PDA

View Full Version : Gibson Moderne 1:1 tekeningen/mallen?



MVH Guitars
6 juli 2009, 19:20
Om eens totaal iets anders te doen zou ik nog wel eens een Moderne willen bouwen. Ik vraag me af of iemand ooit een fatsoenlijke tekening ervan heeft gezien of een body en headstock mal of iets dergelijks.

Voor de mensen die helemaal niet weten welke gitaar dit is:
http://vintageguitars.org.uk/graphics/GibsonModerne1.jpg

Ik heb ooit eens een Poolse kopie gehad van zo'n gitaar, maar ik was zo stom om nooit een omtrek van de body te nemen voor toekomstig gebruik.
Als iemand er een heeft (Epiphone had ze ook even) in de regio Zeeland zou ik graag langskomen om de bodymaten over te nemen.

Ike57
6 juli 2009, 19:37
Misschien een idee om bijv. de foto bij je bericht te nemen als uitgangspunt en de ware grootte te berekenen bijv. aan de hand van de humbuckers (die hebben een redelijk vaste maat)

Dat is ook de manier waarop ik een paar modellen heb berekend a.d.h. van tekeningen uit de patenten.

MVH Guitars
6 juli 2009, 19:57
Ja ik dacht ook al zoiets. Ik heb hier deze tekening, die tenminste een eerlijk vooraanzicht geeft. Bij een foto zit je altijd met perspectief, dat geen eerlijk beeld geeft.

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/premierguitar200906_0105_fg.png

Ike57
6 juli 2009, 20:07
Lijkt me een goed uitgangspunt. Nu maar hopen dat de tekening van de humbuckers de juiste schaal heeft. Je kunt dit altijd controleren aan de breedte van de hals.
Deze zal vlak boven de brug-pup dezelfde breedte hebben als bij een LP.

Succes!

KoenB
6 juli 2009, 20:10
Dat is echt de meest walgelijke headstock die ik ook heb gezien :seriousf:

nee maar serieus, wat je natuurlijk weet is de scale length, die is op een gibson 24.75 inch = 628.65 mm. Je moet je tekening even uitprinten, en dan de afstand van nut tot brug meten. Nu heb je de verhouding tussen de tekening en de werkelijke maat, en kun je daarmee alle maten uitrekenen en nog redelijk precies ook. Het is aardig wat meetwerk maar het werkt.

De scale length lijkt me een betere maat om mee te werken dan de humbuckermaat, aangezien de scale length op je papier veel groter wordt afgedrukt, en daardoor heb je minder kans op meetfouten.

MVH Guitars
6 juli 2009, 20:31
Dat is echt de meest walgelijke headstock die ik ook heb gezien :seriousf:

nee maar serieus, wat je natuurlijk weet is de scale length, die is op een gibson 24.75 inch = 628.65 mm. Je moet je tekening even uitprinten, en dan de afstand van nut tot brug meten. Nu heb je de verhouding tussen de tekening en de werkelijke maat, en kun je daarmee alle maten uitrekenen en nog redelijk precies ook. Het is aardig wat meetwerk maar het werkt.

De scale length lijkt me een betere maat om mee te werken dan de humbuckermaat, aangezien de scale length op je papier veel groter wordt afgedrukt, en daardoor heb je minder kans op meetfouten.

Ja daar dacht ik ook al aan: De grootst bekende maat nemen en daarmee aan de slag gaan.

Bedankt in ieder geval! Ik ga hier wel mee aan de slag voorlopig.
Als iemand toevallig een Moderne body heeft liggen mag je natuurlijk altijd wel contact opnemen.

barno
6 juli 2009, 23:34
tof idee !

uiteraard is deze headstock wat weird en eigenlijk nog vooral vanuit functioneel opzicht (lotta stringtree stuff going on)

bouwtekening maken op basis van die tekening lukt best, idd mensuur en ev. nutbreedte nemen als referentiematen

HaroldA
6 juli 2009, 23:48
Hier (http://artofpatents.com/patent-gibson-moderne-electric-guitar-1950s-print-p-85702.html) kun je voor een paar $ een "high resolution" pdf krijgen van de Moderne...

