Otto: Geek? Kan jouw dat nou schelen man. Het moet je geen mallemoer moeten rotten wat anderen van je vinden op zo'n podium...gewoon lekker spelen zoals jij het belieft. Kijk, dat is pas rock & roll.

Ja, daar kan ik me wel in vinden, maar ik vind ook dat je als band wel iets moet uitstralen als je eenmaal op dat podium staat en de mensen zien je voor het eerst.

pupanus1
8 juli 2009, 15:36
Het kan ook gewoon je stijl zijn, mensen onthouden je wel. Ze denken hey das die gast die z'n gitaar zo achterlijk hoog heeft hangen.

Als je je gitaar op je kruis hangt ben je 13 in een dozijn :D

Ik heb mn gitaar gewoon voor mn dikke pens hangen en als ik snel moet palm muten dan zak ik gewoon wat door mn knietjes in een wijde "ik ben vet rock 'n roll" stand :crazyhappy:

heinz3110
8 juli 2009, 15:42
Steven, daar helpt je gitaar laag hangen niks aan hoor. Misschien als je 'm in je nek legt en dan speelt? Doet het nog altijd goed bij publiek, en heeft een onbetwiste coolfactor . :)

Uitstraling komt vaak van het speelgenot van de muzikanten, (wellicht) interactie met publiek en daarna (wellicht in meer of mindere mate) de kwaliteit van het gespeelde, en word eigenlijk niet zo bepaald door poses of mooie kostuumpjes.

Pupanus: Mijn gitaar hangt ook voor mijn buik. Speelt voor mij lekker comfortabel. Van de zijkant bezien pas ik niet meer op de foto, maar van de voorkant ben ik best fotogeniek.:seriousf:

Nitefly7
8 juli 2009, 17:06
De plektrumbeweging komt uit de pols, niet uit de arm. Dat gemolenwiek is alleen maar show, geen noodzaak om eens uit te halen.

sommige mensen zetten hun pols 'op slot' en spelen dan vanuit hun elleboog...
kan ook, maar volgens mij is pols bij de meeste mensen toch wel favoriet..



Hang dat ding toch alsjeblieft op een hoogte die jij comfortabel vindt. Ben je een muzikant of een fotomodel?

Beide.. !
http://www.dimarzio.com/magazine/#/features/jasmine/

(het was dit, of Jenna Jameson->Jackson..)

Chris111
8 juli 2009, 17:10
oke... ik heb nu een hoogte gevonden wat ik lekker vind spelen...
maar ik speel vooral dingen van green day, sum41, the offspring enzo.. en daar hoor ik weleens een snelle palmmute is dat dan alleen downstroke of ook upstroke?

B0UDEWIJN
8 juli 2009, 17:42
Dat verschilt....

Green Day- Basket Case is volgens mij met downstrokes. Het geeft een iets andere klank, je hoort het verschil wel als je het allebei zelf uitprobeert.

Fenndangoband
8 juli 2009, 18:11
Laat die gitaar lekker hoog rond je nek hangen... en verlaag ze beetje bij beetje.

DeiDRagonas
8 juli 2009, 18:27
oke... ik heb nu een hoogte gevonden wat ik lekker vind spelen...
maar ik speel vooral dingen van green day, sum41, the offspring enzo.. en daar hoor ik weleens een snelle palmmute is dat dan alleen downstroke of ook upstroke?


Dat komt beide voor... Zowel up- als downstrokes moet je gewoon muted kunnen spelen. Tijd voor les denk ik?

Grt R!

Chris111
8 juli 2009, 19:12
ik zou graag les willen. maar de muziekschool die hier in de buurt zit is echt stervens duur, en mijn ouders willen niet meebetalen. dus eigenlijk moet ik gewoon een prive leraar zien te vinden die goedkoop is...

toon-
8 juli 2009, 19:21
ik zou graag les willen. maar de muziekschool die hier in de buurt zit is echt stervens duur, en mijn ouders willen niet meebetalen. dus eigenlijk moet ik gewoon een prive leraar zien te vinden die goedkoop is...

Je kan het ook zonder les proberen, hoor. Zo heb ik het ook gedaan.