PDA

View Full Version : Marshall JTM 30



EGH
6 juli 2009, 19:54
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een buizenversterker, en nu was mijn oog gevallen op een Marshall JTM30. Nou heb ik een paar vraagjes. Ik heb begrepen dat de Marshall JTM30 ook op slaapkamervolume goed klinkt, klopt dit? En aangezien de versterker 30 watt is, mag ik aannemen dat deze versterker ook hard genoeg is voor met drummer/kleine optredens? Kwam de versterker nieuw trouwens met een footswitch?

Ik speel veel Guns 'n Roses, Velvet Revolver, Green Day, RHCP, Black Sabbath, Randy Rhoads en Metallica. Is deze versterker daar een beetje geschikt voor, of kan ik beter voor iets anders gaan? Ik ben overigens ook in het bezit van een Marshall Guv'nor II, dus mocht het nodig zijn, kan ik extra gain uit dat pedaaltje halen.

Nou heb ik begrepen dat deze amp's uit de productie zijn gehaald, dus het zal tweedehands moeten. Maar waar moet ik precies op letten bij het kopen van de JTM en hoe weet ik of de buizen nog goed zijn en of dat ding niet ergens misfunctioneert?

koentjo
6 juli 2009, 20:11
Ik heb er een week terug eentje gekocht 2e hands (nieuw gaat inderdaad niet meer, volgens mij zijn ze van 94-97 geproduceerd.)

Ik vind het volume prima voor mijn slaapkamer, t ligt eigenlijk meer aan je mede bewoners/ buren, hoe hard je hem kan zetten. (bij mij tot ze beginnen te bonken op de vloer)
Ik heb hem nog niet op stand 10 gezet, k heb dus geen idee of het gig-waardig is, maar ik denk dat ie dit wel red hoor, zeker kleine kroegjes.

Tsja, voor de wat hardere stijlen zal je misschien wel een pedaal tussen gitaar en amp kunnen plaatsen.

Let wel op, dat de buizen goed vast zitten, aangezien 1 van de preamp buizen bij mij te veel speling heeft. dit was me niet opgevallen tijdens het testen.
Check daarna of de amp niet veel te heet wordt tijdens het testen, just in case.

edit:
Ohja, die footswitch zat er denk ik niet standaard bij, maar was los te kopen.
Volgens mij is het ook goed te doen met een Boss FS-5L

EGH
6 juli 2009, 21:18
Oke, dankjewel. Ik ben nogal een leek wat buizen betreft, maar wat is het effect als er buizen los zitten/is hier wat aan te doen? Heb ook een keer wat opgevat over buizen die microfonisch gaan werken? Weet niet meer precies wat het was, maar het was volgensmij niet goed :P Hoe kan ik trouwens zien of de buizen al aan vervanging toe zijn? Kost toch nog aardig wat om die buizen te vervangen, dus is denk ik wel belangrijk daar op te letten.

Zou trouwens mooi zijn als die Boss footswitch het doet op de JTM30, want daar heb ik nog één van staan namelijk :).

Squier02
6 juli 2009, 23:13
Fijne versterker hoor, en hij klinkt zeker goed op slaapkamer niveau. Het clean kanaal is goed, al gebruik ik dat amper (zeg maar niet). Ik speel zelf meer rock a la Guns 'N Roses en AC/DC, geen metal, dus ik ben wel tevreden over de gain. Ik denk dat die gigs wel goed komen, de JTM30 gaat namelijk snoeihard!

koentjo
6 juli 2009, 23:57
Oke, dankjewel. Ik ben nogal een leek wat buizen betreft, maar wat is het effect als er buizen los zitten/is hier wat aan te doen? Heb ook een keer wat opgevat over buizen die microfonisch gaan werken? Weet niet meer precies wat het was, maar het was volgensmij niet goed :P Hoe kan ik trouwens zien of de buizen al aan vervanging toe zijn? Kost toch nog aardig wat om die buizen te vervangen, dus is denk ik wel belangrijk daar op te letten.

Zou trouwens mooi zijn als die Boss footswitch het doet op de JTM30, want daar heb ik nog één van staan namelijk :).

tsja, je moet er bij 2e hands koop maar van uit gaan dat de buizen niet nieuwe zijn, en dus mogelijk een extra kostenpost kunnen worden.
Tenzij de eigenaar de bon voor de buizen nog heeft.