En even een persoonlijke noot: wat een gedrocht! :stop: ;)

ER!K
7 juli 2009, 19:09
uitgaande van die tekening die hierboven geplaatst is:

Kopieëren in word > afdrukvoorbeeld > vergroten naar 100% > afstand brug/nut opmeten (11.7cm).
Gibson mensuur = 24,75 inch = 628,65mm
117mm : 628,65mm = 5,3730769230769230769230769230
dus de bovenstaande tekening zo'n 5,3730 keer vergroten, en je hebt de goede grootte.

(denk ik)

Ik vind die moderne best wel een coole gitaar, eigenlijk :D

Ike57
7 juli 2009, 20:17
Hier (http://artofpatents.com/patent-gibson-moderne-electric-guitar-1950s-print-p-85702.html) kun je voor een paar $ een "high resolution" pdf krijgen van de Moderne...

En even een persoonlijke noot: wat een gedrocht! :stop: ;)

Dezelfde patent tekening kun je HIER (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/48/Moderne_Patent.png)gratis krijgen op wikipedia :D

MVH Guitars
7 juli 2009, 21:03
Ja die patent tekening had ik al eens eerder maar die was me te grof gelijnd om serieus mee aan de slag te gaan. Gister vond ik echter de afbeelding die ik hierboven gepost heb. Ook gedetaileerder als het gaat om onderdelen.

Ik ben zelf een Gibson ontwerp fanaat. Mijn favoriete modellen zijn o.a. de Explorer, Flying V en Les Paul.
De Moderne heb ik altijd wel interessant gevonden, omdat die van dezelfde ontwerper komt als de Exp en V maar toch nooit echt in productie kwam.

Ik heb nu eenmaal weinig met Fenders. Een Tele vind ik nog wel aardig, maar Strats? Ik heb nooit begrepen wat mensen daar mooi aan vinden. Ze klinken wel aardig, maar ik vind het model erg gedateerd en vind dan de zogenaamde superstrats een stuk mooier (Ibanez, ESP etc.).

Bottom line is gewoon: Ieder zijn smaken! ;)

ER!K
10 juli 2009, 19:16
Dezelfde patent tekening kun je HIER (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/48/Moderne_Patent.png)gratis krijgen op wikipedia :D

en hier (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3582) hebben ze een echte Gibson Moderne, uit 1982.
Als hij nou helemaal wit zou zijn met een zwarte slagplaat, had ik hem mooi gevonden :)

aaronstonebeat
10 november 2012, 18:03
Zou het ooit nog iets zijn geworden met die Moderne? Hoe dan ook, om geen nieuw topic ervoor aan te hoeven maken, Phil X heeft er onlangs een bespeeld om te vieren dat hij 30 miljoen keer is bekeken op YouTube:


http://www.youtube.com/watch?v=5WwAAkvB3Hc&feature=g-u-u

stijnkenens
11 november 2012, 00:54
Het blijft een wansmakelijk model,maar net daarom juist iets om na te bouwen.
Maar ze klinkt echt geweldig !!!

Jammer dat er geen bouwproces van gekomen is, ik was wel geïnteresseerd !


s.

beruk
11 november 2012, 00:58
Het blijft een wansmakelijk model,maar net daarom juist iets om na te bouwen.


Dat vind ik nou niet, zou er op mijn oude dag gelijk een kopen mocht ie op markt komen. Top ontwerp.

stijnkenens
11 november 2012, 01:07
you're one phonecall (of gewoon een mailtje) away !!! ;)



s.

aaronstonebeat
11 november 2012, 01:15
Mooi dat er mogelijk toch iets, zij het iets anders dan oorspronkelijk beoogd, van komt ;)

Ik vind het wel een maffe banaan en als Phil ze bespeelt, klinken ze altijd goed.

beruk
11 november 2012, 01:20
you're one phonecall (of gewoon een mailtje) away !!! ;)
s.
Hoe verleidelijk. :mmmm: Een lefty in lake placid blue met mini humbuckers, witte slagplaat. Ik ga lekker dromen! Gegroet!

oigun
11 november 2012, 11:18
Staat al een tijdje op mijn "todo list.." ben er alleen nog niet aan toegekomen :D
Heb geloof ik ook nog ergens tekeningen maar zou heel diep moeten graven om ze te vinden...

barno
11 november 2012, 12:14
volgens mij heeft die oddball headstock de Moderne de neck omgedraaid in de concept fase. Designtechnisch een miskleun, niet vanwege de vorm maar wegens gebrekkige functionaliteit (die overigens wèl zit in de body, veel meer als bij een flying V).

stijnkenens
11 november 2012, 13:03
@ oigun, ik ben wel geïnteresseerd dan !

