PDA

View Full Version : Vervanging tremolo Ibanez RG320



Jasper.
6 juli 2009, 22:54
Hey,

Ik heb al wat in de zoek functie proberen te zoeken maar daar wordt ik niet heel veel wijzer van.

Ik heb een Ibanez RG320, nu vind ik het een hele goed klinkende en goed spelende gitaar, Mede door de EMG's. Het enige waar ik me heel erg aan irriteer is die tremolo. Een drukkertje op het pookje en hij is al ontstemd. Als ik hem weer voorzichtig wat omhoog trek kan ik hem ook wel weer op stemming krijgen maar om dat telkens te doen is veel te lastig. Nu heb ik wel gelezen dat deze trems niet zo super zijn. Maar nu vroeg ik me af of ik die ook kan vervangen door bijv. een Gotoh, waar ik al veel positiefs over gelezen heb. Een gaatje hier een daar boren is opzich niet zo'n probleem. Maar gaat dat ook en het ''gat'' passen?
Ik vind deze investering het wel waard want verder vind ik het en prachtgitaar :crazyhappy:

Dus hier komt het op neer: Gaat een andere trem makkelijk passen?

Groetjes Jasper :ok:

PS: Mischien ook nog handig: aan de google afbeeldingen te zien heb ik volgens mij een Edge III, kan dit kloppen?

mesaman
6 juli 2009, 23:19
hee hoi

het is inderdaad een leuke gitaar,maar spaar even en koop een japanse rg 550/570 oid en je bent deze zo vergeten.de trem is beter,eingelijk alles is beter.en een 2ehands is rond de 300/400€ te vinden als je geluk hebt en je hoeft dan niet te prutsen met een mischien net iets betere tremmelo en er niet veel me op te schieten(past niet lekker).ik hou niet van gotoh,koop dan een original floyd rose.die zijn wel heeel duur.succes in elkgeval

Jasper.
7 juli 2009, 13:03
Ja, maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is of een Gotoh o.i.d er makkelijk inpast. Ik ben heel tevreden over deze gitaar en vind het zo'n update wel waard.

En in andere topics lees ik een heleboel positiefs over gotoh. Lijkt mij zo op het eerste gezicht dat het niet een ''net iets betere'' trem is maar een hele vooruitgang.

belfrink
7 juli 2009, 13:22
Edge III is idd de tremelo die Ibanez gebruikt bij de goedkopere modellen.

Of het gaat passen zul je denk ik zelf even moeten uitzoeken kwa afmetingen en gaten in je body. Verschilt van trem tot trem en is zeker niet universeel uitwisselbaar ;)

Johannes
7 juli 2009, 13:42
Een originele ibanez tremolo (van een betere kwaliteit dan je nu hebt) gaat passen, is alleen lastig te vinden.

Ik denk dat de kosten van een losse tremolo bijna net zo hoog zijn als het prijsverschil tussen jouw gitaar en een 2ehands RG550 oid.

Ik zou de 320 verkopen, iets bijleggen en een 550 scoren. Geen goed idee? --> zie eerste zin :)

Jasper.
7 juli 2009, 14:02
Ja, maar als ik er dan weer emgs bij moet kopen, die mij heel erg goed bevallen, zit ik weer over de prijs van een 550.
Deze gitaar bevalt mij gewoon erg goed.

En er is toch vast wel iemand die het geprobeerd heeft of een andere trem in het gat van een edge III past? :P want om nou op de gok zon trem te kopen is ook niet zon goed idee lijkt me.

Bram+
7 juli 2009, 14:13
Afgezien van het feit dat ik je aanraadt om ook te controleren of de tremolo goed afgesteld staat, de locking pads van je nut niet al te erg versleten zijn en of álle schroeven van je gitaar goed vast zitten (bijvoorbeeld ook de schroeven waarmee de hals aan de body vast zit en de schroefjes waarmee de nut vast zit), is de tremolo wel makkelijk te vervangen. Het kan inderdaad zijn dat hij versleten is (bijvoorbeeld kromme knife edges door veel gebruik of doordat de gitaar niet goed afgesteld heeft gestaan), de Edge III's zijn niet van het meest stugge materiaal gemaakt.

