PDA

View Full Version : Electronische muziek



TimmU
7 juli 2009, 00:24
Ik ga beginnen met het maken van elektronische muziek.

Zelf zat ik te denken ;

nieuwe geluidskaart met midi
Midicontroller
Midikeyboard
DAW ( Ableton live schijnt uitermate geschikt te zijn)
Tevens ga ik de plugin Massive nodig hebben.


Heeft er iemand tips voor de bovenste drie dingen, of aanmerking op de andere?

Megadeth22
7 juli 2009, 01:02
Ik zou zeggen, kijk eens naar een PadKontrol. Heel leuk dingetje (heb 'm zelf ook gehad maar ben niet zo'n held met die programma's.) Youtube!
edit: Ik weet niet zoveel hiervan af maar ik vond 't best een leuk ding om mee te werken.

Joey Handsome
7 juli 2009, 08:26
Ik zou me niet blind staren op een geluidskaart die met midi kan werken. Je kunt net zo goed een losse midi interface als bv. Esi m4u xl of zoiets gebruiken.

Twizz
12 juli 2009, 00:24
De usbcontrollers van m-audio zijn wel goed, en de keyboardjes trouwens ook.
als geluidskaart kun je óók naar m-audio kijken:P

als daw kun je ook denken aan cakewalk, cubase sx, fl studio(erg leuk om mee te beginnen, maar kan ook erg professioneel zijn als je wilt!), reason(dit gebruik ik) en in het geval van een mac kun je ook denken aan protools en logic studio(of express)

Verder heb je natuurlijk een goeie monitorset nodig niet te vergeten! dus geen mooi geluid, maar neutraal geluid. denk hierbij aan merken zoals KRK, m-audio(ja is gewoon goed merk) maar ook behringer heeft wel een leuk setje:)

Fenderwim
12 juli 2009, 16:14
Twizz

Cakewalk heet Sonar tegenwoordig. De laatste versie is Sonar 8
Cubase SX is heel oud en de laatste versie heet Cubase 5.0

Behringer monitors zijn prut.

TimmU

Een interne geluidskaart is geen goed idee, want die zijn niet gemaakt voor recording. Je moet een audio interface kopen wat een externe geluids kaart is.
Handigste is er één die ook een midi aansluiting heeft. Als je een drum pad en een keyboard wilt aansluiten kan je een midi merger gebruiken.

Ableton live is voor jouw soort muziek het populairste, maar alle andere pakketten zijn ook geschikt

Groeten

Wim

STW
12 juli 2009, 17:48
Ik denk dat je wel goed zit met de ideeen die je al hebt.
Zelf speel ik ook wel eens live elektronische muziek, dan gebruik ik een midikeyboard (De andere jongens in de band hebben zo'n padkontrol, ik vind een keyboard fijner werken), die via usb mn laptop in gaat, en ik heb een externe audio-interface om het geluid uit te sturen.
En idd in combinatie met ableton live, bij programma's als cubase kan de boel namelijk wel ns gaan haperen, dat wil je niet live.
Als je alleen thuis werkt is elke DAW wel geschikt. En dan kan het natuurlijk gewoon op je pc, met evt. een pci-interface (intern).

(er zijn wel degelijk hele goede interne geluidskaarten, fenderwim is in de war met de standaard ingebouwde rommel die in de meeste pc's zit denk ik)

Ik gebruik een goedkoop behringer-midi-keyboard, bevalt prima. Het enige probleem is dat ie geen lampjes heeft bij de drukknopjes, dus ik kan niet zien wat aan of uit staat. Is niet zo'n groot probleem voor mij, maar wel een puntje om bij stil te staan.

Over midi-controllers kan ik niet veel zinnigs zeggen, er zijn zoveel mogelijkheden. Zelf heb ik dat iig niet nodig. Met de programmeerbare knopjes op mn keyboard kom ik al een heel eind.

J-sus Rulez
12 juli 2009, 17:53
Een vriend van mij gaat juist hetzelfde doen,

Ook ableton live, een midikeyboard van M-audio en een tascam us-122 L.

Volgens ons is dit voldoende.
Het keyboard is een simpel midikeyboard zonder presets etc. omdat dit enkel dient om de plugins te bedienen.
http://www.thomann.de/be/m-audio_keystation_61es.htm
zoiets dus
Mvg

Fenderwim
12 juli 2009, 18:50
l

(er zijn wel degelijk hele goede interne geluidskaarten, fenderwim is in de war met de standaard ingebouwde rommel die in de meeste pc's zit denk ik)



Klopt, maar die interne pro geluidskaarten worden door Homerecorders steeds minder gebruikt en een flink aantal van die kaarten zijn echte pro kwaliteit met een groot aantal kanalen.

Groeten

Wim