Ik heb ook de indruk dat de body ergonomisch zeker een win is, de kop wat minder inderdaad, maar toch, ik vind het omwille van zijn lelijkheid toch geslaagd !!!



s.

RS-Rik
11 november 2012, 13:03
Met een papiertje op je scherm en dan een mooie frontale foto overnemen kun je behoorlijke resultaten bereiken. En dan inscannen en in photoshop vergroten en uitprinten. Eventueel kun je later nog kleine wijzigingen maken.


http://images.gibson.com/Lifestyle/English/aaFeaturesImages2009/moderne1.jpg


Uit welk jaar is het ontwerp? Ergens in de fifties toch? Kun je nagaan...! Toen was de insteek bij het ontwerp van zo'n instrument wel anders dan wat grote fabrikanten nu doen.

stijnkenens
11 november 2012, 13:10
Die foto zou je inderdaad ook rechtstreeks in photoshop kunnen gooien en overtrekken, of met een ander programma.
Overtekenen van je scherm en dan uitvergroten: not done, te grote foutmarge !!!



s.

barno
11 november 2012, 13:32
Met een papiertje op je scherm en dan een mooie frontale foto overnemen kun je behoorlijke resultaten bereiken. En dan inscannen en in photoshop vergroten en uitprinten. Eventueel kun je later nog kleine wijzigingen maken.


http://images.gibson.com/Lifestyle/English/aaFeaturesImages2009/moderne1.jpg


Uit welk jaar is het ontwerp? Ergens in de fifties toch? Kun je nagaan...! Toen was de insteek bij het ontwerp van zo'n instrument wel anders dan wat grote fabrikanten nu doen.

ontwerp uit 57 ... samen met de V en de Explorer. Was eigenlijk een paniekstrategie nadat de strat de wereld aan het veroveren was en Gibson dacht het dan maar nog one step further te moeten doen. Onlangs nog op eentje gespeeld: heel fijn ding, perfecte balans, zittend ook comfortabel.

stijnkenens
11 november 2012, 14:11
Ha, een originele, of eentje uit de jaren 80?
Zou je daar een contourtje van kunnen tekenen?



s.

barno
11 november 2012, 14:18
Ha, een originele, of eentje uit de jaren 80?
Zou je daar een contourtje van kunnen tekenen?



s.

zijn nu opnieuw gereissued, geloof ik.

originelen ? : die bestaan niet hé ... da's het hele punt van de Moderne ;)


ik zal es kijken als ik in de winkel komt waar ik erop gespeeld heb of ik ze kan overtrekken

stijnkenens
11 november 2012, 14:23
Haja, dat is waar, er bestaan een paar prototypes, dacht ik, maar nietmand weet waar ze zijn :D



s.

Cocobolo
11 november 2012, 15:01
Ik wil hem ook wel een keertje aan de hand van die foto natekenen in mijn cad programma, en dan upscalen naar bekende maten (mensuur, pickups e.d.)

Kakihara
11 november 2012, 15:42
Er staan 2 plannen op mijn site. Uiteraard kan ik de nauwkeurigheid niet garanderen :)

barno
11 november 2012, 16:57
kakihara for Prez
ik kan niks beloven maar zal es eentje uitprinten en vergelijken met de winkel Moderne, als ik tijd heb.

RS-Rik
12 november 2012, 02:06
Paniekstrategie of niet, de V en de Explorer zijn aardige successen geworden. Niet vergelijkbaar met de strat maar zullen hun waarde dubbel en dwars hebben bewezen. De Moderne is wel een beetje een vreemde eend in de bijt, met die bananenonderkant.

En dan te bedenken dat ze dat allemaal voor Jazz spelers hebben bedacht, maar zo was het `design` in die tijd blijkbaar. Als je kijkt naar die gekke sterretjes en vormpjes op jaren 50 albumcovers en die gigantische staarten op auto´s dan zijn de V en Ex gewoon een voortzetting van die stijl.


p.s. een SG, dat is pas een vreemde eend in de bijt. Een LP is een dame van het volle pond, maar de SG heeft de vormen van een uit de goot getrokken crackhoer.