Een originele floyd rose of een gotoh zou moeten passen in een Edge III cavity, evenals Ibanez' eigen Edge Pro. Schaller Floyds schijnen niet te passen. Of het 't waard is, weet je zelf het beste: als je het een fijn bespeelbare gitaar vindt met een goed geluid, is het ook zonde om 'm aan de kant te zetten omdat de brug kapot is.

Edit:
Voor als je 'm nog niet gevonden had, een hoop (interessant) leesvoer over het afstellen van je gitaar:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/

Jasper.
7 juli 2009, 14:36
Is het makkelijk om de trem er ff af te halen? Ik moet toch ff de snaren vervangen. Dan kan ik alles ff controleren.

Heb trouwens nu wel een heeele mooie rg547 op marktplaats zien staan :mmmm: Maja, dan moet ik wel eerst ff aan 450 euro zien te komen :P

Jasper.
7 juli 2009, 14:53
Nu kijk ik ff wat plaatjes op die site die je gaf en nu twijfel ik of mijn trem wel goed staat. De jongen waar ik hem weg heb zei dat de trem vlak op de body moet staan maar nu zie ik op die site dat hij op een bepaalde hoek moet?

Heb even wat foto's gemaakt zodat jullie het kunnen beoordelen.

http://img25.imageshack.us/img25/1319/sdc10336m.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/7649/sdc10337j.jpg

Niet de beste kwaliteit maar je ziet wat er bedoelt wordt.

Sorry voor de grote zie ik nu :S

Bram+
7 juli 2009, 15:01
Het is niet heel goed te zien op de foto, maar het zou wel eens kunnen dat je tremolo iets te laag staat. De knife edges (dus de mesjes die tegen de studs aanzitten) moeten parallel met de body staan, en dan kan het door het ontwerp van de tremolo best wel lijken dat hij een stukje omhoog staat omdat de tremolo zelf bijvoorbeeld een wigvorm heeft.

Een Edge III moet wel een stukje boven de body uit komen meende ik, zoals op onderstaand plaatje:
http://i52.photobucket.com/albums/g20/madpickin03/Tremolo%20Unit/EdgeIII-setup.jpg?t=1246971464

Wil nog niet zeggen dat je problemen verholpen zijn, maar het kan er wel aan liggen.

mesaman
7 juli 2009, 15:06
ik heb zelf in het verleden proberen te wisselen met tremmelo;s in een rgtje.
en het viel me erg tegen.de gaten aan passen in de body en de studs moeten goed passen.of het met het nieuwe model zo om te zetten is betwijffel ik.daar zou een fabrikant als ibanez wel een stokje voor steken denk ik.ik zou zeggen de emg's er uit.en verkopen.550/570/548 kopen emg's er in en je bent klaar!de foto;s waren wel iets te groot he..

Jasper.
7 juli 2009, 15:07
Het is niet heel goed te zien op de foto, maar het zou wel eens kunnen dat je tremolo iets te laag staat. De knife edges (dus de mesjes die tegen de studs aanzitten) moeten parallel met de body staan, en dan kan het door het ontwerp van de tremolo best wel lijken dat hij een stukje omhoog staat omdat de tremolo zelf bijvoorbeeld een wigvorm heeft.

Een Edge III moet wel een stukje boven de body uit komen meende ik, zoals op onderstaand plaatje:
http://i52.photobucket.com/albums/g20/madpickin03/Tremolo%20Unit/EdgeIII-setup.jpg?t=1246971464

Wil nog niet zeggen dat je problemen verholpen zijn, maar het kan er wel aan liggen.

ok bij mij zit die zijkant parallel met de body. Hoe kan ik goed zien of die knife edges parallel met de body staan?

