PDA

View Full Version : Pick Up covers



chantilly
6 juli 2009, 16:18
Hallo,

Deze vraag zal vast al vaker voorbij gekomen zijn maar ik kon hem met de zoekfunctie niet specifiek vinden.

Oke hier mijn vraag:

Ik heb een les paul std faded. die met de zebra pups je kent het wel.
zou het mogelijk zijn daar pick up covers op te doen en zo ja? hoe ? en is dat dat blijvend of kun je ze er zo afschroeven? En als ze er opzitten krijg ik dan last van feedback of andere problemen?

alvast bedankt,

Chantilly

Yoshida
6 juli 2009, 16:45
Moet kunnen, probeer het eens als je een nieuw setje snaren erop doet. Het past in ieder geval omdat de lange zijde iets rond naar buiten loopt ('drukt' zichzelf onder de ring). Desnoods moet je de elementringen even verwijderen.

Effect: zal in iedere situatie wel wat anders zijn. Ik heb in mijn Strat een classic rock nek humbucker (Seymour Duncan), low output met een lekker warme sound. Hier heb ik specifiek een cover voor besteld. Een keer zonder cover geprobeerd en hij klonk ineens een stuk scheller. Je geluid word dus wat doffer waarschijnlijk, en als je geluk hebt wat warmer. Kan die dat hebben? (aan de clip te oordelen wel)

chantilly
6 juli 2009, 17:05
bedankt voor de snelle reactie.

maar hoe zet je ze zeg maar vast aan de gitaar moet je dat klikken schroeven of solderen?

Yoshida
6 juli 2009, 17:33
Geen van drie. Het houdt zichzelf op de plek, en als je er zeker van bent dat je ze erop wil houden druk je er wat kit tussen. Zoals ik zeg lopen de lange zijden iets naar buiten, tenminste dat is bij mijn gitaar wel het geval.

chantilly
6 juli 2009, 17:49
o oke nog beter :satisfie:

mss nog suggesties voor het kleurtje? goud of zilver? :)

en.. maakt het zeg maar uit of er zeg maar van die gaatjes* of schroefjes in zitten? en wat is verschil met dichte*?

met gaatjes* http://www.axetec.co.uk/pucv01%20pickup%20cover%20nickel%20800a.gif

of dicht* http://www.greasygroove.com/prodimages/0040-PU-M-C-P-MI_LRG1.jpg

Yoshida
6 juli 2009, 18:31
Hm de kleur kan bepalend zijn.
Zo heb je messing, waardoor tone verloren schijnt te gaan. Dit is goudkleurig. Daarnaast heb je nickel, wat gewoon goed schijnt te zijn. Voor een grotere 'bling' factor kun je kiezen voor verchroomd, maar ik heb nergens gelezen dat dit ook gelijk goed is voor je geluid (en dat wil je waarschijnlijk).

Over de invloed van die gaatjes doen verschillende meningen de ronde, die door sommigen als feit geopperd zullen worden. Naar mijn mening zal het geluid van de snaren bij een cover zonder gaten overvloeien, en bij een cover met gaten zal het magnetische veld juist meer gefocusd worden op de bovenliggende snaren. Hier heb ik geen tastbare bewijzen voor.


Een cover valt voor sommigen onder de noemer 'het oog wil ook wat'. Maar ik ken mensen, waaronder mijn leraar en ikzelf, die de covers ooit verwijderd hebben en hier spijt van kregen. Bij gebrek aan meer ervaring kan ik slechts aannemen dat wel of geen cover een grotere invloed heeft op het geluid dan de verschillende covers onderling. Ik kan je aanraden om de cover te nemen die jij het mooiste vind en hiermee je geluk te beproeven.

JurjenYarr
7 juli 2009, 01:07
Over de invloed van die gaatjes doen verschillende meningen de ronde, die door sommigen als feit geopperd zullen worden. Naar mijn mening zal het geluid van de snaren bij een cover zonder gaten overvloeien, en bij een cover met gaten zal het magnetische veld juist meer gefocusd worden op de bovenliggende snaren. Hier heb ik geen tastbare bewijzen voor.

het lijkt mij juist dat door die gaatjes het geluid niet beïnvloed word door het materiaal van de pup-cover. of denk ik nou de verkeerde kant op?

Yoshida
7 juli 2009, 08:53
het lijkt mij juist dat door die gaatjes het geluid niet beïnvloed word door het materiaal van de pup-cover. of denk ik nou de verkeerde kant op?

Het zal de invloed vast beperken, maar nooit uitsluiten denk ik.

Keep it simple: doen wat je mooi vind en hopen dat het fatsoenlijk klinkt.

DeiDRagonas
7 juli 2009, 10:00
De mijne...

http://i136.photobucket.com/albums/q195/DeiDragona6/GibsonLPRoy.jpg

R.

HaroldA
7 juli 2009, 10:11
Ik zou ze persoonlijk altijd vast solderen aan de achterkant om er 100% zeker van te zijn dat hij een geleidend contact heeft.

Omdat ik zelf graag op volume speel en met genoeg gain zou ik 'm ook waxpotten. Daarmee vul je alle ruimtes op met een kaarsvetachtige wax waardoor de kans op feedback afneemt...

DeiDRagonas
7 juli 2009, 10:25
Bij mij is er 1 gesoldeerd. Daarna hebben we de andere simpelweg erop geklikt en beide doorgemeten... Geen verschil. De tweede hebben we dan ook maar zo gelaten.

Wat betreft "feedback" (Het is meer een hoge squeel, maar goed..): Nooit last van gehad. De elementen zijn niet gewaxpot en klinken gewoon super. Lekker korrelig...

R.

chantilly
7 juli 2009, 19:56
De mijne...

http://i136.photobucket.com/albums/q195/DeiDragona6/GibsonLPRoy.jpg

R.

:crazyhappy: dat ziet er heel erg lekker uit kan ik je zeggen..


en.. waar kan ik die covers het beste kopen? bij de feedback hebben ze die waarschijnlijk niet?

DeiDRagonas
7 juli 2009, 21:00
Je moet ff goed opletten dat je de juiste hebt. Die gaatjes waar je pole pieces door komen.. daar zit nogal verschil tussen en al wijkt het maar een mm af, dan past het dus mooi niet. Ik zou als ik jou was ff naar een bouwer gaan. dan weet je zeker dat je exact de juiste covers krijgt en dat ze goed gemonteerd worden. Ikzelf ben naar Rikkers Groningen gegaan en dat was echt tien minuutjes werk... klaar terwijl u wacht.

Als je ze dan toch gaat bestellen, ff heel duidelijk aangeven voor welke gitaar ze zijn en dat je ze komt ruilen als t niet past. Feedback moet daar ook wel aan kunnen komen lijkt me, bel ze eens..

R.

koen=)
9 juli 2009, 15:46
http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=87ed008f07e4dc118569a417d5037 e14&sw=pickup+covers&x=0&y=0 hier staan er aardig veel, met allerlei soorten spacings en zo, veel succes:lp: