PDA

View Full Version : Ik denk dat ik een fuzz zoek?!



hugo123
6 juli 2009, 23:32
Als ik bijvoorbeeld een demo op PGS van een fuzz zie, dan hou ik er helemaal neit van. Vooral door het meestal hele korrelige, compressed'te krarakter. Maar als ik dan naar liedjes met fuzz luister vind ik het toch wel een gaaf effect! Nou ben ik op zoek naar een fuzz die eigenlijk een distortion met een fuzz sound is, ik wil een niet echt al te gecompressed'te fuzz, en ook niet te donker. Nu mijn vraag, kun je met een fuzz ook gewoon covers spelen, gewoon liedjes die bijvoorbeeld nu in de top zoveel staan, of hoor je altijd het specifieke fuzz geluid, en kun je het dus ook op maar bepaalde liedjes gebruiken? Iemand ideeen voor "mijn" fuzz?

nielsnielsniels
7 juli 2009, 05:02
gewoon liedjes die bijvoorbeeld nu in de top zoveel staan

Als je echt een fuzz geluid zoekt zal je dan niet snel vinden in een top-100 lied, laat staan dat je een gitaar hoort want die wordt meestal toch zo onderdrukt door zang en andere troep. Soms zie je iemand in zo een clip gitaar spelen, maar de gitaar horen kan je niet.

Er bestaan wel wat fuzz pedaaltjes die enige EQ knopjes hebben, dus daarmee zou je kunnen aanpassen of je heel bright of donker wilt etc. En natuurlijk zijn er ook pedaaltjes die niet van dat 'grit' en 'sag' hebben, mijn fuzz pedaal ( Roger Mayer CF ) is erg helder en heeft weinig 'sag'. Maar hij is voor mij iets te helder, en dat hele zware fuzz geluid vind ik niet mooi, dus ik zet mijn gitaarvolume gewoon op 9, klinkt gelijk wat donkerder en voller. En wat heel goed werkt is om een fuzz pedaal met andere pedaaltjes ( overdrive, boost ) te laten werken, dat geeft een veel voller geluid. Google even naar Pro Guitar Shop, die hebben heel veel uiteenlopende pedaaltjes te koop + video's ervan. Zitten ook pedalen bij die standaard distortion zijn en ook nog eens een fuzz randje kunnen toevoegen.

Negative K3 fan
7 juli 2009, 11:14
fuzz is echt wat anders. Het enige (echte) top40 liedje wat me zo te binnen schiet waar je duidelijk een fuzz in hoort is Come along with me (http://www.youtube.com/watch?v=81eF4kZyLO4), afgezien van de rock nummers die nog wel eens in de top 40 willen belanden. White stripes bijvoorbeeld. Welke fuzz voor jou geschikt is, geen idee, ze zijn er in alle soorten en maten en het is ook belangrijk dat ze lekker samenwerken met de versterker die je gebruikt.

titzenpitzer
7 juli 2009, 11:26
Misschien kan je eens een seymour duncan tweak fuzz bekijken;
http://www.thomann.de/be/seymour_duncan_tweak_fuzz_pedal.htm

Het pedaal heeft, dacht ik, 6 verschillende fuzz-sounds...

FruscianteFan
7 juli 2009, 11:54
Als je echt een fuzz geluid zoekt zal je dan niet snel vinden in een top-100 lied, laat staan dat je een gitaar hoort want die wordt meestal toch zo onderdrukt door zang en andere troep. Soms zie je iemand in zo een clip gitaar spelen, maar de gitaar horen kan je niet.
Dan luister je niet goed genoeg, want ik hoor ook in die overgeproduceerde nummers meestal wel gewoon een slaggitaartje.

@ TS: kun je een nummer noemen met het geluid dat je ongeveer zoekt?

hugo123
7 juli 2009, 12:49
Nou eigenlijk niet echt;) Daarom denk ik ook dat ik een fuzz zoek, want ik hoor soms liedjes die hebben dan een sorrt fuzz toon erin en dat vind ik wel gaaf! Of bijvoorbeeld bij dit (http://www.youtube.com/watch?v=1RiO-JNtHZs&feature=related)filmpje, als de DLS wordt gestacked met die blauwe fuzz. Maar distortion pedalen die ook wat fuzz toevoegen?

p.s je moet dat top 40 niet te serieus nemen, het was meer om aan te geven dat ik er ook wat meer "normale" gitaarsounds uit wil halen, gewoon wat distorion geluiden, als dit mogelijk is.

jasses
7 juli 2009, 13:04
als stand alone pedaaltje denk ik bij je verhaal nogal aan een rat. Is perfect inzetbaar als distortion waar je naargelang je instellingen toch een fuzzig randje aan kunt krijgen. Met de gain wat meer dicht en wat spelen met de filterknop kan je ook zeer leuke meer reguliere distortiongeluiden krijgen en zelfs heel fijne low gain settings.

Als het is om in combinatie met de drive van je versterker of een ander overdrivepedaaltje te gebruiken, denk ik dat er een ruim aanbod is aan minder extreme fuzzjes die dit wel kunnen bewerkstelligen.

Luke-wannabe
7 juli 2009, 13:54
Dan luister je niet goed genoeg, want ik hoor ook in die overgeproduceerde nummers meestal wel gewoon een slaggitaartje.
+1

En in RHCP hoor je ook vaak een Fuzz. Ook vrij top40 denk ik zo.