En kan ik de tremolo er makkelijk afhalen?

@mesaman, De emgs eruit heb ik ook al aan zitten te denken maar wat vang je nou voor een rg320 zonder pups, heb de originele er niet bij zitten.
Als ik nou eerst ff wat euro's had zou ik eerst een 5xx kopen en dan de pups onwisselen maar dat is ook geen optie.

Bram+
7 juli 2009, 15:19
ik heb zelf in het verleden proberen te wisselen met tremmelo;s in een rgtje.
en het viel me erg tegen.de gaten aan passen in de body en de studs moeten goed passen.of het met het nieuwe model zo om te zetten is betwijffel ik.daar zou een fabrikant als ibanez wel een stokje voor steken denk ik.
Daarom vraagt hij natuurlijk ook welke wel kunnen en welke niet kunnen ;)

ok bij mij zit die zijkant parallel met de body. Hoe kan ik goed zien of die knife edges parallel met de body staan?

En kan ik de tremolo er makkelijk afhalen?
De onderkant van de basisplaat van de tremolo moet parallel met de body staan. Nu heb je dus de bovenkant parallel staan, waardoor hij eigenlijk te diep ligt. Waar je eventueel ook naar kan kijken is de tremoloarm: die zou in principe haaks op de body moeten staan zodat er geen vreemde krachten ontstaan op het moment dat je 'm indrukt :D
Hier nog een schematisch plaatje:
http://i52.photobucket.com/albums/g20/madpickin03/Tremolo%20Unit/EDGE3.jpg

de tremolo eraf halen is een kwestie van de snaren en de veren verwijderen, dan haak je 'm zo eruit.

Jasper.
7 juli 2009, 15:33
Ik heb hem eraf, hoe erg is nou versleten? Want je ziet er wel lichte sporen in en volgens mij is de knife ook wel een heel klein beetje stomp maar is dat nou ''versleten''?

belfrink
7 juli 2009, 15:48
Als je wat trems wilt testen, je bent welkom bij mij (woon 15 min bij je vandaan)

Heb een JS1000 met Edge Pro en een RG750 waar je wil even mee mag testen ;)

Jasper.
7 juli 2009, 15:51
Als je wat trems wilt testen, je bent welkom bij mij (woon 15 min bij je vandaan)

Heb een JS1000 met Edge Pro en een RG750 waar je wil even mee mag testen ;)

Ja maar het gaat meer om de duurzaamheid :P Zit er verder ook nog veel verschil in alle trems dan?

Bram+
7 juli 2009, 15:54
Als jij denkt dat het lichte sporen zijn, dan zal het wel meevallen. Ze hoeven niet scherp te zijn, moeten ook niet omhoog of omlaag gebogen zijn. Een kleine ronde inkeping is in principe niet erg, het zou trouwens goed kunnen dat die Edge III dat sowieso aan een kant standaard heeft, dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Jasper.
7 juli 2009, 15:59
Als jij denkt dat het lichte sporen zijn, dan zal het wel meevallen. Ze hoeven niet scherp te zijn, moeten ook niet omhoog of omlaag gebogen zijn. Een kleine ronde inkeping is in principe niet erg, het zou trouwens goed kunnen dat die Edge III dat sowieso aan een kant standaard heeft, dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

ja aan 1 kant is het rond en aan de andere kant recht.

Jasper.
7 juli 2009, 22:42
ik heb hem er nu goed opzitten, **** wat is dat stemmen klotewerk zeg. Alleen nu is de actie wel een stuk hoger, kan ik dat oplossen door de studs(toch?) naar binnen te draaien? En moet ik hem dan weer opnieuw stemmen :( ??


