PDA

View Full Version : vraagje over Les Paul



undertaker321
6 juli 2009, 20:09
Hoort het dat als ik mijn snaren ga vervangen en al mijn snaren van mijn gitaar af haal mijn bridge eraf valt. Niet mijn Tune-o-matic maar die andere ???

En dat mijn snaren blijven lopen ??


ik heb een Gibson Les Paul R8 en gebruik elixr snaren.

Guitar GoD
6 juli 2009, 20:19
nee bij mij is dat niet, maar heb het idee dat het niet zo erg is.
de snaren trekken hem vanzelf weer op de goede plek toch?

Midwolda
6 juli 2009, 20:36
"Die andere" is je stoptail en die komt gewoon met de snaren mee los.
Als het goed is kun je dan ook zo je Tune-o-Matic van de gitaar af pakken.
Wel eerst goed kijken hoe die er nu op zit want als je 'm omdraait klopt je intonatie niet meer.
(Dat geldt trouwens ook als je er een andere snaardikte opzet.)

Meestal vervang ik de snaren èèn voor èèn, dan blijft alles netjes op z'n plek en dan blijft de hals nog redelijk op spanning.

Maar wat bedoel je met "de snaren blijven lopen"?

frankpaul1
6 juli 2009, 20:37
Hoort het dat als ik mijn snaren ga vervangen en al mijn snaren van mijn gitaar af haal mijn bridge eraf valt. Niet mijn Tune-o-matic maar die andere ???

En dat mijn snaren blijven lopen ??


ik heb een Gibson Les Paul R8 en gebruik elixr snaren.

Je hebt een Gibson R8 en je vraagt dit?? Je tailpiece zit inderdaad los en die zal er van af vallen als je alle snaren er af hebt.

mesaman
6 juli 2009, 23:23
Je hebt een Gibson R8 en je vraagt dit?? Je tailpiece zit inderdaad los en die zal er van af vallen als je alle snaren er af hebt.

tis toch ook een beginners gitaar?logisch dat je dat niet weet!:chicken:

frankpaul1
6 juli 2009, 23:27
tis toch ook een beginners gitaar?logisch dat je dat niet weet!:chicken:

Haha, ja dat is ook zo. Ben er zelf ook op begonnen. Ging tussen de R8 en een Murphy aged 1959 reissue, vond de R8 toch iets mooier. ;)

undertaker321
6 juli 2009, 23:59
ja dit is ook mijn 2e gitaar en dit was de 1e keer snaren vervangen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120281


wat ik bedoel met lopen is dat ze steeds uit stemming gaan

richwoodplayer
7 juli 2009, 01:14
als je er nieuwe snaren op zet, rek de snaren dan goed, voordat je gaat spelen.
dan gaan je snaren niet meer zo snel uit tune.
oprekken kan door je vinger op de snaar te leggen ergens op de hals, en dan de snaar omhoog te trekken, te stemmen, herhalen tot je niet meer hoeft te stemmen nat het rekken.
aan de hoogste snaren niet al te hard trekken, ander kan die knappen.

good luck

RS-Rik
7 juli 2009, 06:02
De rek uit de snaren halen moet je niet gewoon "benden" maar echt omhoog van t fretboard trekken. dan schuren ze niet langs de zadeltjes.
Je tune-o-matic moet er (als goed is.. iig bij de mijne) met de schroefjes naar de achterkant (dus richting de stopbar) weer op.


Uuuh jongens.. hoe moest dat schakelen nou... eerst gas los en dan koppeling, of rem en koppeling tegelijk??? vanuit zn ferrari....


nee geintje ik zou willen dat ik zo'n gitaar had!!!

undertaker321
7 juli 2009, 11:22
zo rijk zijn we niet, ik had gewoon mazzel laten we het daar op houden. :)

Agent_Smith
7 juli 2009, 11:35
zo rijk zijn we niet, ik had gewoon mazzel laten we het daar op houden. :)

Als hij blijft ontstemmen ligt het aan de topkam.
Ik vervang meestal ook snaar-voor-snaar. Dan valt er niks af :)

undertaker321
7 juli 2009, 11:46
ja maar toen ik hem kocht zaten er fabrieks snaren op. en zijn nog nooit ontstemt. ik heb ze 1 keer moeten stemmen omdat het heel warm in de auto was en toen zijn ze vals gaan staan.

wiegersma
7 juli 2009, 12:13
Mijn ervaring met Elixer is dat ze er heel lang over doen om te rekken en wanneer ze op rek zijn, breken ze.
Voor mij geen Elixers meer.
Probeer eens een ander merk.

undertaker321
7 juli 2009, 12:22
ik heb op mijn andere gitaar van die ernie ball dingen en daar was ik ook wel tevreden over dus als ik de volgende keer snaren moet vervangen weet ik wel welke ik ga nemen.

Agent_Smith
7 juli 2009, 19:54
ik heb op mijn andere gitaar van die ernie ball dingen en daar was ik ook wel tevreden over dus als ik de volgende keer snaren moet vervangen weet ik wel welke ik ga nemen.

Ik gebruik al eeuwen EB's op mijn Les Pauls en ze ontstemmen nooit. Eigenlijk zelfs niet met nieuwe snaren.