PDA

View Full Version : Koch loadbox vs Dr.Z Air brake



tom123
6 juli 2009, 20:29
Koch loadbox vs Dr.Z Air brake

Welke is beter denken jullie?
Ze kwamen allebij heel goed uit de recentie van het blad de gitarist.

De koch heeft alleen meer mogenlijkheden ( misschien wel ingewikkelder)
De Z air brake heeft maar 2 knoppen, kan dus niks aan fout gaan.

Het schijnt als je deze op je amp aansluit dat je de buizen volop kan gebruiken.
En dan zou je een beter geluid krijgen, maar waarom die ik ze dan zo weinig.
je zou dan zeggen dat iedereen zoiets wel wil.
Wie wil nou geen beter geluid?

Gr. Tommy

Eko
6 juli 2009, 20:39
Een powersoak of loadbox doet eigenlijk het volgende. Hij verzuipt een gedeelte van je vermogen. To Soak..... Omdat de eindbuizen dan vol vermogen kunnen leveren geeft je bak dan een mooie compressie en overdrive. Het nadeel er van is wel dat de buizen dan maximaal belast worden en dus eerder slijten. Ieder voordeel hep ze nadeel.........
Wat je mist is echter de laatste schakel in je geluid, de speaker. Naar mate je speaker zwaarder belast wordt werkt die mee in de vorming van je geluid. Dat mis je dus bij het gebruik van de soak.
Ook leuk om over te denken , waarom zou je een zware versterker kopen en hem daar na alleen maar afknijpen?

Chris Winsemius
6 juli 2009, 20:40
Beter?

Voordeel van dat soort gear is dat 'n amp niet gemod hoeft te worden, nadelen:
- minder goede sound & feel, vooral bij sterkere verzwakking
- meer kans op defecten (lang verhaal/hoeft niet altijd op te gaan)
- prijs

Ik gebruik hier wel eens Koch LoadBox als belasting en/of testen van non-MV amps. Met 'n klein beetje verzwakking is het wel te doen maar zodra het nog ietsje zachter moet verdwijnt er tophoog en mis ik gewoon de interactie tussen eindversterker en speaker(s).

Hoe beter de amp (ontwerp/onderdelen) hoe beter ook de sound op lagere volumes imho.

Yek1
6 juli 2009, 22:01
Ik was niet kapot van de Loadbox. De Airbrake was daarentegen heel transparant. Maar hij gaat niet echt heel veel zachter (behalve op de 'bedroom' stand die het geluid modderiger maakt).

Chris Winsemius
6 juli 2009, 22:41
Wat je mist is echter de laatste schakel in je geluid, de speaker. Naar mate je speaker zwaarder belast wordt werkt die mee in de vorming van je geluid. Dat mis je dus bij het gebruik van de soak.


"speakervervorming"............
meningen/smaken hierover verschillen, bij sommige vintage speakers is die vervorming van groot belang icm. 'n bijbehorende vintage amp maar vaak klinkt het minder imho, net als pure eindbuisvervorming

met 'n schakel tussen de uitgangstrafo en de speaker(s) neemt de zgn. dempingsfaktor ook af (en die is al niet zo groot bij buizenversterkers maar dat terzijde), het zorgt er iig. ook voor dat de speaker "minder direct" wordt aangestuurd en dat ervaar je door 'n andere "feel"

shredneck
6 juli 2009, 23:23
Koch loadbox vs Dr.Z Air brake

Welke is beter denken jullie?


Gr. Tommy

Ik heb zoiets, een Weber Mass 100. Dat werkt als een trein als ik in een cafe moet spelen, dan kan de 100 watt marshall echt niet zover open als ik zou willen. Afgelopen zaterdag op een buitenfestival gespeeld in Schiedam (Arnold van Dongen met Lois Lane ook!) en daar kwam de Mass ook van pas, maar kun je harder dan binnen.
Volgende week speel ik weer in een kleine club, dan knijp ik de versterker weer wat meer.
Ik denk dat het vooral aan je type versterker ligt, ik speel met een Superleadkloon zonder mastervolume en wil klinken als Paul Kossoff :-) Geluidsmensen zijn over het algemeen niet blij met een waanzinnig volume, dus kun je die 100 wat versterker nooit open zetten. Een mastervolume vind ik niet mooi klinken dus kies ik voor een powersoakachtige.
Ondertussen zoveel dingen geprobeerd en de Mass is gewoon een prima stuk gereedschap waar mijn geluid in ieder geval alleen maar baat bij heeft en mijn band ook.

Marco5150
7 juli 2009, 11:54
Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar op de amerikaanse gitaarforums flippen ze momenteel helemaal op de Faustine Phantom. Dit zou de beste attuanator moeten zijn. Dit zou ik maar met een flinke schep zout nemen, maar wellicht toch het overwegen waard.

Voor een reviewtje check: http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=47403

Yek1
7 juli 2009, 12:03
Ik heb de Phantom in bestelling staan. Zou deze zomer binnen moeten komen.
Besteld op basis van aanbevelingen van toppers als Friedman (Rack Systems) en prof.gitaristen. Komt als beste uit diverse vergelijkende tests met o.a. de Ultimate Att.


Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar op de amerikaanse gitaarforums flippen ze momenteel helemaal op de Faustine Phantom. Dit zou de beste attuanator moeten zijn. Dit zou ik maar met een flinke schep zout nemen, maar wellicht toch het overwegen waard.

Voor een reviewtje check: http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=47403

shredneck
7 juli 2009, 19:45
Ik heb de Phantom in bestelling staan. Zou deze zomer binnen moeten komen.
Besteld op basis van aanbevelingen van toppers als Friedman (Rack Systems) en prof.gitaristen. Komt als beste uit diverse vergelijkende tests met o.a. de Ultimate Att.

Die Ultimate Attenuator (of de goedkopere maar identieke HO) zou ik wel eens willen testen, maar de Mass bevalt eigenlijk zo goed dat ik me afvraag of die wel echte concurrentie heeft. Heb een Hotplate, Loadbox en Powerbrake gehad en dat was allemaal niks vergeleken met de Mass.

svdijk
7 juli 2009, 19:57
Ik had een Hotplate, en nu een Koch Loadbox.
De Koch vind ik erg goed, en tast het geluid van m'n JCM800 2210 niet aan, terwijl de Hotplate dat wel deed.
Overigens gebruik ik de de Loadbox alleen bij de JCM800, bij de JVM heb ik zo'n ding niet nodig, die klinkt zacht ook oké.
Maar de 800 is zo verdomde luid, dat ik vroeger iedere kroeg uitgeslagen werd!!
Ik gebruik 'm alleen om een beetje te attenuaten, tot 15%.
Er zullen ongetwijveld betere loadboxen zijn, maar ik hou 't bij de Koch.

yhcmarc
7 juli 2009, 23:13
Ik heb de koch wel eens gebruikt, vond hem erg onhandig in gebruik. Ik heb nu een Weber mass 100 en vind dat echt een prima apparaat.

the sure thing
20 november 2009, 16:35
Ff dit topic bumpen: de Weber mini mass (voor 50W) kost maar EUR 115,-. Is dit iets of kan ik beter een 2e hands loadbox van Koch aanschaffen? Het gaat mij puur alleen om de power soak, ik hoef geen "recording out" ....