PDA

View Full Version : Ibanez XP300FX bridge probleem?



wowassault
6 juli 2009, 18:36
heb vanmiddag net mijn nieuwe gitaar gekocht in de winkel ( Ibanez XP300FX)

maar als ik een aantal snaren aan sla hoor ik de snaar rammelen tegen de frets door de versterker hoor je het niet maar het is wel aardig iritand,

Ik had dit ook op mijn oude gitaar toen ik iets dikkere snaren er had op gezet ( 0.10 inplaats van 0.09)

dus ik neem aan dat de hoogte van de snaren de oorzaak is?
zo ja klopt het dan dat ik met een schroevendraaier de bridge kan bijstellen?
ik weet niet precies hoever enzo ik hem moet verstellen maar ik had in het boekje gelezen dat normale 0.09 snaren 1.8 mm ruimte moeten hebben tussen de snaar en de 8ste fret, dit heb ik gedaan maar gaf niet echt een verschil.

dank voor uw hulp alvast,

Sean.

Madcow
6 juli 2009, 18:39
Terug naar de winkel voor een gratis afstelbeurt?

Plant
6 juli 2009, 19:23
Een afstelbeurt zal op een nieuwe gitaar altijd nodig zijn en hoort bij de prijs inbegrepen als je de gitaar aanschaft. Dat kan natuurlijk alleen als je de gitaar bij een goeie handelaar koopt die service kan bieden (niet ergens van internet dus). Ik heb nog nooit een goed afgestelde gitaar rechtstreeks van de fabriek gezien.

Zo'n fabrikant weet immers niet wat voor snaren (dikte) je gaat gebruiken, wat voor aktie je prefereert enz. Ze kunnen hooguit de gitaar gemiddeld afstellen op de snaren die er door henzelf opgezet worden. Het zou wel netjes zijn als ze dat doen, maar die moeite nemen ze vaak ook nog niet eens.

Misschien is de trussrod nog niet eens afgesteld.

Als je geen verstand van zaken hebt en alleen maar dat boekje, niet zelf doen.

wowassault
6 juli 2009, 20:42
nou het probleem is ik kreeg 1 gratis afstelbeurt maar die gaat pas over 2 maand in,

als ik nu lkaat doen kost het me zomaar 25 euro

en ik heb het wel eens eerder gedaan,
ong 3 jaar geleden toen ik nog op gitaar les zat heeft mijn gitaar leraar het me ooit uitgelegd en ik snap het wel deels,

als iemand me gewoon verteld welke hoogte hij ong moet hebben lukt het mezelf prima.

snaarplukker
7 juli 2009, 11:26
Ik heb het van Don Hofstee (http://www.donhofstee.nl/?Overzicht) geleerd.;)