Trouwens kan het kwaad als ik eerst de trem ''vast zet'' door een pen achter dat tremolo gat te drukken en dan te stemmen, en dan dat punt weer opzoek door de veren losser te draaien? Want dat werkt wel aardig :P

Randy
8 juli 2009, 13:45
Breng je gitaar naar een gitaarbouwer en laat de knife edges bijvijlen en naderhand je tremolo goed afstellen. Tenminste als je van plan bent je trem ook echt te gebruiken. Als je handig bent kan je dit zelf ook doen. Heb dit zelf recent laten doen bij mijn eigen gitaar met lo pro edge trem. Ben je van plan de tremolo niet te gebruiken, fixeer de brug dan met een blokje hout (zoekfunctie). Je hebt dan een vaste brug met fijnstemmers. Geen gezeik meer met stemproblemen en je kan je gitaar in een hand omdraai naar een drop D stemmen zonder problemen. Als je echt van deze tremolo af wilt zou ik als ik jou was kiezen voor gotoh, OFR of een Shaller. Indien nodig kan je de cavity van de tremolo laten bij frezen zodat de tremolo die je kiest goed past. Met een nieuwe tremolo ben je wel beter af. Geluidsverbetering zal merkbaar zijn (sustain, toon en dergelijke)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Randy

belfrink
8 juli 2009, 14:08
Ik zou je gitaar gewoon even naar een pro brengen en die alles netjes laten afstellen zoals jij het in je hoofd hebt ;)

Met Floyd vind ik stemmen zelf het makkelijkste als je het snaar-voor-snaar doet, dit voorkomt ontstemming en je kunt de laatste snaar die je erop hebt gezet ook gelijk goed stemmen etc etc

mesaman
8 juli 2009, 16:24
en anders mag je hier ook wel een keer een kop koffie komen drinken en kijken we of er een edge brug in past.die heb ik nog wel los liggen.ik heb ook nog een orginal floyd rose ll liggen.pfff ik heb veel te veel onderedelen liggen merk ik.hahaha.pm als je wat wilt regelen okey?

succes.

Bram+
8 juli 2009, 16:46
Hoewel ik het echt fantastisch vind dat je een mede-forummer op zo'n manier wil helpen, kan ik wel voorspellen dat een Edge/Lo Pro Edge niet direct gaat passen in een Edge III-routing. Die Edge III is een stuk korter en je zult zeker een paar milimeter van de cavity onder de zijkanten en borgschroeven moeten verwijderen (zie plaatje):
http://www.guitarmigi.it/schemi-foto/ponti/comp/Edge-EdgeIII.jpg

Die OFR II zal wel eens kunnen passen, zijn die niet bijna gelijk aan de Edge Pro's qua grootte?

Jasper.
9 juli 2009, 21:42
Ik probeer hem wel zelf af te stellen. Is een boel op het internet over te vinden en volgens mij ook op die site die bram gaf. Ik moet het toch leren.
Ik zit er aan te denken om er binnenkort nog een gitaar (met goede trem) bij te kopen, ook wat makkelijker met andere stemmingen en dan zet ik de trem van deze gitaar vast. Heb vanaf komende week in de vakantie lekker wat uurtjes dus mischien heb ik na de vakantie wel genoeg. En heb hier nog een roeibootje enz. om de deur liggen die ook wel op marktplaats kunnen.
Maar voor nu probeer ik deze wel even goed af te stellen. Ik vind zon floyd rose trem toch wel lekker voor bijv. van halen liedjes e.d. en wil er denk ik niet meer vanaf.

Bram+
9 juli 2009, 22:21
Als je eenmaal alles goed hebt afgesteld met jouw keuze snaren en in jouw vaste stemming, is het inderdaad een geweldig systeem, maar tot die tijd... :D

Het is inderdaad fijn om een gitaar met een vaste brug ernaast te hebben, dus dat idee van die tweede gitaar met een betere brug en dan deze vastzetten is helemaal niet gek.

mesaman
11 juli 2009, 09:03
bram...je hebt gelijk met passen van een edge lll maar ik heb alle tremmelos/gitaren liggen vandaar het aanbod.maar het is altijd behelpen he.
topic starter;
ik denk dat je gelijk hebt met het idee om een andere gitaar tekopen.