Het los zitten van de buizen socket op mijn model uit zich in het wegvallen van een heleboel volume op het drive kanaal.
Om dit te testen zal je toch echt even aan het buisje moeten voelen hoe vast hij zit. (doe dit voor dat je de versteker aan zet, of als de buizen iets zijn afgekoeld!)

Roel#1
7 juli 2009, 00:24
Let wel op wat je doet met losse buizen/contacten. Er kan een hoge spanning op staan. Zelfs als de versterker een week uit heeft gestaan.

EGH
7 juli 2009, 00:50
Let wel op wat je doet met losse buizen/contacten. Er kan een hoge spanning op staan. Zelfs als de versterker een week uit heeft gestaan.

Oke, hoe test ik of er buizen los zitten zonder mezelf van kant te maken? :seriousf:

Verder het bekende 'te heet wordings kwaaltje' van de JTM. Met de zoekfunctie kom ik uit op sommige mensen die nooit ergens last van hebben gehad, en sommige toch echt wel. Hoe zit dit hier nu precies mee, en wat is daar aan te doen?

Zijn er verder nog veel voorkomende kwaaltjes waar je goed op moet letten bij deze serie versterkers, of algemeen bij versterkers?

TimmU
7 juli 2009, 01:07
Ja, hitte voor zover ik weet...

JeroenSchaaf
7 juli 2009, 06:08
En volgens mij loste sommige mensen dat op door een klein ventilatortje te plaatsen vlak bij de buizen. Maar 100% zeker weet ik dat niet.

the sure thing
7 juli 2009, 08:58
Als je m uittest, minimaal een half uur aan laten staan/erop spelen. Na een half uur zeker nog eens spelen. Indien dan geen gekraak, geen (harde) ruis, geen rook: KOPEN!

EGH
7 juli 2009, 15:50
Oke, dankjewel. Ik zal er een half uur op spelen, en vervolgens even kijken of niet het hele huis al is afgefikt :seriousf: Nee zonder gekheid, zal er even op letten. Geen zin om daar thuis pas achter te komen, want gedoe met ventilators ed inbouwen lijkt me nou niet echt wat.

Maar hoe kan ik nou veilig kijken of de buizen loszitten? En wat als de buizen loszitten? Wat moet er dan gebeuren?

koentjo
7 juli 2009, 16:18
Oke, dankjewel. Ik zal er een half uur op spelen, en vervolgens even kijken of niet het hele huis al is afgefikt :seriousf: Nee zonder gekheid, zal er even op letten. Geen zin om daar thuis pas achter te komen, want gedoe met ventilators ed inbouwen lijkt me nou niet echt wat.

Maar hoe kan ik nou veilig kijken of de buizen loszitten? En wat als de buizen loszitten? Wat moet er dan gebeuren?

voor zover ik weet ik glas nog steeds een heel slechte geleider van stroom.
het moet dus veilig zijn de buis aan het glas te pakken (voorzichtig) en even voelen of deze heen en weer te wiebelen is.

als de grill er nog op zit, zal je deze eerst moeten verwijderen.
(vraag even of de verkoper daar geen problemen mee heeft. anders weet je al hoe het zit ;) )

EGH
7 juli 2009, 22:03
voor zover ik weet ik glas nog steeds een heel slechte geleider van stroom.
het moet dus veilig zijn de buis aan het glas te pakken (voorzichtig) en even voelen of deze heen en weer te wiebelen is.

als de grill er nog op zit, zal je deze eerst moeten verwijderen.
(vraag even of de verkoper daar geen problemen mee heeft. anders weet je al hoe het zit ;) )

Ohja, dat had ik eigenlijk ook wel moeten weten. Maar wat is nu eigenlijk het probleem als er idd een buis los zit, en wat is hier aan te doen?

koentjo
7 juli 2009, 22:30
Ohja, dat had ik eigenlijk ook wel moeten weten. Maar wat is nu eigenlijk het probleem als er idd een buis los zit, en wat is hier aan te doen?

Het probleem is het weg vallen van het geluid.
De fix zou ik laten doen door een erkende amp tech, dit zal toch wel wat kosten.

EGH
9 juli 2009, 23:56
Ok, als buizen los zitten, laten staan dus (niet kopen)?

koentjo
10 juli 2009, 00:07
Ok, als buizen los zitten, laten staan dus (niet kopen)?

neem het mee in je overweging, natuurlijk geheel afhankelijk van de prijs